Jump to content

ÖB Polisanmäld

Recommended Posts

Såg detta på expressens hemsida nyss..

http://www.expressen.se/1.870764/darfor-po...verbefalhavaren

Det känns som om jag har fått en sexistisk spottloska i ansiktet av min chef, ÖB Håkan Syrén.

Det skriver i dag Värnpliktsnytts chefredaktör ULRIKA HÄGGROTH. Hon har polisanmält ÖB för att ha spridit sexistiska anklagelser mot henne.

Någon som läst mer om vad det grundar sig i?

• Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

För drygt två veckor sedan postades ett anonymt brev ställt till ÖB, internrevisionen och försvarsdepartementet.

Det är alltså inte ÖB som skrivit brevet... Man kan dock tycka det är märkligt att ärendet blivit så långdraget, självklart borde detta luftats med de som omnämns i brevet snabbare (om inte innehållet i brevet gör det olämpligt att kontakta de berörda)..

Mina tio öre således:

Dumt med lång handläggning från FM's sida.

Dumt av Chefredaktören att göra en "Brännström"

GMY

Med tanke på planeringen för nya insatser i Sudan och Tchad, pågående resor i Afghanistan och Balkan och dessutom sparkrav på 350 miljoner som ska sys ihop med ovan nämda ambitionshöjning så är kanske ett enskilt personalärende inte det som i nuläget prioriteras allra allra högst av ÖB? Även om det förstås är tungt för den som drabbas av senfärdigheten.

Jag hoppas nu att "ulrika" har tänkt igenom vad hon har skrivit noga, för jag tror med största sannolikhet att hin inte har kvar sitt jobb på Måndag.

Vem som chef skulle vilja bli uthängd i media på det sättet och smutskastad, och sen vilja ha kvar den personen som anställd?

Ojojoj, nån mer än jag som undrar hur FAN hon kan jobba på en tidning? Helt otrolig enformig text, var jobbigt att presse sig igenom allt skitsnack.

Tycker den där damen ska tänka över ur motiverat det är att hoppa på stackars ÖB för att inte ha räckt henne snuttefilten när vi som bäst sitter och planerar att åka till Tchad och Sudan. Han har nog LITE annat att göra. ÖB själv skrev ju inget, han råkade bara ha rätt mycket att göra just för tillfället.

Men egentligen, SKIT I TCHAD! De kan fan vänta, vi måste se till att lilla Ulla inte känner sig kränkt! *ironi*

Ett arbetsmiljöproblem, tydligen.

Vet inte om jag är speciellt förtjust i den där Ulrika. Hoppas väl mer på att ÖB hade ett rimligt själ med att vidarebefodra ett brev som tydligen påvisar ett personalproblem, om det sen är på vplnytt eller i försvaret får vi väl se.

Detta var en nyhet på texttv härom dagen. "Om" ÖB spridit brevet inom en arbetsgrupp kan det väl inte vara så fel.

Tanken med en stab eller ledningsgrupp är ju att man tar tillvara alla kompetenser för att komma fram till ett optimalt agerande. För att göra detta behöver man således briefa varandra inom arbetsgruppen om alla fakta. Inget konstigt med det. Men, som sagt, vi vet väl inte mer i nuläget?

Däremot är det inte lämpligt "om" man sprider uppgifter till tredje man som inte har med saken att göra.

Dessutom vet vi inte om brevet var adresserat till ÖB som privatperson eller adresserat till HKV. Är det till ÖB som tjänsteman är brevet offentligt och öppet för vem som helst. Viktigt att tänka på innan man börjar anmäla folk för spridning till höger och vänster.

Mina ören...so far!

Tycker väl inte det är så konstigt att man väljer att utreda om det ligger någon sanning i brevet innan man kontaktar den berörda personen. Sen borde väl en anställd inom försvarsmakten inse att ÖB inte finns till för att ha hand om enskilda ärenden. Som tidigare nämnts befinner han sig ju just nu i en sits där andra saker har lite större prioritet...

För att nyansera lite.

Nu vet vi inte vad som stod i brevet men är det så att grova förolämpningar framfördes mot chefredaktören för Värnpliktsnytt så är tre dagar ej acceptabelt tid att få vänta innan man blir informerad om det inträffade. Det behöver inte vara ÖB som ta kontakt utan kan vara någon i hanns närhet. Han har väll en sekreterare?. Att han inte lyckats lyfta luren och slå henne en signal på två veckor tycker jag är ganska anmärkningsvärt. Det tar inte så många minuter.

Dels är det så att försvarsmaktsledningen har ifrågasatt Värnpliktsnytt för att de har bedrivit granskande journalistiskt mot FM och inte bara skrivit sagobrev så är detta inte något som jag skulle vilja försvara. Jag hoppas verkligen att detta inte är sant.

Nu ska vi komma ihåg att vi bara har fått en sida av myntet och jag antar att ÖB kommer att kommentera detta inom snarframtid.

Ok, få se nu om jag har förstått det hela rätt:

Chefredaktören på Värnpliktsnytt polisanmäler överbefälhavaren för att överbefälhavaren har tagit emot ett anonymt brev som förtalar henne?

Och DEN brottsrubriceringen är...? ;-)

Varför?

Jo, ÖB har låtit sprida ett brev där jag utmålas som en sexistisk vamp.

Så det var för att han, enligt henne, spred brevet. Men "Varför spred han det?" "Till vilka?" Är frågor som jag inte hittar svar på i texten, och frågan är om hon själv vet det. Hon kräver att han ska be om ursäkt för något, men jag fattar inte riktigt vad?

Man kan egentligen dela in hennes text såhär:

Rubrik: Därför polisanmäler jag ÖB

KORT och intetsägande förklaring

Klagomål mot ÖB och FM

Klagomål mot ÖB och FM

Klagomål mot ÖB och FM

Klagomål mot ÖB och FM

Klagomål mot ÖB och FM

Krav på ursäkt

SLUT

Någon som fattar?

Har en känsla av att det hela kokas ner till att hon måste profilera sig på något sätt kontra ÖB för att kunna berättiga kostnaden av att ha en tidning som kostar åtskilliga miljoner att ge ut och vars enda syfte (när jag låg inne i alla fall, har inte läst skiten sen dess) var att klanka ner på försvaret och allt som hade med det militära att göra.

Det första man borde gjort en besparing på är vplnytt samt vplrådet.

Har det varit trakasserier skall de självfallet utredas men man måste ställa sig frågan hur mycket är politik och hur mycket är verkligen trakasserier.

Har ÖB vidarebefodrat brevet till ngn som inte behöver läsa det ur tjänstesynpunkt då har han gjort fel (offentlighetsprincipen gäller när man begär att få ta del av något, inte när ngn anan anser man ska läsa det).

Utan att veta vilka som fått ta del av brevet väljer jag att inte kommentera ÖBs agerande vidare.

Att chefredaktören på värnpliktsnytt blir kränkt av brevet ifrågasätter jag inte, och detta oavsett vad resten av FM håller på med utomlands eller hemmavid.

Har en känsla av att det hela kokas ner till att hon måste profilera sig på något sätt kontra ÖB för att kunna berättiga kostnaden av att ha en tidning som kostar åtskilliga miljoner att ge ut och vars enda syfte (när jag låg inne i alla fall, har inte läst skiten sen dess) var att klanka ner på försvaret och allt som hade med det militära att göra.

Det första man borde gjort en besparing på är vplnytt samt vplrådet.

Har det varit trakasserier skall de självfallet utredas men man måste ställa sig frågan hur mycket är politik och hur mycket är verkligen trakasserier.

Jag är neutral i ärendet som sådant, men det finns några fakta som inte bör glömmas, innan allt spårar ur.

Värnpliktsnytt är en oberoende tidning, som bl a skall granska FM och publicera konsekvensneutralt.

Riksdagen har beslutat om dess tillkomst. Försvarsdepartementet finansierar, samt annonsintäkter. Försvarsdepartementets regleringsbrev till FM styr tidningens inriktning och verksamhet.

Chefredaktören har således varken skyldighet eller moralisk plikt att inte publicera sådant som kan vara en nagel i ögat på FM. Däremot skall tidningen inte medvetet motarbeta FM för sitt eget höga nöjes skull. Finns det anledning att lyfta en fråga skall det göras. Som så mycket annat är tidningen ett "verktyg" som motverkar korruption och maktmissbruk.

Vad jag förstått efter att ha läst tidningsartikeln några gånger, är att CR/VPLT reagerar skarpt på att ingen ansvarig har hört av sig inom rimlig tid. Detta verkar ha intecknats för att tiga är att samtycka. Tydligen anser hon att ÖB:s tal om ÖRA rimmar illa med verkligheten. Hon tycks även känna att ett misstroende riktas mot henne med anledning av att ärendet skulle utredas vidare, utan hennes delaktighet. Man har även ifrågasatt tidningens uppdrag. Känner man sig kränkt så gör man. Vill man pröva det i domstol så får man.

Är det rätt eller fel av en oberoende granskande tidning/chefredaktör att offentliggöra en sån här historia?

Är det viktigt för allmänheten att sånt här kommer fram i dagsljus?

Skadar det FM, eller rent av stärker FM, på sikt?

Känner som Ulf Lundell, någon som har "kissat på sig"...

Tja, det är ju klart, ska man ställa upp för det här landets försvar måste man ju vara beredd att offra litet mer än sin tid (iche skarp/skarp tjänst), energi (icke skarp/skarp tjänst) och möjligtvis hälsa (skarp tjänst), typ sin värdighet, sina mänskliga rättigheter (om man inte är vit heterosexuell man) och allt hopp om likabehandling.

Hyckleri!

Då har FM sagt sitt.

Mil.se

Anonyma brevet kunde hanterats bättre

Försvarsmakten måste bli bättre på att förstå människor och därmed reagera och agera med känslor. Det är en av slutsatserna som personaldirektör Lars Norrström drar efter att ett anonymt brev blivit ett hett debattämne.

Den 20 september nådde ett tre sidor långt – anonymt – brev ÖB. Ett brev som också var adresserat till internrevisionen och försvarsdepartementet.

Brevskrivaren uppgav sig ha anknytning till tidningen Värnpliktsnytt och hävdade att nuvarande och tidigare chefredaktör anspelat på sexualitet i arbetet samt att allvarliga oegentligheter förekommit, möjligen brottsliga handlingar.

ÖB Håkan Syrén delegerade brevet för vidare handläggning. En liten del i den utredning som förestår väntas bli klar i början av veckan.

De båda utpekade cheferna för tidningen känner sig dock kränkta. Dels för att brevet fått spridning inom Försvarsmakten, dels för att de själva inte omgående informerades om brevet.

Värnpliktsnytts nuvarande chefredaktör, Ulrika Häggroth, skriver i söndagens Expressen att ”det känns som om jag fått en sexistisk spottloska i ansiktet av min chef”.

ÖB medger att Ulrika Häggroth och hennes företrädare kunde ha informerats tidigare om brevet och dess innehåll.

- Min hantering av brevet var mindre bra, jag borde ha förstått vilken kränkning påståendena i brevet utgjorde för de utpekade, säger Håkan Syrén.

Försvarsmaktens personaldirektör, Lars Norrström, leder utredningsarbetet och håller med om att de båda utpekade borde ha informerats tidigare.

- En läxa vi kan lära oss av detta är att bli bättre på att förstå människor. Hur de reagerar så att vi själva kan agera med känsla, säger Lars Norrström.

Enligt personaldirektören blir utredningen vad det gäller vissa faktiska sakförhållanden, som omnämns i brevet, klar i början av veckan. Andra frågor tar längre tid och några påståenden i brevet blir förmodligen aldrig klarlagda.

Efter att fått läsa detta så kan jag inte mer än stå fast vid min tidigare ståndpunkt att detta inte var speciellt bra handlagt, så med den information jag har om ämnet så är min ståndpunkt att ÖB borde gjort bättre.

Edited by 3924

Ska bli spännande att ta del av vad utredningen om de faktiska sakförhållandena i det anonyma brevet leder till...

Jag tycker inte ÖB handlagt det här speciellt illa. Man gör en halv pudel på mil.se, men det är knappast nödvändigt mot bakgrund av vad Överbefälhavaren just nu har för handen. Stora internationella insatser ligger i röret, en ny försvarsminister...osv

Jag kan svårligen inse hur det skulle kunna vara att förtala de båda damerna genom att föra texten vidare till medarbetare. ÖB får inte engagera sig i ett personalansvarsärende på egen hand för att med lösskägg, lösnäsa och trenchcoat bedriva spaning och utredning av de påstådda oegentligheterna. Självklart måste andra sätta sig in i anmälan för att förbereda utredningen. Jag har mycket svårt att tänka mig att ÖB, som satsat så oerhört mycket på etikfrågorna, skulle SJÄLV och personligen göra en grabbig hö-hö-hö-faximil av brevet och sätta upp det i fikarummet på HKV.

De bägge redaktörerna från Vpl-nytt vill ha face-time i TV-soffan och vi har nog inte sett dem för sista gången OM vi nu inte har sådan tur att utredningen av DERAS vandel i tjänsten faktiskt påvisar oegentligheter. Man håller tummarna!

Ska bli spännande att ta del av vad utredningen om de faktiska sakförhållandena i det anonyma brevet leder till...

Jag tycker inte ÖB handlagt det här speciellt illa. Man gör en halv pudel på mil.se, men det är knappast nödvändigt mot bakgrund av vad Överbefälhavaren just nu har för handen. Stora internationella insatser ligger i röret, en ny försvarsminister...osv

Jag kan svårligen inse hur det skulle kunna vara att förtala de båda damerna genom att föra texten vidare till medarbetare. ÖB får inte engagera sig i ett personalansvarsärende på egen hand för att med lösskägg, lösnäsa och trenchcoat bedriva spaning och utredning av de påstådda oegentligheterna. Självklart måste andra sätta sig in i anmälan för att förbereda utredningen. Jag har mycket svårt att tänka mig att ÖB, som satsat så oerhört mycket på etikfrågorna, skulle SJÄLV och personligen göra en grabbig hö-hö-hö-faximil av brevet och sätta upp det i fikarummet på HKV.

De bägge redaktörerna från Vpl-nytt vill ha face-time i TV-soffan och vi har nog inte sett dem för sista gången OM vi nu inte har sådan tur att utredningen av DERAS vandel i tjänsten faktiskt påvisar oegentligheter. Man håller tummarna!

Även om man nu har många stora utmaningar för dörren i Hkv så är det enligt mig väldigt otroligt att inte ÖB kunde ha hittat någon men två minuter över (i detta stora hus) och delegerat ett telefonsamtal, om det nu är så mycket för honom att göra. Så att människan kunde ha fått reda på att hon har blivit anklagad för enligt henne själv grova överträdelser. Det är som att bli informerad om att man som civil blivit misstänkt för ett brott och sedan fått reda på detta genom media, det är också helt fu*k up. Det är mest detta jag vänder mig mot, det andra hon tar upp i sin artikel kan vi inte säja så mycket om då vi inte vet vad som står i brevet.

Även i expressen uttalar sig ÖB om det hela

länk

Det hela blir lätt en pekoral när man vet att samme ÖB och hans käre vapendragare på HKV höll locket på kring Stigsson under månader trots att man internt visste vilken säkerhetsrisk han utgjorde men när det gäller brevet om Häggroth och Värnpliktsnytt så skickas det ut så snabbt det bara går. En man kan alltså dra med sig hemliga handlingar hem, slå sin hustru, ha sexuella utsvävningar som gör honom till en säkerhetsrisk och därtill en trasig ekonomi, men en kvinna får inte ens chansen att svara till samme ÖB när ett anonymt brev inkommer - det används istället för att ge grabbarna grus på gamla HKV ett gott skratt på någon annans bekostnad. Vad bevisar detta? Att värnpliktsnytt behövs, att försvaret än i dag dräller av sexister i den högsta ledningen och att vi behöver kvinnor som säger ifrån. Jag menar inte att fittstimmet ska ha fritt fram - men debatten ska vara saklig och inte bedrivas med svinaktiga metoder.

Även i expressen uttalar sig ÖB om det hela

länk

Det hela blir lätt en pekoral när man vet att samme ÖB och hans käre vapendragare på HKV höll locket på kring Stigsson under månader trots att man internt visste vilken säkerhetsrisk han utgjorde men när det gäller brevet om Häggroth och Värnpliktsnytt så skickas det ut så snabbt det bara går. En man kan alltså dra med sig hemliga handlingar hem, slå sin hustru, ha sexuella utsvävningar som gör honom till en säkerhetsrisk och därtill en trasig ekonomi, men en kvinna får inte ens chansen att svara till samme ÖB när ett anonymt brev inkommer - det används istället för att ge grabbarna grus på gamla HKV ett gott skratt på någon annans bekostnad. Vad bevisar detta? Att värnpliktsnytt behövs, att försvaret än i dag dräller av sexister i den högsta ledningen och att vi behöver kvinnor som säger ifrån. Jag menar inte att fittstimmet ska ha fritt fram - men debatten ska vara saklig och inte bedrivas med svinaktiga metoder.

Antyder ni att ÖB är sexistisk ?

Antyder ni att ÖB är sexistisk ?

Ja, det är sexistiskt att särbehandla personer på grund av deras kön - jmf Häggroth vs Stigsson och hur det kommunicerades/hanterades. Dessutom är det de facto så att HKV uttryckt att man vill att Värnpliktsnytt bör flytta till ett regemente för att man ska få bättre kontroll (på vad som skrivs), man har själv registrerat en titel då man anser att Värnpliktsnytt skulle skriva mer positivt om den inte var Värnpliktsnytt utan istället hette något annat och löd driekt under HKV. Propaganda, med andra ord. Lustigt nog återkommer just dessa saker i det "anonyma" brevet. Och eftersom innehållet adderats med sexistiska påståenden och direkt felaktiga brottsanklagelser (det lär väl visa sig) så vågar jag nog påstå att stora delar av HKV inklusive ÖB är både sexistiska och manipulativa. Tror inte att någon på detta forum skulle vilja hamna i Häggroths kläder men många verkar inte kunna relatera just för att det är en kvinna som drabbats och de nedlåtande utlåtanden och antydningar som skrivs inte skulle kunna drabba en man. Vänd på det - skulle du vilja bli anklagad för något som är osant och i allmänhetens ögon högst osmickrande, som handlar om dig och din sexualitet och att din chef spred det på ditt huvudkontor vind för våg när allt du gjort är att göra ditt jobb?

Är det bevisat att brevet spreds "vind för våg" på HKV eller är det så att ÖB spred det till vissa av sina medarbetare för att dom skulle kunna utreda ärendet?

Ska ÖB själv sitta och utreda detta?

Rimligtvis måste brevet spridas till viss del inom HKV, det är ju inte ÖBs jobb att personligen handlägga alla ärenden.