2Sharp Posted January 23, 2003 Report Posted January 23, 2003 2Sharp,gissa vad? Jag har skjutit med en sån.. Danska Hjemmevernet har såna och kallar de för Mg61. Ett riktigt härke att byta pipa på! Måste ta på speciell hanske för att inte bränna köttet av händerna!! sparka på den som ligger ner bara... jag har hårdpillat på ett par st, men inte skjutit, som du säger, intressant pipbyte... men rätt smidigt tills man behöver greppa pipan, ett litet handtag så tycker jag det är kalas. Hade MG42 i Bosnien (beslagtagna) som hade både Tyska som Jugoslaviska stämplar, synd att de inte kunde berätta sin historia. Quote
Gotcha Posted January 23, 2003 Report Posted January 23, 2003 Vem byter pipa på Mg3'an? Laddaren ligger väl på fel sida? Ksp-bandet liknar 58'ns, är de desamma? (eller bedrar mina ögon mig..?) Quote
mjukis Posted January 23, 2003 Report Posted January 23, 2003 Jag själv har aldrig bytt pipa på en MG42, så jag har ingen aning. Vad jag vet är att skytten till vänster i bilden jag postade har en speciell väska i bältet, med en tyglapp på utsidan. Tyglappen är gjort i något smart material som under de flesta förhållanden (läs: pipbyte) varken brinner eller överför mycket värme till handen. Väskan innehåller en vapenvårdssats samt några mindre reservdelar. Historien täljer för övrigt att just DEN MG42an är rysktillverkad på 50-talet och inköpt i Norge för en mycket billig penning. Om det inte framgick, så är det jag som har halv-nöjet att mata på den bilden. Quote
Recommended Posts