Jump to content

Skall det bli möjligt att adlas igen?


Bappelsinmannen

Recommended Posts

Eftersom upptäcktsresanden Sven Hedin blev, som siste svensk, adlad år 1902 av kung Oscar II.

Efter 1902 adlades inga fler, och nuvarande kungen Carl XVI Gustaf miste rätten att adla när år 1974 den nya regeringsformen skrevs under.

 

Personligen så tycker jag att Christer Fuglesang borde föräras detta eftersom han som förste svensk "To boldy go where no one has gone before". (Ok, Star Trek nörd, jag erkänner :rolleyes: )

 

 

//Nisse

 

Edit, nu funkar inte omröstningen heller.... Slut Edit. (BLÅGUL HJÄLP!!!)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Om vi bortser ifrån att kungahuset i sådana fall skulle göra högst politiska utfästelser genom valet av person för nytt adelskap så:

 

Då de som i sådana fall skulle adlas sannolikt är personer som förtjänat det minst, nej.

En personlig bedömning är att sannolikheten för att valfri dokusåpamänniska/artist o dyl skulle adlas är 1000% större än att valfri uppfinnare, innovatör, föregångsman/kvinna osv adlas.

 

Adelsutnämningen skulle f ö vara så politiserad att den för gemene man framstår som lika solklar som utnämningen av nobelpristagaren i litteratur...undantaget skulle vara dagens mediahjälte av typen bragdguldvinnare, OS-hjälte, raketflygare, dokuvinnare osv. Paris Hilton for knighthood - nej tack.

 

imho /M

Link to comment
Share on other sites

Om vi bortser ifrån att kungahuset i sådana fall skulle göra högst politiska utfästelser genom valet av person för nytt adelskap så:

 

Då de som i sådana fall skulle adlas sannolikt är personer som förtjänat det minst, nej.

En personlig bedömning är att sannolikheten för att valfri dokusåpamänniska/artist o dyl skulle adlas är 1000% större än att valfri uppfinnare, innovatör, föregångsman/kvinna osv adlas.

 

Det behöver ju inte vara så. För det första skulle det vara regeringen (som ju kallades "kungl. maj:t" i den gamla konstitutionen) som bestämde vilka som skulle få ordnar. För det andra finns det ju ett system med statliga utmärkelser: de kungliga medaljerna. Det är inget ordensväsende, men ett fint och ganska sparsamt utdelat förtjänsttecken. Till exempel medaljen "Illis quorum". Och den är det inga såpakändisar som fått. Finns en hel hoper andra kungliga medaljer också.

 

Haken med ett adelsskap är ju att det implicerar nåt slags social överordning över andra människor. Ett adelsskap är inte en hedersutmärkelse, utan en hierarkisk social ordning. I dag tror jag nog att de flesta av oss anser att alla människor är lika värda, trots att alla människor inte är lika.

 

Jag tycker nog att Sverige gott kan skaffa sig ett lite generösare system med hedersutmärkelser och medaljer, men jag tvivlar på det vettiga i att införa ett statligt sanktionerat system för "övermänniskor".

 

Däremot fattar jag inte varför Riddarhuset, den svenska adeln, som numera är en förening precis som andra föreningar, inte självt tar på sig uppgiften att adla lämpliga personer. Riddarhuset lär ha problem med ett fallande medlemsantal, eftersom ju ingen adlats sen Sven Hedin, och han hade inga barn. Det finns säkert massor med företagare, såpakändisar och historiefetischister som gärna skulle köpa sig en titel.

Link to comment
Share on other sites

Det vore nog enklare och framförallt mindre kontroversiellt att åter dela ut de svenska förtjänstordnarna till svenska medborgare. Dessa kan ju betraktas som en form av finare medaljer. Då skulle militärer som utmärkt sig få någon grad av Svärdsorden, vetenskapsmän av Nordstjärneorden och övriga (t ex personer ur näringslivet) någon grad av Vasaorden.

Link to comment
Share on other sites

trodde detta redan var möjligt!? Tex har ju den förra regeringen varit flitig med att tilldela sina trotjänare både titlar (landshövding, ambasadör mm) och förläningar.

 

Om man ska vara lite mer allvarlig så ser jag inte poängen med att återinföra adeln. Helt enkelt därför att den inte längre fyller någon samhällsfunktion. Sedan man tagit bort privilegierna (som inte bara vara fördelar, utan en del innebar även lite strul) så är det bara en statuspryl, och varför införa fler sådana i ett redan kraftigt segregerat samhälle. Kanske sporrar det någon, men lika väl retar det säkert gallfeber på många.

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan nog inte säga att det är någon poäng med det då ingen bryr sig om det. Hade det varit mer status, det vill säga en faktiskt signifikant belöning kunde man väl göra det, men det är mer status att vara den förste svensken i rymden än att vara adlig.

 

Skulle gärna byta bort mitt adelsvapen för att åka upp i rymden, även om det skulle vara som 234:e svensken.... :D:)

Link to comment
Share on other sites

Känns rätt meningslöst att börja adla folk igen. Dels åtnjuter de ju inga större förmåner och sen är väl tanke med dagens samhälle att vi ska vara så jämlika som möjligt?

 

Läste nyligen en artikel om konstnären, filmskaparen, etc Carl Johan De Geer som tyckte att det var fullständigt meningslöst att vara adlig och absolut inte ville tilltalas friherre. Han sa dessutom att den enda gången han betalat medlemsavgift till Riddarhuset var när ha behövde komma in där för att filma några scener till en film han höll på med.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om Fugelsang just nu förtjänas ett adelskap, det borde vara mer för en lång livsgärning. Dock är jag stark angängare att möjligheten skall återinföras (tillsammans med 1809års grundlag). Mig veterligen har ingen gjort en sådan livsgärning som borde förtjänat ett adelsakp, möjligtvis Dag Hammarskijöld eller Carl Bildt på sin ålders höst, om han fortsätter som han börjat. Dock är dessa herrar redan adliga (för er som gillar Palme så var han adlig också). Finns det nått hinder att snäppa upp Bildt till firherre måntro (mer än att även stöttepelaren som adeln utgör sparkades undan för nått år sedan av klåfingirga politiker). Möjligtvis familjen Wallenberg kanske.

 

Fugelsang, precis som uppfinnaren Lanz ligger i märket för en rejäl förtjänst orden, med gamla mått mätt Vasaorden i någon form /eftersom Nordstjärne orden främnst utdelades till statens civila tjänstemän precis som Svärdsorden, istället för NOR, då efter graden (och lönen) tex en officer fick svärdsorden, uoff svärdstecknet och manskap/ underbefäl Svärdsmedaljen efter 30år i tjänst, kommedörer/ överstar blev Kommendörer av Svärdsorden.

 

Idag delas Serfimerorden ut till Svenska och utlänska statsöverhuvuden,, Nordstjärneorden och Wasaorden till utlänska medborgare som gjort nått förtjänstfullt för Sverige inom respektive område. En ordning som är helt sjuk. Ett införande av de gamla kungliga ordnarna är ett utmärkt sätt att belöna duktiga och skickliga tjänstemän i statenstjänst, utan att dela ut en massa jobb de inte är kvalificerade för.

Om de Kungliga ordnarna

Link to comment
Share on other sites

Jag blir gärna adlad! Skulle vara skönt att kröna klassresan med ett adelskap och ett litet gods att rumstera om i. Hunsa med hjonen från slottstrappan och anlägga tweed till vardags! Vilka kriterier skall gälla för att adlas? Om man betänker UK som det stora föredömet, så kan ju i princip allt från fotbollsspelare till rockartister bli adliga. Jag ryser vid tanken på Baron Gessle!

 

Återkommer när jag funderat ut ett fräsigt släktnamn åt mig själv!

Link to comment
Share on other sites

som någon har sagt tidigare... varför inte "privatisera" adlandet... låt riddarhuset adla människor som de tycker förtjänar det, utan en massa klåfingriga politikers inblandning... ungefär som nobelpriset fungerar...

Så kan de som blir utnämnda få lägga till ett af eller von i namnet och skriva friherre eller något i telefonkatalogen...

Link to comment
Share on other sites

Först måste ju adeln få tillbaka sin statsrättsliga status de förlorade för nått år sedan. Jag ser inte problemet med en priviligerad samhällsgrupp, att de som genom sitt ledarskap bidragit så mycket till Sveriges framgång inte skall få nått tack från samhället är ju sjukt.

 

Att utse vem som skall adlas torde vara ett jobb för ett kungligt råd, med representant från riksdagen, regeringen, riddarhuset, akademierna mm.

 

arte et marte (konst och krigskonst, adelns devis)

 

Jag vet inte om England är ett så bra föredömme vad avser adlande, men utdelandet skall vara restriktivt. Jag kan efter 1902 bara se familjen Wallenberg och möjligtvis Ax:son Johnsson, Rausing eller kanske Kamprad och kanske någon av våa stora kultur perrsonligher som tex Birgit Nilsson eller Jussi Björling, av moderna har vi Björn och Benny som möjliga kandidater. De skall ju dels ha varit stora i Sverige, och dessutom varit ännu större utomlands. Tom Henke Larsson fick ju "order of the british empire" för sina insatser, vilket kanske är att ta i, men vad har han fått av sverige, vad är guldbollen, när man kan få en order av kungen?

Link to comment
Share on other sites

Nja, som jag påpekat tidigare så är ju riddarhuset nu en högst privat förening, så om dom tycker att man ska få tillträde så är det ju inte på något sätt sådant vi andra har med att göra. Vore i och för sig roligt för dom som blir utvalda men utan en kammare för adeln i riksdagen så är det ju meningslöst i sig.

Link to comment
Share on other sites

Först måste ju adeln få tillbaka sin statsrättsliga status de förlorade för nått år sedan. Jag ser inte problemet med en priviligerad samhällsgrupp, att de som genom sitt ledarskap bidragit så mycket till Sveriges framgång inte skall få nått tack från samhället är ju sjukt.

Varför det?

Link to comment
Share on other sites

Först måste ju adeln få tillbaka sin statsrättsliga status de förlorade för nått år sedan. Jag ser inte problemet med en priviligerad samhällsgrupp, att de som genom sitt ledarskap bidragit så mycket till Sveriges framgång inte skall få nått tack från samhället är ju sjukt.

Varför det?

Därför att Psilander tydligen önskar (åter)införa ett segregrat samhälle där klass och social status ska vara rådande, gärna kompletterat med yttre attribut som visar vart man hör.

 

Jämför Psilanders post i denna tråd.

 

Jag utgår ifrån Psilander räknar sig till det "ledande skiktet" och såsom varande lämplig för adlande (annars vore det väl kontraproduktivt att föra sådana åsikter?)

 

För egen del är jag helt emot återinförande av adel av skäl som redan givits i tråden, därmot skulle jag kunna tänka mig att återinföra diverse ordnar och medaljer, också detta av skäl som redan givits i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror Psilander är en evig ofrälse! Han VILL vara adlig, men har inte paketet i ordning för att lyckas och nå hela vägen. Med andra ord: En utmärkt kandidat för posten som butler på mitt gods när jag blir adelsman!!!

 

Jag har fixat mitt släktnamn: Friherre Schäär af Schinkbieten :P

Link to comment
Share on other sites

Idag delas Serfimerorden ut till Svenska och utlänska statsöverhuvuden,, Nordstjärneorden och Wasaorden till utlänska medborgare som gjort nått förtjänstfullt för Sverige inom respektive område.

Inte riktigt, även Vasaorden är vilande (liksom Svärdsorden). Tyvärr har Nordstjärneorden numer blått band med gula kanter istället för det tidigare svarta bandet.

 

Vad som hade varit aktuellt för en docent i partikelfysik som varit upp en sväng i jymden vet jag inte men det känns onekligen som att det har en hel del med vetenskap och teknik att göra. Följande grupper avsågs med ordnarna:

 

Vasaorden:

Vasaorden var avsedd som belöning för förtjänster inom en rad områden, där de s.k. tjänsteordnarna Svärds- och Nordstjärneordnarna inte kunde komma i fråga.

 

Främst skulle orden tilldelas personer som gjort goda insatser för jord- och bergsbruk, konst, hantverk, teknisk utveckling, handel, undervisning och de fria konsterna.

 

Nordstjärneorden:

Nordstjärneorden var före år 1975 avsedd som belöning för svenska och utländska "medborgerliga förtjänster, för ämbets- eller tjänstemannagärning, för vetenskaper, vittra, lärda och nyttiga arbeten samt för nya och gagneliga inrättningar".

 

Vore i och för sig roligt för dom som blir utvalda men utan en kammare för adeln i riksdagen så är det ju meningslöst i sig.

Men Life peers får väl ingen plats i House of Lords?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror Psilander är en evig ofrälse! Han VILL vara adlig, men har inte paketet i ordning för att lyckas och nå hela vägen. Med andra ord: En utmärkt kandidat för posten som butler på mitt gods när jag blir adelsman!!!

 

Jag har fixat mitt släktnamn: Friherre Schäär af Schinkbieten :P

 

Är man inte född inom frälset, så lär man aldrig bli det heller, det gäller både dig och mig. iallafall så länge den förkastliga 1974 års regeringsform gäller. Jo självklart vill jag ha ett adelsakp. Symdromet jag lider av idag kallas snobb (av latinets sinnae nobile dvs fin men inte adlig), vilket är ett sovcialt handikapp i jantelagens sverige :)

 

Rent principiellt skall kungen kunna adla, men sen om han inte gör det är en annan sak. Att sedan hitta vilka kriterier som skall generera i ett adelskap är däremot mycket svårt. Min uppfattning är att det skall väldogt mycket mer till än att bara en mcyket skicklig fotbollsspelare eller entrepenörför att bli adlad, för då urholkas titlarna. Familjen Wallenberg är nog en av få familjer som förtjänar ett adelsakp idag. Det räcker dessutom inte bara med att bli adlad, man skall bli intrioducerad i riddarhuset också-

 

Exempel på folk som adlades sent var upptäcktsresanden Sven Hedin och järnvägsprofieln Nils Ericson äldre bror till John Ericson) och FC Vega Louis Palander som tillsammans med Nordenskiöld fann nordost passagen..

 

Efter lite studier, ligger nog Fugelsang närmare ett adelskap än en förtjänstorden, om han gör några resor till, om man skall tolka kotymen från Oscar IIs dagar.

 

Nu skall det inte bli politik, men jag skulle gärna se ett svenskt "överhus" som motvikt till riksdagen. Överhuset skall då ha en representation av "riksens ständer" dvs adel, präster, borgare och bönder.

Link to comment
Share on other sites

Definitivt ska Konungen kunna adla igen, dock ska vi vara väldigt restriktiva med vem som adlas. Senast någon adlades i sverige var för 104 år sedan 1902 att det inte adlades någon under dom kvarvarande 72 åren som det var möjligt tyder ju på att det inte var lika frikostig utdelning som i England.

 

Håkan Lantz brukar vara exemplet som tas upp när man vill återinföra adlandet och det kan jag hålla med om, att Fuglesang skulle adlas är befängt, det är inte speciellt nog att åka med jänkarna ut i rymden.

 

 

Angående att alla människor är lika värda så är det en illusion då varje människa är centrum för sin egen värld så blir allting relativt.

En människa värderar tex en familjemedlem hörge än någon dom ser på TV från en annan världsdel.

Min uppfattning är att det är vidrigt att värdera alla människor likadant.

Link to comment
Share on other sites

Nu skall det inte bli politik, men jag skulle gärna se ett svenskt "överhus" som motvikt till riksdagen. Överhuset skall då ha en representation av "riksens ständer" dvs adel, präster, borgare och bönder.

Balanserar lite på gränsen

Exakt vad tycker du ett "överhus" skall göra och ha för uppgifter? Och hur skall representanter hamna där i?

 

Jag tyckler idén låter idiotisk, men det kan bero på att jag redan idag tycker staten och "överheten" är alldels för stor och omfattande

Link to comment
Share on other sites

Att man inte kan adlas längre tycker inte jag är någon större förlust. Att vi däremot inte har något fungerande ordensväsende i Sverige är ingenting annat än en katastrof!

 

Men det är väl helt i linje med den förhatliga jantelagen att inte belöna folk som har gjort något bra för Sverige...

Link to comment
Share on other sites

Rent principiellt skall kungen kunna adla, men sen om han inte gör det är en annan sak. Att sedan hitta vilka kriterier som skall generera i ett adelskap är däremot mycket svårt. Min uppfattning är att det skall väldogt mycket mer till än att bara en mcyket skicklig fotbollsspelare eller entrepenörför att bli adlad, för då urholkas titlarna. Familjen Wallenberg är nog en av få familjer som förtjänar ett adelsakp idag. Det räcker dessutom inte bara med att bli adlad, man skall bli intrioducerad i riddarhuset också-

 

Nu skall det inte bli politik, men jag skulle gärna se ett svenskt "överhus" som motvikt till riksdagen. Överhuset skall då ha en representation av "riksens ständer" dvs adel, präster, borgare och bönder.

 

Nu har jag svårt att tro att Psilander vill annat än att skaka om lite i julgröten. Att ha ett överhus med riksens ständer skulle jag nog mest uppfatta som pinsamt: framförallt för de stackarna som måste sitta i det.

 

Jag har absolut inget emot adeln: flera av mina bästa vänner är adelsmän. Alla vet ju att adelsmän har rytmen i blodet och ofta är fantastiska sång- och dansmän. Men jag anser fortfarande att Riddarhuset självt borde utropa adelskap till dem som har lust att pröjsa för nya stammar i riddarhuset. Eller, för den sakens skull, anses "värdig" titeln adelsman.

 

Att vara adelsman är att vara medlem i en förening, Riddarhuset. Det är inget mer fel i det än att vara medlem i Sundsvalls kattklubb. Men det är inte statens sak att välja vilka som ska vara medlemmar i vare sig Riddarhuset eller Sundsvalls kattklubb.

 

Staten kan gärna se över sitt system för förtjänsttecken och utmärkelser, men adelskap är inte rätt väg.

Link to comment
Share on other sites

Adelns offentlig rättsligaställning

 

Adeln är en mycket gamal institutuion, den svenska grundad 1280 genom alsnöstadga. Ursprungligen krävdes en motprestation för att få tillhöra det världsliga frälset, som med tiden försvann, längst levde regementet "adelsfanan" kvar. Med tiden blev ju ett adelskap ett tecken på att man var välkommen in i de kungliga kretsarna så at säga. Det sista privilgierna försvann som sagt för ett par år sedan. Ett helt onödigt beslut i mina ögon, bara ett sätt för sossarna att fullborda proletäriatets diktatur efter det man skiljt kyrkan från staten.

 

Nedmonteringen av Sveriges Historia måste få ett slut! Adel, ordnar, kungahuset, kyrkan (statens grundpelare Kronan, korset och svärdet) osv är en levande del av vår histioria som inget museum i världen kan ersätta, ett tecken på att vi varit en fri nation mycket, mycket länge. Varför försöka sudda ut dessa saker som aldrig kan ersättas om de försvinner genom floskler om otidsenlighet, jämställdhet och rättvisa. Rättvisa och jämställdhet skapas inte av att avskaffa Sveriges själ, utan av ödmjukhet och respekt inför våra medmänniskor, inte den avundsjuka som korrumperar oss. Se på nationer som USA som är 1/4 så gammalt som Sverige, de verkligen kämpar för hitta sin historiska själ, medan vi håller på att glömma den i drömmen om den eviga ungdomen.

 

Formerna för ett överhus kan diskuteras, men de brittiska formerna är bra, även om jag kanske hellre ser en representation med riksens ständer. Regeringen behöver en motpol i Sveriges ganaska ensidiga och tråkiga politiska klimat. Den maktdelning det skulle innebära är mycket prositiv, men en lagstiftande i riksdagens 2 kammare, verkställande - formellt kungen, dömande i högsta domstolen. Fagens författning må vara enkel, men den bidrar till korrution och allt för stor makt av statsministern och regeringen, som inte har någon som säger emot.

 

Att ändra oirdensväsendet är ganska enkelt, de är bara en protokolländring som behövs.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att någon som Psilander som jobbar i den Svenska försvarsmakten är för ett segregerat samhälle. Hans åsikter rimmar illa med hans position som försvarare av den Svenska demokratin.

Sedan att inte kunna stava ordentligt, det är ett riktigt socialt handikapp i dagens Jante-Sverige, eller hur Psilander? ;)

 

Detsl: förträffligt, min gode man. :D

 

För övrigt så kan jag bara rekommendera Monty Pythons sketch, twit of the year.

Link to comment
Share on other sites

(---)

Nedmonteringen av Sveriges Historia måste få ett slut! Adel, ordnar, kungahuset, kyrkan (statens grundpelare Kronan, korset och svärdet) osv är en levande del av vår histioria som inget museum i världen kan ersätta, ett tecken på att vi varit en fri nation mycket, mycket länge. Varför försöka sudda ut dessa saker som aldrig kan ersättas om de försvinner genom floskler om otidsenlighet, jämställdhet och rättvisa. Rättvisa och jämställdhet skapas inte av att avskaffa Sveriges själ, utan av ödmjukhet och respekt inför våra medmänniskor, inte den avundsjuka som korrumperar oss. Se på nationer som USA som är 1/4 så gammalt som Sverige, de verkligen kämpar för hitta sin historiska själ, medan vi håller på att glömma den i drömmen om den eviga ungdomen.

Jaha? Och var ska vi dra den gränsen då? Vi kanske ska återinföra träldom eftersom det är en del av den "Svenska Historien" ? Och att kyrkan frikopplas från staten ser jag som ett helt naturligt om än något segdraget slutförande av införandet av religionsfrihet. Fast det kanske vi inte heller ska ha? Rent historiskt sett har det rått religionsfrihet ganska kort tid här i Sverige varför det kanske vore mest korrekt att åter anstalta om tvångsmedlemsskap i Svenska kyrkan med därtill hörande kyrkoplikt? Nädu Psilander, Svenska kyrkans sviktande medlemstal kanske ger dig en vink om hur omhuldad den delen av svensk historia är.

 

Vidare, rättvisa och jämliket skapas inte över en natt men ett bra steg på vägen är att se till att alla, åtminstonde i teorin, är lika inför lagen (helt lika blir vi nog aldrig men strävan skall vara sådan). Att då återinföra adeln på aktiv stat med i lagen fastslagna priviligier som i praktiken gör adelsmän till förmer än andra vore i min mening knappast främjande för tanken på rättvisa och jämlikhet.

 

Formerna för ett överhus kan diskuteras, men de brittiska formerna är bra, även om jag kanske hellre ser en representation med riksens ständer. Regeringen behöver en motpol i Sveriges ganaska ensidiga och tråkiga politiska klimat. Den maktdelning det skulle innebära är mycket prositiv, men en lagstiftande i riksdagens 2 kammare, verkställande - formellt kungen, dömande i högsta domstolen. Fagens författning må vara enkel, men den bidrar till korrution och allt för stor makt av statsministern och regeringen, som inte har någon som säger emot.

 

Att ändra oirdensväsendet är ganska enkelt, de är bara en protokolländring som behövs.

 

På vilka sätt anser du att dagens författning bidrar till korruption och kan du leda det i bevis?

Link to comment
Share on other sites

Nedmonteringen av Sveriges Historia måste få ett slut! Adel, ordnar, kungahuset, kyrkan (statens grundpelare Kronan, korset och svärdet) osv är en levande del av vår histioria som inget museum i världen kan ersätta, ett tecken på att vi varit en fri nation mycket, mycket länge. Varför försöka sudda ut dessa saker som aldrig kan ersättas om de försvinner genom floskler om otidsenlighet, jämställdhet och rättvisa. Rättvisa och jämställdhet skapas inte av att avskaffa Sveriges själ, utan av ödmjukhet och respekt inför våra medmänniskor, inte den avundsjuka som korrumperar oss. Se på nationer som USA som är 1/4 så gammalt som Sverige, de verkligen kämpar för hitta sin historiska själ, medan vi håller på att glömma den i drömmen om den eviga ungdomen.

 

 

Detta innebär att vi måste minska invandringen eller helst slopa den. Vi kan ju inte låta en massa "kulturberikare" komma hit om Sverige ska vara svenskt? Dessa kulturberikare som villa införa lov och annat för att fira högtider i enlighet med sin relgion och som inte bekänner sig till Den Sanna Kristna Läran.

 

Att sedan dra upp USA som exempel är näst intil löjeväckande tycker jag. USA har ju noll egen historia om man inte avser indianernas traditioner. 4th Of July, Thanksgiving, Labour Day etc. är ju inte direkt uramerikanskt.

Link to comment
Share on other sites

Saxat från Flottans Mäns tidning år 2057.

 

Käre J.L Psilander, efter att utnämnts till Sveriges äldsta Löjtnant har du ju nu en enastående karriär bakom dig. Vad ser du som de viktigaste punkterna i ditt liv?

 

Ja du.. Jag skulle nog vilja lista dem enligt följande.

 

1. Jag lyckades aldrig återinföra adeln i sverige.. men det var nog nära.

2. Jag lyckades aldrig återinföra skeppgossekåren i sverige.. men det var nog nära.

3. Jag lyckades aldrig bibehålla de fina tradionerna på våra skutor.. men reservarna snodde ju det..

4. Jag lyckades aldrig nästla in mig hos reservarna helt och hållet.. men jag fick ju den lilla mörkblå och föreläste lite.

 

 

Ja vad skall man säga.. Traditioner i alla ära, undertecknad upprätthåller själv en del av dem åt dig, men känns det inte lite väl bakåtsträvande nu Psil?

 

Någonstans måste vi väl ända konstatera att samhället har gått framåt och att ett allt för vårdslöst viftande av historiska klyschor snarare reflekterar illa på en själv och den organisation man kan tyckas företräda?

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Aja..... Sakta i backarna! Allt var inte BARA dåligt som fanns förr. Nu behöver vi ju inte basha Psilander till oigenkännelighet! Han må vara en wannabe upperclass twit, men han har sina poänger ibland!

 

Traditioner är BRA! Ett historiskt perspektiv är aldrig fel. Ordning och reda behöver inte betyda rotting och "händerna på täcket". Ett visst mått av etik skadar inte -Om det sedan är Kyrkan eller någon annan som skall ha den förmedlande/utbildande rollen låter jag vara osagt. (Tycker personligen att Kyrkan är mest skit just nu. Uppmanar till lagtrots och visar halvbögporr i kyrkorummet).

 

Lite hyfs, respekt och allmän artighet i umgänget betyder inte krumm rygg, fotskrap och brun tunga. Detta är några företeelser som saknas idag! Det sociala fettet som förebygger friktioner i mellanmänskliga relationer. Respekt har fått en helt annan betydelse och handlar numera om att visa underkastelse.

 

Som exempel på omprövning av tidigare genomförda dåligheter, vill jag hänvisa till den stoppade gymnasiereformen som skulle införts nästa år. I stället får vi en återgång till yrkesskola och lärlingsutbildning, vilket måste anses tjäna dem bättre som inte ville/orkade/kunde traggla Svenska B.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...