Jump to content

Vem får KSP 90/58 ?


Liemann

Recommended Posts

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ksp 94 finns väl främst på pansar, men jag har sett den användas som vanligt buret understödsvapen också, kan någon beskriva hur detta vapen är och i jämförelse gentemot ksp90 och ksp 58?

 

Den är ju så vacker :wub:

Ksp 94 finns BARA på pansar, som fordonsmonterat vapen på strv 122 (121) och bgbv 120.

Man använder den dock med benstöd under den grundläggande skjututbildningen och, ev. vid något övningsmoment när man övergett vagnen.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever att ksp94 har mindre rekyl än ksp58 och att det är lättare att få bly i rätt härad när man skjuter. Det känns som att det krävs mer småmeckande för att få en ksp94 att fungera, men när man väl får den att funka så går den riktigt bra.

 

Nu har jag inte skjutit så mycket med ksp58 så detta är snabba reflektioner.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gordon78

Nu ska vi se, var kom ksp94 in i diskussionen?

Hur som helst, ksp 94 används i huvudsak på vagnar som det beskrevs här ovan.

Under grundläggande utbildning på vapnet sker dock övningar med det tillfots.

 

Ksp94 som är en svensk, nedställd, version av MG3(A1) om jag inte minns fel.

Den har mycket högre eldhastighet än Ksp 58B.

MG3 som används i tyskland går inte att skjuta stående med pga den höga eldhastigheten, inte utan stöd iallafall. De övar det genom att ha en knästående kamrat framför sig var man på den vänstra axeln lägger vapnet varpå den knästående fattar tag om benstödet, därefter skjuter man.

Link to comment
Share on other sites

Ksp94 som är en svensk, nedställd, version av MG3(A1) om jag inte minns fel.

 

Du minns fel ;) Ksp 94 är en helt vanlig, enkel och hederlig MG3!

De vi hade hos oss hade produktionsdatum i allt från 50-talet till 70-talet. Kanske nån från 80 fanns med men det minns jag inte! Hur som, MG3 och ksp 94 are just the same! :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Du kan simulera att du har en ksp genom att skjuta kasst (=lite spridda skurar) på PEK:en :P Då kan instruktören säga att du duger som ksp-skytt. Lite ironiskt då kanske iofs... Det sa dem till mig iaf :blink:

 

Hmm King Kill, anar en fortsättning på historien..alla kan träffa målet med grgspräng? :/

 

Seriöst så om man ska skjuta ksp, skjut eldskurar per reglemente, befälen gillar inte långa skurar och korta hatar de även om målet blir bekämpat. (Att målet är bekämpat är ingen ursäkt för att skjuta 3-skottsserier på 400 meter, Lt :) Munin).

Hellre för långa skurar än för korta (med 58:an iaf)! Man får inte glömma den psykologiska effekten på mottagarsidan.

 

SkjutRA anger något för få patroner per serie, det har de flesta föståsigpåare som jag lyssnar på sagt. Jag har blivit direkt beordrad längre eldskurar trots korrekta skurar enligt SkjutRA och perfekt verkan i målet. Givetvis var jag inte sen att verkställa en sådan order. :P

 

/K

Link to comment
Share on other sites

OT

Nu beror det lite på måltyp osv, men med lång skur menade jag 75+ plugg. :lol:

Något tidigare under dylik skur har en normalvårdad 58 förvandlat ditt siktfält till ett eldklot omslutet av rökmoln? :bash:

 

Men rätt så Krook.

/M

/OT

Link to comment
Share on other sites

Guest Gordon78

Ksp94 som är en svensk, nedställd, version av MG3(A1) om jag inte minns fel.

 

Du minns fel ;) Ksp 94 är en helt vanlig, enkel och hederlig MG3!

De vi hade hos oss hade produktionsdatum i allt från 50-talet till 70-talet. Kanske nån från 80 fanns med men det minns jag inte! Hur som, MG3 och ksp 94 are just the same! :((

 

Nej, men inte minns jag väl fel?

Efter att ha tillbringat viss tid på Wartofta(!) så har jag för mig att "gasutsläppet" är uppborrat, varvid mindre gas trycker tillbaks mekanismen. Därför en ovårdad ksp94 har högre eldhastighet..

Hmm, i övrigt är det ju helt samma vapen

Link to comment
Share on other sites

Nej, men inte minns jag väl fel?

Efter att ha tillbringat viss tid på Wartofta(!) så har jag för mig att "gasutsläppet" är uppborrat, varvid mindre gas trycker tillbaks mekanismen. Därför en ovårdad ksp94 har högre eldhastighet..

Hmm, i övrigt är det ju helt samma vapen

För en gammal skogsmatros, som jag själv, är Ksp94 något obekant...finns ingen gasregulator på 94'n?

Är det samma pipbyte som på gamla Mg42, dvs på sidan?

Link to comment
Share on other sites

Guest Gordon78
varför undvika att vara över 180?

Jag är 192 och har haft både KSP58 och KSP90 rätt myket

 

Därför att långa personer ofta får problem med ryggen vid bärandet av ksp.

Nu säger jag inte att alla får det, men det är en slutsats som kommit fram det senaste året.

Link to comment
Share on other sites

varför undvika att vara över 180?

Jag är 192 och har haft både KSP58 och KSP90 rätt myket

 

Därför att långa personer ofta får problem med ryggen vid bärandet av ksp.

Nu säger jag inte att alla får det, men det är en slutsats som kommit fram det senaste året.

 

Är 184, å är stark i ryggen i förhållande till resten av kroppen.

Varför skulle man få ont för att man är lång för :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Gordon78

varför undvika att vara över 180?

Jag är 192 och har haft både KSP58 och KSP90 rätt myket

 

Därför att långa personer ofta får problem med ryggen vid bärandet av ksp.

Nu säger jag inte att alla får det, men det är en slutsats som kommit fram det senaste året.

 

Är 184, å är stark i ryggen i förhållande till resten av kroppen.

Varför skulle man få ont för att man är lång för :o

 

Exakt vad som händer i ryggen och varför vet jag inte. En spekulation är att längre personer inte klarar av att hålla uppe vapnet lika länge. Inte utan att "krumma" ryggen. Nu pratar jag om Ksp90/B vilket är den ksp som kommer användas buret på Willska.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar bara om hur stark ryggen är, muskelmassa alltså, inget annat.

Är man ca 200 cm lång så kan det kanske vara svårt att ha muskelmassa nog för att kunna bära riktigt tungt även om det absolut finns folk som har vettig kroppbyggnad trots en sådan längd.

Är du kort och har svag rygg så kommer det ge samma fenomen som Gordon anger.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jag är 195cm lång och bar runt på Ksp 58 på bröstet och AK5 an på ryggen. bar med ammo till bägge, de var ju några kilo man släpa runt. men jusst de gav mig inga problem med ryggen. så o roa er inte om nu ni inte har dåligt byggda ryggar vill sega.

 

 

(jag bar ju skälvklart inte all ammo skjälv till 58 an jag hadde ju en laddare också som kom med rästen)

Link to comment
Share on other sites

Ländryggen tar ev. lite stryk av extratyngden fram (om du inte kompenserar med motsv eller mer tyngd på ryggen, det är imho skönare för ryggen med kspXX om du även bär RAXXX, dock tyngre).

En lång person har oftast en lång rygg, alltså kostar det mer på aktuell muskulatur för att kompensera tyngden framtill än för en medellång person.

 

Har sett uttagna ksp58b/grgskyttar variera från 155 till 200 cm i höjdled, men det kan vara något nytt som nämns ovan.

Link to comment
Share on other sites

På min pluton var det iallafall så att fordonsförarna i grupperna blev utvalda som Ksp90-skyttar redan innan inryck oavsett vad, detta var på Insatspluton i Ing2 2004. En av min grupps kspskyttar var 190-nånting och han hade iallafall inga problem att springa runt med den.

 

Kommer ihåg vilket helvete jag hade att få in en godkänd träffbild i knästående under utbildningen...gjorde säkert samma övning 10 gånger på rad och minns att jag tänkte nåt i stil med "fan vad onödigt, jag kommer ändå inte att springa runt med den här"...Det gick till slut och så här i efterhand hade jag gärna tagit fo-fö's plats och pangat iväg några hundra patroner mer per övningsmoment. :baskerHV:

 

Kommer ihåg att fänriken svor åt mej också, kan jag gott förstå, det blev väldigt tröttsamt i längden... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

I19's Pansarskyttekompanier har i år antingen eller - 1. komp. har bara KSP 58 och 2. komp. har bara KSP 90. Anledningen har jag hört är att 2. komp. fick alla 90:or för att de är NBG-inriktade och att följden blev att det bara blev 58:or kvar till 1. komp. Kan också nämna att det skallade rätt bra i husen i SiB-staden när vi samövade med första pansarskytte... Man trodde hela huset skulle rasa över en.

 

"Kom igen nu, skjut litegrann mot övervåningen!" -Skyttesoldat från 1. PSK som var nyfiken på KSP 90 :clap:

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå är inne på vilka som är lämpliga för vilka vapen.

 

Vem är lämplig att bli Ksp90/58 skytt? (Besvarat)

Vem är lämplig för att bli skaprskytt?

Vem är lämplig att bli ... ... osv.

Nu vet jag inte vad som finns på de olika förbanden..

Vore intressant om någon kan fortsätta på det.

Link to comment
Share on other sites

Det varierar förmodligen under varje år och alla regementen där kompanier använder ksp.

 

men när vi skulle utses som ksp och ak5skyttar så fick vi göra en form av lättare styrketest

där vi fick sitta i 90 grader så länge man kunde, göra så många armhävningar man kunde och sen hålla en ksp90 utan ammunition med utsträckta armar så länge man kunde. Efter dem resultaten och dem som ville bli kspskyttar blev utsedda till det.

 

att vara kspskytt är inte så lätt som man tror. När man väl står och klämmer på en ksp under en infohelg kan det kännas som att 10kg väger sisådär mycket, ja det ska man nog klara av rätt så lätt tror man men när man väl har ryckt in och gjort klart GSUn då stridsbefattningen sätter igång med enorma avsittningar från ex. vagnen som vi fick göra där du ska springa till anfallsmålet.

 

 

MEN! när du upptäcker fienden och sätter igång och mangla kulor så stoppar ingenting dig, adrenalinet sprutar och du är the big boy i gruppen som visar hur man skjuter =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...