Jump to content

Ska man ha uthålliga muskler eller explosiva?


Agentorange67

Recommended Posts

Bara två! Jag trodde typ 5 eller nåt.

 

Beror på hur länge du tränat. Har du nyss börjat ska du akta dig för att maxa för att inte skada dig. Kör då fler reps. Anser du dig vara rutinerad så låter det annars bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Alltså vilka dåliga tips!

Han som sa styrka inför mönstringen och uthållighet sen han hade helt rätt!

Det man har nytta av är sega uthålliga muskler!

Jag såg bodybilders börjar lipa under min värnplikt, patetiskt!

Så att ligga och pumpa max är helt värdelöst många rep med lägre belastning är det rätta!

Link to comment
Share on other sites

Inför isokaimaskinen kan det vara en idé att köra lite frivändningar och marklyft. Se dock till att någon lär dig tekniken ordentligt, annars kan det sluta illa med allvarliga skador! Antalet repetitioner är svårt att säga, men det bör inte vara många om det är explosivitet som eftersträvas.

 

Båda övningarna är bra för explosiviteten, vilken kommer att behövas om du tänkt dra en 9a.

 

Inför inryckningen skulle jag dock bestämt avråda från att köra explosiv styrketräning. Kör då istället många repetitioner på låg vikt för att uppnå uthållighet. Kör mycket med kroppen som vikt.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Få fasen vavd jag ogillade isokaien när jag mönstrade. Inför den hade jag tränat marklyft med fri skivstång och lärt mig en rätt så bra teknik så att jag kunde rycka upp den rätt så bra iaf. Men när jag kom till isokaien så blev jag intvingad i någon helt annat ställning och teknik så jag lyckades inte bättre än att få en sjua på styrkan... :rolleyes: Tänk på att stå nära stången när du tränar inför isokaien.

Link to comment
Share on other sites

Få fasen vavd jag ogillade isokaien när jag mönstrade. Inför den hade jag tränat marklyft med fri skivstång och lärt mig en rätt så bra teknik så att jag kunde rycka upp den rätt så bra iaf. Men när jag kom till isokaien så blev jag intvingad i någon helt annat ställning och teknik så jag lyckades inte bättre än att få en sjua på styrkan... :D Tänk på att stå nära stången när du tränar inför isokaien.

 

Jepp. Och utnyttja provlyften till att verkligen känna på, dra nästan max. Om ni känner er osäkra.. be om ett provlyft till.

Link to comment
Share on other sites

Få fasen vavd jag ogillade isokaien när jag mönstrade. Inför den hade jag tränat marklyft med fri skivstång och lärt mig en rätt så bra teknik så att jag kunde rycka upp den rätt så bra iaf. Men när jag kom till isokaien så blev jag intvingad i någon helt annat ställning och teknik så jag lyckades inte bättre än att få en sjua på styrkan... :) Tänk på att stå nära stången när du tränar inför isokaien.

 

Inte dratt styrketestet än "på riktigt" men drog på Socamässan i stockholm nu i höstas. Tränat massa marklyft/drag till hakan innan dess (vilket styrketestet består av) var ju bara att ställa sig precis som vanligt inför lyftet varesig med fri stång på gymmet eller isokaimaskinen :mellow: Eller var det bara jag? Lyckades ändock dra 8/9

 

För att bidra till tråden också;

 

Inför mönstringen och styrketestet, träna tungt och explosivt, det är inte seghet som testas där utan råstyrka i förhållande till kroppsvikt. Inför inryck kan jag tänka mig att uthållighet är att föredra däremot.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag tränar just nu inte så mycket på explosivitet, jag kör 10 reps.

Vilket enligt sats ska faktiskt ge lite explosivetet.

Min fråga var egentligen: Jag tränar rätt mycket i maskiner, tycker det är praktiskt. Hur viktigt är det egentligen att träna med fria vikter som alla säger ska vara så mycket bättre?

Link to comment
Share on other sites

Jag tränar just nu inte så mycket på explosivitet, jag kör 10 reps.

Vilket enligt sats ska faktiskt ge lite explosivetet.

Min fråga var egentligen: Jag tränar rätt mycket i maskiner, tycker det är praktiskt. Hur viktigt är det egentligen att träna med fria vikter som alla säger ska vara så mycket bättre?

 

Fria vikter bygger allmän bålstabilitet och du får med alla småmuskler som finns också i stabiliseringen. Är väl det som är de stora fördelarna, sen är det ju sjukt mkt roligare att träna med fria vikter.

Link to comment
Share on other sites

Få gå över till det... Har tänkt med den tanken. Fast ben blir svårt med fria vikter. Visserligen går knäböj med skivstång och utfall. Men nu har jag iaf en bra basstyrka. Så med benen blir det nog med maskiner jag kör i fortsättningen.

Link to comment
Share on other sites

Få gå över till det... Har tänkt med den tanken. Fast ben blir svårt med fria vikter. Visserligen går knäböj med skivstång och utfall. Men nu har jag iaf en bra basstyrka. Så med benen blir det nog med maskiner jag kör i fortsättningen.

 

Vad mer behöver du mer för benen än böjj, utfall och raka marklyft egentligen? Att träna ben fritt är dessutom ett av de bästa sätten att bygga upp en brutal allmänstyrka i kroppen och få starka ben. Är inte helt lätt att böja tungt om man är svag i muskelkorsetten t ex.

 

Liten annan grej, kör böjjarna så djupt det går, stanna inte när låren är paralella med golvet, skadligare för knäna än att gå ända ner och sen upp igen.

Link to comment
Share on other sites

Få gå över till det... Har tänkt med den tanken. Fast ben blir svårt med fria vikter. Visserligen går knäböj med skivstång och utfall. Men nu har jag iaf en bra basstyrka. Så med benen blir det nog med maskiner jag kör i fortsättningen.

 

I början kan det vara bra att köra i maskin för att lära kroppen rätt rörelse för att sedan gå över till fria vikter. Jag har styrketränat i 20 år men använder maskiner fortfarande

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...