Unumitium Posted December 13, 2006 Report Posted December 13, 2006 Lite coolt att det ändrats så mycket ändå... Iofs så är det väl färre platser totalt sett på K4 än på K3 så det är inte så konstigt..? Men ja, det är väl bara att hålla tummarna och hoppas på att de tycker du verkar passa där uppe och väljer att placera dig där! =) Sen är det väl så med att ett antal platser är upptagna av personer som tänker extramönstra för fjs och kj, så det borde bli några lediga igen framåt vårkanten (början av mars ungefär)... Quote
baalta Posted December 13, 2006 Report Posted December 13, 2006 Det är alltså så att ju tidigare på året man mönstrar ju lättare är det att komma in på en utbildning eftersom dom inte har fyllt upp tjänsterna än? Quote
Carl S Posted December 14, 2006 Report Posted December 14, 2006 Ja det var den bild jag fick av inskrivningsförättaren, så det som mönstrar i början av nästa år är ganska körda verkar det som. Quote
Unumitium Posted December 15, 2006 Report Posted December 15, 2006 Det är ju inte så lite kasst? Nåja, vi som är inskrivna får vara lite extra tacksamma! Hur går med de stackars raska promenaderna med packning för alla här då? Quote
MatsLennarth Posted December 15, 2006 Report Posted December 15, 2006 Ja det var den bild jag fick av inskrivningsförättaren, så det som mönstrar i början av nästa år är ganska körda verkar det som. va? Om man ska tro inlägget, så är det en nackdel att mönstra tidigare på året? Har du skrivit fel eller är jag bara ovanligt trög? Quote
Sgt.Cole Posted December 15, 2006 Report Posted December 15, 2006 Härligt o se att ni längtar till inryck. Jag sitter här och myser över att ni inte vet hur mycket ni kommer ångra er och hata er själva för att ni strävade efter och tackade ja till en tjänst som J på K4. Va ofantligt många, långa, kalla nätter man genomled i skogen gud glömde. Lycka till! Quote
Carl S Posted December 17, 2006 Report Posted December 17, 2006 Ja det var den bild jag fick av inskrivningsförättaren, så det som mönstrar i början av nästa år är ganska körda verkar det som. va? Om man ska tro inlägget, så är det en nackdel att mönstra tidigare på året? Har du skrivit fel eller är jag bara ovanligt trög? alltså de som mönstrar i början av nästa år konkurrerar också om de platser vi slåss om, de ska rycka in ungefär samtidigt, men nu pratar vi bara om de som mönstrar precis i början av nästa år. men de som mönstrar efter februari konkurrerar om en ny omgång platser. men som sagt det här är den bild jag fick av pliktverket, rätta mig om jag har fel. //carl Quote
MatsLennarth Posted December 17, 2006 Report Posted December 17, 2006 aha, det var något helt nytt för mig. Lycka till Quote
siros Posted December 17, 2006 Author Report Posted December 17, 2006 Är alla här inne def/prelim inskrivna till jägare på k4 eller har det blivit en allmän mönstringstråd detta? det finns en bra tråd "mönstring 2006" som är mycket aktiv, ställ frågorna där så fortsätter vi med ND här. Nåja, hur går det för er blivande lumparpolare tankar, känslor och inte minst träning? Hinner ni eller orkar ni träna så mykcet som ni vill? Själv försöker jag träna 3ggr/v och det funkar väl, blir kanske 2ggr ibland med det funkar. Passet är väl inte något att skryta med, mest för att hålla igång än så länge, 1, 2km löpning (13.5km/h) 2, 40 armhävningar/armböj 3, 40 situps 4, 60 ryggresningar 5, 60 vadpress 6, max pull-ups. Tränar endast med egen kroppsvikt. Väntar ivrigt på snön i här nere i göteborg om det blir någon denna vinter. ska få in skidpass hade jag tänkt. till våren blir det längre löprundor utomhus //Siros Quote
Jocken Posted December 17, 2006 Report Posted December 17, 2006 Ser bra ut moeeni, lite korta löpturer kanske. Men det e ju bara att öka med tiden. Kör själv på norksa marinejeger programet uke7 nu som gäller 7,7,8 o 5km Styrka är med egen kropp 6x30armböj 6x30situps 3x17dips 2x10 pull ups. Btw, Hur ser organisationen ut uppe på AJB, jag menar då med olika sortes "special" plutoner/grupper ex. underhåll, span osv? Quote
Carl S Posted December 18, 2006 Report Posted December 18, 2006 Är alla här inne def/prelim inskrivna till jägare på k4 eller har det blivit en allmän mönstringstråd detta? det finns en bra tråd "mönstring 2006" som är mycket aktiv, ställ frågorna där så fortsätter vi med ND här. Nåja, hur går det för er blivande lumparpolare tankar, känslor och inte minst träning? Hinner ni eller orkar ni träna så mykcet som ni vill? Själv försöker jag träna 3ggr/v och det funkar väl, blir kanske 2ggr ibland med det funkar. Passet är väl inte något att skryta med, mest för att hålla igång än så länge, 1, 2km löpning (13.5km/h) 2, 40 armhävningar/armböj 3, 40 situps 4, 60 ryggresningar 5, 60 vadpress 6, max pull-ups. Tränar endast med egen kroppsvikt. Väntar ivrigt på snön i här nere i göteborg om det blir någon denna vinter. ska få in skidpass hade jag tänkt. till våren blir det längre löprundor utomhus //Siros tjenare sorry att diskussionen hamnade lite off topic, är sj preliminärt inskriven som jägarplutonbefäl. vad är ni själva inskrivna som? vad hade ni för resultat på mönstringen förresten? Mvh Carl Quote
Beafer Posted December 18, 2006 Report Posted December 18, 2006 Väntar ivrigt på snön i här nere i göteborg om det blir någon denna vinter. ska få in skidpass hade jag tänkt. till våren blir det längre löprundor utomhus Vattenskidor borde väl vara ganska lämpligt annars? Quote
Unumitium Posted December 22, 2006 Report Posted December 22, 2006 Väntar ivrigt på snön i här nere i göteborg om det blir någon denna vinter. ska få in skidpass hade jag tänkt. till våren blir det längre löprundor utomhus Vattenskidor borde väl vara ganska lämpligt annars? Vattenskidor i all sin ära, men det skulle ju få vara vitablixten om det skulle ge något! Frågan är hur bra de fungerar på vatten... I vilket fall var det väl någon som hade tagit sig tillfället i akt och åkt wakeboard när det var som värst har jag hört. Quote
Unumitium Posted January 9, 2007 Report Posted January 9, 2007 (edited) Nej nu tycker jag vi rycker upp den här tråden lite... Hur går det med utomhusvanan för er här inne? Sover ni något utomhus i detta väder vi har eller sparar ni er inför inryck? =) Förövrigt: vet någon om det går att få tag på försvarets skidor någonstans förutom i just försvaret? Vore gött att få pröva hur "hemska" de är i och med att alla verkar ha olika åsikter om dem... Edit: rättade till det lite.. Edited January 9, 2007 by Unumitium Quote
Coakley Posted January 9, 2007 Report Posted January 9, 2007 Nej nu tycker jag vi rycker upp den här tråden lite...Hur går det med utomhusvanan för er här inne? Sover ni något utomhus i detta väder vi har eller sparar ni er inför inryck? =) Nej sådant väntar jag med, iallafall till inryck. Senare i vår / sommar blir de nog att gå lite längre sträckor och isåfall kanske sova ute. och med tanke på vita blixten så kanske om man har tur kan hitta dom på Överksottet eller något liknande!? För övrigt var jag nere på ett sprillans nytt gym här i linköping , Nautilus har nämligen öppnat. Det blir nog ett 6 mån kort där känns lite onödigt att köpa 12 mån när vi rycker in i oktober. 1800 går de på, gymmar ni något vad betalar ni ungefär ? ha de ! /Klaar Quote
jeppson Posted January 9, 2007 Report Posted January 9, 2007 Nej nu tycker jag vi rycker upp den här tråden lite...Hur går det med utomhusvanan för er här inne? Sover ni något utomhus i detta väder vi har eller sparar ni er inför inryck? =) Nej sådant väntar jag med, iallafall till inryck. Senare i vår / sommar blir de nog att gå lite längre sträckor och isåfall kanske sova ute. och med tanke på vita blixten så kanske om man har tur kan hitta dom på Överksottet eller något liknande!? För övrigt var jag nere på ett sprillans nytt gym här i linköping , Nautilus har nämligen öppnat. Det blir nog ett 6 mån kort där känns lite onödigt att köpa 12 mån när vi rycker in i oktober. 1800 går de på, gymmar ni något vad betalar ni ungefär ? ha de ! /Klaar Kör på SATS. Kostar visserligen lite mer än andra gym men de ligger mitt i stan så de är väldigt praktiskt då jag åndå måste in till stan på skola varje dag. Är det någon av er som kör nån simning som träning inför inryck? Quote
Coakley Posted January 9, 2007 Report Posted January 9, 2007 Nej nu tycker jag vi rycker upp den här tråden lite...Hur går det med utomhusvanan för er här inne? Sover ni något utomhus i detta väder vi har eller sparar ni er inför inryck? =) Nej sådant väntar jag med, iallafall till inryck. Senare i vår / sommar blir de nog att gå lite längre sträckor och isåfall kanske sova ute. och med tanke på vita blixten så kanske om man har tur kan hitta dom på Överksottet eller något liknande!? För övrigt var jag nere på ett sprillans nytt gym här i linköping , Nautilus har nämligen öppnat. Det blir nog ett 6 mån kort där känns lite onödigt att köpa 12 mån när vi rycker in i oktober. 1800 går de på, gymmar ni något vad betalar ni ungefär ? ha de ! /Klaar Kör på SATS. Kostar visserligen lite mer än andra gym men de ligger mitt i stan så de är väldigt praktiskt då jag åndå måste in till stan på skola varje dag. Är det någon av er som kör nån simning som träning inför inryck? Jag har simmat ända fram tills 1 januari , tar ett litet break från de nu . Känns alltid lika bra när man har simmat och tagit slut på sig . Efter varje simpass har jag simmat undervattnet några längder. Klarade 50m sist ja körde, bara det känns som att lungkapasiteten har ökat sen ja började simma. Simmning tycker jag är riktigt bra men det kan bli lite tråkigt längd efter längd , nu väntar man på MP3 som går att använda under vattnet Quote
Unumitium Posted January 9, 2007 Report Posted January 9, 2007 Eh, lika bra att vänja sig vid det smått hemska vädret med en gång... Även om man lär få mer än nog av det sen. ang. simmning så är det inget jag orkar prioritera just nu... inte heller gym. Försöker få kampsporten och löpning/marsch att fungera bra nu ett tag. Men när det är gymmet är det 500kr/år som gäller där jag gymmar =) Vad har AJB för krav på simmning vid inryck föresten? Quote
NorrlandsDragon Posted January 15, 2007 Report Posted January 15, 2007 Eh, lika bra att vänja sig vid det smått hemska vädret med en gång... Även om man lär få mer än nog av det sen. ang. simmning så är det inget jag orkar prioritera just nu... inte heller gym. Försöker få kampsporten och löpning/marsch att fungera bra nu ett tag. Men när det är gymmet är det 500kr/år som gäller där jag gymmar =) Vad har AJB för krav på simmning vid inryck föresten? Ja, vädret är nog bra att vänja sig vid...men det är inte så lätt, eftersom vädret här är aningen speciellt. För en stockholmare som mig kändes -30 grader inte direkt normalt. Simning är inget ni bör prioritera speciellt högt... 200 meter, 4 meter dyk, hopp från höjd samt kortare livräddning. Det är vad som prövas. Quote
siros Posted January 15, 2007 Author Report Posted January 15, 2007 Eh, lika bra att vänja sig vid det smått hemska vädret med en gång... Även om man lär få mer än nog av det sen. ang. simmning så är det inget jag orkar prioritera just nu... inte heller gym. Försöker få kampsporten och löpning/marsch att fungera bra nu ett tag. Men när det är gymmet är det 500kr/år som gäller där jag gymmar =) Vad har AJB för krav på simmning vid inryck föresten? Ja, vädret är nog bra att vänja sig vid...men det är inte så lätt, eftersom vädret här är aningen speciellt. För en stockholmare som mig kändes -30 grader inte direkt normalt. Simning är inget ni bör prioritera speciellt högt... 200 meter, 4 meter dyk, hopp från höjd samt kortare livräddning. Det är vad som prövas. Hej Kan du förklara simtesterna lite nogrannare så att vi som inte är som fiskar i vattnet kan öva på detta. När görs testerna? Infohelg eller efter inryck? Vad är kraven och hur går momenten till lite mer exakt. tack på förhand Quote
NorrlandsDragon Posted January 15, 2007 Report Posted January 15, 2007 Hej Kan du förklara simtesterna lite nogrannare så att vi som inte är som fiskar i vattnet kan öva på detta. När görs testerna? Infohelg eller efter inryck? Vad är kraven och hur går momenten till lite mer exakt. tack på förhand Heh...om jag förklarar dem norgrannare finns det ju ingen överraskning kvar för er! =) ...tyckte jag var ganska tydlig. Du skall klara: Att simmar 200 meter...bröstsim... Att dyka ner och hämta ett föremål på cirka fyra meters djup. Att hoppa från en höjd (max 5 meter?) Att utföra en kortare (ett par längder) livräddning av en docka. Tydligare än så kan det väl inte bli? Du kommer att testas både under infohelgen och vid inryck. Det är ingenting att oroa sig för...såvida du inte kan simma alls! Hade! Quote
siros Posted January 16, 2007 Author Report Posted January 16, 2007 Sådär ja nu blev det mer utförligt. Hur fungerar det annars på ajb? jag tänker främst på permissioner och utbildningstakt. Hur ofta får man permission, och tycker du att det går snabbt fram i utbildningen eller hinner momenten och kunskaperna sätta sig ordentligt? //Siros Quote
NorrlandsDragon Posted January 16, 2007 Report Posted January 16, 2007 Tempot är för det mesta högt, ja. Speciellt i början av utbildningen är tempot något djävulusiskt högt. Därmed inte sagt att "saker inte hinner sätta sig". Försöker man bara hålla huvudet på skaft så får man in det mesta fint. Men förbered dig på ett högt tempo, ja och många sena kvällar/nätter i början av utbildningen. Hemresor är det rätt bra med... Eftersom AJB numera hör till Boden har 10-4-systemet fått lida av detta... Vi som har legat inne i år har haft ganska mycket 5-2, eftersom Boden har haft det...stockholmare som man är har man då fått flyga hem, smidigt och enkelt. Det blir även mer och mer ledigt ju närmare muck man kommer. Quote
Unumitium Posted January 22, 2007 Report Posted January 22, 2007 Tempot är för det mesta högt, ja. Speciellt i början av utbildningen är tempot något djävulusiskt högt. Därmed inte sagt att "saker inte hinner sätta sig". Försöker man bara hålla huvudet på skaft så får man in det mesta fint. Men förbered dig på ett högt tempo, ja och många sena kvällar/nätter i början av utbildningen.Hemresor är det rätt bra med... Eftersom AJB numera hör till Boden har 10-4-systemet fått lida av detta... Vi som har legat inne i år har haft ganska mycket 5-2, eftersom Boden har haft det...stockholmare som man är har man då fått flyga hem, smidigt och enkelt. Det blir även mer och mer ledigt ju närmare muck man kommer. Hum... Vet du om man får flyga till gbg med? Quote
mrfetto Posted January 27, 2007 Report Posted January 27, 2007 Hej Kan du förklara simtesterna lite nogrannare så att vi som inte är som fiskar i vattnet kan öva på detta. När görs testerna? Infohelg eller efter inryck? Vad är kraven och hur går momenten till lite mer exakt. tack på förhand Heh...om jag förklarar dem norgrannare finns det ju ingen överraskning kvar för er! =) ...tyckte jag var ganska tydlig. Du skall klara: Att simmar 200 meter...bröstsim... Att dyka ner och hämta ett föremål på cirka fyra meters djup. Att hoppa från en höjd (max 5 meter?) Att utföra en kortare (ett par längder) livräddning av en docka. Tydligare än så kan det väl inte bli? Du kommer att testas både under infohelgen och vid inryck. Det är ingenting att oroa sig för...såvida du inte kan simma alls! Hade! om jag inte minns fel så fick vi simma under vatten åxå...typ en längd eller nått i badhusets minimala bassäng. Quote
Coakley Posted January 27, 2007 Report Posted January 27, 2007 Hej Kan du förklara simtesterna lite nogrannare så att vi som inte är som fiskar i vattnet kan öva på detta. När görs testerna? Infohelg eller efter inryck? Vad är kraven och hur går momenten till lite mer exakt. tack på förhand Heh...om jag förklarar dem norgrannare finns det ju ingen överraskning kvar för er! =) ...tyckte jag var ganska tydlig. Du skall klara: Att simmar 200 meter...bröstsim... Att dyka ner och hämta ett föremål på cirka fyra meters djup. Att hoppa från en höjd (max 5 meter?) Att utföra en kortare (ett par längder) livräddning av en docka. Tydligare än så kan det väl inte bli? Du kommer att testas både under infohelgen och vid inryck. Det är ingenting att oroa sig för...såvida du inte kan simma alls! Hade! om jag inte minns fel så fick vi simma under vatten åxå...typ en längd eller nått i badhusets minimala bassäng. Så himla värt, men n är ni löpte va de cooper test eller milen på info-helgen? Är det beroende på väglag eller vad kommer vi göra? Quote
Sgt.Cole Posted January 28, 2007 Report Posted January 28, 2007 Hum... Vet du om man får flyga till gbg med? Klart du får. Gbg ligger geo. längre söder ut än Sthlm. Man drar en geo-gräns för vilka som får flyga och vilka som ska nyttja enbart tåg. Gränsen har legat en bit över Sthlm, vart den ligger nu vet jag inte. Quote
Unumitium Posted January 28, 2007 Report Posted January 28, 2007 Så himla värt, men n är ni löpte va de cooper test eller milen på info-helgen? Är det beroende på väglag eller vad kommer vi göra? Klaar: Gör det någon större skillnad? Njut av ovetenskapen isället och lev ut ditt studentliv de få månaderna som är kvar! Förövrigt är det väl nästan troligare att vi får åka skidor än springa om det är sådant väder... Klart du får. Gbg ligger geo. längre söder ut än Sthlm. Man drar en geo-gräns för vilka som får flyga och vilka som ska nyttja enbart tåg. Gränsen har legat en bit över Sthlm, vart den ligger nu vet jag inte. Ah, soft. Då kanske det till och med är värt att åka hem. Tåget känns inte så väldigt lockande om man säger så... Quote
NorrlandsDragon Posted January 29, 2007 Report Posted January 29, 2007 Tjena... Ja...GBG då flyger du alla ledigheter...förutom inför lov. Har jag för mig. Jag som bor i sthlm flyger enbart vid 2-dagarsledigt. Vi sprang milen förra året... Jag tror inte det beror speciellt mycket på väglag...;) Tro mig...det går att springa milen fortfarande! Hehehe! Quote
cuatro Posted January 30, 2007 Report Posted January 30, 2007 Tjena...Ja...GBG då flyger du alla ledigheter...förutom inför lov. Har jag för mig. Jag som bor i sthlm flyger enbart vid 2-dagarsledigt. Vi sprang milen förra året... Jag tror inte det beror speciellt mycket på väglag...;) Tro mig...det går att springa milen fortfarande! Hehehe! Klart att det går att springa milen i snö, men när det kommer till packad snö och is är det inte lika roligt. I så fall får man skaffa sig dubbar att springa i Fråga då, hur många ligger uppe på bataljonen? Hur många är värnpliktiga och hur många är officerare? Quote
Recommended Posts