Jump to content

Åskan slog ner i datorn


Qaz

Recommended Posts

Som rubriken säger så slog åskan ner i natt och nu vill daotarn inte starta längre. Den är helt död. Är det någon som har nån teori om vad det kan vara som är fel. Jag har mätt på nätagget men jag fick inga spänningar där, kan det vara nätagget som pajjade eller måste jag ha en helt ny dator? ADSL-modemet funkar så jag tror att blixten kom in vi nätaggget.

 

Tack på förhand för alla svar.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte riktigt hur du mätte på nätagget, men det är sannolikt det som skadats och "brunnit".

 

Om du kan så testa att sätta i ett annat nätagg med tillräcklig effekt för din burk. Ta tid på

dig och rita av och skriv metodiskt upp var alla sladdar du tar loss ska sitta. Det är inte speciellt

svårt, men tänk på jordning och att använda antistat-handskar när du rotar inne i burken.

 

Ju äldre burk desto bättre, för en splirrans ny värstingburk är absurt känslig.

 

Starta burken med bara den hårddisk i som Operativsystemet ligger på.

 

Resten av komponenterna kan ha klarat sig...

 

Säkert så känner du nån datornörd som kan hjälpa dig, och om du behöver med hjälp så kan

du PM:a mig om du vill...

 

:camo:

Link to comment
Share on other sites

Omöjligt att svara på, det är bara att testa. Plocka ur dem och be en kompis om att få sätta in dem i hans/hennes dator.

 

Tyvärr bråkar inte åsknedslag vara nådiga mot datorer. :(

Link to comment
Share on other sites

Jag har råkat ut för ett liknande problem

Jag misstänker att både grafik och modergort brändes. Dessutom misstänker jag att BIOS fick sig en törn.

 

Tack gode gud att det är garanti kvar på datorn. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Inte för att va dryg eller så, men era prognoser på vilka delar som brunnit, hur gör ni dom?

Hur vet ni hur mycket blixt som gått in i burken?

 

:D

 

Det enda man kan göra är att öppna burken och börja felsöka komponenterna en efter en

och ta reda på om någon av dom fungerar. Grejorna man har på hårddisken är oftast mer

värda än diskarna i sig, så ev. försäkrings vara eller ickevara brukar vara helt ointressant...

 

Gör som Magnus säger och testa diskarna i en annan burk. Funkar dom så kopiera rubbet

till helt nya diskar, för dom du har kan nog ge sig när som helst...

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips. Det var Nätaggregatet som hade givit upp. Hårddiskar och moderkort verkar ha klarat sig så nu är det bara att skaffa ett nytt nätagg ocg sen tuta och köra.

Link to comment
Share on other sites

Inte för att va dryg eller så, men era prognoser på vilka delar som brunnit, hur gör ni dom?

Hur vet ni hur mycket blixt som gått in i burken?

 

:mellow:

 

Det enda man kan göra är att öppna burken och börja felsöka komponenterna en efter en

och ta reda på om någon av dom fungerar. Grejorna man har på hårddisken är oftast mer

värda än diskarna i sig, så ev. försäkrings vara eller ickevara brukar vara helt ointressant...

 

Gör som Magnus säger och testa diskarna i en annan burk. Funkar dom så kopiera rubbet

till helt nya diskar, för dom du har kan nog ge sig när som helst...

 

Ringer supporten, beskriver problemet, hör ett litet knappande i andra änden.

"Joo, det låter som om BIOS och grafikkort har blivi skadade" :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Inte för att va dryg eller så, men era prognoser på vilka delar som brunnit, hur gör ni dom?

Man öppnar datorn och tittar efter vilka delar som har blivit svarta...? :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Åskan kan slå ner i annat än datorn också :eeh:

Risk för blixtnedslag i mobiler

Åh gudars... Som om jag inte haft jobb nog att tala om för folk att "Nej! Det är inte en sladdtelefon... du kan fortfarande prata med någon i mobilen då det åskar. Du drar inte till dig blixten!" :eeh::):banghead:

 

Nu kommer folk att tro: "Åh hjälp! Om jag pratar i mobiltelefon under ett åskväder drar jag till mig blixten!". Men detta var inte (med största sannolikhet) vad artikeln sade. Inledningen pratar om vad som händer när väl blixen träffat... inte om huruvida mobilsnack ökar risken att träffas.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...