navyseal Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 (edited) Var på Livgardet förra veckan och såg en som hade en M/90-mönstrad jacka fodrad (typ dun eller nåt, vet ej). Den var från försvarsmakten, men kom inte ihåg vad den hette. Nån som vet? En sak till, på campen nere i Kosovo kan man köpa ett specielt byxbälte med kardborrband. Inget skramel som med det vanliga. Kan man få tag på det bältet här hemma? Edited February 24, 2007 by navyseal Quote
Fu Kjellberg Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 bälte Är det ett sådant här du tänker på? Quote
navyseal Posted February 24, 2007 Author Report Posted February 24, 2007 Precis ett sånt, tack! Nu är det bara jackan att leta vidare efter. Har FM någonsin haft en fodrad M/90 jacka? bälte Är det ett sådant här du tänker på? Quote
david_88 Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 Beskriv den lite med.. Var det exakt samma som den vanliga fältjackan fasst fodrad? Quote
-donTomaso- Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 Var på Livgardet förra veckan och såg en som hade en M/90-mönstrad jacka fodrad (typ dun eller nåt, vet ej). Den var från försvarsmakten, men kom inte ihåg vad den hette. Nån som vet? En sak till, på campen nere i Kosovo kan man köpa ett specielt byxbälte med kardborrband. Inget skramel som med det vanliga. Kan man få tag på det bältet här hemma? Det var inte en FJS02-jacka du såg då? Kan se lite bulligare ut än vanliga M90. Quote
navyseal Posted February 24, 2007 Author Report Posted February 24, 2007 (edited) Taiga FS, de var den! Tackar! Någon som vet var man kan få tag på den? Får man använda den som uniformsjacka, eller uppträdde han fel som hade den på sig? Edited February 24, 2007 by The Swede Quote
Krook Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 Den får man bära om man tillhör ett förband där chefen gett sitt godkännande. /K Quote
navyseal Posted February 24, 2007 Author Report Posted February 24, 2007 Men räknas den som en del i uniformen? Vad jag menar är, får man använda den privat? Vilket man inte får med uniformen. Den får man bära om man tillhör ett förband där chefen gett sitt godkännande. /K Quote
The Swede Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 Men räknas den som en del i uniformen? Vad jag menar är, får man använda den privat? Vilket man inte får med uniformen. Den får man bära om man tillhör ett förband där chefen gett sitt godkännande. /K Det är en civil jacka som inköpts av vissa förband. Om du köper den civilt får du bära den hur mycket du vill, samma sak med ev. persedlar ur uniformssystem 90 du köpt civilt. Finns ingen som kan säga vad du får och inte får bära som civilist, så länge du inte utger dig för att vara något du inte är, t ex officer eller polis. The Swede Quote
3924 Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 Var på Livgardet förra veckan och såg en som hade en M/90-mönstrad jacka fodrad (typ dun eller nåt, vet ej). Den var från försvarsmakten, men kom inte ihåg vad den hette. Nån som vet? En sak till, på campen nere i Kosovo kan man köpa ett specielt byxbälte med kardborrband. Inget skramel som med det vanliga. Kan man få tag på det bältet här hemma? Bältet kan du sy själv, det tog mig ca 20 min att göra två stycken för en kostnad på 15 kr. Köp tre meter 40mm flyvästband (det heter så i sybehösaffären) två remlås i svart plats och ca 60 cm karborre för båda sidor. Sedan fäster du bara remlåset i ena sidan av ditt tillklippta bälte. sy sedan fast karborret så att du låser upp bältet, när du trätt igenom de och runt dig. och slutligen igenom den andra delan av relåset. se till att du kryssyr karborret för bästa slitstyrka. Quote
navyseal Posted February 25, 2007 Author Report Posted February 25, 2007 Har svårt att bestäma storlek på nätet. Någon som vet om det finns en butik i Stockholm som säljer Taiga FS eller själv har erfarenhet av den? Jacka: www.taiga.se Quote
SISU Posted February 25, 2007 Report Posted February 25, 2007 Gå in hos terräng de säljer Taiga Forest-jacka o det är samma som FS men i OD el svart ... Quote
navyseal Posted February 26, 2007 Author Report Posted February 26, 2007 Ok, tack för hjälpen! Gå in hos terräng de säljer Taiga Forest-jacka o det är samma som FS men i OD el svart ... Quote
Vysotskij Posted February 26, 2007 Report Posted February 26, 2007 Det finns en hel tråd om den jackan. Som medmänniska skulle jag tipsa att om att köpa en jacka i annat än 90-splinter om du tänkt slå till. Dels ser det risigt ut med militärliknande persedlar i det civila, dels är det mycket mer mer användbart med en enfärgad svart, grön eller grå. Om du är under 180 och väger under 85 skulle jag rekommendera storlek medium. Beställ direkt från Taiga. Quote
Spook Posted September 24, 2007 Report Posted September 24, 2007 Jacka: www.taiga.se Har för mig att de hänvisar till specialprojects?? Men som sagt så finns det en hel tråd om jackan ifråga. Då kan vi kanske förklara diskussionen avslutad? Quote
Recommended Posts