Jump to content

Utlandstjänst


Guest Guest_adde_*

Recommended Posts

Guest Guest_adde_*

Hej tänke höra lite om eran erfarenhet vid utlandstjänst.

 

Jag tänker söka en civil tjänst som maskinist till kosovo då jag har inte har gjort lumpen.

jag har suttit och lusläst en massa sidor om folk som varit nere men jag skulle vilja ha lite mer specifika uppgifter.

hur är stämningen där nere? hur stor är risken att man "råkar ut för nått" typ arga bybor.. jobbar man alltid i grupp eller händer det att man får ge sig ut med maskinen ensam i städerna runt campen?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

enligt rapport från kosovo nyligen..

 

Stämningen är lugn

 

Arga bybor, nej inte mot svenskar iaf. och det är sällan det sker.

 

Utanför campen jobbar man i regel alltid i grupp eller minst två (stridspar)

 

Det händer att maskinförare ibland får röra sig kortare sträckor under begränsad tid utanför campen ensama med maskinen, dock så måste vakten alltid veta om det, vem var när osv.

Link to comment
Share on other sites

Det händer att maskinförare ibland får röra sig kortare sträckor under begränsad tid utanför campen ensama med maskinen, dock så måste vakten alltid veta om det, vem var när osv.

 

 

Det händer ganska ofta folk med SMP rör sig själva runt i AoR:et så länge det är ljust. Vakten är väldigt ovetande om vilka dessa är, de har dock koll på vilka som går zlatare. En maskinist kan t.ex. sitta en hel dag ensam i Nilbrink 1 och gräva grus (med jämna mellanrum så kommer det ju dock folk och hämtar gruset).

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_adde_*

Ok det var två olika svar men jag misstänker att det om det vore farligt att röra sig själv så får man nog inte det. men allt kan ju hända.

 

vad är AoR:et och zlatare för nått?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

AOR = Area Of Responsebility = området man har ansvar att verka inom

 

Zlatare = En plats utanför Camp Victoria .. en stor grusplan med helikopter platta och en skjutbana och lite uppställning för tillbehör till släp osv. där brukar även man lägga sand och grushögar som maskinpluton kan hämta från, därav trafiken med vissa maskinfordon där.

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_adde_*

ok och i AoR:et är det inte helt riskfritt att röra sig eller?

jag har igentligen hur mycket frågor som helst men jag ska börja med att söka så får man se om man kommer med överhuvudtaget. kan ju va fler än jag som söker =) eller är det dåligt iom att dom förlängt ansökningstiden till 10juni för Ks17?

 

Tack så mycket för svaren! nu är det bara att hoppas att man får åka och att allt flyter på.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...