Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skulle den fungera att låsa en modern IRjaktrobot till t ex JAS mot ett propellerplan?

Eller behövs "blåslampan" från en jetmotor?

Upplys mig... Snälla.

Posted

Jag kan inte tänka mig att det är ett problem idag dock kan det ha varit problem med tidiga jaktrobotar och vissa flygplan.

QB17 (radiostyrdt B17 bombplan) användes som målflygplan vid utvecklingen av AIM-9 Sidewinder där blev motorerna så heta att det fungerade.

Posted (edited)

@Boa

Tidiga IR-robotar låste på allt som var varmt i stort sett. Ett motorutblås, avgasslingor, facklor och solen. Det var därför som man endast sköt IR-robot från baksektorn.

Senare generationer IR-sökare har blivit desto känsligare, tillräcklig känsliga för att t.o.m. kunna se friktionsvärmen mellan flygkropp och omgivande luftlager.

Ännu senare IR-sökande robotar har även en sökare som "ser" i UV-spektrat, och de som utvecklas just nu, IRS-T och Python 5 använder sig av bildgenererande IR för att att styra in på målet.

Så man kan säga som så att ju nyare IR-robot, desto större förmåga mot proppellerflygplan.

EDIT: Hittade en liten bild som tydligen skall vara från tester med Python 5's målsökare

python5_6.jpg

Edited by Sytare
Posted (edited)

Tackar för dom uttömmande svaren.

Detta forum kan man alltid lita på när det gäller.

Hatten av...

//Boa

Edit. klumpfingrar...

Edited by Boa
  • 2 weeks later...
Posted

Det heter iris-t (Infra-Red Imaging System - Tail/Thrust Vector Controlled) och inte irs-t. Man kan för övrigt använda på jas 39 gripen i ett simulator spel som heter Over g fighters.

FMV