Jump to content
Sign in to follow this  
Liemann

Vem får KSP 90/58 ?

Recommended Posts

Jag har alltid undrat vad det är som bestämmer vem som får bära vilket vapen.

Efter infohelgen så har jag gått å blivigt totalförälskad i ksp 90 :lala:

Så, nån som vet? Det är ju ett lite tyngre vapen å jag är inte starkare än medel.

Kanske inte har nån betydelse? Har inryck om ca 20 dagar :happy:

Tack på förhand för de korrekta svaren ni Kommer att ge mig :)

Jag har alltid undrat vad det är som bestämmer vem som får bära vilket vapen.

Efter infohelgen så har jag gått å blivigt totalförälskad i ksp 90 :lala:

Så, nån som vet? Det är ju ett lite tyngre vapen å jag är inte starkare än medel.

Kanske inte har nån betydelse? Har inryck om ca 20 dagar :happy:

Tack på förhand för de korrekta svaren ni Kommer att ge mig :)

Vikten skiljer sig ju inte så mycket mellan vapnen. Jag anser att man bör vara starkare än medel för att bära någon form av kulspruta.

Viktigast är väl dock att man biter ihop och ägnar den extra tiden till hanterande och vård som en ksp "kräver", samtliga av de bra ksp-skyttar jag känner har varit villiga att gå den där extra milen för att vårda, fixa, trixa.

När jag gjorde GU fick den som ansågs vara mest intresserad och fäig ksp-90, även om samtliga understödsskyttar utbildades både på 90 och 58.

90'an var ju personligt och 58'an bars mer sällan, om man inte hade mycket hög risk för sammanstöt.

Uppgifterna ovan kan givetvis variera mellan olika förband.

Dock tror jag att man måste vara liite mer intresserad/engagerad oavsett vart man ligger inne för att optimera ksp'ns funktion.

...ksp-90 is the shit...

Edited by 2Sharp

Okej, ptja, jag tog mej ju in i lumpen med dåliga mönstrings betyg.

Intresset finns absolut. Prov höll en på P4 förra månaden, och var fast direkt!

En off topic följd fråga då: Den är som du säger inte igentligen någon större börda, tror den väger ca 2kg mer, oladdad. Men det är ju samma kaliber som AK5, det är ju trots allt en från början. Borde inte 90:an va ganska stabil även i stående eld ställning? Tyngre = Stabilare

Sen är väll inte det tanken att man ska det. Det är jag definitivt medveten om.

KSP90 är väldigt stabil och jag tykte den var lättare att släpa på än AK5 av någon anledning :)

Var också bra när man skulle in i fordon då man oftast fick ner KSPn i minre längt fortare än vad AK5 killarna fick :happy:

Tror även KSP90 är kortare än AK5 är.

Nu pratar jag om Bertil så ingen missar det :lala:

Edited by Hornet

Va trevligt =) Då ska jag nog försöka "få" Ksp'n.

Gillar den skarpt!

Tja, om man inte ändrat så är det inte fel att visa kompetens på ksp redan under GSU:n.

Beroende på vilka färdigheter som presterades på vapensystem och annan gruppmateriel under GSU samt gruppmaterialsutbildning, fördelades tjänsterna så småningom så vitt jag kan bedöma utefter detta.

Dvs bättre prestation och motivation ger företräde till befattningen, sen beror det på vilken utrustning enheten har i övrigt och hur det presteras på annan prioriterad material.

Kspskytt och ordinarie fordonsförare torde vara svårt att kombinera till exempel, emedan signalist alt. kspskytt kan vara en kuggfråga beroende på din och andras kompetens på resp. material.

Är tillräckligt många soldater sjuka/permitterade kan du få nöjet att kånka både radio och ksp, motsv. :happy:

KSP58b är :lala: och :), pannben rekommenderas.

Edited by Munin

Okej =) Jag är inte stark, har ingen vidare kondis, men tjockt pannben?

Check!

Du kan simulera att du har en ksp genom att skjuta kasst (=lite spridda skurar) på PEK:en :P Då kan instruktören säga att du duger som ksp-skytt. Lite ironiskt då kanske iofs... Det sa dem till mig iaf :/

Du kan simulera att du har en ksp genom att skjuta kasst (=lite spridda skurar) på PEK:en :P Då kan instruktören säga att du duger som ksp-skytt. Lite ironiskt då kanske iofs... Det sa dem till mig iaf :banghead:

Hmm King Kill, anar en fortsättning på historien..alla kan träffa målet med grgspräng? :D

Seriöst så om man ska skjuta ksp, skjut eldskurar per reglemente, befälen gillar inte långa skurar och korta hatar de även om målet blir bekämpat. (Att målet är bekämpat är ingen ursäkt för att skjuta 3-skottsserier på 400 meter, Lt :banghead: Munin).

Jag vet inte vad dom har för system på P4 men på I19 var det så att dom lite längre pojkarna samt de lite mer bredaxlade fick Ksp och resterande blev utbildade på grg, men du verkar ju rätt säker på att du ska få ksp trots dålig kondition och dålig styrka....

Du kommer ha ett personligt samtal med din Plutonchef eller motsv tidigt under inryck där dom frågar dig om vad du känner inför värnplikten osv. Då kommer du även få säga att du vill bli kulspruteskytt.

Och under min värnplikt så fick vi "välja" en tregradig önskelista utav min plutons sex olika inriktningar och sen bestämde befälen vem som hamnade vart med att så många som möjligt skulle bli nöjda(befälen skulle dock vara mest nöjda)

Om du får chansen ska du helt klart välja 58an. Blev själv tilldelad 90an efter gsun men lyckades byta med en större kille som hade fått 58an men ville ha 90an. Viktmässigt är det inte så stor skillnad om du inte råkar bli laddare till 58an istället för skytt.

vet inte hur man använder 58an i armen men i amfibiekåren så var man gillad av resten av plutonen för att vi gav större delen av allt direkt understöd. Sen är det så förbannat kul att skjuta med skiten, mejning vid strid i anfallsmålet med 58an är svårslaget, stört jobbigt men svårslaget.

För oss var de så att vi som skjöt best med dom och kunde springa fält tästet på besta tid var dom som blev ordinarie KSP skyttar.

KSP 58B = 11,6 kg ren KÄRLEK! :wub:

Det kan gå hur som alltså? Jag SER bredaxlad ut. Är kraftig. Även om jag har små kärlekshantag ^^ dem lär ju försvinna rätt snabbt :P

Sen angående styrkan är jag stark förhållande till massan. Men jag är inge oxe i gymmet om vi ser det så. Däremot älskar jag styrketräning, så att det går tungt är inget dåligt.

Nja, jag vill allt ha 90'an, jag kände på 58b vid samma tillfälle, men då lyfte jag ju upp den till axeln å stod å sikta ut genom fönstret. Det är väll inte så den bör tas kanske :P Men ville inte lägga mig å krypa på golvet heller ;P

21 Dagar ETA Lumpen! *Längtar*

<edit> Såg inte din post EmJe.

Okej, lite som att välja gymnasie då =) Va bra att man får va med å påverka själv. Trodde allt var "gör det, gör det, gör det, å det ska göras nu" i lumpen :P

Jag å farsan var till armé musséet dagen innan info helgen, och jag kände på Ak5 där. Den kändes inte alls rätt =/ Så det vore synd om jag blev tilldelad en.

Jag tycker däremot att den är estetiskt tilltalande. Men det lär ju inte hjälpa vi fiende bekämpning =) Helst av allt hade jag dock blivigt skarpskytt (å ja, jag vet att det inte är som film och spel framhäver det) Har sett åtskilliga dokumentärer om skarpskytte.

La in en taskig bild på profilen, där jag grimaserar å får dubbelhakor :P

Föresten, nån nämde längden. Jag är 184cm enligt mitt pass. Växt 1cm senaste halvåret me :)

Edited by Liemann

Enligt mitt fördomsfulla tycke, ser du som en riktig Ksp58-slusk!! :D

Bägge är roliga, men på varsitt sätt och med indivudell charm. Jag hade satsat på 58'n helt klart. (vilket jag också gjorde, den där gången för riktigt länge sedan..)

Kärlek:

s_ksp58_2.jpg

Edited by Apone

Hmm King Kill, anar en fortsättning på historien..alla kan träffa målet med grgspräng? :tveka:

Äh, hade lite problem vid inskjutningen av bössan bara :ph34r: Tog ett tag innan jag lärde mig SARA och kunde få bukt på skotten ;)

Blev aldrig ksp-skytt, utan fick det all migthy granatgeväret istället!

Enligt mitt fördomsfulla tycke, ser du som en riktig Ksp58-slusk!! ;-)

Bägge är roliga, men på varsitt sätt och med indivudell charm. Jag hade satsat på 58'n helt klart. (vilket jag också gjorde, den där gången för riktigt länge sedan..)

Kärlek:

"BILD"

Hahaha ja det där med utseendet o sätt är fan viktigt.

Jag tror vår plutonchef gick på personlig stil när han valde oss 58-skyttar... för det blev vi grabbar som inte var så fina i kanten :)

Som min käre furir sa: "Namen ni behöver inte bete er vettigt, det förväntas av er att bara braka in och bröla och hålla på, precis som vid sammanstöt" :D

/värjan - stolt ksp58-skytt! :tveka:

----------------------------------------

Vad har vi sagt om att ta med bilder i citaten?

The Swede -> :) <- Värjan

----------------------------------------

Vad har vi sagt om att ta med bilder i citaten?

The Swede -> :dong: <- Värjan

Järnspikar! Ber om ursäkt, några julöl för mycket där... :ph34r:

Hehe, när min blivande plutch. beordrade alla att gå till vårt logement under infohelgen satt jag å psyka honom. Han psyka mig tillbaka, men jag vann =)

Bottomline: Im having Ksp.

Hehe, när min blivande plutch. beordrade alla att gå till vårt logement under infohelgen satt jag å psyka honom. Han psyka mig tillbaka, men jag vann =)

Utveckla detta mera... pleeeease....

Utveckla detta mera... pleeeease....

Min tolkning är leken då man stirrar varandra rätt i ögonen med stenansikte, och den som först bryter ut i skratt förlorar. Alltså började PC skratta.

Ja men han skratta inte, han titta bara bort. Han stod verkligen å tok stirra mig i ögonen å svara på frågorna han fick :P Till slut gav han dock upp ;)

Klockren start liemannen... Nu har de ju fått lite koll på vad du kan redan.. snudd på så att du kan ta över som PC med en gång..

:rockon:

Ja men han skratta inte, han titta bara bort. Han stod verkligen å tok stirra mig i ögonen å svara på frågorna han fick :P Till slut gav han dock upp ;)

Ja, du vann verkligen den konfrontationen!

Det du har lyckats med möjligen är att pränta in ditt ansikte i ditt blivande befäls minne, på ett dåligt sätt. Du har givit dig själv en riktigt dålig start.

Förslagsvis upphör du med sånt trams när du rycker in, oavsett vad kommer dina befäl att ta såna små testosteronfasoner ur dig.

För att bli KSP skytt hade jag:

1) Anmält intresse om att bli KSP-skytt för gruppchef/plutonchef.. tja.. vem fan som hade lyssnat ärligt talat.

2) Plugga ordentligt på KSP-provet. (Antar där är någon form av prov fortfarande innan man får skjuta KSP). Läs på ordentligt. Se till att du lyssnar ordentligt under den praktiska genomgången av KSP-utbildningen. Visa framfötterna för befälen.

Om man som jag var lastbilsförare kan man också glömma bort att vara KSP-skytt.

Vår grupp hade en KSP58 och den brukade lite roteras i gruppen. Den är som bekant ganska tung och med ammunition och tillbehör så är den inte så uppskattad när man marscherar. Mycket roligt vapen att ligga på ett skjutfält med och dra iväg 250 skott åt gången med men under en två veckors övning i fält när man inte får skjuta ett skott så är det inte lika skoj.

Personligen hade jag gärna testat KSP90, vi hade inte den på Revinge när jag låg inne.

Händer det att gruppchefen har ksp? Och när vi ändå är inne på tilldelning av vapen: blir gruppchefen tilldelad en vanlig AK5 eller "tävlar" han med de andra om någon modifierad?

Iofs, en av mina ungdomsledare som muckade i år var gruppchef och fick aldrig skjuta ksp, men det var en bevakningsgrupp, så det var det kanske ingen som fick.

Grp Ch har i minst 99% av de fall jag känner till vanlig Ak. Stf kan dock tänkas ha gt eller kikarsikte. Ksp och grg har jag aldrig hört att nån annan än en soldat har burit. Dock kan ju många chefer få utbildning på de vapensystemen, som orientering typ.

Edited by johanp

Händer det att gruppchefen har ksp? Och när vi ändå är inne på tilldelning av vapen: blir gruppchefen tilldelad en vanlig AK5 eller "tävlar" han med de andra om någon modifierad?

Gruppchefen ska leda striden så att de andra vapensystemen kan verka, inte vara upptagen med att skjuta ksp eller grg osv. :Malaj:. Men som Johanp skrev så får man oftast utbildning på andra system iom att man kan rotera roller i gruppen eller som orientering.

Jag har svårt att tänka mig att en GrpCh skulle få en KSP eftersom han kan förväntas springa omkring och få order från sina överordnade o.s.v.

Guest Gordon78

En Gruppchef får absolut inte Ksp, det enda understödsvapen som kan tänkas bli aktuellt för en Gruppchef är Granattillsatts

För att bli utsedd ksp-skytt bör du ej ses som klen, ej heller vara för lång. Långa personer brukar få problem med ryggen då de bär tyngre vapen, det är inte bara vapnet du ska bära. Lägg till på Ksp90, minst 400 patroner bandat i kassett, som drillad skytt lite extra i någon stor flerbruksficka och magasin som reservalternativ...! det blir en del extra vikt.

Sen beror det också en hel del på vad befälet tycker om dig, är du en dryg djävel som kan uppfattas som irriterande är ett stort minus.

Intresse, förmåga att skjuta bra och viljan att skjuta mycket är positiv.

Ksp ses nog av de flesta befälen, som en belöning. Alltså måste du göra bra ifrån dig på alla plan.