Jump to content

Recommended Posts

Posted
I min värld så finns det en nytta med en bas på båda kusterna.

Västkusten är ju utmärkt för internationella uppdrag samt som skydd för vår import. Östkusten däremot har ju också en viss import, tjänar dessutom som ett skydd för en eventuella framtida upprustning i öst samt som bas för vårt samarbete med baltstaterna.

Eventuellt framtida upprustning i öst? Wake up and smell the samovar...

Sveriges Radio 050706

Dagens Nyheter 060121

I övrigt håller jag med dig till fullo.

• Replies 164
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

@ Mullsork

Jag uttryckte mig lite klumpigt igen. Jag menade om upprustningen skulle bli ett hot mot Sverige (välkommen tillbaka, invasionsförsvar).

Posted

Ådalen-31?

Nej ni nu får ni ge er.

Dessutom klubbade väll riksdagen en lag i sommras som innebär att militären får stödja polisen med terroritst bekämpning?

Med terroristbrott menas brott med politiskt motiv. Alltså Kan en otillåten Nynasistisk/alt AFA demonstration ses som ett terrorbrott.

Dock så Antar jag att Militär insats ligger långt ned i högen av alternativa lösningar.

Hursom hellst så har vä de borgeliga pratat om ökad budget för att kunna lösa nuvarande åtaganden. Även på sikt avskaffa värnplikt och införande av yrkes försvar har nämmnts.

Jag tror och hoppas att Försvarsslakten har fått en paus på minst 4år.

Posted (edited)

Det finns stora synergi effekter att flytta 4.e hem till Berga. Först och främnst personalmässiga dvs smidigare resor, mindre behov av ny investeringar för welfare på Muskö etc. Sedan gör man vinster ivpl hanteringen när man kan samordna utbildningar, men även welfare etc dvs soldathem osv.

Dessutom är en sådan sak att officerarna träffas på slottet och äter lunch med varandra en stor vinst för utvecklingen av verksamheten dvs ideer föds och prövas under informella former och man bygger nätverk och ingenting måste krystas fram genom möten osv.

Platsen finns på Berga för båda förbanden, dessutom finns en bra hkp-bas där också. En förlustenm skulle vara närhet till varvet på Muskö som jag ser som enda styrkan med basen över ÖHB. Men det kan lösas genom att fartygen lägger sig där under ÅÖ etc.

Edited by Psilander
Posted
Ådalen-31?

Nej ni nu får ni ge er.

Dessutom klubbade väll riksdagen en lag i sommras som innebär att militären får stödja polisen med terroritst bekämpning?

Med terroristbrott menas brott med politiskt motiv. Alltså Kan en otillåten Nynasistisk/alt AFA demonstration ses som ett terrorbrott. ...

Med terroristbrott menas inte alls brott med politiskt motiv.

En terrorist (något förenklat) är en ickestatlig person som begår våldsdåd eller hotar om våldsdåd mot civila för att uppnå ett eller flera mål.

Den dagen en demonstration ses som en terroristhandling så flyttar jag från Sverige. §14 kommer inte att kunna användas mot demonstrationer i Sverige.

Läs på, gör om, gör rätt.

/K

Posted
Det finns stora synergi effekter att flytta 4.e hem till Berga. Först och främnst personalmässiga dvs smidigare resor, mindre behov av ny investeringar för welfare på Muskö etc. Sedan gör man vinster ivpl hanteringen när man kan samordna utbildningar, men även welfare etc dvs soldathem osv.

Dessutom är en sådan sak att officerarna träffas på slottet och äter lunch med varandra en stor vinst för utvecklingen av verksamheten dvs ideer föds och prövas under informella former och man bygger nätverk och ingenting måste krystas fram genom möten osv.

Platsen finns på Berga för båda förbanden, dessutom finns en bra hkp-bas där också. En förlustenm skulle vara närhet till varvet på Muskö som jag ser som enda styrkan med basen över ÖHB. Men det kan lösas genom att fartygen lägger sig där under ÅÖ etc.

Skulle man inte kunna låta Amf och SSS och hkp ligga på Berga?

Och sedan låta Flottan (1.ubflj, 3.sjöstrid, 4.sjöstrid) ligga på muskö?

Då kan man ju spara pengar igenom att stänga en bas (karlskrona).

Istället för att ha kvar alla tre.

Vad anser du Psilander?

Posted

Nu är det ju så att det skall komma ett försvarsbeslut 2007. Med tanke på att flera borgerliga partier anser att försvaret skall kunna rustas upp med hotbilden och försvara Sverige så kan det inte hållas för otroligt att regementen kan återuppstå.

Dock tror jag inte att det blir på nya orter utan att man utökar verksamheten där det redan finns militär verksamhet.

Posted
Förklara dig. Hur kan en komedi om en grupp gubbar som inte gillar militärtjänst kopplas till modern säkerhetspolitik?

Minns Ådalen Wickman! Vi är de besuttnas redskap.

;)

Posted

Skulle man inte kunna låta Amf och SSS och hkp ligga på Berga?

Och sedan låta Flottan (1.ubflj, 3.sjöstrid, 4.sjöstrid) ligga på muskö?

Då kan man ju spara pengar igenom att stänga en bas (karlskrona).

Istället för att ha kvar alla tre.

Vad anser du Psilander?

Sverige är INTE detsamma som Stockholm.

Läggs Karlskrona ner så får man se till att flytta verksamhet till Skredsvik för försvar av våra viktigaste hamnar och raffinaderirer (Brofjorden, Göteborg samt till viss del Stenungsund)

Posted

Skydd mot hamnar och dyl. är det verkligen något som militären ska göra enligt politikerna? isåfall skulle nog Amf4 finnas kvar, 4.sjöstrid bedriver redan verksamhet i skredsvik som säkert kan utökas vid händelse av ofred.

I krig så ska försvaret skydda hamnar, men i djupaste fred så är det enligt min uppfattning en polisiär angelägenhet

Posted
Skydd mot hamnar och dyl. är det verkligen något som militären ska göra enligt politikerna? isåfall skulle nog Amf4 finnas kvar, 4.sjöstrid bedriver redan verksamhet i skredsvik som säkert kan utökas vid händelse av ofred.

I krig så ska försvaret skydda hamnar, men i djupaste fred så är det enligt min uppfattning en polisiär angelägenhet

På vilket sätt skyddade AMF4 Göteborgs hamn?

Posted

Jag gissar att den allmänna värnpliktens dagar är räknade, vid mandatperiodens slut är hela försvarsmakten kontraktsutbildad och kontraktsanställd. Yoff = långtidskontrakt.

Antalet orter med FM utbildning är ännu färre.

Missionerna utomlands är FM:s enda verksamhet vid sidan av marknadsföring hemmavid.

DVS. den utveckling vi hittills sett är fullbordad. Försvarsmakten har upphört att vara ett försvar och övergått till att bli ett lydigt redskap berett att närhelst riksdagen så kräver ge sig ut i världen. Eftersom förankringen i befolkningen är så svag kommer vi inte heller bli särskilt engagerade i eventuella förluster eller ännu värre, övergrepp.

Var säker på att man inte kommer att göra om samma misstag som amerikanerna med att sammankoppla nationalism och militärmakt. Tvärtom kommer man att koppla ihop FM med begrepp som solidaritet, rättvisa, engagemang och ansvar.

Möjligtvis är borgarna lite snabbare att handlägga den här utvecklingen än vad sossarna skulle ha varit.

Posted

Det kan man faktist fråga sig, Men jag tyckte mig höra argument som sa att sveriges största hamn behövde amf 4.

Om det är så att jag missförstått det hela så gör jag reträtt.

Posted

Instämmer med en tidigare debattör, Jan Björklund skulle sitta som en smäck som försvarsminister... Kom ihåg honom från min vpl på I15 där han var kn (eller om det var lt?). Mailade Moderaterna strax före valet för att få konkret svar på frågor ang FM, och inget bludder om insatsförsvar. Visade sig att moderaterna anser att ett försvar om 120.000 man skulle ligga i linje med behovet + lite extra att krydda med :/ . För tusan hakar, bröder och systrar... Det är ta mig fan cirka 12 divisioner. Dessa divisioner ska så klart vara av modell stor och vräkig infanteridivision ,O Kan vi sedan få Bofors att börja gjuta 6pd kanoner igen så vore lyckan total :eeh:

Posted
Hade vi tolv Ytstridsdivisioner hade jag varit överlycklig (ca 40 korvetter)

Pfft, vi borde satsa på tolv ubåtsdivisioner i stället!

Det sägs att Dönitz hade en stor oljemålning av ett grått, upprört hav på sitt kontor.

Gäst: "Fin tavla."

Dönitz: "Ja, den föreställer den tyska flottan år 1950."

Gäst: "Men man ser ju inte ett enda fartyg?"

Dönitz: "Nej, men under ytan - division efter division av ubåtar som defilerar förbi, i perfekt formation!"

Dönitz hade onekligen sinne för humor. Han kommenterade bl a den tilltagande medaljhysterin med att "snart får vi väl börja plocka bort en utmärkelse för varje visad tapperhet, så att de mest hedervärda individerna är dem med ett tomt bröst". Kanske något för jänkarna att fundera på...

Posted

Eftersom jag slutade intressera mig för amfibiekåren när Kustartilleriet lades ner kan jag bara gissa, men jag gissar att de förband som utbildades på Amf4 var avsedda för Amfibiebrigaden, som huvudsakligen skulle verka å Stockholms skärgård (även om den givetvis kunde flyttas). Tron att just Amf4 skulle skydda hamnen i Göteborg tror jag grundar sig på att KA4 utbildade de kustförsvarsförband som var avsedda för Västkusten och folk i den sta´n inte vet att det för länge sedan har upphört. De sista förbanden försvann med FB00 och de var inte personalomsatta på rätt länge...

Men, nu gissar jag bara. Fast jag brukar gissa rätt bra ang. KA... :)

Posted

Frågan har nämnts tidigare och jag tar den igen: Hur ser Ni på Fp´s förslag om att Sverige ska ansluta till NATO??

Jag gör ett specialarbete (igen) om Sveriges försvarspolitik. Det skulle vara kul att bolla lite och höra andras synvinklar...

(om det är ok med gul-blå) :)

• Forumsledning
Posted

Om sverige ska med i NATO borde det finnas ett redan existerande ämne om.. är den inaktuell borde det få en egen tråd.. och nej.. hurvida det är bra politiskt kommer vi inte ta upp.

så tycker BlåGul

Posted
Om sverige ska med i NATO borde det finnas ett redan existerande ämne om.. är den inaktuell borde det få en egen tråd.. och nej.. hurvida det är bra politiskt kommer vi inte ta upp.

så tycker BlåGul

Okej, då gör vi inte det. :rodna:

Posted
I praktiken skulle detta med föra att som jag ser det skulle P4 utökas med ett stridsvagnskompani samt att

Trosskompaniet skulle öka i storlek något. P7 Skulle också utökas med ett stridsvagnskompani samt att underhåll/tross enheten skulle svälla lite. På I19 har jag tyvärr lite dålig på hur mycket av varje del som utbildas.

Men som jag ser det så vore det bra om två Mekskyttekompanier, ett ledningsunderhållskompani med en Lvkvpluton, ett stridvangskompani samt ett Ingenjörskompani.

Med vilken personal?

Posted
Alliansen anser att antalet svenskar i internationella operationer bör

öka från 800 till 2000 man.

Whoa! Det är en bra ökning det där. Kan bli rätt dyrt. Men jag är glad :Malaj:

Undrar om det är genomförbart bara... :rodna:

Nån som har en siffra på hur många vi har haft ute samtidigt tidigare?

1993-94 hade vi samtidigt:

L118 UH-bat i Libanon innehållande St/Trkomp, TPkomp, FDkomp, Ingkomp

BA01 Pskbat i Bosnien innehållande St/Ingkomp, 3xPskkomp, Trosskomp (om inte St och Tr var ihopslaget då) samt danskt Strvskvadron.

JK Stabskompani i Kroatien

MA Reducerad skyttebataljon i Makedonien.

Observatörer över hela världen samt lite stabsofficerare på Cypern.

Inalles 2500 man grovt räknat.

Då hade vi mantal dvs rekryteringsbas. Det har vi inte nu

/K

Posted
I praktiken skulle detta med föra att som jag ser det skulle P4 utökas med ett stridsvagnskompani samt att

Menar du att man ska utbilda två strv-kompanier samtidigt? Stackars stackars stackars övningsfält... :banghead:

Ska dessa kompanier utgöra fria enheter eller ingå i en "normal" pbat? Om det senare är fallet så måste du ju dubbla för alla kompanier i bataljonen... Med tanke på antalet vagnar vi har så halverar du tiden som varje soldat är krigsplacerad på "sin" vagn.

Det är nog ganska lagom att utbilda en halvbataljon per år som man gjort hittills. Jag ser iaf ingen anledning att öka reproduktionstakten.

Posted

Med tanke på hur mycket stridsvagnar vi har skickat ut i internationell tjänst så tror jag att det är mer än tillräckligt med det antal besättningar vi utbildar nu. Dock så blir FM nog snart tvungna att öka antalet Mek/Inf-soldater.

Höj med ett Mek/Infkomp på P4, P7 och I19.

/K

Posted (edited)

För att det är stor efterfrågan på lätta skytteförband. Mtp de båda truppslagens historiska syn på slagfältet/striden (pansarskytte kontra skytte) så kanske det hade varit väl påpassligt, om man år 2000 vetat vad som komma skulle?

Återigen, det är lätt att vara efterklok. Nu får vi ta vad vi har och göra det bästa utav det!

Edited by simon