Koskela Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Jag läste intressant artikel om Hangarsjuka. Det är ett förgiftningstillstånd som drabbar hundar/katter motsvarande som konsumerar Etylenglykol. Etylenglykol används till frostskydd i flygplan men även bilar och har en söt smak. Namnet kommer från att hundarna som vaktade hangaren slickade i sig spill på hangargolvet. Hur utbrett var detta problem inom flygvapnet? Jag har för mig att skyddshundarna var fastkedjade så att de inte sprang lösa i hangaren. Kedjan var dock så svag att den brast vid belastning, till exempel när hunden gjorde utfall. /Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Är rätt säker på att varken draken eller viggen haft någon form av vattenburet kylsystem. Det enda jag kan tänka mig som kan läcka är då eventuella bilar, propellerflygplan och liknande. Men dom hangargolv jag har sett har sällan haft några fläckar av något på sig.. Blir det spill så ut med absol eller sågspån och ta bort.. Dessutom var det rätt dyra hundar, så om det hade varit ett problem så skulle dom nog ha löst det på något sätt... Kanske någon som vet mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted November 25, 2006 Author Report Share Posted November 25, 2006 Du har en poäng där med propellerplan. Man anar att problemet ligger kanske 40-50 år bak i tiden och det är därifrån namnet även kommer... /Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Du har en poäng där med propellerplan. Man anar att problemet ligger kanske 40-50 år bak i tiden och det är därifrån namnet även kommer... /Koskela Tjaa propeller har funnits även senare, SK-50 och SK-61 men vetefasen om dom inte var luftkylda.. Dom fanns där längre än hangarhundarna iaf ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 (edited) Tjaa propeller har funnits även senare, SK-50 och SK-61 men vetefasen om dom inte var luftkylda.. Rätt, de flesta flygfarkoster med boxer- eller stjärnmotorer är luftkylda. Edited November 25, 2006 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sandström Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 (edited) Vet med mig att vi iallafall under hundutbildningen blev uppmanade att vara försiktiga med just glykol i förråd och dylikt. Hur det hamnar på golvet spelar ju mindre roll i och för sig, men visst var det, och är fortfarande ett problem även inom flottan... Vad gäller hangarhundar så användes väl dessa på så sätt att man släppte in dessa i hangaren, lät dem göra ett frisök och sedan kom dem tillbaka till föraren? En kedjad hund gör ju knappast någon nytta ifall det kommer en tjomme och börjar mecka i planet... För övrigt avvecklades väl hangarhunden med draken - och viggen-systemet? Edited November 25, 2006 by Sandström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Vet med mig att vi iallafall under hundutbildningen blev uppmanade att vara försiktiga med just glykol i förråd och dylikt. Hur det hamnar på golvet spelar ju mindre roll i och för sig.Vad gäller hangarhundar så användes väl dessa på så sätt att man släppte in dessa i hangaren, lät dem göra ett frisök och sedan kom dem tillbaka till föraren? En kedjad hund gör ju knappast någon nytta ifall det kommer en tjomme och börjar mecka i planet... Njaa en hangarhund var en väldigt specialtränad jycke... Det var bara hundföraren som kunde hantera den hunden. Uppgiften var att vakta hangaren om natten, fastsatt i en kedja med brytlänk som skulle släppa hunden om det kom in obehöriga. När den som väl tagit sig in mötte hunden så var det bara att stå still. Eftersom hunden var tränad att hugga och vara aggressiv om personen rörde på sig. Vid träning så hade dom alltid flera vakter med skarpladdade vapen som hade klara order på att skjuta hunden ifall den istället för att hugga på "träningsobjektet" smet. Det ger en antydan till hur farliga dessa hundar var.. Det var väl den barnvänliga versionen.. Kan nog tillägga att dom slutade med dessa hundar på 80-talet och införde larm, stängsel och andra system än hundar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fighter Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 När jag gjorde värnplikten 1990-1991 så fanns det hangarhundar på Ljungbyhed. Dom var fastkedjade men länken kunde brista om dom gjorde utfall. Vi fick besked att inte gå in i hangarerna nattetid utan hundförare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baskermann Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 (edited) Hangarhundarna fanns kvar en bit in på 90-talet i FV. När systemet med hangarhundar byttes ut så blev många av hundarna "omskolade" till "Bevakningshundar" med varierande resultat... Edited November 25, 2006 by baskermann Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Kan nog tillägga att dom slutade med dessa hundar på 80-talet och införde larm, stängsel och andra system än hundar. På vissa platser var de kvar till sent 90-tal eller möjligtvis något år in på detta årtusende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Jag läste intressant artikel om Hangarsjuka. Det är ett förgiftningstillstånd som drabbar hundar/katter motsvarande som konsumerar Etylenglykol. Etylenglykol används till frostskydd i flygplan men även bilar och har en söt smak. Namnet kommer från att hundarna som vaktade hangaren slickade i sig spill på hangargolvet. Är rätt säker på att varken draken eller viggen haft någon form av vattenburet kylsystem.Kanske någon som vet mer? Inga moderna flygplan har något vattenburet kylsystem, sant. Etylenglykol används för avisning genom att man helt enkelt sprayar hela flygplanet innan start. De som har flygit reguljärflyg vintertid är säkert bekant med metoden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Min morbror gjorde värnplikten på 70-talet (som någon sorts malaj) i FV, men en av deras vanligen återkommande uppgifter var patrullerande vakttjänst och ett av deras nöjen var att dra k-pisten på den korrugerade plåten till hangarerna, vilket fick till följd att hundarna blev tokiga, kopplet släppte, och de mer betrodda vakterna hade hötalare kopplade till mikrofoner i hangarerna, och fick åka ner till hangarerna. Och man kan inte vara nog försiktig att hålla glykolen hemma så långt borta från hundarna som möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
"Insats Hv" nisse Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Håller med "Tinhead". På Ljungbyhed 95 fanns det fortfarande hangarhundar. Var hur gulliga som helst när de inte arbetade men jag skulle inte vilja kliva in i en mörk hangar och höra ett dovt morrande och sen hur en kedja bryts.. PANIK!!! Dessa hundarna kostade ji FM en hel del kosing så jag tror det skulle vara obra om en morgon det skulle ligga en förgiftad hund i hangaren. Tror nog mest det är en skröna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 (edited) Håller med "Tinhead". På Ljungbyhed 95 fanns det fortfarande hangarhundar. Var hur gulliga som helst när de inte arbetade men jag skulle inte vilja kliva in i en mörk hangar och höra ett dovt morrande och sen hur en kedja bryts.. PANIK!!! Dessa hundarna kostade ji FM en hel del kosing så jag tror det skulle vara obra om en morgon det skulle ligga en förgiftad hund i hangaren. Tror nog mest det är en skröna... Den info jag fick och hörde på 80-talet var att dessa hangarhundar gick inte att ha bland folk. ENBART hundföraren kunde vara nära den hunden. Oavsett om hunden var i "arbete" eller inte. Och jag tvivlar starkt på att dom hundarna gick att "omskola" till något annat. Men det kan ha varit skillnad på hundar som utbildades till mitten av 80-talet och hundar som utbildades senare mot slutet av hangarhunds eran. Har varit med om en hund som satts i "vakt" mot mig som en demonstration. Det var dock en "vanlig" bevakningshund, och tjaa jag gör ogjärna om den upplevelsen..Det var 1994. Edited November 26, 2006 by tinhead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts