Jump to content

g mouse?

karateka

Recommended Posts

Hej

I en gammal motortidning hittade jag ett reportage om en test terrängvagn i armé grönt.

Det är ett hjulfordon men med ledade axlar, skall försöka scanna en bild om inte någon annan hinner före.

Jag undrar vad som hände med detta försök???

samt vad som var tanken med denna farkost, skulle den bära vapen eller vara transport?

jag tror prototypen hette g-mouse.

Återkommer med bild.

• 2 weeks later...
Hej

I en gammal motortidning hittade jag ett reportage om en test terrängvagn i armé grönt.

Det är ett hjulfordon men med ledade axlar, skall försöka scanna en bild om inte någon annan hinner före.

Jag undrar vad som hände med detta försök???

samt vad som var tanken med denna farkost, skulle den bära vapen eller vara transport?

jag tror prototypen hette g-mouse.

Återkommer med bild.

Jag tror jag vet vad du talar om.

På militärfordonsmuseet i Malmköping finns det ett ex.(Det enda?)

Kan dock inte hitta något på nätet.

Fordonet (Musen?) testades i Vi Bilägare någongång i början på 80-talet. (Undrar om jag inte sett ett Tv-inslag också...?) Jag kommer ihåg den underliga skapelsen eftersom hjulen sett på armar vilka kunde styras individuellt: Maximal markfrigång med armarna rakt ned och parkeringsläge ("bilens" bottenplatta dikt an på marken) med armarna rakt upp.

Den skulle få extrem framkomlighet i terräng eftersom den kan lyfta hjulen över hinder m.m. (Se bilden)

Edited by Rune Frunkh

Hur fungerade framdrivningen? Hade hjulen individuella elmotorer, eller var det någon form av mekanisk kraftöverföring? Måste ha varit rätt komplicerat i så fall.

/E

Komplicerat... Gissa varför den inte tillverkades i någon större serie? En vild gissning borde vara att hjulen drevs av hydralmotorer (motsv.)

• 7 months later...

Rätt. X-musen har visats i inslag i något tv-program (har det på VHS-kassett). Men den tillverkades i bara ett exemplar på grund av den höga tillverkningskostnaden.

/Stocken

Fordonet (Musen?) testades i Vi Bilägare någongång i början på 80-talet. (Undrar om jag inte sett ett Tv-inslag också...?) Jag kommer ihåg den underliga skapelsen eftersom hjulen sett på armar vilka kunde styras individuellt: Maximal markfrigång med armarna rakt ned och parkeringsläge ("bilens" bottenplatta dikt an på marken) med armarna rakt upp.

Den skulle få extrem framkomlighet i terräng eftersom den kan lyfta hjulen över hinder m.m. (Se bilden)

jag såg nåt liknande i från andra sidan pölen?

det var nåt exprimentfordon med 6 eller 8 hjul som satt på armar

varje hjul drevs av en egen hydraulmotor.

Klart intressant idé men troligen aningen dyrt o kompcerat att ha o göra med