Jump to content

Dumma beväringar

Guest

Recommended Posts

Danska värnpliktiga är "för dumma"

1 oktober 2002

Källa: TT-Ritzau

Alltfler danska unga män ratas av försvaret och undantas från att göra värnplikten.

- Cirka 42 procent är inte lämpliga på grund av att de för dumma eller är feta, har dålig rygg eller svaga ben, säger Danmarks försvarschef Hans Jesper Helsö till tidskriften Folk och Försvar.

KÖPENHAMN. Hans Jesper Helsö skyller de värnpliktigas skavanker bland annat på att de har gått med olämpliga skor, har musarm eller har levt på hamburgare och coca-cola.

Enligt generalen har antalet unga män som "kasseras" av försvaret fördubblats under de senaste 16 åren. Men det är inte deras hjärnor som har blivit sämre. Att 15 procent misslyckas i de skriftliga proven och klassas som "dumma" beror i stället på att ett alltmer avancerat försvar också ställer ökade krav på soldaternas intellektuella förmåga.

På grund av minskade ungdomskullar och att så många blir utgallrade kommer danska försvaret nästa vår att kalla in årsklassens alla tillgängliga värnpliktiga för tjänstgöring.

Hadde två danskar från ett danskat Logistikregemente...

Dom var väldigt impade av all våran tekniska utrustning (ledningskomp.) Att vi hadde datorer och digital utrustning ock så...

Sen när dom haittade en porrfilm på en medtagen dator så ville dom gå in i svenska armén... :)

Men det var kul killar... Dom tyckte våra lösskjutningsanordningar var väldigt roliga :D

Tydligen kan du i Danmark gå in i lumpen som "kadett" dvs utbilda dig till officer under din värnplikt...

Guest Lt. payne

Kan bara dela med mej av mina erfarenheter av danska Hjemmevernet..

Soldatkunskaperna är på en hyfsad nivå,finns både bra och dåliga soldater.(som här)

Vissa förband som patruljeenheterna är GRYMT giftiga.

Jag har blivit tillfångatagen en gång och det var en av mina värsta upplevelser!

Övriga Hjemmevernsenheter ligger under de svenska Hemvärnet i mycket.Min upfattning är att det beror på att många här har någon form av värnplikt i ryggraden.

Jag har deltagit i flera danska HV-övningar,en övning kom en ung soldat fram till oss(jag och en dansk plutonchef) och

frågade var man gör av magasinen....

Men som sagt det finns olika nivåer där också.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...