Jump to content

Vad tycker ni om giftermål?

Fu Johanson

Åsikter om giftermål  

192 members have voted

1. 1. Åsikter om giftermål

• Jag är gift
      40
    • Jag vill gärna/kommer troligen att gifta mig
      67
    • Jag kan tänka mig att gifta mig
      67
    • Jag kan inte tänka mig att gifta mig
      18

Recommended Posts

• Replies 64
  • Created
  • Last Reply
Posted

För min del kändes '96 självklart att fria och att det skulle hålla livet ut. Det handlar om att satsa heljärtat på något och också att markera sitt engagemang.

Sedan gick det inte riktigt som i sagorna, utan vi skildes '03 när vi insåg att vi slarvat bort passion och förälskelse.

Det var en otroligt svår situation att å ena sidan leva med åsikten att äktenskap är "for life" och inse att man inte klarar att leva ihop. Min ambition blev därför att i någon mening vara trogen löftet genom att se till att vi i stället fortsatte som nära vänner, inte minst för att ge barnen en stabil grund. Vi gillade ju varandra i grunden så det var inte svårt, även om det var en känslomässigt komplicerad omställning.

'05 träffade jag en ny, som passar bra ihop med mig och barnen - och mot alla odds med exfrun. Efter att ha grunnat på vad som inte fungerade första gången tror jag att det här har större chanser och friade därför i somras, med sikte på giftermål - for life. :camo:

/Jonas :angry:

Posted

Självklart kan man skita i att gifta sig, men det blir lite som att vara värnpliktig utan soldaterinran, eller hur?

Genial jämförelse! Hatten av för den!

Jag är inte längre krigsplacerad.. innebär det att jag får skilja mig om jag vill? :P

Jag är gift och är FÖR det. Den enda nackdelen är när man ska åka på missioner :)

Att ha barn ihop kan vara ett visst hinder också.. kanske ett större hinder rent av?

Eller hade flickvännen varit lättare att lämna om du inte hade varit gift med henne? Varför då?

Är det inte lättare att vara åtskilda ett halvår när ni trots allt lovat varandra (och gud, om ni var i kyrkan) trohet in i döden?

Ser inte att just giftemål skulle påverka mig i mitt val att åka på mission.

/E

Posted

Jag och min tjej har varit ihop i drygt sju år, sambor sedan fem. Ett barn (hittills :)).

Vi har alltid tänkt att vi ska gifta oss "så småningom" men det har inte blivit av. Under hösten ska vi dock flytta utomlands ett par år och plötsligt har det aktualiserats... Det verkar nämligen som att varken företaget jag jobbar för eller landet där vi ska bo riktigt köper - lagligt sett - att vi är en familj om vi inte är gifta... Stor skillnad avseende flytthjälp, vilket boende vi är berättigade till, alla försäkringar, föräldrapenning etc etc.

Vi har inte bestämt oss hur vi ska göra än men det är en faktor att väga in om man överväger att arbeta utomlands som iaf jag inte ens hade tänkt på.

Inte den mest romantiska anledningen att gifta sig...

Att ha barn ihop kan vara ett visst hinder också.. kanske ett större hinder rent av?
Håller med. Lämnade faktiskt återbud till att åka på mission för drygt ett år sedan när vi fick reda på att vi väntade vårt 1:a barn.

Lägger mig inte i hur andra resonerar men själv vill jag inte åka när det finns (små)barn med i bilden.

/Pontus

Posted

Jag kommer inte att gifta mig. Låter jäkligt konstigt, men många av våra bekanta(varit ihop länge) har gift sig och kort därpå separerat. Ett dåligt omen.

Skriver hellre testamente, än gifter mig. :baskerPa:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...