Jump to content

Vem tycker ni?

Vem var bäst?  

25 members have voted

1. 1. Vem var bäst?

• Paddy Payne
      4
    • Battler Britton
      9
    • Annan
      2

Recommended Posts

Den konkade väl mer än en gång? Är ganska säker, men då jag inte har någon kvar här så kan jag inte garantera, på att jag har några från typ -81 och -82.

Köpte dem på marknader....jag är ju trots allt en -76a så jag var inte med "live" så att säga.

En annan fick ju några av pappas gamla ex vilket resulterade i en grundlig genomsökning av alla lager hos alla antikariat i staden... Tror nog det blir ganska oavgjort mellan de båda. Glömmer dock aldrig när Britton räddade en engelsk underättelseofficer, dödade några hundra tyskar samt sprängde 5-10 ubåtar med en tysk lvakan på 36 timmar sådär. Föll sig helt logiskt när man var 10 :)

Min favorit "Battler" var när han gästspelade på en B17 och flög över en hamnanläggning och sköt prick på sökarljusen med .50 cal Browningsarna som satt vid midjeskyttarnas position. Eller när han tillsammans med sina divisionskamrater avgjorde slaget vid Kursk genom att ett plan flög över de tyska pansarvagnarna och släppte bensinfat vartefter rote tvåna kom inflygande och sköt en salva spårljus - *poff* - ett par pansarbataljoner ur Wehrmacht utslagna!

Minns en anna serie i "Pilot": Iron Annie. Handlade om en tysk Ju 52 besättning. De plockade akan poddar från Stuka och satte under vingarna på 52an och röjde vilt...skrattade gott åt det...ända tills jag fick reda på att en enhet hade gjort så. :uzi även de dumpade oljefat på T34or....stollar, men modigt

Hmm... dom tidningarna har jag också läst... Trots att man föddes (82) efter dom lades ner...

Det var "Pilot" och "Action Force" som konsumerades då, och här är man idag ;)

Väckte mitt intresse för WWII flygplan... Tyvärr har det luggit i malpåse ett tag men blommar upp på nytt... Jag får nog åka hem och se om jag kan hitta minna gamla modeller och pilotidningar...

Annrs får jag börja bygga nya!

Edited by Fu Dahlberg

Ahhh Pilot!!

Här sitter man och har blivit mer eller mindre foruman (Har vi någon officiell titel på åkomman). Nu visar det sig också att detta forum kan väcka nostalgiska nerver av kaledioskopisk karaktär.

Lrrp>>> Det kunde lika gärna varit mig du skrev om... 76.a, jagade tidningarna i antikvariat,

lärde mig rita, byggde modeller. Även jag kommer ihåg Iron Annie, gediget att höra

att det funnits en verklig motsvarighet...

hmmm Nu är man snart Kapten i Amf.Kåren... hur hamnade man här... när man läste pilot så var det ju rätt givet att man skulle bli flygförare..... ja ja så är det.

GMY

Hittade min morbrors tidningar hos mormor när jag var liten, fastnade direkt Paddy var den jag först tyckte bäst om men det var så få serier om honom men destofler av battler britton så han blev ju favoriten sen.

Buck Danny är ju också en favorit, mest för att den var lite modernare.

gillar dock inte de numer då dom försökte få in si-fi i tidningen. flygande kengurun<-stavningen? var heller ingen höjdare

har tom ett nummer vid sängen...nr5 1981 Battler Britton och de flygande skrothögarna samt "läcker plansch på hur du bygger modellplan i balsaträ! I FÄRG!

en ovanlig serie oxå Bron vid Verano Inget flygande i den

nån som har det numret av tidningen ?

..vad gäller gamla flyghjältar kan jag inte annat än framhålla allas våran herr Bigglesworth. (Alla tillgängliga böcker lästa...) För mig står alla andra namn i skuggan av W.E Johns mytomspunne hjälte....

Biggles är en hjälte, inget snack om saken men vilken skitfilm det var!! :blink:

Guest Dedicated

Pilot ja.....är själv född "redan" -67 så det var given läsning från -75 och framåt.....kommer speciellt ihåg en Battler Britton i vilken han flög Mosquito. Nu i efterhand har jag kommit på att det måste varit under operation "Market Garden" för det handlade om en massa tyska tanks som var på ett ställe de inte borde......vilket den skarpsinnigen Britton konstaterade efter att ha karvat ut en ksp-kula ur vingen på planet! Tja, han störtade så småningom men kom hem med en fallskärmsjägar-basker......

Kommer också ihåg "Iron Annie" faktiskt. Paddy Payne var med i mitt allra första ex; en serie som varade i två tidningar om nån gigantisk solreflektor i Afrika som tyskarna bland annat hade fäst på en zeppelinare. Den användes för att "bränna" ner de allierade flygplanen från skyn.

Och varför kommer man ihåg sådana här saker, tro?

Min favorit "Battler" var när han gästspelade på en B17 och flög över en hamnanläggning och sköt prick på sökarljusen med .50 cal Browningsarna som satt vid midjeskyttarnas position. Eller när han tillsammans med sina divisionskamrater avgjorde slaget vid Kursk genom att ett plan flög över de tyska pansarvagnarna och släppte bensinfat vartefter rote tvåna kom inflygande och sköt en salva spårljus - *poff* - ett par pansarbataljoner ur Wehrmacht utslagna!

Var väl inte Kursk, det var väl ardenner offensiven -44?

Eller minns jag helt fel.. Får nog leta fram de gamla tidningarna på vinden..