Yapp Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 Hur funkar det med NBG, räknas det som totalförsvarsplikt, så man får tjänstledigt eller??? Dum fråga, men inte hittat något om det.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MDahlberg Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 Hur funkar det med NBG, räknas det som totalförsvarsplikt, så man får tjänstledigt eller??? Dum fråga, men inte hittat något om det.. Som jag förstått det så får men inte tjänstledigt till NBG. kan tyvärr inte ge något mer utömmande svar men utav dom genomgångar och rekryterings försök jag deltagit vid så uppfattade jag det som om pliktlagen inte gällde.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 Hur funkar det med NBG, räknas det som totalförsvarsplikt, så man får tjänstledigt eller??? Dum fråga, men inte hittat något om det.. Du har inte tittat så noga. Frågor och svar om NBG Har jag rätt till tjänstledighet från mitt jobb?Nej, Eftersom NBG, till skillnad från utlandsstyrkan inte omfattas av pliktlagen kommer du inte att ha någon laglig rätt till tjänstledighet, om du inte är statligt anställd. /D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yapp Posted November 5, 2006 Author Report Share Posted November 5, 2006 oops, det missade jag.. Nå chefen kanske inte har så stor koll...så man får ledigt om man nu skule råka komma med.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 Ledigt två år? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wizeguy Posted November 6, 2006 Report Share Posted November 6, 2006 Jag vet att många (dock inte alla) på IA06 har fått tjänsteledigt under perioden de är anställda som beredskapssoldater, detta är en följd av dialog mellan arbetsgivare och arbetstagare, inte att de har någon egentlig "rätt" till det. Prata med din arbetsgivare, vem vet, de kanske ser fördelarna med det hela? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest henrik17 Posted July 26, 2007 Report Share Posted July 26, 2007 Varför skulle man inte kunna få tjänstledigt? Jag jobbar på Microsoft, och blivit erbjuden en vakanstjänst som IT kille. Kan någon hjälpa mig med lite argument för att få tjänstledigt! Kronan använder W2k3 server, precis det jag jobbar med. Jag tycker det borde främja Microsoft lika mycket som försvaret om jag kunde ta denna tjänst. Man är givetvis feg och bekväm, så jag vill inte säga upp mig och tappa alla min MS optioner.... men jag kanske borde... Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted July 27, 2007 Report Share Posted July 27, 2007 Varför skulle man inte kunna få tjänstledigt? Jag jobbar på Microsoft, och blivit erbjuden en vakanstjänst som IT kille. Kan någon hjälpa mig med lite argument för att få tjänstledigt! Kronan använder W2k3 server, precis det jag jobbar med. Jag tycker det borde främja Microsoft lika mycket som försvaret om jag kunde ta denna tjänst. Man är givetvis feg och bekväm, så jag vill inte säga upp mig och tappa alla min MS optioner.... men jag kanske borde... Mvh Henrik Tror att om man tvingar chefen att ge tjänstledigt efter lagkrav så kanske det inte är den bästa grogrunden när man väl kommer tillbaka... Ia alla fall inte på små och medelstora företag.. I ditt fall... Vet jag inte exakt vad du jobbar med med peka på följande: * Jobba i en internationella miljö (visst är du kanske det redan men det är inte riktigt samma sak) * Jobba under lite lösare förhållanden som ger en annan möjlighet till att angripa problem på nya sätt * Få en ny livssyn om du kommer ut.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest henrik17 Posted July 28, 2007 Report Share Posted July 28, 2007 (edited) Varför skulle man inte kunna få tjänstledigt? Jag jobbar på Microsoft, och blivit erbjuden en vakanstjänst som IT kille. Kan någon hjälpa mig med lite argument för att få tjänstledigt! Kronan använder W2k3 server, precis det jag jobbar med. Jag tycker det borde främja Microsoft lika mycket som försvaret om jag kunde ta denna tjänst. Man är givetvis feg och bekväm, så jag vill inte säga upp mig och tappa alla min MS optioner.... men jag kanske borde... Mvh Henrik Tror att om man tvingar chefen att ge tjänstledigt efter lagkrav så kanske det inte är den bästa grogrunden när man väl kommer tillbaka... Ia alla fall inte på små och medelstora företag.. I ditt fall... Vet jag inte exakt vad du jobbar med med peka på följande: * Jobba i en internationella miljö (visst är du kanske det redan men det är inte riktigt samma sak) * Jobba under lite lösare förhållanden som ger en annan möjlighet till att angripa problem på nya sätt * Få en ny livssyn om du kommer ut.... Tack för svar Maverick, Jag pratade med kompanichfen igår, och oavsett om jag får tjänstledigt eller inte så tar jag tjänsten. GU har redan börjat på S1, och jag en fråga till dig eller någon annan vänlig själ ute på forumet. Det är semestertider på jobbet, och att jag ska sluta har kommit som en blixt från klar himmel. Jobbet är flexiblet, men det är knepigt. Min fråga är alltså, läkarundersökningen som är grunden till anställningen, kan man göra den på en vanlig vårdcentral? Jag har ingen möjlighet att ta mig ut till S1 eller I1 föränns om 2 veckor. Eller ska jag göra den på plats när jag börjar min GU? Mvh Henrik Edited July 28, 2007 by henrik17 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beazt Posted July 28, 2007 Report Share Posted July 28, 2007 Ring till Kompanichef och prata med honom.. vet många vakanser som kommer in och gör läkarundersökningen då dom börjat på förbandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteveO Posted July 28, 2007 Report Share Posted July 28, 2007 Min fråga är alltså, läkarundersökningen som är grunden till anställningen, kan man göra den på en vanlig vårdcentral? Jag har ingen möjlighet att ta mig ut till S1 eller I1 föränns om 2 veckor. Eller ska jag göra den på plats när jag börjar min GU? Mvh Henrik Jag kommer göra min läkarundersökning på Ing2 då jag vart rekryterad efter den ordinarie läkarkollen. Så du kan nog också göra din läkarkoll i efterhand på det förband som du rekryterats till. Så det är precis som Beazt redan svarat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts