karateka Posted October 14, 2006 Report Share Posted October 14, 2006 Hej I en gammal motortidning hittade jag ett reportage om en test terrängvagn i armé grönt. Det är ett hjulfordon men med ledade axlar, skall försöka scanna en bild om inte någon annan hinner före. Jag undrar vad som hände med detta försök??? samt vad som var tanken med denna farkost, skulle den bära vapen eller vara transport? jag tror prototypen hette g-mouse. Återkommer med bild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hemvärnsman av guds nåde Posted October 23, 2006 Report Share Posted October 23, 2006 Hej I en gammal motortidning hittade jag ett reportage om en test terrängvagn i armé grönt. Det är ett hjulfordon men med ledade axlar, skall försöka scanna en bild om inte någon annan hinner före. Jag undrar vad som hände med detta försök??? samt vad som var tanken med denna farkost, skulle den bära vapen eller vara transport? jag tror prototypen hette g-mouse. Återkommer med bild. Jag tror jag vet vad du talar om. På militärfordonsmuseet i Malmköping finns det ett ex.(Det enda?) Kan dock inte hitta något på nätet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted October 25, 2006 Report Share Posted October 25, 2006 X-musen. Antogs bland annat kunna vara vapenbärare för pvrbsystem. Bygt i ett exemplar, ställs ut ibland på mässor och dylikt. Antagligen överkomplicerad, men kul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted October 25, 2006 Report Share Posted October 25, 2006 (edited) Fordonet (Musen?) testades i Vi Bilägare någongång i början på 80-talet. (Undrar om jag inte sett ett Tv-inslag också...?) Jag kommer ihåg den underliga skapelsen eftersom hjulen sett på armar vilka kunde styras individuellt: Maximal markfrigång med armarna rakt ned och parkeringsläge ("bilens" bottenplatta dikt an på marken) med armarna rakt upp. Den skulle få extrem framkomlighet i terräng eftersom den kan lyfta hjulen över hinder m.m. (Se bilden) Edited October 25, 2006 by Rune Frunkh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted October 25, 2006 Report Share Posted October 25, 2006 har byggts en del skogsmaskinsprototyper enligt konceptet med hjul på armar. Vet inte om någon av dem harmnat i serieproduktion. Har även provats maskiner med sex ben, likt en spindel. Finns som fungerande maskin, dock endast i ett ex. /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 25, 2006 Report Share Posted October 25, 2006 Hur fungerade framdrivningen? Hade hjulen individuella elmotorer, eller var det någon form av mekanisk kraftöverföring? Måste ha varit rätt komplicerat i så fall. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted October 25, 2006 Report Share Posted October 25, 2006 Hur fungerade framdrivningen? Hade hjulen individuella elmotorer, eller var det någon form av mekanisk kraftöverföring? Måste ha varit rätt komplicerat i så fall. /E Komplicerat... Gissa varför den inte tillverkades i någon större serie? En vild gissning borde vara att hjulen drevs av hydralmotorer (motsv.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted June 16, 2007 Report Share Posted June 16, 2007 Rätt. X-musen har visats i inslag i något tv-program (har det på VHS-kassett). Men den tillverkades i bara ett exemplar på grund av den höga tillverkningskostnaden. /Stocken Fordonet (Musen?) testades i Vi Bilägare någongång i början på 80-talet. (Undrar om jag inte sett ett Tv-inslag också...?) Jag kommer ihåg den underliga skapelsen eftersom hjulen sett på armar vilka kunde styras individuellt: Maximal markfrigång med armarna rakt ned och parkeringsläge ("bilens" bottenplatta dikt an på marken) med armarna rakt upp. Den skulle få extrem framkomlighet i terräng eftersom den kan lyfta hjulen över hinder m.m. (Se bilden) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted June 16, 2007 Report Share Posted June 16, 2007 jag såg nåt liknande i från andra sidan pölen? det var nåt exprimentfordon med 6 eller 8 hjul som satt på armar varje hjul drevs av en egen hydraulmotor. Klart intressant idé men troligen aningen dyrt o kompcerat att ha o göra med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts