Jump to content

Recommended Posts

Posted

undrar hur ni tycker US transporterna (alltså mark och flyg transporterna) tex RES US och MOVCON

funkar

jobbar inom transportkedjan och det vore kul att höra hur ni ser på det eftersom det är ni som verkligen är dom som vet hur det funkar

Posted

Problemen för FMLOG att skicka ner beställda saker (eller reparera och skicka åter trasiga saker) vet jag inte om transportkedjan kan belastas för, men klart är att den delen inte fungerade tillfredsställande då det kunde ta år för saker att komma fram. Tror mekarna sade att de hade fått ett avgassystem till GW som hade beställts på någon BA-mission, alltså minst tre år tidigare.

Ett problem vi hade i Kosovo 2002 var brist på ammunition. Detta berodde enligt uppgift på att förpackningarna inte var godkända enligt någon viss internationell standard och att de inte fick flyga över vissa länders territorium och därmed inte kunde skickas med herkorna. Jag tror inte de fick gå med lastbil heller. Det borde gått att lösa på något sätt, man måste ju kunna öva. Självklart kan det bero på helt andra saker, men att det var brist var ett faktum.

Det som många retade sig på var att man var tvungen att åka 4,5-5,5 timmar herka till ett missionsområde dit det gick reguljärt flyg. När jag vid en returresa åkte Austrian Airlines var den totala tiden ungefär samma pga byte i Wien, men bra mycket mer bekvämt och helt klart värt kostnaden. Att man måste åka herkules till hetare områden tror jag de flesta har förståelse för. Men även då borde det gå att lösa genom att flyga inhyrda passagerarflygplan till ett lugnare område i närheten och därifrån åka buss eller herka. Till leaveflighter borde det om det är för dyrt för Sverige (för få per flygplan) gå att samordna med våra grannländer så man kanske åker trafikkärror gemensamt till en flygplats i norra europa (t ex Kastrup) och herka eller ordinarie reguljärflyg därifrån. Nu var det herka till Arlanda och inrikesflyg/tåg (för de som inte bodde i närområdet) därifrån. Det minsta man borde kunna kräva är riktiga säten i herkan, det finns ju paletter med "VIP-säten" (motsv bussäten). Annars tror jag inte att det var några problem med resorna, utom då herkan blev försenad (motvinden gjorde att det tog en timme extra) men det var ju inte logistikorganisationens fel.

I övrigt kommer jag inte på något så resten måste fungerat tillfredsställande, men å andra sidan hade inte jag någonting med logistik att göra så jag vet ju inte hur det fungerade i praktiken.

Posted

I fjol fungerade transporterna fint, tyckte jag.

Vi fick ner grejor på några dagar och kunde skicka folk både med ordinarie leaveflight och med UH-tp. Detta fick stora fördelar då det möjliggjorde fler rek-resor och brådskande tjänstledighetsresor.

"Sverigebilen" (lastbilstp av gods) funkade också.

Det enda som retade mig var att jag var tvungen att tömma fickorna och checka in till och med nagelklipparen strax innan jag bar en sjösäck med AK 5:or till Herkan på hemresan. Löjligt. Bara en sån sak som att någon skulle stöka till det under hemrotation. Men regler är väl regler.

@106

Det där med ammunitionsbrist kompenserades under kommande missioner. Det ackumulerades en hel del vill jag lova, framför allt större kalibrar och lys.

/Krook