Jump to content

Mördarsnigeltoast

daddlar

Recommended Posts

Mördarsnigeltoast

Ingredienser, fyra portioner:

20 mördarsniglar

Till kokspadet:

En röd lök i klyftor, en bit morot, kryddor som persilja, dragon, timjan, lagerblad, 1 msk vinäger, några pepparkorn.

Gör så här:

Skölj sniglarna noga och gnugga dem med salt. Skölj mer för att få bort så mycket slem som möjligt. Förväll sniglarna under kort tid i tre-fyra omgångar med rent vatten.

Koka sedan upp omkring 2 liter nytt vatten och tillsätt kryddor, lök och morot och vinägern. Låt sniglarna koka med en timme. Spola av, skär ett snitt i buken på varje snigel och skrapa ur och släng innanmätet. Hacka sedan resten av snigelkroppen fint.

Till toasten:

1 dl tärnat bacon

1 hackad lök

3 finhackade vitlöksklyftor

1 halv finhackad chili

1 dl hackat kryddgrönt, förslagsvis persilja, dragon, timjan, oregano eller gräslök. (Mynta, salvia, basilika, dill passar inte så bra.)

1 strimlat finhackat citronskal

4 skivor gott bröd som baguette, skuren diagonalt

Smör till stekning

1 persika

råsocker

chilipulver

smör

Stek brödskivorna gyllenbruna på varje sida och låt dem rinna av på en bit papper.

Dela persikan i fyra bitar och lägg i en liten form. Strö på råsocker, chilipulver och salt. Klicka över smör. Baka i ugn 200 grader i 15 minuter.

Fräs baconet med lite smör. Tillsätt vitlök, lök och chili. När löken är mjuk, häll i de hackade sniglarna. Fräs 1 minut. Rör i lite mer smör och dra bort pannan från värmen. Rör ner kryddor och citronskal. Peppra.

Fördela snigelfräset på de fyra brödbitarna och toppa med en varm persikobit.

...förvånansvärt goda snigeltoast ....

- Man kan behöva ett glas vin för att fatta mod när man ska äta sniglar.

Krögare hämnas på mördarsniglarna

• 3 weeks later...

fyyyyy, vad gross! sånt där äter min släkt, huuuuh!

en gång när de skulle äta sniglar hade de ställt in dem i kylskåpet i en skål, min kusin ställde dock in salladen där också. nästa gång de öppnade kylskåpsdörren var det slemspår över hela kylen och sniglarna var överallt i salladen.. yick!

en annan del av min otroligt äckliga släkt samlar sniglar på kvällen (iofs bra, så man slipper kliva på dem) och stoppar dem i en påse med saltlösning så de fräter sönder, tror rekordet är 73 på en kväll det här året. med enbart ljudet från påsen som källa kan jag säga att det är direkt oskönt.

för den lite mer vågade kanske detta är vad man ska bre på mackan? :baskerHV:

annars bjuds roadkill för hela slanten, bara tala om vad ni vill ha, vi har det mesta; grävling, rådjur, katter, hedgehogs, toads, fåglar, you name it!

Vid fritidshuset, med vädret som har varit så kan man utan problem, på ungefär 30-45 minuter, hacka ihjäl 500-800 stycken. Sammanlagt i sommar har jag väl haft ihjäl någonstans runt +8.000 stycken. Använder spade. Sparsamt för ryggen, och att plocka upp slembollarna är inte att tänka på.

Kvällstid på en allmänn gräsmatta ner mot badet, och jag skojar inte - det gick inte att sätta ner fötterna utan att trampa på de små gullgrisarna. Bland det värsta jag sett. Groteskt. Tidigare har jag inte gillat att trampa på sniglar, men man vänjer sig: "The only thing I feel is recoil." :lol:

Läste artikeln i SN (Sörmlands Nyheter), och visst är det kul att grabben hittat på ett recept, men nån måtta får det ju vara... :surprise: Ryktet säger att de ska vara bra som kräftbete. Det må vara så, men vill man verkligen äta någonting som ätit mördarsniglar? Om man säger, hade dom varit tjänliga som föda så hade vi nog snart sett fler naturliga fiender än myskankan. Kanske man kan odla några übersniglar (givetvis helt sterila), och dressera dom?

Tydligen har man i Norge tagit fram någon typ av parasit som angriper sniglarna när dom är små. Låter bra, men jag är skeptisk till att tillföra parasiter innan man vet att de absolut endast till 100% bara angriper sniglar.

"Nemaslug" heter produkten har jag för mig.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...