Fk Stålnäve Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Jag är själv gammal FBU-ungdom, något som jag minns som bland det roligaste jag gjort , så nu håller jag på att starta upp en egen ungdomsavdelning (Hv-U) i Växjö för jag tycker det är skandal att det inte finns någon ungdomsverksamhet i ett så pass stort samhälle. Nu vänder jag mig till er ungdomar här på forumet: Vad är det ni tycker är roligt och vad är det som lockar med verksamheten? Berätta om den roligaste/jobbigaste/mest utmanande/tristaste övningen ni varit på! Hur ska en bra ungdomsledare vara? Jag vill ha all feedback jag kan få för att kunna planera övningar så bra som möjligt. Jag vill veta ALLT! Ungdomsverksamheten är något jag verkligen brinner för och jag vill verkligen få igång en verksamhet under nästa år så ni som redan är ungdomsledare, några bra allmänna tips som kan va bra att höra? //Stålis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 En sak som är galet viktig och jag anser att ALLA ska kunna är sjv. För när man handskas med "betongprudukter" som våran avdch säger så är det alltid någon som skadas på ett eller annat sätt. En av dom jobbigaste övningarna jag vart på måste nog vara "salta pinnen". Det är en 4-dagarsövning som vi har vid 1:a maj. Där så fick vi gå mycket, visa våra kunskaper även när vi var komiga och hade vätskebrist. och det slutade med med ett bristdygn. det var en av dom roligaste och jobbigaste övningarna jag vart på. Försök att överraska ungdommarna, se til så dom inte alltid vet vad som händer, det känns roligare då. har nog skrivigt väldigt konstigt och kladdigt, men det kommer nog förklarningar och mer tips, måste bara komma på lite mera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinceres Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Sjukvård är A och O, olycksfallsvård är ett måste att kunna. Sen tycker jag att lära ungdomarna om kost/överlevnad och att de kan läsa en karta. // Vinceres, Sjukvårdsinstruktör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Håller med de övriga inläggen. Du har ett mail. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emelie Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Japp sjukvård med fejkade trafikolyckor e grymt kul. Sådant brukar alltid att gå hem och sedan tävla mellan olika grupper vem som sköter det bäst. Men sedan tycker jag att det som är jobbigast är roligast efteråt. Marscher med stationer på vägen är också något som är roligt. Men då måste i alla fallett par vara lite möpklassiga. Eftersom de e relatift jobbigt att gå. Fast de viktigaste ät nog att få gänget i Hvu att bli sammansvetsade. så man blir som en liten famlij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Om man kör ganska hårda övningar så bilr man automatiskt sammansvetsade, det är mina erfarenheter iaf. Vapentjänst är också roligt (misstolka inte). Fast det mest basic är enl mig: *sjv (megasuperüberviktigt) *förläggningsarbete (vart ska man annars sova?) *spaning (spännande och en bra erfarenhet) Sedan är det ju ganska kul att ha överlevnad (som jag redan sagt) och vapen samt strid. Note: jag är inte över 18 och har bara utb på .22lr, som jag tycker är ett utomordentligt vapen för skolskytte samt vapenvana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Stålnäve Posted September 7, 2007 Author Report Share Posted September 7, 2007 Jättekul att höra era synpunkter och erfarenheter. Skriv gärna mer i detalj vad ni varit med om och ge gärna exempel på riktigt kassa övningar så man vet vad man ska undvika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Okej, då jag inte är en stor skrivare så kommer det bil kortfattat, men fröhoppningsvis hjälpande. Under salta pinnen så började vi med lite genomgång (vanligt skit, gnaska jättetrist när man fått höra att detta skulle vara en hård och rolig övning), men sedan så blev det uppställning, och vi fick ett läge förklarat för oss. Läget var i korthet att bogalandier fanns här i skogarna runt LG, och att vi skulle spana mot en stuga som det var misstänkt att dom befann sig i. Vi satte av mot stugan och marcherade ett tag (kommer inte ihåg hur länge, men det var ett par timmar). sedan under kvällen, när vi var vid stugan så satte vi upp förläggningen, och satte upp en OP som var riktad mot stugan, och gick och la oss eller spanade. Mitt under natten så blev det en närspaning (?) med dom stridslovliga, som blev upptäckt och en eldstird startades. vi behövde inte omgruppera och vi somna om. Dagen efter så marcherade vi till ett annat ställe, där vi fick reda på att fi fanns i närheten och gömde oss vid en massa stenar. Därefter så bar det av i bil mot okänd destination. medan vi väntade på våra packningar som skickades med en släpvagn kom fi fram och började skjuta och vi sprang upp i skogen. då blev det bristdygn, och vi startade att bygga en förläggning bestående av skärmskydd och en stor fin stockeld. Vi samlade även tallbarr för att göra combat juice på, som vi drack och smakade mycket bra. nästa dag så besköt FI våran förläggning, och vi bröt den snabbt och började springa iväg. under våran språngmarsch så blev en person skjuten i magen, och vi fick öva sjv och hon fick bäras på bår. efter ett tags språngmarsch (jag bar bår) så belv det skyddsställning bakom en formation med stora stenar, och efter vi kommit tillbaka ut på vägen så avbröts alltsammans. detta är i stora lag det vi gjorde under den övningen som glockrent hamnar på MINST top 3. PM:a om du vill ha mer info, så kan jag se vad jag kommer ihåg. /trädet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Såklart ska sjv läras ut, vilket jag saknar i våran avdelning. Det roligaste är spaning och skitlånga marscher med skittung packning och omgrupperning mitt i natten! Skippa 12tält och större, om man nu tvunget ska sova i tält så välj 8tält, mycket roligare av nån anledning Men helst knäppetält Varje elevs packning ska väga cirka 15-20kg. Om jag skulle bestämma hur en övning skulle se ut så är det ungefär såhär:(början fredag kv till sön förm.) Fredag kväll: Materiell uthämtning, sedan marsch 1-2mil i mörker till en plats där en tillfällig bas upprättas för att fungera som utgångspunkt för spaning mot ett större område mha. patruller. Typ lokalisera ev. fiender eller tänkbara grupperingsplatser för artelleri/liknande. Klockan är nu 3-4 på natten och gruppen får då krypa ner och lägga sig i sina sovsäckar i cirka 60min för att sedan väckas av larmminor med mera med mera och befäl vrålandes: "Ni är upptäckta! TILL ÅSA ETT" och hela gruppen får brått att sticka till sin ÅSA för att sedan gå 5-10km och... där tog fantasin slut för nu, återkommer med mera någon annan gång Men gärna typ anfalla ett fordon eller byggnad och ta mad då de såklart är bakom fiendens linjer och helt avskurna från sina egna. Här kan även lite överlevnad blandas in, typ leta käk i skogen. Men lite action är bra för de flesta ungars motivation Kanske förhandla med någon gerilla grupp/liknande för att komma över mat/vapen/ammo. Bästa natten fortsätter i flykten och spaningens namn. Sedan flygs gruppen ut med helikopter AKA fordon 20 eller liknande. Allt beror ju på hur stark och uthållig grupp man har, detta kanske inte går om det finns några med pissig kondis men det är min drömövning så att säga. Naturligtvis när man hunnit tillräckligt långt i utbildningen, typ slutövning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinceres Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Orienteringsövninagr med stationer är bra, särskildt att orientera natt då ljus/ljud diciplin verkligen tillämpas. Jag har alltid föröskt att utb för skarpa lägen , gällande det mesta. Samt att visa att de tär en MILITÄR organisation och ingen civil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
II63 Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Såklart ska sjv läras ut, vilket jag saknar i våran avdelning.Allt beror ju på hur stark och uthållig grupp man har, detta kanske inte går om det finns några med pissig kondis men det är min drömövning så att säga. Naturligtvis när man hunnit tillräckligt långt i utbildningen, typ slutövning. @Cesium Hoppas att du inte får din dröm i uppfyllelse iaf. i ungdomsverksamheten då det finns mycket i det du beskriver som inte är riktigt funkis när man talar om ungdomsverksamhet. Denna bit kommer du att få mer än lovligt uppfylld under värnplikten, förmodligen under slutövning. finns ingen som helst anledning att utsätta folk för onödiga skaderisker när man är i ungdomsverksamheten det kommer tids nog. Ett sätt att snäppa upp verksamheten är att iakta spår, ljus och ljuddiciplin under övningarna. Ett annat sätt är att öka på kraven i form av tidsaspekten etc. men det är ju alltid den "svagaste" länken som avgör förmågan. II63 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Stålnäve Posted September 7, 2007 Author Report Share Posted September 7, 2007 Vi satte av mot stugan och marcherade ett tag (kommer inte ihåg hur länge, men det var ett par timmar). sedan under kvällen, när vi var vid stugan så satte vi upp förläggningen, och satte upp en OP som var riktad mot stugan, och gick och la oss eller spanade. Mitt under natten så blev det en närspaning (?) med dom stridslovliga, som blev upptäckt och en eldstird startades. vi behövde inte omgruppera och vi somna om. Dagen efter så marcherade vi till ett annat ställe, där vi fick reda på att fi fanns i närheten och gömde oss vid en massa stenar. Därefter så bar det av i bil mot okänd destination. medan vi väntade på våra packningar som skickades med en släpvagn kom fi fram och började skjuta och vi sprang upp i skogen. då blev det bristdygn, och vi startade att bygga en förläggning bestående av skärmskydd och en stor fin stockeld. /trädet Rätta mig om jag har fel, då jag inte har så mkt erfarenhet av ungdomsutbildningen, men får man kalla någon i övningen "fi" och ha eldstrid mot dessa? Jag förstår att det måste vara förbannat roligt som ungdom men är det meningen med ungdomsverksamheten? Jag bollar frågan till er ungdomsledare som förhoppningsvis har bättre koll eller iaf känsla än mig då regelverket är minst sagt luddigt skrivet. Annrars tycker jag att du Trädet verkar haft jävligt roligt och tar det till mig. Kul att du delar med dig av dina synpunkter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Stålnäve Posted September 7, 2007 Author Report Share Posted September 7, 2007 (edited) Ett sätt att snäppa upp verksamheten är att iakta spår, ljus och ljuddiciplin under övningarna. Ett annat sätt är att öka på kraven i form av tidsaspekten etc. men det är ju alltid den "svagaste" länken som avgör förmågan. II63 [/font] Väl rutet! Som Alex Scuhlman skulle sagt Ungdomsverksamheten ska vara till för ALLA, oavsett fysisk status, iaf enligt min mening. Det är inte en värnplikt ungdomarna genomför och vill dom vara med ska dom åtminstone få prova på och se ifall det är något som intresserar dem! Edited September 7, 2007 by Fk Stålnäve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinceres Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Att bedriva stridsutb får EJ ske till ungdomar ej fyllda 18. Dock så kan man ha icke combatanta övninagr dvs spaning mm. Officielt är detta sant . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted September 8, 2007 Report Share Posted September 8, 2007 Vi satte av mot stugan och marcherade ett tag (kommer inte ihåg hur länge, men det var ett par timmar). sedan under kvällen, när vi var vid stugan så satte vi upp förläggningen, och satte upp en OP som var riktad mot stugan, och gick och la oss eller spanade. Mitt under natten så blev det en närspaning (?) med dom stridslovliga, som blev upptäckt och en eldstird startades. vi behövde inte omgruppera och vi somna om. Dagen efter så marcherade vi till ett annat ställe, där vi fick reda på att fi fanns i närheten och gömde oss vid en massa stenar. Därefter så bar det av i bil mot okänd destination. medan vi väntade på våra packningar som skickades med en släpvagn kom fi fram och började skjuta och vi sprang upp i skogen. då blev det bristdygn, och vi startade att bygga en förläggning bestående av skärmskydd och en stor fin stockeld. /trädet Rätta mig om jag har fel, då jag inte har så mkt erfarenhet av ungdomsutbildningen, men får man kalla någon i övningen "fi" och ha eldstrid mot dessa? Jag förstår att det måste vara förbannat roligt som ungdom men är det meningen med ungdomsverksamheten? Jag bollar frågan till er ungdomsledare som förhoppningsvis har bättre koll eller iaf känsla än mig då regelverket är minst sagt luddigt skrivet. Annrars tycker jag att du Trädet verkar haft jävligt roligt och tar det till mig. Kul att du delar med dig av dina synpunkter! Var kanske lite fel att kalla dom fi, och med att jag är under 18 så fick jag inte panga. Men vad jag förstått får dom skjuta mot oss (vi skall söka skydd omedelbart och stanna där, alt springa mot närmsta ÅSA). Och det där med eldstrid var att dom blev upptäckta och dom "andra" började skjuta. / trädet som undrar hur knas han eg skrev.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted September 8, 2007 Report Share Posted September 8, 2007 (edited) Dacke HVU: --------------------- Grundkurs Försvarskunskap, Militärt uppträdande, Fysisk träning och orientering, Terrängtjänst, Förläggning, hygien, matlagning i fält, Sjukvårdstjänst, Vapentjänst på gevär, m.m. Fortsättningskurs Som GK samt: Fältarbeten, Förläggning skärmskydd, Ledarskap, Underrättelsetjänst, Sambandstjänst, Vapentjänst, m.m. Ledarskapskurs 1 Som FK samt: Ledarskap, Militärt uppträdande, Fysisk träning och orientering, Allmänna militära kunskaper, Skytteutbildning, m.m. Ledarskapskurs 2 Som LK1 samt: Ledarskap och ledarskapets psykologi, m.m. Ett typiskt utbildningsår: (Detta gällande för oss i vår avdelning, i stora drag. Anpassas efter situationen. ) Februari Övning 1 - Årets första övning men utbildningsårtes sista. Utbildning med tonvikt på vintertjänst samt soldatprov. Inkvartering inomhus i militärförläggning med träning på vad detta innebär. Mars Övning 2 - Rekryteringsövning. Vi visar upp vår verksamhet för intresserade ungdomar. Vårt utbildningsår börjar. April Övning 3 – Introduktion av nya ungdommar. Tex: Hur man går och står, hur man klär sig, förläggningstjänst, sjukvårdstjänst. Gamla ungdomar: Tex: Fältarbeten, Förläggning, Ledarskap, Försvarskunskap, Fysisk träning och orientering, Terrängtjänst. Maj Övning 4 – Fortsatt utbildning med stigande svårighetsgrad. Tex: Försvarskunskap, Militärt uppträdande, Underrättelsetjänst, Sambandstjänst. -- Sommaruppehåll -- Augusti Övning 5 - Förberedelse inför Kostaövningen. Även som övning 4. September Övning 6 - Kostaövningen. En gemensam övning för alla ungdomsavdelningar i Kalmar och Kronobergs län, hålles på Kosta läger. Oktober Övning 7 - Tillämpad övning. Vi använder oss av allt vi har övat under året för att lösa våra uppgifter i ett tillämpat scenario. November Övning 8 - Slutövning. Är en tillämpad övning där ungdomarna får uppträda mer självständigt än på tidigare övningar. ---------------------- Tycker att detta system fungerar ypperligt för oss. 4 gånger om året tillkommer även vapentjänst, skytte och motsv. /M Edited September 8, 2007 by Munken_swe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danielsson Posted September 9, 2007 Report Share Posted September 9, 2007 Bra initiativ FK Stålnäve, jag bor utanför Växjö och åker ner till F17 (kom nyss hem) på övningarna. Vi har 6st övningar/läsår, med start första helgen i september, tre övningar på hösten och tre på våren. Där efter har vi en sk. majövning under Kirstihimmelfärdshelgen. Vilket är en utbildningskoll med allt vad det innebär. March i tre-fyra dygn, vandra mellan olika upk där det finns uppgifter som "kontrollerar" om vi kan vad vi lärt oss under året. Du är välkommen att regga på detta forum: http://www.fubl.info.se/ Ett forum som är för ungdomar som övar på F17, även befäl är aktiva så där kan du få tips. annars är du välkommen att kontakta mig om det är något, dock är det (vad jag vet) svalt intresse för verksamheten i Växjö. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Stålnäve Posted September 10, 2007 Author Report Share Posted September 10, 2007 Bra initiativ FK Stålnäve, jag bor utanför Växjö och åker ner till F17 (kom nyss hem) på övningarna. Vi har 6st övningar/läsår, med start första helgen i september, tre övningar på hösten och tre på våren. Där efter har vi en sk. majövning under Kirstihimmelfärdshelgen. Vilket är en utbildningskoll med allt vad det innebär. March i tre-fyra dygn, vandra mellan olika upk där det finns uppgifter som "kontrollerar" om vi kan vad vi lärt oss under året. Du är välkommen att regga på detta forum: http://www.fubl.info.se/ Ett forum som är för ungdomar som övar på F17, även befäl är aktiva så där kan du få tips. annars är du välkommen att kontakta mig om det är något, dock är det (vad jag vet) svalt intresse för verksamheten i Växjö. Kul att se att det finns intresserade ungdomar i takten! Jag har faktiskt varit nere på F 17:s ungdomsövningar som observatör ett par ggr under det gågna året så vi kanske har träffats. Ska ta och kolla in ert forum, tack för tipset! Min förhoppning är att kunna väcka ett intresse för militär ungdomsverksamhet i Växjö, eftersom det inte finns någon verksamhet idag så är det svårt för ungdomarna att ens veta om de skulle vara intresserade. Vi ska ta och gå igenom och se lite vad för sorts rekrytering som fungerar bäst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Stålnäve Posted September 10, 2007 Author Report Share Posted September 10, 2007 (edited) Dacke HVU: Tycker att detta system fungerar ypperligt för oss. 4 gånger om året tillkommer även vapentjänst, skytte och motsv. /M Låter som ni har ett bra upplägg på er verksamhet, jag ska ta ett snack med Text borttagen av Blågul och se ifall jag kan komma och vara instruktör på era övningar med så jag får öva lite innan ajg får min egen avdelning. Vi syns väl på Kosta nu till helgen? Edited September 10, 2007 by Fk Satan namn togs bort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danielsson Posted September 10, 2007 Report Share Posted September 10, 2007 Min förhoppning är att kunna väcka ett intresse för militär ungdomsverksamhet i Växjö, eftersom det inte finns någon verksamhet idag så är det svårt för ungdomarna att ens veta om de skulle vara intresserade. Vi ska ta och gå igenom och se lite vad för sorts rekrytering som fungerar bäst. Jag skulle se information till högstadierna som främsta rekryteringssätt. Jag och en till satt på Oxtorget under Karloskardagarna och gick även runt på stan och delade ut lappar om FVRF och folk hade en tendens att ignorera oss. Skolinfo är nog att föredra. OT, var du nere på Majövningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted September 10, 2007 Report Share Posted September 10, 2007 Dacke HVU: Tycker att detta system fungerar ypperligt för oss. 4 gånger om året tillkommer även vapentjänst, skytte och motsv. /M Låter som ni har ett bra upplägg på er verksamhet, jag ska ta ett snack med T och se ifall jag kan komma och vara instruktör på era övningar med så jag får öva lite innan ajg får min egen avdelning. Vi syns väl på Kosta nu till helgen? Jag ska med till Kosta, ja. Är gruppchef, så om vi inte träffas innan morgonavlämningen så vet du att jag är den som lämnar av Dacke. Men vi kommer att vara rätt lätt att känna igen bland förläggningarna. Vi ska sätta ihop ett tält med hjälp av våra personliga tältdelar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Stålnäve Posted September 11, 2007 Author Report Share Posted September 11, 2007 Jag ska med till Kosta, ja. Är gruppchef, så om vi inte träffas innan morgonavlämningen så vet du att jag är den som lämnar av Dacke. Men vi kommer att vara rätt lätt att känna igen bland förläggningarna. Vi ska sätta ihop ett tält med hjälp av våra personliga tältdelar. Får ni ut "knäppedelar" som jag kallar dom? Ska bli spännande att se hur ni lyckas med det Eller ni kanske gjort det förut? Under min vpl hade vi ett par idioter som frivilligt valde att sova i ett sånt tält istf ett vanligt tält. "Man märker ju att det regnar utan att gå ut ur tältet" nämndes som en av fördelarna med att sova där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Stålnäve Posted September 11, 2007 Author Report Share Posted September 11, 2007 Min förhoppning är att kunna väcka ett intresse för militär ungdomsverksamhet i Växjö, eftersom det inte finns någon verksamhet idag så är det svårt för ungdomarna att ens veta om de skulle vara intresserade. Vi ska ta och gå igenom och se lite vad för sorts rekrytering som fungerar bäst. Jag skulle se information till högstadierna som främsta rekryteringssätt. Jag och en till satt på Oxtorget under Karloskardagarna och gick även runt på stan och delade ut lappar om FVRF och folk hade en tendens att ignorera oss. Skolinfo är nog att föredra. OT, var du nere på Majövningen? Nej jag missade majövningen då jag inte kunde ta ledigt från jobbet. Det sög för jag ville väldigt gärna vara med på den. Vad tycker ni om direktutskick till alla 15-åringar då? Alla ni ungdomsledare ute i vårt avlånga land, vad för rekrytering har fungerat för er? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinceres Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 (edited) Vi hade rekryterings träffar, samt delade ut information samt besökte skolor och föreläste( lite annan fakta än skolinformatörerna utdelade) // Vinceres Hv instruktör Edited September 11, 2007 by Vinceres Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danielsson Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Nej jag missade majövningen då jag inte kunde ta ledigt från jobbet. Det sög för jag ville väldigt gärna vara med på den. Vad tycker ni om direktutskick till alla 15-åringar då? Alla ni ungdomsledare ute i vårt avlånga land, vad för rekrytering har fungerat för er? Okej, Majövningen var trevlig, för att citera ett av befälen när det regnade som bässt: "Är inte vädret underbart? Äkta majövningsväder!" Direktutskick verkar som en ganska god ide, men det lär väll kossta en slant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 (edited) Något som vi i Hudik har gjort nu är att ha ett stånd vid HälsingeMarknaden och stått där och rekryterat. Kanske något linknanade vore något att testa? Edit: elefantfingrar Edited September 12, 2007 by Berg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 Får ni ut "knäppedelar" som jag kallar dom? Ska bli spännande att se hur ni lyckas med det Eller ni kanske gjort det förut? Under min vpl hade vi ett par idioter som frivilligt valde att sova i ett sånt tält istf ett vanligt tält. "Man märker ju att det regnar utan att gå ut ur tältet" nämndes som en av fördelarna med att sova där. Ja, samtliga får ut varsin i vår avdelning. Vi gjorde ett experiment under slutet på vår förra övning, och kom fram till att vi skulle köra detta under Kostaövningen. Vi kommer nog att vara på plats lite före de andra, för det tar lite tid att få upp det med ovana händer. Vår rekrytering går till som så att vi skickar ut brev till alla niondeklassare i våra två kommuner under våren där det står lite info om verksamheten i helhet och inbjudan till en visning. Genom att skicka till niondeklassarna på våren så vet vi att alla är 15, och kommer fylla 16 det året, så de fått lite mognad i alla fall. Vi sätter upp tält, hänger upp planscher med bilder och lägger fram materiel och visar upp olika saker som vi sysslar med. Vi går runt och pratar med dem om materielen, övningar och vad vi gör, samt roliga minnen. Allmänt trevliga. De som fortfarande är intresserade får ansökningsblanketter, de andra går hem. Skolrekrytering är något vi provat på förr i tiden, men resulterade i "Kan ni döda folk?" och dylika bemötanden, så chefen tyckte att brevutskick funkade bäst. Blir ju några hundra brev, men ändå ganska säkert. Man får ju tag på de som är intresserade. I princip ingen i kommunerna har undgått möjligheten att gå med, eftersom alla får brev i nian. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Stålnäve Posted September 13, 2007 Author Report Share Posted September 13, 2007 Får ni ut "knäppedelar" som jag kallar dom? Ska bli spännande att se hur ni lyckas med det Eller ni kanske gjort det förut? Under min vpl hade vi ett par idioter som frivilligt valde att sova i ett sånt tält istf ett vanligt tält. "Man märker ju att det regnar utan att gå ut ur tältet" nämndes som en av fördelarna med att sova där. Ja, samtliga får ut varsin i vår avdelning. Vi gjorde ett experiment under slutet på vår förra övning, och kom fram till att vi skulle köra detta under Kostaövningen. Vi kommer nog att vara på plats lite före de andra, för det tar lite tid att få upp det med ovana händer. Vår rekrytering går till som så att vi skickar ut brev till alla niondeklassare i våra två kommuner under våren där det står lite info om verksamheten i helhet och inbjudan till en visning. Genom att skicka till niondeklassarna på våren så vet vi att alla är 15, och kommer fylla 16 det året, så de fått lite mognad i alla fall. Vi sätter upp tält, hänger upp planscher med bilder och lägger fram materiel och visar upp olika saker som vi sysslar med. Vi går runt och pratar med dem om materielen, övningar och vad vi gör, samt roliga minnen. Allmänt trevliga. De som fortfarande är intresserade får ansökningsblanketter, de andra går hem. Skolrekrytering är något vi provat på förr i tiden, men resulterade i "Kan ni döda folk?" och dylika bemötanden, så chefen tyckte att brevutskick funkade bäst. Blir ju några hundra brev, men ändå ganska säkert. Man får ju tag på de som är intresserade. I princip ingen i kommunerna har undgått möjligheten att gå med, eftersom alla får brev i nian. Det är märkligt att det fungerar så olika på olika ställen i landet, vissa jag har pratat med säger att brevutskick inte gett någonting men skolrekryteringen varit tvärtom. Hur många ungdomar brukar dyka upp på era "visningar" ungefär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danielsson Posted September 13, 2007 Report Share Posted September 13, 2007 En början är alltid att ge info till skolans studie och yrkesvägledare. På min förra skola fans det ingen info alls, hon visste inte ens om att FM hade ungdomsverksamhet Det är fan värdelöst att infon inte ens finns om man är intresserad. En början är att ge info i pappersform till skolorna. När vi satt på Oxtorget så ignorerade de flesta oss. De som kom var antingen barn eller gammla officerare/hemvärnsmän. Jag tror på att gå ut i skolor alt. direkt utskick. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinceres Posted September 13, 2007 Report Share Posted September 13, 2007 Att gå ut i skolorna har alltid funkat för oss, ger en bra och effektiv bild på verksamheten. Man får väl vara lite pedagogisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts