Anderkron Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 Finns det speciella utnildningar i lumpen efter ens egen utbildning. Jag utbildar mig till elektriker och kommer när jag tar examen attt få BB1 (begränsad behörighet 1) En annan sak jag undrar är det att jag har synfel och jag antar att det kan försämra mina chanser kraftigt för lumpen. Men jag har sökt till FBU-ungdom.. kan det höja chanserna? Mvh Anderkron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 Vet inte dagens behov av elektriker i Försvarsmakten, men tidigare har de i alla fall varit efterfrågade i Flygvapnet. Om FM behöver elektriker lär din gymnasieutbildning - givet att du sköter den och skaffar bra betyg - vara betydligt mer meriterande än ett FBU-u-medlemskap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoran Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 Bli singnalmekaniker om du vill fortsätta att vidareutbilda dig inom el, en bra tjänst. Vet att våran SignMek fick göra allt möjligt och att vara elektriker är en väldigt uppskatta civil merit som kanske inte efterfrågas när du mönstrar men mycket väl på kompanierna. det är alltid saker som går sönder ute i fält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedin Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 Det finns vissa utbildningar som kräver att man har viss teknisk behörighet för att man ska kunna söka dem. Så visst finns det "speciella utbildningar" kanske inte anpassade efter din utbildning men du kommer iaf ha stor nytta av den. Gå in och sök på lumpen.nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 Tyvärr finns det militära regler som förbjuder dig att arbeta under din behörighet som värnpliktig. De finns till av arbetsmiljöskäl - Försvarsmakten vill helt enkelt inte ta några risker då kvalitén och innehållet i utbildningen kan skilja sig brett. Därmed är det inte sagt att din utbildning inte är meriterande. Vill du till exempel bli elektrotekniker i Marinen är jag säker på att BB1 är en merit. Som elektrotekniker på ett fartyg arbetar man med dess elförsörjning. Jag har själv inte tjänstgjort på något fartyg med elektrotekniker, så jag vet inte särskilt mycket om vad de gör. Kanske kan någon annan berätta mer. /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn- Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 Utbildningsåret 06/07 (nu) är det brist på signalmekaniker. Som jag har uppfattat det så ska man ha gått EC i gymnasiet för att bli signalmekaniker. Av dom som utbildats i år så är det flera som alldrig läst ett elämne. Och när det gäller intagninskraven så verkar det inte vara några begränsningar. Om du har frågor så kan du skicka ett PM till mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
navyseal Posted January 7, 2007 Report Share Posted January 7, 2007 Angåedne FBU-ungdom som merit kan jag säga att du måste ha kommit så långt som till LK1 (ledarkurs) och eller LK2 för att det ska räknas. Om du bara gjort Gk (grundkurs) och är inne på Fk (fortsättningskurs) så lägger pliktis ingen vikt vid det. Efter den första veckan under GU i lumpen har du redan lärt dig allt som Gk och Fk innebär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted January 7, 2007 Report Share Posted January 7, 2007 Angåedne FBU-ungdom som merit kan jag säga att du måste ha kommit så långt som till LK1 (ledarkurs) och eller LK2 för att det ska räknas. Om du bara gjort Gk (grundkurs) och är inne på Fk (fortsättningskurs) så lägger pliktis ingen vikt vid det. Efter den första veckan under GU i lumpen har du redan lärt dig allt som Gk och Fk innebär. Du verkar vara väldigt säker på både vad pliktverket anser och vad man får lära sig i lumpen respektive ungdomsorganisationen. Utveckla det hela lite kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victor Posted January 7, 2007 Report Share Posted January 7, 2007 Angåedne FBU-ungdom som merit kan jag säga att du måste ha kommit så långt som till LK1 (ledarkurs) och eller LK2 för att det ska räknas. Om du bara gjort Gk (grundkurs) och är inne på Fk (fortsättningskurs) så lägger pliktis ingen vikt vid det. Efter den första veckan under GU i lumpen har du redan lärt dig allt som Gk och Fk innebär. Du verkar vara väldigt säker på både vad pliktverket anser och vad man får lära sig i lumpen respektive ungdomsorganisationen. Utveckla det hela lite kanske? Jo, skulle också vilja ha det där lite utvecklat. Det är så vitt jag vet som så att i princip vem som helst kan komma till LK-nivå inom FBU-U, det vet nog Pliktis också om. Det är ju ingen kvalificerad ledarskapsutbildning direkt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted January 7, 2007 Report Share Posted January 7, 2007 Angåedne FBU-ungdom som merit kan jag säga att du måste ha kommit så långt som till LK1 (ledarkurs) och eller LK2 för att det ska räknas. Om du bara gjort Gk (grundkurs) och är inne på Fk (fortsättningskurs) så lägger pliktis ingen vikt vid det. Efter den första veckan under GU i lumpen har du redan lärt dig allt som Gk och Fk innebär. Tvivlar på att pliktverket bryr sig om tidigare tid i FBU. Viss inverkan kan ju spela roll då man har friluftsvana och intresse för att vara ute i naturen och härja. Men man hade lika gärna kunnat säga at t man spenderade mycket tid ute i bushen. / slut spekulationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts