Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
En elev som har IG i alla kurser har betyg i alla kurser, men dock inte godkänt i de kurser han behöver därför lär han inte kunna ta studenten, utan kommer tvingas hoppa av/gå IV/ Börja om. så nej har du alla ig kan du inte ta studenten och ej heller få någon studentmössa.. (sanning med modifikation, mössan kan du köpa om du vill)

Men att säga att studentmössan helt har tappat sitt värde är inte helt rättvist. i alla fall jag kämpar för att få så bra betyg som möjligt och för att som första årskull på mitt program* kunna gå ut stollt med min studentmössa på huvet!

*=skydd och säkerhet

Nja, nu ska vi inte överdriva. "att ta studenten" är ju i egentlig mening ingenting, elftersom det inte existerar som begrepp annat än i samtal. Så ur det perspektivet "tar man studenten" även om eleven inte har godkänt i en enda kurs, och springer glatt runt bland de andra i sin nyinköpta mössa. När det gäller lite mer allvarliga saker som nationell statistik och så brukar såväl kommunerna som CSN, VHS, och SCB se till hur stor andel av eleverna som har godkänt i Svenska A+B, Engelska A och Matematik A (ibland även MaB) och hur många som har minst betg G i 90% av sina kurser (minst 2250 poäng) och fått ut ett slutbetyg. Det brukar likställas med att ha "tagit studenten"

Som kuriosa kan jag meddela att jag konsekvent säger till mina elever att de slutar gymnasiet, inte att de tar studenten. En del fattar skillnaden andra inte.

För att föra inlägget liiiite närmare topic: skydd och säkerhet. Är det någon profil på nationellt program? I så fall vilket program?

Edited by Schalldämpfer
Posted
...minst betg G i 90% av sina kurser (minst 2250 poäng) och fått ut ett slutbetyg.

Hur många poäng är gymnasiet på numer? På min tid var NV 2180 poäng och de praktiska utbildningarna 2400 poäng.

Posted

@106:

Från Skolverket.se:

Nationella program

[...]

Varje program omfattar 2 500 gymnasiepoäng. Den garanterade

undervisningstiden skiljer sig mellan programmen. För naturvetenskaps-, samhällsvetenskaps- och estetiska programmen är den 2 180 timmar och för övriga 2 430 timmar

Posted
En elev som har IG i alla kurser har betyg i alla kurser, men dock inte godkänt i de kurser han behöver därför lär han inte kunna ta studenten, utan kommer tvingas hoppa av/gå IV/ Börja om. så nej har du alla ig kan du inte ta studenten och ej heller få någon studentmössa.

Det stämmer att han får gå iv och liknande. Men det har hänt fruktansvärt många gånger att dessa har fått gå ut genom dörrarna tillsammans med de övriga, med studentmössa.

Posted

Ok! mer än jag visste! tack för infon.. jag har hört att det jag tidigare sagt var något som gällde på alla skolor men då hade jag tydligen fel :D

Skyd doch säkerhet är en linje på Olympiaskolan i Helsingborg. vi har 4 klasser. två ettor, en två, och en treea.. det är trean jag går i och vi är den första klassen. Vi har en inriktning mot uniformsyrkena. men i största del mot Försvaret och Polisen. Vi har varit på "fältvaneläger" och har agerat bestyrka mot HV många gånger. vi har träffastt oficerer osv, vi har mer idrott än andra klasser osv. vi ska till våren praktissera(stavning?), vissa på sjöräddningen, vissa på Lv6 och några på polisen. Vi har träffat polisen väldigt många gånger, och har även agerat B-styrka mot dem under övningar. Vi har agerat demonstranter när de skulle testa sin nya taktik vid demonstrationer. Vi har även varit figuranter vid en av sjöräddningens större övningar. Jag blev bland avvat upphissad i en av försvarets Hkptr4 av en ytbergare :dribble:

Jag vet att det finns några andra gymnasien i vårt långa land med samma inriktining, dock ej namn eller länkar.

Frågor i tråden om det är ok för MOD annars över PM

Posted

Själv tycker jag inte att det ska vara några formella krav på studentmössans bärande.

Den som inte har fått fullständigt slutbetyg från gymnasiet kommer att märka det på betydligt mer påtagliga sätt än att få ha eller inte få ha en vit mössa på huvudet. Finns det då någon anledning att gnugga dessa personers näsor i kisset offentligt? Låt folk ha en vit mössa på huvudet på examensdagen om de vill det, gymnasiet är slut och verkligheten börjar påföljande måndag.

Jag har formellt inte ett fullständigt avgångsbetyg eftersom jag inte gjorde färdigt mitt specialarbete men har kunnat läsa på högskolan ändå eftersom VHS ger dispens för sådant bara man väntar några år efter gymnasiet. Men kanske borde antagningen till högskola eller anställning hos arbetsgivare villkoras av att jag borde ha kunnat visa upp en studentmössa i stället?

Sådana krav på mössans erhållande representerar för mig ett äldre, elitistiskt och klassbevarande system där det gällde att kunna skilja på folk och folk snabbast möjligt och gärna genom yttre attribut.

Fast vi kanske skulle återinföra den gamla grå realskolemössan för de som lämnar högstadiet också? Så kunde vi direkt se vilka som inte fixade den delen heller? :-(

Vad gäller en modern skeppsgossekår är jag benägen att hålla med Vargas och Ragulins inlägg tidigare i tråden.

Posted (edited)
Sådana krav på mössans erhållande representerar för mig ett äldre, elitistiskt och klassbevarande system där det gällde att kunna skilja på folk och folk snabbast möjligt och gärna genom yttre attribut.

Precis, det är just det jag vill

Fast vi kanske skulle återinföra den gamla grå realskolemössan för de som lämnar högstadiet också? Så kunde vi direkt se vilka som inte fixade den delen heller?

Bra idé, jag skall fundera på formerna och föreslå det för hr Björklund.

Jag är inte ironisk, Jag vet att krav är viktigt, precis som en belöning när man uppfyllt dem. Jmfr med "elitförbandens" baskrar

Edited by Psilander
  • 4 weeks later...