navyseal Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Målet är att gå Nijmegen nästa sommar och eftersom det blir första gången tänkte jag börja träna redan nu. När börjar alla ni andra träna inför sommarens höjdpunkt? Om någon av er bor i Sthlm så säg till då det skulle vara trevligt med en marschkamrat. Finns det grupper i Sthlm som tränar tillsammans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Målet är att gå Nijmegen nästa sommar och eftersom det blir första gången tänkte jag börja träna redan nu. När börjar alla ni andra träna inför sommarens höjdpunkt? Om någon av er bor i Sthlm så säg till då det skulle vara trevligt med en marschkamrat. Finns det grupper i Sthlm som tränar tillsammans? Träningen inför 2008 års Nijmegen påbörjas, och avslutas, väl med 2007 års Nijmegen? Har jag missat något? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Behöver man träna inför Nijemegen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Kolla med Livgardesgruppen om det det fins några etablerade marschgrupper. Via dem kan du säkert direkt kontakt. Även om man kan gå själv är det inget roligt att nöta asfalt själv... Du kan också kolla om Försvarsutbildarna i Stockholm har soldtprov eller dylikt. Där brukar det dyka marschfolk också på. Lycka till K (3st Nijmegen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted September 19, 2007 Report Share Posted September 19, 2007 Vi (lite folk i Uppsala) brukar alltid börja träna på vårkanten någon gång.. Synd att det är så förbenat tråkigt bara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted September 19, 2007 Report Share Posted September 19, 2007 Jag kommer att börja träna så snart snön är borta från vägarna i vår. Fast jag blir väl tvungen att springa lite löpband i vinter också. Det är så pinsamt när flåset inte räcker till att gå och sjunga samtidigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted September 19, 2007 Report Share Posted September 19, 2007 är packning ett krav på nijmegen och isåfall, hur tungt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted September 19, 2007 Report Share Posted September 19, 2007 är packning ett krav på nijmegen och isåfall, hur tungt? Ja, 10kg.. Men är i realiteten lite mer eftersom du inte kan räkna vatten och vissa förstärkningsplagg. Undantag finns för kvinnor, och män över 55 (tror jag det var). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted September 23, 2007 Report Share Posted September 23, 2007 Jag hajjar inte exakt alla detaljer runt det här nu. Tex. Finns det någon åldersgräns för att få gå nijmegen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 Jag hajjar inte exakt alla detaljer runt det här nu. Tex. Finns det någon åldersgräns för att få gå nijmegen? Japp, är du över 90 måste du vara i vuxet sällskap! (nej, finns ingen gräns) Träna även på att dricka vatten som att det vore asvarmt(som det är i holland) För kom ihåg: blir du törstig där är det redan försent! Lägg i lite salt i maten osv. ta med dig egen sax. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 Jag hajjar inte exakt alla detaljer runt det här nu. Tex. Finns det någon åldersgräns för att få gå nijmegen? http://www.4daagse.nl/ Finns massor av info.. Men viktiagst: http://www.forsvarsutbildarna.se/utbildning/nijmegen/ Läs och återkom om det är specifika frågor Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 Jag hajjar inte exakt alla detaljer runt det här nu. Tex. Finns det någon åldersgräns för att få gå nijmegen? Jag antar att det är en nedre åldersgräns du undrar över. Från början var den 19, men den har sänks i omgångar och är sedan 1978 satt till 12 år. Edit: Källa Link to comment Share on other sites More sharing options...
PlasticSplinter Posted November 29, 2007 Report Share Posted November 29, 2007 Behöver man träna inför Nijemegen ? Behöver och behöver ;) beror ju om man vill lida eller inte. Ett tips är att göra det så man kan ta del av festligheterna och inte vandra i en dimma i 4 dagar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PlasticSplinter Posted November 29, 2007 Report Share Posted November 29, 2007 Målet är att gå Nijmegen nästa sommar och eftersom det blir första gången tänkte jag börja träna redan nu. När börjar alla ni andra träna inför sommarens höjdpunkt? Om någon av er bor i Sthlm så säg till då det skulle vara trevligt med en marschkamrat. Finns det grupper i Sthlm som tränar tillsammans? ;) vi (mitt lag) började redan i November kör varje söndag (en gång i veckan) 20km 15-20kg fram till nyår. Ökar sträckan till 30km i januari och slutligen kör vi marschprov på 2x40km i Mars (innan man betalar in avgiften). Med lite pannben ;) behöver man inte träna, men sen är det ju upp till en själv hur mycket man vill lida. På sommaren kommer vi gå 2grr i veckan alt ha fler helger 40kmx2. Ett hett tips är att gå 2 dagar i rad för att se hur fötterna reagerar på det, då de bland annat svullnar under natten tills nästa dag (i vissa fall). En sak till ta med dubbla kängor där ena paret är 2-3 storlekar större, jag vaknade själv dag 3 och fick inte ner fötterna i kängorna då de svullnat upp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PlasticSplinter Posted November 29, 2007 Report Share Posted November 29, 2007 Jag hajjar inte exakt alla detaljer runt det här nu. Tex. Finns det någon åldersgräns för att få gå nijmegen? Japp, är du över 90 måste du vara i vuxet sällskap! (nej, finns ingen gräns) Träna även på att dricka vatten som att det vore asvarmt(som det är i holland) För kom ihåg: blir du törstig där är det redan försent! Lägg i lite salt i maten osv. ta med dig egen sax. Det finns väl visst en gräns :P? jag var 17 och fick ansöka om dispans. En tjejkompis fick sin dispans nekad, hon var 17 och skulle fylla 18, tyvärr så fyllde hon inte 18 samma år som marschen var. Dock sägs den där åldergränsen på 18 år ändras hit & dit från olika år. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted November 29, 2007 Report Share Posted November 29, 2007 Jag hajjar inte exakt alla detaljer runt det här nu. Tex. Finns det någon åldersgräns för att få gå nijmegen? Japp, är du över 90 måste du vara i vuxet sällskap! (nej, finns ingen gräns) Träna även på att dricka vatten som att det vore asvarmt(som det är i holland) För kom ihåg: blir du törstig där är det redan försent! Lägg i lite salt i maten osv. ta med dig egen sax. Det finns väl visst en gräns :P? jag var 17 och fick ansöka om dispans. En tjejkompis fick sin dispans nekad, hon var 17 och skulle fylla 18, tyvärr så fyllde hon inte 18 samma år som marschen var. Dock sägs den där åldergränsen på 18 år ändras hit & dit från olika år. Aha! Kan va bra att komma ihåg när jag ska lura iväg mina småkusiner... Hur som haver: Kul att se att du klarade sommarens bravader i Holland PlasticSplinter. Vart var du och ditt sällskap ifrån? Ska du gå i sommar igen? Sitter fötterna ihop nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PlasticSplinter Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Jag hajjar inte exakt alla detaljer runt det här nu. Tex. Finns det någon åldersgräns för att få gå nijmegen? Japp, är du över 90 måste du vara i vuxet sällskap! (nej, finns ingen gräns) Träna även på att dricka vatten som att det vore asvarmt(som det är i holland) För kom ihåg: blir du törstig där är det redan försent! Lägg i lite salt i maten osv. ta med dig egen sax. Det finns väl visst en gräns :P? jag var 17 och fick ansöka om dispans. En tjejkompis fick sin dispans nekad, hon var 17 och skulle fylla 18, tyvärr så fyllde hon inte 18 samma år som marschen var. Dock sägs den där åldergränsen på 18 år ändras hit & dit från olika år. Aha! Kan va bra att komma ihåg när jag ska lura iväg mina småkusiner... Hur som haver: Kul att se att du klarade sommarens bravader i Holland PlasticSplinter. Vart var du och ditt sällskap ifrån? Ska du gå i sommar igen? Sitter fötterna ihop nu? verkar som vi stött på varandra där nere? Från värmland jag och amf-killen eget lag "särimner" hehe ;) sen de andra 3 av mina bekanta var från norrland. Om du nu stött på oss? vilken tät tillhörde du? Jag SKA bedömt ner i sommar igen jag somnade ju på avslutningskvällen totalt väck haha :P.Där hade man gått i 4 dagar med "gå öltält gå öltält..GÅ ÖLTÄLT" i tanknarna så somnar man och missar allt för att åka hem till Sverige tidigt på morgonen. Angående tassarna...de såg ;) och känndes nog värre än vad det var haha, svullnaden gick ner på 2 dagar och jag började planera inför 2008. Måste ju få medaljen med kronan på! ska du gå igen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Jag och svågern har sedan ett par år tillbaka infört en egen marschutbildningskontroll vilken vi genomför två gånger årligen. Vintermarschen sker på annandagen och avslutas med julmatsrestpizza och sommarvarianten lämplig dag när det är som varmast och avslutas med dopp från bryggan. Marschsträckan är alltid 30 km efter samma väg. För att simulera flera dagars vistelse i Nijmegen får enbart alkoholhaltig dryck intas under marschen. I somras gick åt ett sexpack starköl vardera, lite jäger och en halvflaska whiskey. I vinter blir det en litertermos starkglögg vardera, och kanske ett par julöl för att släcka den värsta törsten. Målet är att hålla dena tradition vid liv så länge det går och vem vet, en vacker dag kanske det blir lika stort som Nijmegenmarschen Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 @PlasticSplinter: Visst stötte jag in i dig. Dock verkade du mer och mer koncentrerad och plågad för varje gång. Men jag var väl inte direkt den enda som försökte peppa dig antar jag... Jag är från Jämtland och jag gick enskilt tillhörande Fjällbataljonen. (de som såg min M/87 kanske märkte min lilla kupp: jag hade älgar istället för renar som vi egentligen ska ha nu. Men vem fan vill har renar på sin uniform ) Öltälter verkade nog lite överreklamerat tyckte jag. ( nu kommer någon att döda mig) Trångt, trångt och ett attans liv. Jag och två roliga göteborgare drog ut på stan på Fredagen (finalkvällen) och hade attans kul. En himla tur att man hann med sista bussen till campen, att gå från centrum till campen på 4 timmar är väl inte så jobbigt kanske men då såg foten ut som en trafikolycka med blåsor mm och så hade man lågskorna på sig. (har en rolig bild på min fot där det ser ut som om att jag har två lilltår! då en är en blåsa) Jag och svågern har sedan ett par år tillbaka infört en egen marschutbildningskontroll vilken vi genomför två gånger årligen. Vintermarschen sker på annandagen och avslutas med julmatsrestpizza och sommarvarianten lämplig dag när det är som varmast och avslutas med dopp från bryggan. Marschsträckan är alltid 30 km efter samma väg. För att simulera flera dagars vistelse i Nijmegen får enbart alkoholhaltig dryck intas under marschen. I somras gick åt ett sexpack starköl vardera, lite jäger och en halvflaska whiskey. I vinter blir det en litertermos starkglögg vardera, och kanske ett par julöl för att släcka den värsta törsten. Målet är att hålla dena tradition vid liv så länge det går och vem vet, en vacker dag kanske det blir lika stort som Nijmegenmarschen Vart anmäler man sig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Jag och två roliga göteborgare drog ut på stan på Fredagen (finalkvällen) och hade attans kul.En himla tur att man hann med sista bussen till campen, att gå från centrum till campen på 4 timmar är väl inte så jobbigt kanske men då såg foten ut som en trafikolycka med blåsor mm och så hade man lågskorna på sig. (har en rolig bild på min fot där det ser ut som om att jag har två lilltår! då en är en blåsa) Det är därför man liftar med en postbil in till campen, som jag och en kamrat gjorde 2005 ;) Eller hi-jackar en taxi full av britter, som jag och Lt P gjorde 2001... I år var jag faktiskt duktig och tog sista bussen in varje dag. Min egen träning inför 2008 påbörjas i mars eller maj är tanken. Så kan man köra ganska hårt fram till slutet av juni. Säga vad man vill, men träningen är inte kul... EDIT: inte koll på åren Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Hur åker ni ner till Holland? Känns lite kass att sitta på en trång buss med svettiga militärer i typ ett dygn - speciellt på hemvägen.. Antar att det är nån som har erfarenhet av att flyga ner? Isf är det nåt speciellt man bör tänka på? Lämplig tid och plats att möta upp resterande svenska delegation på? Tips på billigt flyg? Finns det nån begränsning på hur många som får anmäla sig? Dvs. måste man anmäla sig inom 10min från att det är möjligt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PlasticSplinter Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 @PlasticSplinter:Visst stötte jag in i dig. Dock verkade du mer och mer koncentrerad och plågad för varje gång. Men jag var väl inte direkt den enda som försökte peppa dig antar jag... Jag är från Jämtland och jag gick enskilt tillhörande Fjällbataljonen. (de som såg min M/87 kanske märkte min lilla kupp: jag hade älgar istället för renar som vi egentligen ska ha nu. Men vem fan vill har renar på sin uniform ) Öltälter verkade nog lite överreklamerat tyckte jag. ( nu kommer någon att döda mig) Trångt, trångt och ett attans liv. Jag och två roliga göteborgare drog ut på stan på Fredagen (finalkvällen) och hade attans kul. En himla tur att man hann med sista bussen till campen, att gå från centrum till campen på 4 timmar är väl inte så jobbigt kanske men då såg foten ut som en trafikolycka med blåsor mm och så hade man lågskorna på sig. (har en rolig bild på min fot där det ser ut som om att jag har två lilltår! då en är en blåsa) Jag och svågern har sedan ett par år tillbaka infört en egen marschutbildningskontroll vilken vi genomför två gånger årligen. Vintermarschen sker på annandagen och avslutas med julmatsrestpizza och sommarvarianten lämplig dag när det är som varmast och avslutas med dopp från bryggan. Marschsträckan är alltid 30 km efter samma väg. För att simulera flera dagars vistelse i Nijmegen får enbart alkoholhaltig dryck intas under marschen. I somras gick åt ett sexpack starköl vardera, lite jäger och en halvflaska whiskey. I vinter blir det en litertermos starkglögg vardera, och kanske ett par julöl för att släcka den värsta törsten. Målet är att hålla dena tradition vid liv så länge det går och vem vet, en vacker dag kanske det blir lika stort som Nijmegenmarschen Vart anmäler man sig? Jadu... vi hann uppleva staden också mycket trevligt.Men öltältet är ju bara till för efter/förfest ;) klart man drar ut på stan.Tyvärr kan jag nog inte placera vem du är :( och som du säger ;) haha ja var lite borta emellanåt i synerhet dag 4 fick inte ligga ner höll på somna.Tyckte sjukvården var lite lam där nere, de tog 40minuter innan de kom igång och disskutera fram vem som skulle fixa min fötter, så vi höll på bli diskade dag 2 redan.Sedan hade de en förkärlek till att bara trycka i en massa tabletter istället för att tejpa, och det var inte prestationshöjande sådana, såna som man blir allmänt seg & trött av. Tills 2008 ska ja hålla mig vaken! för kung & fosterland. Haha jo det ;) är lustigt det där med fötter men de ser oftast värre ut/känns värre än vad det faktiskt är. Mina =D "överkokta korvar" (fötter) hade återgått till normal storlek efter 2 dygn . Ska du ner 2008 igen eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Om du såg en blekfet Jämtlänning med KB-stuk på sin mössa och 90P-liknande hängslen, så var det jag. Lam å lam, de gjorde väl vad de kunde antar jag. 3 skjukvårdare på 244 (?) svenskar... Jo, jag fick själv nån smärtstillande och *woff* så flög man fram. Jag gick så frenetiskt att jag missade en rastplats. (ej motiverande att gå åt andra hållet!!!) Fick höra av en som hade varit på skjukan och hörde en danska som fick smärtstillande av en doktor. Hon frågade om hon fick dricka alkohol till det... "Javisst, det är ju DANSK öl!" - blev svaret. Om jag ska ner igen? Har inte riktigt bestämt mig än, har problem med lite nageltrång just nu. Jag tappde även två tånaglar kort efter att jag kom hem. Hur åker ni ner till Holland?Känns lite kass att sitta på en trång buss med svettiga militärer i typ ett dygn - speciellt på hemvägen.. Antar att det är nån som har erfarenhet av att flyga ner? Isf är det nåt speciellt man bör tänka på? Lämplig tid och plats att möta upp resterande svenska delegation på? Tips på billigt flyg? Finns det nån begränsning på hur många som får anmäla sig? Dvs. måste man anmäla sig inom 10min från att det är möjligt? Fy fan för buss igen! Lika mjuk i rygg och nacke som en hög tegelsten. Nä nästa gång blir det flyg! Tid mm för "samling" står i papprena man får hem. Har för mig att man fick betala nån extra mindre avgift för detta. Lämplig plats är väl campen i den svenska "kasernen", ring ansvarig först bara. Många andra disskuterade att ta bilen ner, utökad frihet när man är där. Åka till nått monument eller ner på stan etc. Hörde att nått norrlänskt flög herca ner för länge sedan! Finns det nån begränsning på hur många som får anmäla sig? Dvs. måste man anmäla sig inom 10min från att det är möjligt? Vadå? Begränsningen ligger vid typ 300 svenskar. Det där sista begrep jag inte riktigt. De får in en massa ansökningar som de behandlar och de som kommer in sist är väl de med mest osäkra platser antar jag. Sista anmälningsdag är sista mars har jag för mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted December 1, 2007 Report Share Posted December 1, 2007 Jag har både flugit och åkt bil.. Bil är bättre än buss, om man är några som delar på bilen - och man har en van eller motsvarande. Flyg är överlägset. I år flög vi till Amsterdam på fredagen, och tog tåget ner till Nijmegen på söndagen. Det är endast extrakostnader om man kommer på lördagen, då är det ett par hundralappar extra som gäller. Vad gäller mötesplats så är den inne på campen på söndagen, före kl 17 om jag inte kommer ihåg helt fel. Alla ska iaf vara incheckade på söndagen, innan ett viss klockslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PlasticSplinter Posted December 1, 2007 Report Share Posted December 1, 2007 Om du såg en blekfet Jämtlänning med KB-stuk på sin mössa och 90P-liknande hängslen, så var det jag. Lam å lam, de gjorde väl vad de kunde antar jag. 3 skjukvårdare på 244 (?) svenskar... Jo, jag fick själv nån smärtstillande och *woff* så flög man fram. Jag gick så frenetiskt att jag missade en rastplats. (ej motiverande att gå åt andra hållet!!!) Fick höra av en som hade varit på skjukan och hörde en danska som fick smärtstillande av en doktor. Hon frågade om hon fick dricka alkohol till det... "Javisst, det är ju DANSK öl!" - blev svaret. Om jag ska ner igen? Har inte riktigt bestämt mig än, har problem med lite nageltrång just nu. Jag tappde även två tånaglar kort efter att jag kom hem. Okej. Jag kalkylerade med det där själv ;) en dag tryckte de i mig inte mindre än 4 citodon + ipren. Var något påverkad vill ja minnas. Det hjälpte INTE heller blev seg och höll på somna gåendes, så smärtstillande är överskattat. 2008 blir det inte en enda tablett!! Hur åker ni ner till Holland?Känns lite kass att sitta på en trång buss med svettiga militärer i typ ett dygn - speciellt på hemvägen.. Antar att det är nån som har erfarenhet av att flyga ner? Isf är det nåt speciellt man bör tänka på? Lämplig tid och plats att möta upp resterande svenska delegation på? Tips på billigt flyg? Finns det nån begränsning på hur många som får anmäla sig? Dvs. måste man anmäla sig inom 10min från att det är möjligt? Fy fan för buss igen! Lika mjuk i rygg och nacke som en hög tegelsten. Nä nästa gång blir det flyg! Tid mm för "samling" står i papprena man får hem. Har för mig att man fick betala nån extra mindre avgift för detta. Lämplig plats är väl campen i den svenska "kasernen", ring ansvarig först bara. Många andra disskuterade att ta bilen ner, utökad frihet när man är där. Åka till nått monument eller ner på stan etc. Hörde att nått norrlänskt flög herca ner för länge sedan! Finns det nån begränsning på hur många som får anmäla sig? Dvs. måste man anmäla sig inom 10min från att det är möjligt? Vadå? Begränsningen ligger vid typ 300 svenskar. Det där sista begrep jag inte riktigt. De får in en massa ansökningar som de behandlar och de som kommer in sist är väl de med mest osäkra platser antar jag. Sista anmälningsdag är sista mars har jag för mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted December 4, 2007 Report Share Posted December 4, 2007 Min egen träning inför 2008 påbörjas i mars eller maj är tanken. Så kan man köra ganska hårt fram till slutet av juni. Jag kommer att börja träna så snart det blir barmark på vägar och gångvägar, vilket borde inträffa någon gång i början på mars. Då blir det ett marschpass á 30 - 40 km varje lördag fram till utbildningskontrollen som är Bärsärken och/eller Roslagsmarschen. I fjol provade jag ett par gånger att gå hem från jobbet, men det blev bara 20 km och gav ingen träning att tala om. Nej, heldagspass ska det vara ifall det ska va nån nytta me det. Ifall några fler i Stockholm också känner för att marschträna i vår så skicka gärna ett PM. Hur åker ni ner till Holland?Känns lite kass att sitta på en trång buss med svettiga militärer i typ ett dygn - speciellt på hemvägen.. Ja, det är jobbigt. Jag hoppas kunna övertyga FBU om att det är en bra idé att låta folk kliva av och sova i åtta timmar ungefär halvvägs, t.ex. på det utmärkta badhotellet i Weissenhäuser Strand. Finns det nån begränsning på hur många som får anmäla sig? Dvs. måste man anmäla sig inom 10min från att det är möjligt? Nej, platserna brukar inte ta slut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristoffer Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Då har man varit ute på sitt första träningspass och många mer kommer det bli. //Kristoffer Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Jösses, du är ju galen Man kan ju inte börja före mars/april Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristoffer Posted January 12, 2008 Report Share Posted January 12, 2008 hehe nej det gäller att vara ute i god tid om man ska vara där första gången, vill ju inte misslyckas Jag va ute på andra marchpass för ungefär två dagar sen och sjuk va man med //Kristoffer Link to comment Share on other sites More sharing options...
469 Posted January 12, 2008 Report Share Posted January 12, 2008 ptja, jag ska förhoppningsvis gå den i år. vill nån hänga med och träna finns jag i området kring lv6. vore ju kul med lite sällskap! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.