Jump to content

Bivi Bag

Recommended Posts

Guest akbhar
Posted (edited)

Hej alla. Sitter i utlandet nu, darfor det ser lite konstigt ut i texten.

Jag har hittat en bivi bag, alltsa motsvarande "Puppan" vi har i svenska FM. Den ar helt i Goretex och i cammoflagefarg (gron,brun,svart). Matten ar B: ca 70cm L: ca 200cm. Lank till bivin - http://www.transworldsurplus.co.uk/images/products/bivi.jpg Jag kan fa kopa den for ca 700 kr.

Det ar en Frensh army Bivi bag.

Vad sager ni andra, vet ni nagot om den? Ar det bra pris? Finns det battre i USA (ska aka dit senare) ?

Det jag upplevde med den svenska puppan var att det blev latt kondens nere vid fotterna och pa sidorna, kan det vara samma pa denna tro?

ar ratt trott nu, blev hyffsat osammanhangande, men men..

mvh

EDIT: Hittade denna svenska butik - http://www.buffersmarine.com/marine/sv/products/bag-tent.asp ngn som vet priser pa dessa? har ngn erfarenhet av dem?

Edited by akbhar
Posted

Problemet med vår egna puppa är ju att den inte är helt i GoreTex (eller annat material som andas), därav kondensen som gärna kryper upp på sidorna när man spänt upp den med liggunderlaget i.

Carinthias bivy-säckar säljs bland annat på Recon Vildmark.

Posted

Jag har en bivi-bag från Karrimor Phront liner. Den är helt i Gore-tex och efter att ha sovit en hel natt så finns det ingen kondens alls då jag drar med handen på insidan. Det enda som kan vara jobbigt är att väven hamnar i ansiktet om man sover på rygg. Men är man bara tillräckligt trött så går det bra. Säcken är 2,5 m i längd och ovanför huvudet får en SS2000 plats. /Gusten :unsure:

Posted

Överlag:

De flesta bivacksäckar som är ämnade att användas som enda skydd är konstruerade med ett underlag i något slitstarkt nylonmaterial och en ovansida i ett mer eller mindre ång-genomsläppligt, precis som vår puppa. Billigare och mer slitstarkt.

För att komma undan kondensen på sidorna krävs alltså en bivacksäck helt i "andas-tyg". Nackdelen med detta blir att den blir mindre stryktålig och dyrare.

Olika membran har mer eller mindre bra egenskaper. Gore-tex har lyckats med marknadsföringen men är lååångt ifrån "bäst". I synnerhet inte de äldre generationerna av tyget, vilket jag kan anta att surplus-grejer är tillverkade av. Om kondensen är viktig, kontrollera vilket membran som bivacken är gjord av och jämför med andra material.

För det andra skall du ha klart för dig hur många "features" du vill ha på din bivack. Ju fler funktioner (tältbågar, myggnät, dragkedjor, ventilationsfiffigheter osv) desto tyngre produkt. En bivack som ser "jättemysig" ut är carinthias observer (för det facila priset av 5545 och vikten 1800g!). Då har man redan passerat gränsen för vad de lättaste TÄLTEN både väger och kostar.

Tredje tipset är att inte stirra sig blind på militära produkter.

Vad gällande din bivack så verkar den ok. Fundera dock på om huvan inte kan vara för trång och om det är en bra idé att ha en

dragkedja på ovansidan av säcken. Men för 700 spänn spelar det kanske inte större roll. Testa och berätta vad du tycker.

Guest akbhar
Posted
Överlag:

De flesta bivacksäckar som är ämnade att användas som enda skydd är konstruerade med ett underlag i något slitstarkt nylonmaterial och en ovansida i ett mer eller mindre ång-genomsläppligt, precis som vår puppa. Billigare och mer slitstarkt.

För att komma undan kondensen på sidorna krävs alltså en bivacksäck helt i "andas-tyg". Nackdelen med detta blir att den blir mindre stryktålig och dyrare.

Olika membran har mer eller mindre bra egenskaper. Gore-tex har lyckats med marknadsföringen men är lååångt ifrån "bäst". I synnerhet inte de äldre generationerna av tyget, vilket jag kan anta att surplus-grejer är tillverkade av. Om kondensen är viktig, kontrollera vilket membran som bivacken är gjord av och jämför med andra material.

För det andra skall du ha klart för dig hur många "features" du vill ha på din bivack. Ju fler funktioner (tältbågar, myggnät, dragkedjor, ventilationsfiffigheter osv) desto tyngre produkt. En bivack som ser "jättemysig" ut är carinthias observer (för det facila priset av 5545 och vikten 1800g!). Då har man redan passerat gränsen för vad de lättaste TÄLTEN både väger och kostar.

Tredje tipset är att inte stirra sig blind på militära produkter.

Vad gällande din bivack så verkar den ok. Fundera dock på om huvan inte kan vara för trång och om det är en bra idé att ha en

dragkedja på ovansidan av säcken. Men för 700 spänn spelar det kanske inte större roll. Testa och berätta vad du tycker.

Bivy bagen ar nu inkopt och skall utvarderas under kommande vecka/or. Aterkommer senare med utvardering.

/ mvh