Jump to content

M90 Jacka fodrad

navyseal

Recommended Posts

Var på Livgardet förra veckan och såg en som hade en M/90-mönstrad jacka fodrad (typ dun eller nåt, vet ej). Den var från försvarsmakten, men kom inte ihåg vad den hette. Nån som vet?

En sak till, på campen nere i Kosovo kan man köpa ett specielt byxbälte med kardborrband. Inget skramel som med det vanliga. Kan man få tag på det bältet här hemma?

Edited by navyseal

Var på Livgardet förra veckan och såg en som hade en M/90-mönstrad jacka fodrad (typ dun eller nåt, vet ej). Den var från försvarsmakten, men kom inte ihåg vad den hette. Nån som vet?

En sak till, på campen nere i Kosovo kan man köpa ett specielt byxbälte med kardborrband. Inget skramel som med det vanliga. Kan man få tag på det bältet här hemma?

Det var inte en FJS02-jacka du såg då? Kan se lite bulligare ut än vanliga M90.

Men räknas den som en del i uniformen? Vad jag menar är, får man använda den privat? Vilket man inte får med uniformen.

Den får man bära om man tillhör ett förband där chefen gett sitt godkännande.

/K

Det är en civil jacka som inköpts av vissa förband.

Om du köper den civilt får du bära den hur mycket du vill, samma sak med ev. persedlar ur uniformssystem 90 du köpt civilt.

Finns ingen som kan säga vad du får och inte får bära som civilist, så länge du inte utger dig för att vara något du inte är, t ex officer eller polis.

The Swede :)

Bältet kan du sy själv, det tog mig ca 20 min att göra två stycken för en kostnad på 15 kr.

Köp tre meter 40mm flyvästband (det heter så i sybehösaffären) två remlås i svart plats och ca 60 cm karborre för båda sidor.

Sedan fäster du bara remlåset i ena sidan av ditt tillklippta bälte. sy sedan fast karborret så att du låser upp bältet, när du trätt igenom de och runt dig. och slutligen igenom den andra delan av relåset. se till att du kryssyr karborret för bästa slitstyrka.

Det finns en hel tråd om den jackan.

Som medmänniska skulle jag tipsa att om att köpa en jacka i annat än 90-splinter om du tänkt slå till. Dels ser det risigt ut med militärliknande persedlar i det civila, dels är det mycket mer mer användbart med en enfärgad svart, grön eller grå. Om du är under 180 och väger under 85 skulle jag rekommendera storlek medium. Beställ direkt från Taiga.

• 6 months later...