Jump to content

Nijmegen 2008

navyseal

Recommended Posts

om jag fattar er grabbar rätt så räcker det alldeles utmärkt att PÅBÖRJA träningen i slutet mars början april? då borde ju även jag kunna sätta upp det som ett delmål för min viktminskining ;-) eller blir det för tufft om jag då har en övervikt på 30 kg?(jodå jag ska ha hunnit att gå ner 20 kg till den 19 mars)?

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply
om jag fattar er grabbar rätt så räcker det alldeles utmärkt att PÅBÖRJA träningen i slutet mars början april? då borde ju även jag kunna sätta upp det som ett delmål för min viktminskining ;-) eller blir det för tufft om jag då har en övervikt på 30 kg?(jodå jag ska ha hunnit att gå ner 20 kg till den 19 mars)?

Tja, när man påbörjar sin träning spelar väl inte så stor roll egentligen. Huvudsaken är ju att man har genomfört träningen lagom till 15 juli 2008. ,O

Ett tips till är faktiskt att lägga in en del gymtid i sina förberedelser inför Nijmegen. Det skadar inte på något sätt att ha kört en hel del ryggträning innan.

10-12kg är inte mycket vikt egentligen, men med tiden kommer det att börja kännas ordentligt i ryggen ändå. Så det är inte alls en nackdel att ha lite extra ryggmuskler med sig.

om jag fattar er grabbar rätt så räcker det alldeles utmärkt att PÅBÖRJA träningen i slutet mars början april? då borde ju även jag kunna sätta upp det som ett delmål för min viktminskining :-P eller blir det för tufft om jag då har en övervikt på 30 kg?(jodå jag ska ha hunnit att gå ner 20 kg till den 19 mars)?

Gör som Daraven sade och träna rygg. Sedan är det ju lite av en vanesak, har man gått XX mil så är ju kroppen åtminstonde van med belastning. Gällande fossingarna så tror jag mer på att träna under våren lite mer instensivt än att hålla på ett halvår innan. Har bara gått en gång, förra året, men då tror jag inte vi gick ett pass innan mitten av mars och själva marschen var inte så tung.

Det jobbigast är ju att man är så förbannat trött eftersom man vill festa varje kväll så träna en del ölhävning samt sömnbrist också!

Nu kan man börja anmäla sig, den enda skillnaden från förra året tycks vara att det kostar 200 spänn mer.

Är det några som har bestämmt sig för att dom ska göra mig sällskap?

Och om det är någon som känner till en marchgrupp i stockholms området som behöver (kan tänka sig) att ta med en kille till så får ni gärna säja till.

Nu kan man börja anmäla sig, den enda skillnaden från förra året tycks vara att det kostar 200 spänn mer.

Och om det är någon som känner till en marchgrupp i stockholms området som behöver (kan tänka sig) att ta med en kille till så får ni gärna säja till.

Och här är länken för de som har missat den:

http://www.forsvarsutbildarna.se/utbildnin...jmegen/anmalan/

Jag ska med all sannolikhet ner igen. Ska se hur fort det EGENTLIGEN går att marscha om man tar ut sig lite (mycket).

Jag ska med all sannolikhet ner igen. Ska se hur fort det EGENTLIGEN går att marscha om man tar ut sig lite (mycket).

Om du går även 2009 så innebär det alltså att vi kan bilda grupp och ta 7:an tillsammans 2010, sedan är det en rak marsch mot vit emalj!

Vad sägs om att gå 200 km civilt i stället?

• 3 weeks later...

Om du går även 2009 så innebär det alltså att vi kan bilda grupp och ta 7:an tillsammans 2010, sedan är det en rak marsch mot vit emalj!

200km civilt. Låter intressant, mycket intressant. Men då missar man ju livet på campen, smutsigt och damigt med mycket underhållande.

• 2 weeks later...

Jaha, för att piska lite liv/förundran och inte minst nyfikenhet i er som funderar på tt gå denna fräna marsch lägger jag upp lite bilder för er att begrunda:

Den första är bron vid Grave har jag för mig:

img2948yy5.th.jpg

Den andra är pontonbron som Holländarna ordnat vid staden Cuijk:

img2953dd4.th.jpg

Sist men inte minst: ÖLTÄLTET! dock inte så mycket drag i denna bilden :rolleyes:

Här hade man väl just kommit i mål antar jag.

img2928qn3.th.jpg

200km civilt. Låter intressant, mycket intressant. Men då missar man ju livet på campen, smutsigt och damigt med mycket underhållande.

Jag vill bo värdigt nästa gång. Tapeter, TV, dubbelsäng, bubbelbad, room-service, garderob, matta, hotellbar med sober musik och trevlig telefonväckning. Inte plastväggar, pinfull hemvärnsgubbe, gummimadrass, snuskduschar, kläder i en hög på golvet, matköer, skitiga plankgolv och brölande Danskar till "we are the Champions" utanför ända fram till revelj till "this is your wake-up call" på dåligt kasettband.

/P

Jag vill bo värdigt nästa gång. Tapeter, TV, dubbelsäng, bubbelbad, room-service, garderob, matta, hotellbar med sober musik och trevlig telefonväckning. Inte plastväggar, pinfull hemvärnsgubbe, gummimadrass, snuskduschar, kläder i en hög på golvet, matköer, skitiga plankgolv och brölande Danskar till "we are the Champions" utanför ända fram till revelj till "this is your wake-up call" på dåligt kasettband.

/P

Det där MÅSTE vara ett tecken på begynnande hög ålder :baskerFN:

Förmodligen. Numera får jag nog av skrik, spyor, tidiga mornar & sova på madrass hemma med barnen :clap:

Jag vill ha dyr sprit och bekvämlighet på min 7:e marsch! Kanske man skulle ha en personlig kalfaktor i vit mässjacka med sig...kyld champagne och snittar på rastplatserna...

• 1 month later...

Jadå, det är faktiskt inte helt ovanligt att man har sett danskar i ridstövlar.. Nu kommer jag inte på rak arm ihåg vilket regemente de tillhör. Lt P vet säkert?

Då tycker jag att den galna holländaren med sina hemmagjorde träskor är strået vassare ;)

Och rörande Nijmegen 2008 så blir det inget för mig, satsar på 2009 igen istället.

Ahh...

Den marschgruppen skulle passa mig som handen i handsken ;-)

"Inte bättre men lite finare" - Gardesparadmarschgruppen - Marscherar i m/ä!

Paradkängor... långmarsch... asfalt...

Jag vill inte se skavsåren och knäskadorna efteråt...

Jadå, det är faktiskt inte helt ovanligt att man har sett danskar i ridstövlar.. Nu kommer jag inte på rak arm ihåg vilket regemente de tillhör. Lt P vet säkert?

Jag skulle sätta en peng på Gardehusarregementet då de är de enda som har riktig beriden tjänst. Sedan finns det ju förstås andra förband som är traditionsbärare av kavallerianor. Jydske Dragonregiment och artilleriet bland andra.

/Peder

Är det nån som vet om man får ha med sig fordon in på campen och vem man ska prata med om tillstånd mm isåfall?

Det är i praktiken extremt svårt (läs "omöjligt") eftersom området är ett naturskyddsområde så vill de ha så få fordon som möjligt där inne. Då ska annars prata med den svenska kontingentsledningen (Försvarsutbildarna).

Är det nån som vet om man får ha med sig fordon in på campen och vem man ska prata med om tillstånd mm isåfall?

Nej. I samband med ankomst och hemresa brukar dock turistbussarna och enstaka minibussar komma in på campen för att hämta/lämna personal och utrustning. Har man åkt egen bil ner får man själv försöka hitta lämplig parkering utanför campen. Detta gäller samtliga och är alltså inte något svenskt påhitt, anledningen är självklart att det skulle bli totalkaos om alla åkte in med sina privata bilar.

Förövrigt har man nu fyllt kvoten på 288 deltagare, men möjligheten att efteranmäla sig och hoppas på återbud finns ju alltid.

När vi var nere med en minibuss -01 så fixade vi så att kontingentsledningen fick använda vår bil som tjänstefordon, på så sätt löste vi parkeringen inne på campen. Men det är ju inte alltid ett behov som finns, och det är ett begränsat behov.

När vi var nere med en minibuss -01 så fixade vi så att kontingentsledningen fick använda vår bil som tjänstefordon, på så sätt löste vi parkeringen inne på campen.

Det finns ett fåtal parkeringsplatser inne på campen och de är mycket riktigt reserverade för olika typer av tjänstefordon. Främst fordon som transporterar ut utrustning till rastplatserna. Eftersom området är naturskyddat så är det krav på att man skyddar marken under fordonet mot oljespill och dylikt.

• 1 month later...

Rätt och slätt blir det en tripp ner till Holland i år igen, närmare besämt för nijmegen marschen.

Olyckligtvis måste man ju då TRÄNA.. vilket är så förbannat tråkigt om man är själv.

Fallet är som sådant att jag åker från min kära hemstad och jobbar i Strömstad i juni så...

*Träningskompis sökes* ;D som är villig att träna: Marsch gå & gå & råkar

vara bosatt i närheten av strömstad.

Don't let me down ; (

• 4 weeks later...

Min respekt till alla er som genomför nijmegen!

Har aldrig riktigt fattat vad det handlar om. Nu däremot tror jag att jag fått ett hum.

Gjorde Elfsborgsmarschen, 2x40km i helgen. Och nja, jag hade inte pallat två dagar till.

• 4 weeks later...

Har aldrig riktigt fattat vad det handlar om. Nu däremot tror jag att jag fått ett hum.

Gjorde Elfsborgsmarschen, 2x40km i helgen. Och nja, jag hade inte pallat två dagar till.

Man klar nog i regel betyyydligt mer än vad man tror.

Hur smidigt gick Elfsborgsmarschen?

Första dagen är en lång promenad

Andra dagen undrar man vad f*n man gett sig in på

Tredje dagen idiotförklarar man sig själv och säger: "aldrig mer!"

Fjärde dagen flyger man fram och tänker på nästa marsch

Själv hoppar jag över Nijmegen i år, ingen av mina polare ville följa med och jag har ingen lust att åka ner helt ensam igen.

Nu vet jag inte hur Elfsborgsmarschen går till, men jag gick Bärsärkagången för några veckor sedan (också 2x40km) som träning/uppvärmning inför Nijmegen. Jag tyckte att Bärsärken kändes tuffare än Nijmegen. Eftersom man har begränsat med tid på sig så håller man upp takten och rastar inte så mycket som man borde. Det gör att man tappar väldigt mycket uthållighet. Det är bra träning, men man ska vara bra jäkla vältränad för att klara en 2xElfsborgsmarschen eller 2xBärsärkagången i Holland.

På Bärsärken gick jag 40km på 7:48 första dagen och på 8:nånting andra dagen. I Nijmegen har man 12 timmar på sig att masa sig runt banan (om man går enskilt). Jag brukar gå runt på lite drygt 10 timmar.

• 1 month later...

/P

måste ha tag på den låten! finns inget skönare sätt att vakna på. vem är det som gjort den?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...