Jump to content

Lämpligt prickskyttegevär och kaliber.

Jerkka79

Recommended Posts

• Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det beror helt på din budget...

Vad får den max kosta?

Vad vill du ha för optik?

Ska du jaga med den också?

Vilken kaliber har du tänkt dig?

Kan du ladda ammunition själv?

- HvPrsk

Maxpris 25000skr(inkl optik)

Mil-dot optik

vapnet skall även användas till stationär jakt

kaliber 7,62x51

kan inte handladda :=o

Jag föreslår en Remington 700 Police, kostar ca 9000 på tex torsbo handels. Optik med fäste för 15kkr och benstöd för en tusing, klart!

Optiktips, kolla efter zeiss conqest, de kan man få för ca 8-9 tusen på blocket (med mildot om man ställer det som krav)

Inte helt oväntat när det kommer från dig jöjje... ;)

(Har gjort sista resan ner i landet nu, så helgerna är fria för äventyr på Bjärsjö)

Men jag håller med, det är mycket bra bössa...

- HvPrsk

Jag håller med jojje att Remington är ett bra val, till denna finns det en uppsjö av kul tillbehör. Bara att titta in på MidwaySveriges hemsida.

En annan bössa som kan vara av intresse är Tikka T3 Tactical, vilken jag tycker är klart intressant.

tactical.gif

Titta in på Staffans vapen där finns det ganska så mycket ögonfröjd till ett bra pris.

Men själv håller jag på Remington, anledning pris och prylar

Varför inte välja en 6,5 kaliber som har bättre balistiska egenskaper än 7,62?

Bättre att köpa en 308 om den ska användas till jakt, eller varför inte något grövre kaliber.

Remington 700 är helt klart bästa valet, rätt pris och det finns otroligt mycket tillbehör att titta på.

imho.

Strunt i mildotten, den är ju bara meningsfull om du har en spotter som kan tala om vart fienden finns. Till jakt är det tämligen meningslöst.

Man har ju givetis ändå ballistikkort och då är det rätt enkelt att ta fram hur mycket man skall skruva på kikaren för att träffa ett visst mål på ett visst avstånd.

Jag föredrar att siktet har en kulbanekompensator.

Dessa kan monteras på ALLA moderna Zeiss sikten bland annat vilket gör att en vanlig Zeiss 3-12x56 blir en ganska potent sniper kikare.

Den första kikaren har eftermonterade rattar.

img410394008ae44.jpg

Det här är orignalrattarna på Zeiss 6-24 modeller.

img42eb852908008.jpg

Är det sen så att prickskytte intreserar, så köper man givetvis lite MÅSTE tillbehör till kikaren.

Däribland dessa.

Motljusskydd

Gummiögonmussla

Gulfilter

Killflash

img42eb851467083.jpg

Har man inte ovanstående prylar så kan man lika gärna köpa en Meopta 2,25X från 50 talet för den blir lika fin i bilden som den dyraste Zeissen i motljus (eller vilket annat fabrikat som helst för den delen)

MVH Håkan Spuhr

Håkan "masar" aldrig jöjje ;) .... killar som Håkan har spotter som gör det jobbet åt honom medelst Bushnell *ler* ;)

Personligen så anseer jag att mildot är att anses som en trygghet / backup kalla det vad du vill.

I alla fall när det gäller militära sammanhang så vill man ju alltid ha något att kunna falla tillbaka på som en trygghet till allt elektroniskt som alltid har en tendens att "balla ur" när man behöver det som mest. ( läses Murphy's Law )

Jag föreslår en Remington 700 Police, kostar ca 9000 på tex torsbo handels. Optik med fäste för 15kkr och benstöd för en tusing, klart!

Optiktips, kolla efter zeiss conqest, de kan man få för ca 8-9 tusen på blocket (med mildot om man ställer det som krav)

Har funderat lite kring remingtons 700 system,bra grejor det!Staternas sniper gevär bygger väl på detta system,om jag inte missminner mig.

den modell jag kollat på heter remington 700 vlsf(varmint laminat stainless fluted).

Och Bushnell lär ha en högförstorande Mil-dot för ca 5500kr.

Tack för ditt svar! :)

Strunt i mildotten, den är ju bara meningsfull om du har en spotter som kan tala om vart fienden finns. Till jakt är det tämligen meningslöst.

Man har ju givetis ändå ballistikkort och då är det rätt enkelt att ta fram hur mycket man skall skruva på kikaren för att träffa ett visst mål på ett visst avstånd.

Jag föredrar att siktet har en kulbanekompensator.

Dessa kan monteras på ALLA moderna Zeiss sikten bland annat vilket gör att en vanlig Zeiss 3-12x56 blir en ganska potent sniper kikare.

Är det sen så att prickskytte intreserar, så köper man givetvis lite MÅSTE tillbehör till kikaren.

Däribland dessa.

Motljusskydd

Gummiögonmussla

Gulfilter

Killflash

Har man inte ovanstående prylar så kan man lika gärna köpa en Meopta 2,25X från 50 talet för den blir lika fin i bilden som den dyraste Zeissen i motljus (eller vilket annat fabrikat som helst för den delen)

MVH Håkan Spuhr

Tack för bra tisp Håkan.

En fråga,Vilket benstöd skulle du rekomendera.Z-aim som har rosats i många tester,är kanske en tänkbar kandidat.Burris bipod är en annan.

Edited by Jerkka79

Bushnell Elite serien tycker jag är en serie som helt klart kan jämföras med flera av de stora eurpiska märkena.

Det enda som jag retar mig på är att det inte går att hitta några "Target nobbs" som tillbehör, utan att de som finns sitter under ett par hattar. men å andra sidan så behöver man inte mecka så mycket med dessa när man väl har skjutit in sig på rätt avstånd dvs om man skjuter med samma typ av am från samma batch. Annars kan det bli lite konstigt.

Bushnell Elite serien tycker jag är en serie som helt klart kan jämföras med flera av de stora eurpiska märkena.

Det enda som jag retar mig på är att det inte går att hitta några "Target nobbs" som tillbehör, utan att de som finns sitter under ett par hattar. men å andra sidan så behöver man inte mecka så mycket med dessa när man väl har skjutit in sig på rätt avstånd dvs om man skjuter med samma typ av am från samma batch. Annars kan det bli lite konstigt.

Tack för svar.

på tal om ammo norma har nån sorts belagd ammo Diamond match.

har hört att man inte kan använda annan ammo efter att man sjutit dessa,utan att ha rengjort pipan från beläggningarna som uppstår.De ska vist vara svåra att avlägsna.

Har du eller någon annan info om detta? :Malaj:

När det gäller benstöd så skulle jag personligen inte köpa annat än Versa-Pod eller Parker Hale (samma stöd i stort sätt). Anledningen till att jag talar varmt för dom i stället för Harris är att samtliga modeller medger tiltning och har distinkta "snäpp" vid justeringen i höjd. Dom är heller inte fjäderbelastade på samma sätt som Harris.

Det stämmer att man får vara noga med rengöringen efter att ha skjutit Diamond Line i bössan, jag fick snudd på panik när jag testade att skjuta Diamond Line innan jakten...Det är en mycket bra patron för övrigt, men man ska vara medveten om att det blir en del pulande med rengörning innan man skjuter tätt igen med annan ammo...

- HvPrsk

Edited by HvPrsk

- HvPrsk

Vet du eller någon om Lapua har en motsvarighet till Diamond line.

Jag köper en hel del ammo i finland.Priserna skiljer skiljer sig avsevärt mot för här hemma.

speciellt 7,62x51,då den är lite av en national kaliber där.Ska ej avslöja vad de säger om våran kära 6,5a på andra sidan pölen... ;)

Edited by Jerkka79

Givetvis så använder INTE jag fyran, ALDRIG.

Amatörriktmedel..................

På sikten med ickebelysta riktmedel så använder jag Zeiss nummer 11.

I min 6-24 har jag nummer 63 som är en klart förbättrat variant av mildot men fortfarande inget jag föredrar.

Eftersom flertalet Zeiss europeiska sikten har medförstorande riktmedel så fungerar riktmedlet för avståndsbedömming oavsett förstoringsgrad.

Så är inte fallet med Bushnell och Leupold där det i normalfallet måste stå på högsta förstoringen för att mildot skall vara mildot och inte nått annat.

Att hålla över med mildot är det inte mycket bevänt med, däremot kan det vara bra för avståndsbedömning eller målangivelser.

Men till det kan även streckskalan i handkikaren användas.

Nu tror jag inte det är så många som använder streckskalan i vare sig sikte eller kikare som avståndinstrument utan mildot blir nog snarast en wannabepryl.

MVH Håkan

Håkan. Jag har alltid hyst respekt för ditt kunnande och gör det fortfarande. Även om jag inte är bäst på allt så har jag dock så pass mycket erfarenhhet att jag kunnat bilda mig en uppfattning om optik efter eget huvud. Leupold är bra optik för pengarna. Fast förstoring är inte något problem eftersom man ändå ställer riktmedlet på maxförstoring när man skjuter på långa håll. Mildot fungerar bra. Har bara använt mildot med försvarets gevär men har fyra veckors fältutbildning med PSG-90. På Skytte under 500 meter anser jag att man lika gärna kan använda mildot som att hålla på och skruva. Jag hävdar inte att jag är bäst men funderar starkt på att montera en Leupold 4,5-14X50 på min .308:a och det är inte för att vara en Wannabe utan bara för att jag anser det fungera för mig. Targetknobs ser för taskliga ut när dom är stora. Själv anser jag inte att jag är så bra skytt att jag behöver annat än detta. Har nu böjat bygga vidare på den Vixen du pipade åt mig. :wub: Den ska också besudlas med en Leupold 2-7X33. Duplex så klart.

Man får helt enkelt vad man betaler för

Jag anser att Leupold är starka kikare som dessvärre ligger 30 år bakom i utvecklingen rent optiskt.

Det finns några saker som jag inte alls gillar.

1. Variabelt ögonavstånd, och detta varierar med förstoringen. Därmed måste alltså huvudet flyttas fram och tillbaka på kolven beroende på förstoringen. Acceptabelt eller ej är en smaksak?

Själv har jag haft 6 leupoldar och alla är nu sålda.

2. Dåligt synfält, ligger oftast runt 70-80% av dito tysk.

3. ickemedförstorande riktmedel, vilket inte sällan innebär shift.

Under jaktsituationer är sällan shift något problem, men för wannabe syften är det kanske katastrof att träffbilden flyttar sig 10 cm på 200 meter?

4. Ljuset, de hänger inte med europer ljusmässigt, och skillnaden är mycket stor. Likaså är brilliansen inte jämförbar.

Att jag föredrar #11 framför fyran eller mildot beror på att mildot i normalfallet (utom zeiss #63) täcker för mycket av målet, dessutom är stolparna för små för att synas i dåligt ljus.

Har man inte belysning så löser riktmedel 11 alla de problemen. Minsta riktmedlet när det behöver finriktas och grövsta när det behövs för snabba skott och i dåligt ljus.

En stor nackdel med att försöka skjuta efter mildot på avstånd som 300-500 meter är att det är även svårt att få till vindavdriften.

Det är alltså ledes mycket enklare att snabbt ställa in rattarna och sikta där man skall.

För de som sysslat med fältskytte, så blir en Zeiss kikare med kulbanekompensator som en söderin eller elitdiopter på ett mausergevär. Samma klick och samma tabeller...........

Jag gillar förövrigt inte heller targetknobs, det finns stor risk att ändra dem av misstag.

Däremot tycker jag att kul och vindkompensatorerna som finns på översta bilden är kanon, förövrigt väldigt lika dem som finns på försvarets PSG och AG90.

Jag har själv rätt mycket olika kikare och kikarsikten.

Jag har köpt ett kikaresikte nytt, alla andra är begagnade.

Och har man begränsad ekonomi som exempelvis jag har, men ändå har stora krav så är begagnat inte dumt, jag tror du hittar en beg Zeiss 3-12X56 för lägre pengar än en ny leupold 4,5-14.

Så ekonomin bör inte begränsa en till Leupold eller Bushnell.

Har man inte råd till en 3-12x56 så kan man leta reda på en begagnad 6x42 för 3000 kr och på det viset få exeptionellt bra optik till relativt låga pengar.

MVH Håkan

Edited by Håkan Spuhr

Har man inte råd till en 3-12x56 så kan man leta reda på en begagnad 6x42 för 3000 kr och på det viset få exeptionellt bra optik till relativt låga pengar.

MVH Håkan

Hej Håkan!

Jag tycker det är sällan man ser annonser på bra beg sikten.

6ggr förstoring,räcker det för skytte på 300m?Kan man montera kulbanekompensator på dessa sikten?

Edited by Jerkka79

Mitt val skulle falla på en Winchester Model 70, Laminated, Coyote, Gray, Stainless.

Inte bara ett mycket gevär för pengarna, men också mycket säkert. Med en flaggsäkringsvariant som liknar gamla mausern. Gör att du kan tömma vapnet i söäkrat läge. En viktig detalj enligt mig om man är en aktiv jägare ret fysikt.

Om du också vill åt de långa avstånden bör du sikta in dig på 7mmRem eller 270 som har en överlägsen balestik.

Amonutionen blir lite dyrare men det är det värt, Om du tänker jaga Älg så skulle jag avråda dig från att välja denna kaliber då 6,5 kommer att få svårt att nå upp till klass 1 när du blyförbudet kommer. För tyvärr är det någ bara en tidsfråga. Till sikte skulle jag välja Leupold mycket bra optik för pengarna. Om du letar butiker så finns det en bra som heter torsbohandels. Det har ett enormt utbud av olika gevär och sikten. om det inte har det hämma kan de alltid beställa.

Senast jag var där så hade de Remingtons gevär med kompsit överdragen pipa.

Mitt val skulle falla på en Winchester Model 70, Laminated, Coyote, Gray, Stainless.

Senast jag var där så hade de Remingtons gevär med kompsit överdragen pipa.

Compositen går bort pga priset och längden(117cm).den ser inte bra ut heller för den delen.

Rem 700 eller Tikka tactical kommer bli mitt val.

Kan någon svara på om tikkan kan skjutas av vänsterskytt,ser kolven likadan ut på bägge sidor?

Jag anser att winshesters säkring är rena humbuggen.

Det hjälper inte att den är säker när den är säkrad eftersom säkringen är så ytlig att den osäkrar sig själv bara en pinne slår emot.

Om 6X räcker på 300 meter beror ju på vad du skall skjuta på.

Älg räcker det till men toppfågel blir klent.

MVH Håkan

Edited by Håkan Spuhr