Guest Dedicated Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 Har för egen del alla fyra mag i vänster stridsbältesficka. 3 nerstoppade, det fjärde ligger direkt under locket, får inte i dem på nåt annat sätt. Vänster ficka pga man laddar om med vänster hand. Vapenvårdsmtrl etc i höger ficka. Tomma mag hänger jag upp i en på oket fastsatt karbinhake. På magasinet sitter en mag-pull liknande kraftig ståltråd. Hur gör ni andra som använder 304K i Hv? Vet att tråden "liknar" andra, men då har det inte pratats så mycket om innehållet i fickorna! Quote
Gabriel KB K3 04-05 Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 Har för egen del alla fyra mag i vänster stridsbältesficka. 3 nerstoppade, det fjärde ligger direkt under locket, får inte i dem på nåt annat sätt. Vänster ficka pga man laddar om med vänster hand. Vapenvårdsmtrl etc i höger ficka. Tomma mag hänger jag upp i en på oket fastsatt karbinhake. På magasinet sitter en mag-pull liknande kraftig ståltråd. Hur gör ni andra som använder 304K i Hv? Vet att tråden "liknar" andra, men då har det inte pratats så mycket om innehållet i fickorna! Jag gör på samma sätt som du med maggen i fickan... men ingen lyxig ståltråd; tar det inte lång tid att sätta fast maggen på så vis? jag stoppar bara använda magg innanför vapenrocken... Quote
Guest Dedicated Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 Tja, smaken är som baken. Jag trivs inte med att stoppa in använda mag i vapenrocken, tar inte speciellt lång tid att hänga dem i kroken. Karbinhaken fäst så stabilt att det bara är att smälla dit magasinet, liksom. Funkar med en hand, utan bekymmer. Quote
joppe Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 har 3mag i´vänster ficka. Läsklina med lapp och breakfree oljan ligger vänster bröstficka på jackan resten av v-vårds grejerna ligger i stidspackningen Quote
Gabriel KB K3 04-05 Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 Tomma mag hänger jag upp i en på oket fastsatt karbinhake. Kan inte det vara farligt för dina egna vitala delar som också hänger en liten bit nedanför oket? Quote
BlåGul -1 9x19 Posted January 8, 2003 BlåGul -1 Report Posted January 8, 2003 Kan inte det vara farligt för dina egna vitala delar som också hänger en liten bit nedanför oket? Öh, hur är du skapt? Quote
Guest Dedicated Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 OK, klargörande. På 304k´s ok finns spännen som reglerar hur hårt oket ska sitta, en bit ovanför väskorna/fickorna. Strax under detta spänne på vänster sida sitter karbinhaken fastsatt med hjälp av eltejp. Såvitt jag vet har jag inget speciellt vitalt just där, strax under revbenet? Har du? Quote
Gabriel KB K3 04-05 Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 (edited) Kan inte det vara farligt för dina egna vitala delar som också hänger en liten bit nedanför oket? Öh, hur är du skapt? en liten misupfattning bara... trodde ni menade bältesoket... det skulle kunna göra ont.... känner mig snurrig...jag har visst blandat ihop ok och bältesspänne... Edited January 8, 2003 by Gabriel KB K3 04-05 Quote
Lt P Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 Tryck dit en väska till så är saken biff. Tre mag i varje framficka och den tredje bra att ha för vapenvårdskit och annat gott. Med samma ficktyp så märker ingen att du petat dit en till. Den fjärde som blir över kan du väl förvara underbeslaget i eller något annat listigt. Quote
Guest Lt. payne Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 Som mitt bälte,tre magfickor,mag och hgr fram vapenvårdmtrl och toapapper i den tredje. Två vatten flaskor också,personlig erfarenhet av brist på rent vatten ;) Quote
Lt P Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 (edited) Som mitt bälte,tre magfickor,mag och hgr fram vapenvårdmtrl och toapapper i den tredje. Två vatten flaskor också,personlig erfarenhet av brist på rent vatten ;) Hmm, samma här, plus bajonetten mellan fickorna också. I skarp läge skulle nog även Berettan hänga med på något bra ställe Platypussäcken har jag inte riktigt blivit kompis med, vill inte ha ännu fler remmar på kroppen. Den ligger i ryggan och tjänstgör mest under distansmarscher. Edited January 8, 2003 by Lt P Quote
Guest Lt. payne Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 Jag har "gömt" bajonetten mellan vattenflaskorna på höger sida. Platypus-systemet ser jag inget direkt användnings område för i en stridssituation, I en stridsställning anser jag att man ska kunna få loss vattenflaskorna snabbt för att kunna släcka småbränder orsakade av spårljus,vitglödande splitter etc. Men alldeles säkert är platypus bra vid större ansträngningar. Quote
Jonte11 Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 Nu är jag helt borta men pratar vi inte om magasin till Ak4:an?? Hur många har ni fått ut?? 4 i väskan och fler hängande lite här och var på kroppen?!? Sedan har ni väl någon i vapnet också?? Quote
Guest Lt. payne Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 Jonte11,du har väl hört ordspråket: Det som göms i snö,kommer fram i tö! ;) Quote
Jonte11 Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 Hehe, det är klart.. Själv fick jag afsa en som faktiskt kom bort i snö, men som dök upp i annan soldats vapen efter ett halvår.. <_< Quote
Bad Karma Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 Jag kör med en extra ficka av brittisk modell som jag fäst på vänster sida av oket. däri har jag två mag med magpul. ett i vänster stridsselesficka tillsammans med vapenvårdsgrejor för att inte det ska slänga runt och höger ficka för diverse. Anledningen till att jag har extrafickan på vänster bröst är inte för att jag ska se ut som rambo utan för att jag får ett så grymt stöd för armbågen när jag ska skjuta grg vilket jag oftast gör. jag upplever en markant skillnad i skyttet med och utan Quote
snake Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 Det kan ju finnas vänliga förrådskillar också...har träffat ett par av dom.... :P Det är ju oxå ett sätt att få tag på mtrl, att fråga lite snällt och vänligt Quote
Bad Karma Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 funkar aldrig. det e som att fråga dom om man kan få deras bil Quote
snake Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 funkar aldrig. det e som att fråga dom om man kan få deras bil Antingen så har jag haft en jäk-a tur, eller oxå så frågar du inte tillräckligt snällt :P Quote
Bad Karma Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 jaja. får väl försöka smajla in mig hos brudarna på amf4 då Quote
JBP Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 Har för egen del alla fyra mag i vänster stridsbältesficka. 3 nerstoppade, det fjärde ligger direkt under locket, får inte i dem på nåt annat sätt. Vänster ficka pga man laddar om med vänster hand. Vapenvårdsmtrl etc i höger ficka. Tomma mag hänger jag upp i en på oket fastsatt karbinhake. På magasinet sitter en mag-pull liknande kraftig ståltråd. Hur gör ni andra som använder 304K i Hv? Vet att tråden "liknar" andra, men då har det inte pratats så mycket om innehållet i fickorna! införskaffade Recons stridsväst (grundutrustad) för ett tag sen och måste säga att jag tycker den är grymt bra, då speciellt magasinfickorna... Dock rymms endast 2 mag/ficka dessa "låses" med hjälp av kardborrelås och har även en "åtsnörning" i fickorna som gör att magasinen inte skarmlar omkring. Dock så blir det som vanligt inom HV...avundsjuka personen gnäller till befäl ang att den inte är reglementsenlig inom HV... Vad jag gjorde då var att slänga Magväskorna till 304K och ersatte dom med väskorna från stridsväst 2000...funkar fin fint. B) Länk till Recon.se Recon.se Quote
Bad Karma Posted January 8, 2003 Report Posted January 8, 2003 befäl har frågat varför jag har en extra magficka av en för dom okänd modell men då har jag bara sagt att jag måste ha den för att kunna skjuta. Min åsikt är att varje soldat ska få försöka göra sig själv så effektiv som möjligt. sen om man ser ut som härken i fält e skit samma. Men den diskussionen ska vi inte gå in på nu. har varit uppe alltför många gånger Quote
Knekt Posted January 9, 2003 Report Posted January 9, 2003 Nu är jag helt borta men pratar vi inte om magasin till Ak4:an??Hur många har ni fått ut?? 4 i väskan och fler hängande lite här och var på kroppen?!? Sedan har ni väl någon i vapnet också?? Fått ut? Fyra, såklart. Men det var kanske inte det du undrade!? ;) Quote
Knekt Posted January 9, 2003 Report Posted January 9, 2003 Jag har skrotat mina 304k-väskor och satt på 3 st "Magasinsficka AK4/5" från Recon som verkligen sparkar rumpa. Två mag i varje och sitter helt kanon precis där man vill ha dem. Länk i repris: Recon-Jox Men när mitt bälte såg lite mer ut som i SoldR så gjorde jag så här: Varje magasin har Mag-Pull. Tre magasin i varje väska. I botten på den ena väskan ligger en bit vikt liggunderlag nerpressat. På så sätter kommer maggen lite högre upp och när sedan locket ligger på är det garanterat skrammelfritt. I den andra väskan ligger det bara en tunn bit liggerunderlag, under vilken vårdsats och läsklina ligger. Där lockens framsida i stängt läge ligger an mot väskan sitter det rejält med kardborre. På så sätt räcker det i snabba lägen med att släppa ner locket för att säkra magasinen som är kvar. Inget mer fibbel med låsresåren under SiB alltså! Tomma magasin pressas antingen ner botten först (så de inte blandas i hop med fulla) där det finns plats i magasinsväskorna eller dumpas innanför vapenrocken, allt beroende på vad läget kräver. Quote
joppe Posted January 9, 2003 Report Posted January 9, 2003 hur får 304k-väskorna att sitta ordentligt fast så dom inte trillar av när man tex ålar o har sig? Quote
HvPrsk Posted January 9, 2003 Report Posted January 9, 2003 hur får 304k-väskorna att sitta ordentligt fast så dom inte trillar av när man tex ålar o har sig? Bänd/banka på fästet till väskan, pressa det in mot bältet...Har själv aldrig råkat ut för detta, eller ens sett någon som råkat ut för det. Quote
joppe Posted January 9, 2003 Report Posted January 9, 2003 har försökt men skiten trillar av endå Quote
HvPrsk Posted January 9, 2003 Report Posted January 9, 2003 har försökt men skiten trillar av endå Marsch till närmaste föråd å byt, så skall det inte vara... Quote
Recommended Posts