Jump to content

Anti-mygg?


Guest Dolly

Recommended Posts

 

Vill dock tillägga att det är inte bra med överskott.

Man får nog va lite försiktig att proppa i sig extremt mycket vitaminer o tillskott, tycker jag. :mellow:

 

Eller vad anser ni om det? fast vad är egentligen överskott, själv måste jag äta mycket kalcium o kalium då jag är veg. men jag har hört så mycket dittan o dattan. Att man nu mera kör sin egna grej inom kosttillskott.

 

Vore tacksam om du tog reda på vilken typ av B-vitamin det var. :)

 

/Dolly

 

Givetvis måsta man ta tillskott med måtta. Det är dock inte vad den här tråden handlar om.

Att äta vitamin mot mygg handlar snarare om att sakta höja värdet på blodet av denna vitamin så att man inte blir lika attraktiv för myggen. Att börja äta på våren innan dom kommit och sluta efter dom försvunnit, i små mängder.

Det ska inte vara hälsovådligt. Om man är osäker ska man alltid ta upp det med en läkare som skulle kunna hjälpa till.

 

Men jag håller på att leta reda på vilken vitamin det var exakt.. jag återkommer om intresset finns kvar..

 

Ah! okej ska kolla upp det och även prata med en läkare. För vidare information om mygg o dess bett.

Tack!

/Dolly

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Vill dock tillägga att det är inte bra med överskott.

Man får nog va lite försiktig att proppa i sig extremt mycket vitaminer o tillskott, tycker jag. :mellow:

 

Eller vad anser ni om det? fast vad är egentligen överskott, själv måste jag äta mycket kalcium o kalium då jag är veg. men jag har hört så mycket dittan o dattan. Att man nu mera kör sin egna grej inom kosttillskott.

 

Vore tacksam om du tog reda på vilken typ av B-vitamin det var. :)

 

/Dolly

 

Givetvis måsta man ta tillskott med måtta. Det är dock inte vad den här tråden handlar om.

Att äta vitamin mot mygg handlar snarare om att sakta höja värdet på blodet av denna vitamin så att man inte blir lika attraktiv för myggen. Att börja äta på våren innan dom kommit och sluta efter dom försvunnit, i små mängder.

Det ska inte vara hälsovådligt. Om man är osäker ska man alltid ta upp det med en läkare som skulle kunna hjälpa till.

 

Men jag håller på att leta reda på vilken vitamin det var exakt.. jag återkommer om intresset finns kvar..

 

Ah! okej ska kolla upp det och även prata med en läkare. För vidare information om mygg o dess bett.

Tack!

/Dolly

Hej igen jag lyckas visst inte få in något svar

 

Det är B12 vitaminer man bör ta mot mygg. Används mycket av bla fjällvandrare. Kollegor tar det varje år innan fjällvandringen. Tabletter kan köpas i vilken hälsokost affär som helst. Man måste käka många tabletter per dag för att det skall funka. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

 

 

 

 

EDIT:

Fått ett par anmälningar mot det här inlägget.

Till att börja med är inte försäljning tillåtet via det här forumet.

För det andra rekommenderar man inte "gemene man" att sätta sprutor...

 

/BlåGul

Edited by Ing
Link to comment
Share on other sites

Wemla

 

Det är vitamin B6 som en kompis har provat. Hon var extremt populär bland mygg innan, det var hemskt att se henne dagen efter en tur i skogen om det varit mycket mygg. Efter ha ätit denna vitamin så klarar hon en hel sommar med något enstaka myggbett. För henne (rekommenderat av läkare) vart det en markant skillnad.

 

clarre_e

 

Det är B12 vitaminer man bör ta mot mygg

 

Så så, hur ska vi ha det egentligen :banghead:

 

Tycker själv att det enda som verkligen hjälper till 98% är heltäckande klädsel och myggnät. Om man har smort in sig med myggmedel lyckas ändå de små liven hitta något ställe som är relativt luktfritt, typ hårbotten. Självklart hjälper myggmedel också men det känns som verkningsgraden varierar från person till person.

Link to comment
Share on other sites

Så så, hur ska vi ha det egentligen :banghead:

 

Tycker själv att det enda som verkligen hjälper till 98% är heltäckande klädsel och myggnät. Om man har smort in sig med myggmedel lyckas ändå de små liven hitta något ställe som är relativt luktfritt, typ hårbotten. Självklart hjälper myggmedel också men det känns som verkningsgraden varierar från person till person.

 

Vi kan väl inte ge mer än personliga erfarenheter och tips. De personer som sedan vill testa själva får göra en egen sökning om vilken vitamin som vore lämpligt. Har man stora problem med mygg bör man söka hjälp hos läkare som vidare kan rekommendera vitaminer.

 

 

Ang Clarre_e's inlägg

Att ta för stor dos vitaminer kan ge skador på lever och andra funktioner. Rådfråga alltid läkare innan stora intag av vitaminer.

Link to comment
Share on other sites

Mygghuva och en fälthatt med brätte + Wilmas "Nordic Summer". Sedan så är även öronproppar ett bra myggmedel, speciellt när man skall sova...
Jo... Undvik att kleta på Nordic Summer och sedan vistas i direkt sol - det funkar som sololja och det glömmer jag varje år; så nu har jag brännt mig i nacken igen!
Link to comment
Share on other sites

Guest Dolly

 

Så så, hur ska vi ha det egentligen :tveka:

 

Tycker själv att det enda som verkligen hjälper till 98% är heltäckande klädsel och myggnät. Om man har smort in sig med myggmedel lyckas ändå de små liven hitta något ställe som är relativt luktfritt, typ hårbotten. Självklart hjälper myggmedel också men det känns som verkningsgraden varierar från person till person.

 

Vi kan väl inte ge mer än personliga erfarenheter och tips. De personer som sedan vill testa själva får göra en egen sökning om vilken vitamin som vore lämpligt. Har man stora problem med mygg bör man söka hjälp hos läkare som vidare kan rekommendera vitaminer.

 

 

Ang Clarre_e's inlägg

Att ta för stor dos vitaminer kan ge skador på lever och andra funktioner. Rådfråga alltid läkare innan stora intag av vitaminer.

 

Korrekt!!

Det är det jag ville höra ifrån er alla, pers.erf. o tips.

Men jag börjar få en mer klar bild på er allas åsikter o trevligt att anti-mygg inlägget kan leda till stora diskutioner. :banana

 

/Dolly

Link to comment
Share on other sites

Min far var över till det stora landet i väster, var inne på Wallmart och köpte myggolja i sprejflaska. vid närmare studie på flaskan så står det att det innehåller 100% DEET. (svensk innehåller ca 20% DEET) har testat det på myrarna i norrlands inland under hjortronplockning där det finns stora koncentrationer av de små blodsugande uslingarna, och jag säger då det att bättre meddel än det har jag inte provat.

 

 

Det är säkert inte bara vitaminer i flaskan men det hjälper. En nackdel är dock om man har glasögon så får man påverkan på plasten (skalmarna) av medlet, får man det på läpparna så domnar dom av :camo: håller upp till 10 timmar.......

Link to comment
Share on other sites

Min far var över till det stora landet i väster, var inne på Wallmart och köpte myggolja i sprejflaska. vid närmare studie på flaskan så står det att det innehåller 100% DEET. (svensk innehåller ca 20% DEET) har testat det på myrarna i norrlands inland under hjortronplockning där det finns stora koncentrationer av de små blodsugande uslingarna, och jag säger då det att bättre meddel än det har jag inte provat.

 

 

Det är säkert inte bara vitaminer i flaskan men det hjälper. En nackdel är dock om man har glasögon så får man påverkan på plasten (skalmarna) av medlet, får man det på läpparna så domnar dom av :camo: håller upp till 10 timmar.......

Du är inte rädd för att det är hälsovådligt? :camo:

Link to comment
Share on other sites

Min far var över till det stora landet i väster, var inne på Wallmart och köpte myggolja i sprejflaska. vid närmare studie på flaskan så står det att det innehåller 100% DEET. (svensk innehåller ca 20% DEET) har testat det på myrarna i norrlands inland under hjortronplockning där det finns stora koncentrationer av de små blodsugande uslingarna, och jag säger då det att bättre meddel än det har jag inte provat.

 

 

Det är säkert inte bara vitaminer i flaskan men det hjälper. En nackdel är dock om man har glasögon så får man påverkan på plasten (skalmarna) av medlet, får man det på läpparna så domnar dom av :blink: håller upp till 10 timmar.......

Du är inte rädd för att det är hälsovådligt? :angry:

 

Tror säkert att det inte är speciellt nyttigt om man nu skulle ha det på sig varje dag. kan ju trösta sig med det att det är godkänt i USA och dom brukar ju ha rätt så höga krav på sina grejor. (stämmningsrisk) synd att man förstörde djungeloljan som fanns förut då den var riktigt bra.

 

Skall man vara kvar på ett och samma ställe typ en förläggning så kan man elda tjuka ( Fårticka, svamp som växer på björkar) myggen skyr röken som pesten.

Link to comment
Share on other sites

Jag som var fullständigt övertygad om att myggen drogs till mörka kläder och därför skulle man bära ljusa kläder för att minska myggplågan.

Fasen också. Nu blev jag osäker och du kanske har rätt.

Är det kanske så att de dras till det varma och mörk yta är varmare än ljus...? :unsure:

En fördel med mörka kläder är ju att man slipper se hur mycket mygg man har på sig. Hur som helst har man inte mycket att välja på inom FM, om man nu inte är sjöman.

 

En sak till som hjälper mot mygg är att hålla sig i vind.

 

/Krook

 

Googlade lite på detta och det man rekommederar är ljusa kläder tydligen. Men är man grön så är man grön, inte mycket att välja på då som du säger :)

 

Man kan ju ta på sig snödräckten :D

 

Men då får man ju ifs problem med andra sorters "mygg" och mot dessa hjälper inga vitaminer i hela världen.

Link to comment
Share on other sites

Pors skall visst vara bra mot insekter (buskliknande sak som växer nära myrar? Om jag inte minns fel.) , är det någon som testat detta? Hur använder man det, gnider in sig med bladen eller?

 

Den virtuella floran - pors

Ja, du gnider in dig tills du är fint grönaktig i huden och efter 5 minuter kommer myggen och sticker dig igen...

Link to comment
Share on other sites

Mitt bidrag är att kleta in rejält med myggstift / beckolja / vafan man får tag på, på "kanten" av hjälmen och på utsidan av "hjälmremmarna". (Skallen vill inte vara med idag, därför de konstiga beskrivningarna)

Funkar rätt bra när det inte är enorma mängder mygg.

 

Impregnera fältmössan är också funkis.

Link to comment
Share on other sites

Hur fungerar föreslagna medel mot Fäbromsar och Blinningar?

Ni vet, de där monstren som är 20 cm långa, låter som helikoptrar och hungrar efter blod. :)

Edited by Nestor
Link to comment
Share on other sites

Hur fungerar föreslagna medel mot Fäbromsar och Blinningar?

Ni vet, de där monstren som är 20 cm långa, låter som helikoptrar och hungrar efter blod. :lala:

 

 

En sådan slet av halva huvet på mig en gång! Otäckingar det där!

Kan man överhuvudtaget göra någonting mot dem förutom att inte befinna sig i närområdet?

Link to comment
Share on other sites

Hur fungerar föreslagna medel mot Fäbromsar och Blinningar?

Ni vet, de där monstren som är 20 cm långa, låter som helikoptrar och hungrar efter blod. :)

 

....Och gör djävulskt ont när de biter. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mitt förslag: Peltor Com-tac. - Det är alltid lika underhållande att höra en mygga surra ettrigt i micken, i tron att det ska gå att suga något blod där...

 

Jag menar allvar. Dock i kombination med godtyckligt myggmedel. MyggA Natural tycker jag är bra men förpackningen är inte fältanpassad (= kork som lossnar i fickan). Myggnät är bra när man ska sova.

Link to comment
Share on other sites

Mygghuva och en fälthatt med brätte + Wilmas "Nordic Summer". Sedan så är även öronproppar ett bra myggmedel, speciellt när man skall sova...

 

 

Nordic Summer är fin men Wilmas bäckolja är inte dum den heller..undra om man skulle tigga till sig lite av han :lala:

 

Annars är djungelolja inte helt fel..men man vill ju stödja den lokala "industrin" så man köper Wilmas istället 0:)

Edited by Larsleo
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Gammal tråd men ....ack så aktuell!

 

Tycker synd om mig själv nu då vi har vinter/snö i 7 månader och som salt i såren kommer detta: mygg, mygg, mygg!!

 

Sitter inlåst i stugan (vid polcirkeln) med neddragna persienner och låst ytterdörr. Såå vacker väder men dessa vampyrer suger bokstavligen lusten ur en!

Det blir värre för varje år....tidigare och tidigare kommer dom. Förr tog jag tidig semester för att få slippa mygg de två första veckorna. De brukade inte vara så många innan midsommar. Nu....i slutet av maj såg jag de första exemplaren så nu ser man knappt skogen för alla myggsvärmar.

 

Älskar att fiska och skulle vilja dela detta med mina barn men det är inte lätt när det är så här. Vi bor vanligtvis i stad vid kusten så de andra familjemedlemmarna är inte vana överhuvudtaget med mygg (frugan är dessutom från västkusten).

 

Mygghattar är verkligen suveräna. Dessa var vi tvungna att ha på oss när vi sköt luftgevär från altanen tidigare ikväll =). 20 min orkade grabbarna då en av dem (grabbarna =) )bara hade bermudashorts på sig.

 

Testat allt som säljs hittills, tror jag och av det som finns idag är Mygga "roll-on" ok men inte mer.

 

Skulle vilja att man som på övrig vilt införde skyddsjakt, eller vad det heter, på mygg. Bombardera eller dränk lövskogen kring vattendragen i något gift? Vi blötlägger sovrummen i Radar varje kväll innan läggdags iaf.

 

Som sagt, inte mycket till debattinlägg som en avreagering från min sida.

 

Ha det gott, alla! Hoppas ni får en trevlig sommar ändå!

 

/Foxxi

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag inte vara den som regnar på någons parad eller strör salt i redan svidande sår....

Men mina ögon fastnade vid en otrevlig nyhet i gårdagens tidning. Det verkar som en

del mygg börjat utveckla resistens mot den i många medel aktiva substansen DEET. Det

betyder helt enkelt att myggen inte längre bryr sig om ifall man smetar på tex MyggA eller

inte. Än så länge verkar det inte gälla vår vanliga hederliga stickmygga, men det vore väl

inte så värst svårt att tänka sig att även den är på väg åt samma håll. Ack du bistra värld.

 

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.31671...s-mot-myggmedel

 

http://www.forskning.se/pressmeddelanden/p...1618000138.html

 

/martin

Link to comment
Share on other sites

Läste ett amerikanst tips nyligen på "FB"

 

Buy Skin So Soft by Avon and Add rubbing alcohol in it : 1/2 Skin Soft(regular with green cap) and 1/2 rubbing alcohol. APPLY GENEROUSLY.this is very effective and mosquitoes hate it and other bugs that bite. Used often in the military.

 

Kanske någon av våra amerikanska besökare kan bekräfta ifall det fungerar?

 

Ang DEET, dom säljer myggmedel med högre koncentration i finland. Och utomlands finns det medel med ännu ännu högre koncentration av DEET. ;-)

 

Ska dock tillägga att koncentrationen begränsas i Sverige pga cancerrisk. Så det kan vara obra att leta reda på någon obskyr flaska med extremt hög koncentration...

 

Och det finns visst någon utveckling på ett medel som ska vara ännu bättre, dock har dom inte lyckats få någon att producera det för att säljas.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

I somras på skogsplanteringen var de för mkt mygg... Men använde mig av Djungelolja och Mygga Roll-on.

Helt myggfritt vart de inte, men de gick iallafall att plantera utan att bli störd från myggen.

Märkte också att de var mer mygg på mig när jag hade en svart tröjja än då jag hade en lite mer färggrann, kan ha varit inbillning? :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...