Jump to content
Sign in to follow this  
Fu Fredda

Larmmina

Recommended Posts

Jag har för mig att jag hört att man kan fixa larmminan så att den lösses ut om någon kapar tråden till denne. Är det någon som vet om detta är sant så är jag otroligt tacksam för svar.

:huh:

Jag har för mig att jag hört att man kan fixa larmminan så att den lösses ut om någon kapar tråden till denne. Är det någon som vet om detta är sant så är jag otroligt tacksam för svar.

:ph34r:

Eftersom larmminan fungerar så att den går av om sprinten dras ut, vilket sker om man går på den spända linan, så skulle man kunna göra så här:

Knyt fast en sten eller stock på linan och häng upp denna över en märla så att tyngden av objektet kan dra ut sprinten genom tyngdkraftens påverkan. För att inte minan ska gå av så fort man släpper stenen eller vad man nu använt så tar man en lina till och knyter fast i objektet. Denna lina drar man genom samma märla sedan ner genom en märla i markhöjd, sen fäster man linan så att den täcker avsedd yta..

När fi listigt klipper av linan så faller tyngden ner och drar minan...

Har aldrig testat ovanstående, men det borde funka.. det borde även funka med otrevligare saker som truppminor.. f-låt försvarsladdningar och pskott..

Det svåra med ovanstående är väl att dölja alla linor hit och dit :lol:

Om nån testar kan ni ju rapportera om det funkade.

mvh

Erik G

Guest Lt. payne

Ok, en larmina.. sånt kan man utveckla..

Här är ett tips:

1:Fyll en ballong med den gasblandningen som man använder när man kapar stål.

2:Knyt ihop ballongen runt en tre tumsspik.

3:Sätt upp larmminan enligt SÄKI,Spika fast ballongen ca 10cm ovanför minkroppen.

4:Vänta och njut... ;)

Vi gjorde det under GU, halva Ö-jäveln lystes upp!

Nej det var inte Gotland! :ph34r:

Akta er för att fylla föremål som alstrar statisk elektricitet med svetsgas, det kan gwe riktigt otrevliga överraskningar.....

Ja, balonger kan ge statisk elektricitet.

Jo tack. Känns som om jag i verkligheten aldrig kommer pröva. Undrar om ansvarigt befäl blir glad när Fbu-instr. Doyle mixtrar med gas å larmminor :ph34r:

Här har du ett nice tillbehör för att just fixa både och (belastning och avlastning)

m3pull.jpg

Finns i Sverige för utbildning vad jag vet.

Acetylengas ger ju bra knallar :)

Hur skall jag förklara detta?? :)

Montera larminan som vanligt, dra ståltråden där du vill, "knyt" en ståltråd åt andra hållet som du spänner i en trädgren, trädgrenen förspänns så att den stråcker ut snubbeltråden.

Detta brukar funka och b-styrkan gillar det inte B)

Guest Lt. payne
Akta er för att fylla föremål som alstrar statisk elektricitet med svetsgas, det kan gwe riktigt otrevliga överraskningar.....

Ja, balonger kan ge statisk elektricitet.

Detta skedde på den tiden när Svenska värnpliktiga åt armeringsjärn till frukost,Sovjetunionen sneglade hit och ballonger var gjorda av NATURGUMMI! :D

Nostalgiker? Jag? :)

Hur skall jag förklara detta?? :unsure:

Montera larminan som vanligt, dra ståltråden där du vill, "knyt" en ståltråd åt andra hållet som du spänner i en trädgren, trädgrenen förspänns så att den stråcker ut snubbeltråden.

Detta brukar funka och b-styrkan gillar det inte B)

Jag tackar för detta inlägg. Det var ungefär så som jag trodde det skulle vara. Man kan ju även använda gummisnodden som "ska" vara med i förpackningen.

Jo tack. Känns som om jag i verkligheten aldrig kommer pröva. Undrar om ansvarigt befäl blir glad när Fbu-instr. Doyle mixtrar med gas å larmminor  :)

Du kan sluta undra. :D