Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted (edited)

Kan inte säga huruvida vi fick den helt korrekta knivutbildningen men min information är i alla fall up to date. Vi fick ut knivar och skulle spetsa till ändarna på en tjock och en tunn pinne. Den tjocka skulle även skalas. Därefter visiterades det och blev man godkänd ansågs man utbildad. Jag utbildades 06/07

Edited by H0lK
Posted (edited)

Vi hade

Kniv och Yx upplysning typ :) Vi fick förevisat för oss hur man skulle göra och hur man inte skulle göra sedan fick man lite frågor som man skulle svara på vilket var självklara saker som, Vilken ände är vass? Ska man hugga ner trädet om Majorens bil står på fall sidan? mm

P4 04-05

Edited by Hornet
Posted (edited)
På förekommen anledning

Den enda "utbildning" vi fick var: "Om ni kastar kniv på träden får ni kasernförbud."

Jag fick ingen kniv-yx-såg-utbildning (sax-påse-sten?) när jag låg inne 99/00. Jag kan dock inse behovet då en plutonskamrat med sving och emfas satte yxan i kängan redan första gången vi högg ved. Ja se sta'bor... :) Lyckligtvis träffade det precis mellan stortån och nästa tå - han kunde knipa om yxeggen med tårna. De enda skadorna blev 1 känga 90 och 1 stålgrå knästrumpa 90.

Edited by Kryptörn
Posted

Citerar mig själv från tråden om HVUs utrustning:

Knivutbildningen under min GU gick ut på att en viss Lt B höll en föreläsning på 10-20 sekunder om vilken ände som var den farliga och hur denna ände endast fick riktas mot fienden eller det man avsåg "kniva", samt i vilken riktning täljning skulle utföras. Därefter genomförde vi ett kort muntligt, teoretiskt prov ("Får du rikta kniven mot en kamrat?" osv). Därefter var vi alla certifierade att använda kniv i Rikets tjänst. :)

- På I19/Artbat 04/05

Trots (eller kanske snarare tack vare) "utbildningen" lyckades ett flertal kamrater att skära sig i fingrarna ett antal gånger. Inga större incidenter med yxor och eller såg dock men det var förmodligen bara ren tur...

Posted

Vi hade "genomgångar" som: Farlig/Ofarlig ände på "moran", Hur tälja "rätt", Är kniven ni får ut nåt att ha?, Kniven är kass för den är sällan vass!, Detta är en såg - den är farlig! och Yxa! Akta foten.

Vi kockar fick en 30 minuters genomgång om vassa matknivar som började med en improviserad utbildning i Vad gör man när man spiller blod på löken, bänken och skärbrädan samt hur används plåster? :D

Ett ord: Stabilt! :)

Posted

Kan inte heller säga ifall det utbildningen vi fick var den rätta men den tog upp det viktigaste. Typ att man ska tälja bort från sig, att det inte är någon leksak, funktionen av det där skyddet vid eggen som gör att man inte ska kunna glida ut med fingrarna på eggen, hur man ska stå när man hugger med yxa, farliga riktingar, hur man upptäcker att yxan är trasig och bör bytas osv.

Väldigt basic för oss som har haft med yxa och kniv att göra tidigare men ändå helt tillräckligt för att de som inte har det ska kunna tänka på det viktigaste.

Låg på S1 02-03

Posted

Utbildningen är väl bara för att hitta de med tummen mitt i handen och att FM ska ha ryggen fri, vad blir härnäst, utbildning i hur man knyter skor så man inte snubblar på snöret, inget är tydligen själv klart längre :dribble:

Posted

När jag låg inne 95-96 fanns det inte tillstymmelse till knivutbildning, även om vissa kanske skulle behövt det. Så här i efterhand. Var väl ett par mindre incidenter med både knivar och yxor vill jag minnas. För de flesta var nog knivar något man använt sedan man var gammal nog att kunna hålla i en..

Posted

om jag minns rätt började kniv utb i samband med SäkI 2000 kom ut.

Närmare läsning i SoldR SäkI.

Kniv utb behövs nuförtiden efter som "kidsen" skär sig i ett.

Jag tror att det var 8 skadade under Hemvärnets riksungdomstävling -00. I Malmö tilldelas knivbevis att bära i höger benficka.

Posted
Utbildningen är väl bara för att hitta de med tummen mitt i handen och att FM ska ha ryggen fri, vad blir härnäst, utbildning i hur man knyter skor så man inte snubblar på snöret, inget är tydligen själv klart längre :dribble:

Med tanke på att jag sett instruktioner för hur man tvättar händerna på regementens tvättrum så.... ;-)

Posted

Min svåger, som är major i Flygvapnet, berättade häromdagen att när han hade rekryter så infördes knivutbildning av den enkla anledningen att det var så många som skar sig. Detta gick bra ända tills en soldat skadade sig när han skalade kabel, då infördes skaltång. Givetvis var det en soldat som lyckades nypa sig själv i fingret med sagda tång och en tångutbildning fick trollas fram... :rolleyes:

Posted

Men vi skar väl oss förr i tiden också? :rolleyes:

Har antalet knivolyckor ökat, eller har man bara fått mer fokus på dom?

Däremot hade vi utbildning på den där gasollampan som man pumpar upp. Eftersom jag tydligen var duktig på den skulle jag hålla i en (kort) utbildning för dom som inte greppat det än, eller såg den för första gången. Första och enda gången jag brände mig på lampan blev ju förstås då. :D

Posted
Men vi skar väl oss förr i tiden också? :rolleyes:

Har antalet knivolyckor ökat, eller har man bara fått mer fokus på dom?

Mina fördomar säger mig att fler människor i större utsträckning var ute i skog och mark förr. Jag vet inte när jag fick min första kniv, men jag gissar nog på att det var runt 8-9 år.. Sågar och yxor kom väl inte långt efter när man var ute i skogen och byggde kojor - eller var och fiskade med familjen. För mig var det ganska obegripligt hur en 18-åring kunde sätta morakniven i tummen på sig själv...

PS. Nej, jag är inte världens värsta norrlänning :D

Posted

01/02 dick vi ut knivar, 10 min sedan flög första fingertoppen, så då blev det utb.

Har dock själv kapat en fingertop, dock på ett civilt jobb, efter lumpen, så det är lätt hänt när man inte tänker till en tredje, fjärde gång

Posted

Tror inte att det är stadsbarnens inkompetens som är orsak till de flesta olyckor (Är själv betongbarn så visst, jag är lite partisk). I min kull var det flest lantisar som skar sig, trots att det var typ knivar och motorer de stoltserade med att de kunde bätte än oss Stockholmare. Visade sig senare att de var smått livfarliga framför en ratt också så jag vet inte vad jag ska säga. Mitt förtroende för kompetensen hos människor från mindre orter är totalt raserad. :rodna:

Posted (edited)

Om jag har har fått rätt utbildning, vilket jag tror. Så får man i kniv-paketet lära sig olika - säkra - sätt att tälja på.

Under tiden som man täljde så gick övningsledaren runt och kollade så att ingen täljde på ett farligt sätt. Det var väldigt, vad ska man säga, intressant...

Vi fick också såga en 10-15 cm lång bit från metersved och klyva biten med en yxa. Då fick man lära sig hur man skulle hugga för att inte biten skulle flyga upp i ansiktet och för att undvika att sätta i yxan i foten, motsvarande. Vad gäller sågning så var det nog bara att man skulle ta det lugnt i början så att inte sågen hoppade.

Edit: Vi fick inte bära kniv innan vi genomgått denna utbildning. :dribble:

Edited by Zako
Posted (edited)
Kan inte säga huruvida vi fick den helt korrekta knivutbildningen men min information är i alla fall up to date. Vi fick ut knivar och skulle spetsa till ändarna på en tjock och en tunn pinne. Den tjocka skulle även skalas. Därefter visiterades det och blev man godkänd ansågs man utbildad. Jag utbildades 06/07

Samma här. Dessutom fick vi även liten teoretisk lektion i varför vi behöver en "sådan löjlig och onödig" utbildning, samt så visade man ett diagram på hur mycket egg-relaterade tillbud och olyckor har minskat på förbanden sedan man börade lägga ner ~1-2 timmar på utb. Det var en ordentlig minskning (70-80%?), som mer än väl motiverade den utbildning, som ifrågasätts av många, enkom av anledningen att det skulle vara mjäkigt, löjligt, patetiskt och onödigt. Det var min uppfattning också, tills jag fick se nämnda diagram.

Eggutb. är nödvändig och faktiskt inte direkt tidsödande på det stora hela. Och bara lite töntigt.

//Bror duktig. (Som lik förbenat skar sig...)

Edited by simon
Posted

Första lappkniven vid två års ålder. Jag sköt ut mig ur miniskåjterna när de krävde att jag skulle ha en tygbit på armen för att få använda kniv, och att det skulle ta år innan jag kunde få det (samt att scouterna innebar att jag fick prioritera bort tid i skogen för att sitta nere i en jäkla källare och ägna mig åt pysselslöjd). Ja, jag tycker att det är lätt löjeväckande att jag förmodligen inte får bära kniv i FM eftersom jag mig veterligen har lyckats undvika all form av utbildning på såväl kniv som gaffel.

Dock har jag insett att det nog tamigfan ändå är motiverat, hur tragiska de slutsatser man kan dra om människosläktet utifrån detta än är. Senast var det något jäkla universalgeni som lämnade en yxa med eggen uppåt och utan eggskydd två meter utanför tältöppningen, i riktning mot eldställningarna, precis när mörkret började sänka sig.

Sånt slår man folk för, oavsett vad värdegrunden säger.

Nu lär väl någon avslöja vem jag är och så får jag äta all min mat med sked i fortsättningen. :D

Posted

Det kanske inte är så stor skillnad, alla ha väl skurit sig på en kniv utom då möjligt vis alla de akademiker som sprider sig i fm idag, tänk att en bit papper är bättre utbildning än sunt förnuft och ett plåster på fingret??

Posted

När jag gjorde överlevnadsutbildning för några år sedan blev jag mycket förvånad att amn hede "knivutbildning" på denna. Blev naturligtvis tvungen att fråga! Det visar sig att när jag gjorde GU 86-87 hade 60-70 % av alla någon form av friluftsverksamhet i bagaget. Nu är det ca 15%!!!!! När jag är scoutledare är det en stor fördel att INTE lära dem att tälja för tidigt. Många barn + knivar = inte bra. Där emot försöker jag att undervisa min egen dotter i knivhantering så tidigt som möjligt som jag såg ett intresse.

Så därför måste jag nog hålla med om att visst knivvett måste kollas även när folk kommer i gröna kläde.

Chaplain

PS Scouter skall vara i skogen! DS

Posted
Det kanske inte är så stor skillnad, alla ha väl skurit sig på en kniv utom då möjligt vis alla de akademiker som sprider sig i fm idag, tänk att en bit papper är bättre utbildning än sunt förnuft och ett plåster på fingret??

Att vara akademiker är livsfarligt.... har du aldrig skurit dig på papper?? ;-):-P Sen är det väl bra med akademiker i FM, lite olika bakgrund är aldrig fel och det man lär sig på universtetet är säkert alldeles utmärkt att kunna som officer.

Posted

Våran knivutbildning var något i stil med "tälj ifrån kroppen!" sen var det upp till oss själva att instruera kamrater som hanterade redskapen på farliga sätt.. Gjorde GU på KB-skolan Artreg 2003.

Själv hade jag endel erfarenhet av kniv, såg och yxa när jag ryckte in, men jag tror att en standardiserad genomtänkt utbildning är på sin plats för alla som gör GU. Kan man redan hantera kniv så får man en chans att känna sig lite duktig då.. Statestiken som Simon nämde motivetar ju ytligare.

Posted

Vi hade våran kniv- och yxutbildning i början av GSU:n vid ett av garagen bakom h-plattan på LG. Det var snorkallt, vi lärde oss något som instruerande befäl kallade "ryskt handgrepp" och sedan skulle vi tälja späntved. Jag tror aldrig vi använde yxorna själva. Om man bortser från att det var så förbannat kallt och att befälet i fråga kanske inte var så jättebra på att tälja själv så tror jag att det var en bra idé, även om många på plutonen i efterhand har kallat det fånigt och onödigt, men så många tillbud har vi inte haft vad jag vet, så förhoppningsvis så har det hjälpt.

Något som verkligen fascinerar mig är däremot inställningen till knivar som en del verkar ha. Jag som varit scout hela livet är van vid knivar, yxor och sågar och ser inte dem som speciellt farliga, medan en hel del "stassare" snarast verkar rädda kniven när någon annan håller i den för nära dem själva, vilket dock inte hindrar dem från att lägga ner pengar på "coola" knivar och testa att försöka lära sig att kasta med sin mora utan någon hänsyn till säkerhetstänkande eller vad som händer med eggen. Jag får inte ihop det.

Posted
...medan en hel del "stassare" snarast verkar rädda kniven när någon annan håller i den för nära dem själva, vilket dock inte hindrar dem från att lägga ner pengar på "coola" knivar och testa att försöka lära sig att kasta med sin mora utan någon hänsyn till säkerhetstänkande eller vad som händer med eggen. Jag får inte ihop det.

Tillåter migsjälv att citera mitt tidigare inlägg

Funderar på att det är ett tydligt tecken på Jackass-generationen, med det totala avsaknadet av kritiskt tänkande och riskanalys som spökar.
Posted

Du kan nog ha rätt, men det jag tycker är mest mysko är att när jag, av ren vana, gestikulerar med kniv i hand om diskussion uppstår medan jag arbetar med den, är det en del som känner sig obekväma om de står (vad de tycker är) för nära, men de har inga problem med att själva hantera kniven som en ren leksak, kasta den och ha sig. Hur de sågar och hugger ved ska vi inte gå in på...

Posted (edited)

Kan förstå att det inte är så jäkla kul om någon precis intill en

börjar fäkta med en kniv under en diskusion. Hur säker är jag

på att du vet vad du håller på med. Eller att du inte, om ämnet

tar för dig en ogynsam vändning , använder den mot mig?

Samtidigt så är det inte så jäkla farligt för en själv att kasta en

kniv på ett träd 5 meter bort. Du får kasta rätt hårt för att den

ska studsa tillbaka och träffa dig själv, risken att du pajar kniven

är dock rätt stor....

I mina ägon en naturlig reaktion. Så länge jag håller i kniven

är den säkrare än om någon annan gör det.

/martinator

Edited by martinator