Jump to content

Hillbilly Armor

Lt P

Recommended Posts

Jag fann en intresseant artikel på Wikipedia som jag ville dela med mig helt enkelt. http://en.wikipedia.org/wiki/Hillbilly_armor

Över och ut.

/P

Vi hadde en liknande tråd tidigare men jag hittar inte den på sök funktionen.. Har för mig att den började med hur uppgradera en tgb 20 vid eskort uppdrag.

Mest berömda Hilly-Billy enheten torde vara Abteilung 200, i 21:a panzer divison, under 1944-45. En av dess officerare (kapten Beck??) fick tag på en massa Hotskiss chassin och byggde om dessa till en stormkanonsavdelning som gjode bra ifrån sig och visade sig vara lyckade konstruktions mässigt.

Annars är det väl mest guntrucks man tänker på. Men även div pansarbilar har gjorts genom tiderna. Pansarbilen "Fritt Danmark" från WWII fins ju även att beskåda..

(---)

Mest berömda Hilly-Billy enheten torde vara Abteilung 200, i 21:a panzer divison, under 1944-45. En av dess officerare (kapten Beck??) fick tag på en massa Hotskiss chassin och byggde om dessa till en stormkanonsavdelning som gjode bra ifrån sig och visade sig vara lyckade konstruktions mässigt.

(---)

Men ska man verkligen räkna just det där som hillbilly-armour?

Om man läser lite på den här sidan så verkar ombyggnaden av lätta Hotchkiss-stridsvagnar till stormkanonvagnar ha varit ett ganska genomtänkt projekt redan från början.

(---)

(---)

Men ska man verkligen räkna just det där som hillbilly-armour?

Om man läser lite på den här sidan så verkar ombyggnaden av lätta Hotchkiss-stridsvagnar till stormkanonvagnar ha varit ett ganska genomtänkt projekt redan från början.

Det var förbandet som gjorde det..Både byggde och konstruerade. Nu råkar ju Tyskarna vara grundliga och inneha god teknisk kompetens. Även i Irak har det gjorts riktigt bra grejor ute på förbanden. Bla har man använt Svensk Hardox plåt i detta arbete.

(---)

Det var förbandet som gjorde det..Både byggde och konstruerade. Nu råkar ju Tyskarna vara grundliga och inneha god teknisk kompetens. Även i Irak har det gjorts riktigt bra grejor ute på förbanden. Bla har man använt Svensk Hardox plåt i detta arbete.

Mjaäe? Ombyggnaden i det här fallet skedde tydligen av ett "Baukommando" under kapten Becker. De ombyggda vagnarna placerades sedan i 8. Pansarartilleriet och tidigare nämnda "sturmgeschützabteilung 200" men det är kanske mest hårklyverier.

För egen del tycker jag iallfall att begreppet "hillbilly-armour" närmast åsyftar ganska lokalt improviserade åtgärder snarare än färdiga uppgraderingskit framtagna från centralt håll, avsedda att monteras på lokal nivå. Men det är nog bara jag som inte hänger med vad avser hur termen egentligen ska brukas.

(---)

Mjaäe? Ombyggnaden i det här fallet skedde tydligen av ett "Baukommando" under kapten Becker. De ombyggda vagnarna placerades sedan i 8. Pansarartilleriet och tidigare nämnda "sturmgeschützabteilung 200" men det är kanske mest hårklyverier.

För egen del tycker jag iallfall att begreppet "hillbilly-armour" närmast åsyftar ganska lokalt improviserade åtgärder snarare än färdiga uppgraderingskit framtagna från centralt håll, avsedda att monteras på lokal nivå. Men det är nog bara jag som inte hänger med vad avser hur termen egentligen ska brukas.

Ja det finns nog inte en defenetiv term. Själv har jag fastnat för: Improviserat pansar som skapats och utförts av stridande förband.

Ang Abl 200 fick jag det intrycket när jag läste boken "Pansarchef under Rommel" att 21:a pansardivisionen upprättades vad man kallade "specialstab paris" för att kunna bygga dessa vagnar. Det står även att Beck hadde kontakter i Tyska industrin så de kunde få fatt på plåt. Nu tillhörde Beck 21:a och jobbade på dess order. Han konstruerade själv vagnarna med hjälp av den material han fått fatt på. Då 21:a för tillfället ej befann sg i strid, och hadde stor brist på pansarfordon, kastade man in allt folk man kunde undvara från utbildningen.

Ett annat fordon som kom till stånd under WWII var vid slaget om Odessa. Traktorfabriken i staden konstruerade då i all hast en Tankett baserad på deras bandgående traktor.. Dessa gjordes i en fabrik men torde även de kunna kallas "Farmer armour".. Nåväl dessa visad sig vara för svaga men i dess första anfall skrämde de skiten ur motståndarna..

En av de mer intressanta varianterna på "guntrucks" jag sett är nog den lastbil där man bytt ut flaket mot chassit från en skrotad M113.

När jag jag försökte hitta bilden hittade jag denna:

us_guntruck_outlaw.jpg

Dock har jag för mig att den bild jag såg var från senaste irakkriget. Men historien har ju en tendens att upprepa sig.

/E