Nestor Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 Ja, vi vet ju alla vad som har skett. Och nu frågar jag er, vad tror ni kommerförändras för FM:s del? Till det bättre eller till det sämre? Spekulera och diskutera bäst ni vill, men ingen politik bitte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kylskåp Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 (edited) Vad moderaterna tycker och tänker: http://www.moderat.se/(S(qb3k25vgpcgrejrle...yid=2&omrade=19 Vad kristdemokraterna tycker och tänker: http://www.kristdemokraterna.se/VarPolitik...chSakerhet.aspx Vad folkpartiet tycker och tänker: Ser jag faktiskt inte på deras hemsida... Vad centern tycker och tänker: http://www.centern.se/templates2/Page.aspx?id=33681 Överlag tycker jag att det är väldigt lite konkret som är sagt från alliansens sida. Mest tal om ett flexibelt försvar anpassat efter sveriges behov vilket inte säger mig någonting. Edited September 17, 2006 by Kylskåp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 (edited) Ryktet säger att man ville återställa budgeten efter axelpartiernsas nedskärning 2004 för främnst få råd med fler missioner. Sedan hoppas jag på lite mer folk och kul prylar som YSNY och ett riktigt 2-3 befälssystem Edited September 18, 2006 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Folkpartiet vill gå med i NATO, så mycket vet jag om dem i alla fall. En sak är jag relativt säker på med en borgerlig regering: Det kan i varjefall inte bli värre än det har varit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 (edited) Vad kristdemokraterna tycker och tänker: http://www.kristdemokraterna.se/VarPolitik...chSakerhet.aspx Helt och hållet OT, men jag är det killen på bildan har för vapen??? Edit: Nämen titta, här är den ju! Tack Henke! Edited September 18, 2006 by eskil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Natan Röd Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Hejsan ! utrikespolitik och försvarsfrågan går ju lite hand i hand. dessa har mej veterligt inte varit på tapeten i en valrörelse sen andra världskriget, alltså de senaste försvarsbesluten har det närmast varit enighet kring, Eller? Jag tror inte på någon stor förändring. //NR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Det ser ut som om vi får en betydligt mycket mer kompetent försvarsminister iallafall. http://www.aftonbladet.se/vss/val2006/stor...,889280,00.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arctic soldier Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Vad kristdemokraterna tycker och tänker: http://www.kristdemokraterna.se/VarPolitik...chSakerhet.aspx Helt och hållet OT, men jag är det killen på bildan har för vapen??? de ser utt som ett försöks vapen lika så sim systemet han har ser ut att vara nått försöks grej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted September 18, 2006 Forumsledning Report Share Posted September 18, 2006 Bilden på är med största sannolikhet från SAABs bildbank på exportversioner av BT46-systemet. http://products.saab.se/pdbweb/ShowProduct...x?ProductId=560 se bild 7, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skyttegruppbefäl Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Det är klart att det blir bättre för FM med en försvarsminister som inte bara har till uppgift att lägga ner! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Det är klart att det blir bättre för FM med en försvarsminister som inte bara har till uppgift att lägga ner! Och som förhoppningsvis har NÅGON erfarenhet av FM:s verksamhet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted September 18, 2006 Forumsledning Report Share Posted September 18, 2006 Nuvarande Försvarsminister har ju trots allt gjort 1 dag lumpen på Livgardet och dessutom åkt runt och besökt förband i utlandsstyrkan. Det måste väl ändå ses som en ganska stor erfarenhet. Motsv med en Justitieminister som hade suttit 1 praodag i domstol och sen besökt och kikat in några rättegångssalar hade väl ansetts som relativt erfaren i de kretsarna då? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Nuvarande Försvarsminister har ju trots allt gjort 1 dag lumpen på Livgardet och dessutom åkt runt och besökt förband i utlandsstyrkan. Det måste väl ändå ses som en ganska stor erfarenhet. Motsv med en Justitieminister som hade suttit 1 praodag i domstol och sen besökt och kikat in några rättegångssalar hade väl ansetts som relativt erfaren i de kretsarna då? ;) Ja, det är ju rätt lustigt att det finns ett antal ministerposter där områdeserfarenhet inte verkar spela någon som helst roll.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kylskåp Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 (edited) Försvarsminister: Henrik Landerholm, 43, (m). Försvarshögskolans rektor är en möjlig försvarsminister om moderaterna kniper posten. Hjälpte Reinfeldt att ena ungdomsförbundet på 1990-talet. Vore väl inte helt fel? Edited September 18, 2006 by Kylskåp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Själv hade jag inte haft något emot en comeback av Anders Björck Även om jag gillar att ha honom som landshövding just nu.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mullsork Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Håkan Juholt varnar för att det kommer bli förändringar. Ja du, Håkan... Det är ju verkligen en barock inställning moderaterna har, att FM själva ska få besluta i lokaliseringsfrågor. Det är naturligtvis mycket vettigare att sånt sköts av politiker, särskilt när de är så kompetenta i försvarsfrågor som s+v+mp. Vågar man hoppas att Håkans profetior blir verklighet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Sedan så kan man ju alltid diskutera vem som är mest lämpad som minister, den som kan det här med förvaltning och organisation eller den som har erfarenhet utav "ämnet"? Jag håller nog på den som kan förvaltning, organisation och adminstration, eftersom det är det en minister ska sköta, sakfrågorna finns det ju sakkunniga till... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Det ser ut som om vi får en betydligt mycket mer kompetent försvarsminister iallafall. http://www.aftonbladet.se/vss/val2006/stor...,889280,00.html Ja, han är ju gammal pansarofficer i grunden. Sen var han kanske inte världens bäste fänrik men det är en annan sak, har en del roliga minnen av honom från min värnplikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Jo, Björklund lär ju få skolan eller utbildning naturligt nog, annars hade han varit en kul typ på posten. Hur som helst, hoppas man får någon som tänker ta tag i de svåra uppgifterna. Som jag ser det är det oacceptabelt att man producerar så lite och kostar så mycket just nu, och detta är inte helt och hållet politiska makthavares fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Vad kristdemokraterna tycker och tänker: http://www.kristdemokraterna.se/VarPolitik...chSakerhet.aspx Helt och hållet OT, men jag är det killen på bildan har för vapen??? [OT]Tycker det ser ut som en panzerfaust mk3.[/OT] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Det är naturligtvis mycket vettigare att sånt sköts av politiker, särskilt när de är så kompetenta i försvarsfrågor som s+v+mp. Vågar man hoppas att Håkans profetior blir verklighet? Njäe, ehuru en Marinbas ligger i Karlskrona eller Stockholm har väl inget med försvarsförmågan att skaffa? Krigsförbanden som utbildas på basen skall väl kunna verka över hela kusten (jo, jag vet, jag tror inte heller på det). Är inte detta lite "har vi inget grundutbildningsförband i Göteborg kan vi inte skydda hamnen"-tänkande? Och om det inte spelar någon roll (rent krigsmässigt) var basen ligger så kan den ju lika gärna ligga i Karlskrona. Eller Västervik. Eller Mönsterås. Ehuru S+V+Mp är kompetenta i försvarspolitiska frågor ligger väl i betraktarens öga, och tangerar "politikförbudet" på forumet, så därom vågar jag inte säga ett pip. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamberg Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Som tidigare nämnt kan det inte bli värre i alla fall. Nu slipper man vara rädd för vänsterns galenskapförslag om att i princip avskaffa försvaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mullsork Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Njäe, ehuru en Marinbas ligger i Karlskrona eller Stockholm har väl inget med försvarsförmågan att skaffa? Krigsförbanden som utbildas på basen skall väl kunna verka över hela kusten (jo, jag vet, jag tror inte heller på det). Är inte detta lite "har vi inget grundutbildningsförband i Göteborg kan vi inte skydda hamnen"-tänkande? Och om det inte spelar någon roll (rent krigsmässigt) var basen ligger så kan den ju lika gärna ligga i Karlskrona. Eller Västervik. Eller Mönsterås. Med det argumentet kan du omlokalisera FM Vinterenhet till Ystad. Lämpligheten i Marinbasens nuvarande placering är dock en burk med daggmaskar som jag inte tänker öppna, så jag föreslår att vi släpper den diskussionen. Ehuru S+V+Mp är kompetenta i försvarspolitiska frågor ligger väl i betraktarens öga, och tangerar "politikförbudet" på forumet, så därom vågar jag inte säga ett pip. Det gör du klokt i, jag får medge att min kommentar var rätt onödig. Syftet med mitt inlägg var enbart att peka på en av de förändringar som kan bli aktuella i försvarspolitiken, sen får var och en bestämma huruvida det är bra eller dåligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted September 18, 2006 Author Report Share Posted September 18, 2006 Kommer FB04 att rivas upp, ellerväntar man till FB08 gällande större beslut för FM? Är det för mycket att hoppas att helikoptrarna flyttar tillbaka till Säve? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
victor_r Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 som tidigare nämnt är ju Fp för att sverige ska gå med i nato och det är även moderaterna. vad tycker ni i frågan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 (edited) Jag vill ha amiral Bror Stefensson bla fd chef för marinstaben som försvarsminister (stod 8 på KDs lista i stockholm) och Henrik Landerholm som utrikessminister. Edited September 18, 2006 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertil Ludvig 1 Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Ryktet säger att man ville återställa budgeten efter axelpartiernsas nedskärning 2004 för främnst få råd med fler missioner. Sedan hoppas jag på lite mer folk och kul prylar som YSNY och ett riktigt 2-3 befälssystem Ursäkta en okunnig men vad är "2-3 befälssystem" och "YSNY" /BL1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Ursäkta en okunnig men vad är "2-3 befälssystem" och "YSNY" YSNY = Ytstridsfartyg ny Exempel på tvåbefälssystem är när man förutom officerare även har anställda underofficerare eller underbefäl. Ett trebefälssystem innebär alltså tre olika kategorier av anställda befäl, t ex USA:s där man har officerare, warrant officers och NCO. Tidigare hade ju Sverige officerare, underofficerare och underbefäl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Henrik Landerholm är ordförande för Försvarsutbildarna. Henrik Landerholm ny ordförande i Försvarsutbildarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Tror att den nuvarande inriktningen kommer att fortsätta. Fast man tänker sig nog att utbilda fler soldater än nu. Ffa fp har ju kritiserat regeringen för att det inte finns nog med soldater till US. Har vi tur kanske dalregementet återupprättas. Fast hela gamla I13 är ju uthyrt. Så det får väl bli på Rommehed. (dalmas inte bara dalmas utan även tunhuk) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts