Jump to content

Nordisk brigad?

Recommended Posts

Jag hade fått för mig att det var en gemensam EU-styrka ungefär och då borde väl inte Norge vara med eftersom de inte är med i EU.

För då jag halvsov på genomgången när de försökte rekrytera oss till det där så nämndes det ju att den skulle kunna kallas in till allt inom en 400 mils radie från Bryssel typ.

flaggor1.jpg

"Bakgrund

Från den första juli 2003 kommer beredskapsförband från de nordiska länderna att stå i beredskap för EU:s krishanteringsförmåga. Några av dessa nordiska enheter bildar stommen till vad som kan utgöra en nordisk brigad. Brigaden kan bestå av fyra mekaniserade skyttebataljoner (en från vardera Danmark, Finland, Norge och Sverige) några fristående kompanier samt en Nordisk Logistikbataljon.

Sverige har fått uppdraget att samordna organisation och utbildning av denna Nordiska Logistikbataljon. T 2 har en stor roll i detta arbete avseende de svenska delarna i bataljonen."

Saxat från T2s hemsida angående nordiska logbat

Osäker på NL 03 men de flesta beredskapsenheter sätter upp, bl a IA 03, har anmälts till ett antal olika styrkegister, exempelvis som en del i EU:s krishanteringsförmåga. Dock även NORDCAPS (norden), SHIRBRIG (FN), PARP (NATO) m fl

Med reservation för att jag kan ha helt fel naturligtvis... :o

Edited by Fö strv 122