Jump to content

Recommended Posts

• Replies 1,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Motoroverall har ni 2 veckor. Det brukar vara m/90 premiär på torsdagen eller fredagen innan första helgpermisen.

Ni måste sy på förbands och bataljonsmärken samt kragspeglar på ett snyggt sätt innan ni får börja använda m/90.

Visst räknas motorpverall som en slags uniform. Uniform = en/samma form och ja...alla kommer ju ha den så ni är ju likformiga. Sen att man får nån spydig kommentar i matkön får man ju räkna med. ;)

Posted (edited)

Om man inte tillhör PBV-Pluton, då bor man nästan i motoroverallen ändå! Sen när man byter om och, är klar har man ju sin M90P :)

Edited by Ignorance
Posted
Motoroverall har ni 2 veckor. Det brukar vara m/90 premiär på torsdagen eller fredagen innan första helgpermisen.

Ni måste sy på förbands och bataljonsmärken samt kragspeglar på ett snyggt sätt innan ni får börja använda m/90.

Visst räknas motorpverall som en slags uniform. Uniform = en/samma form och ja...alla kommer ju ha den så ni är ju likformiga. Sen att man får nån spydig kommentar i matkön får man ju räkna med. ;)

Det är ju bara bra att man får ha den först, då är man mer nöjd när man får den andra sen, kommer ihåg när jag körde Taido(kampsport) och man fick ha träningskläder hela tiden för dom inte hade nån GI(dräkt) på klubben, sen när den väl kom då jävlar vart man häftig.. :)

Posted

det beror även på vilka befäl ni får. Iår fick den fina 2:a pluton dra på sig m90 efter en vecka när

övriga plutoner sydde om och om och om och om med blödande fingrar på nätterna, vilket betydde motoroverall i flera veckor :baskerPa: enjoy

Posted
det beror även på vilka befäl ni får. Iår fick den fina 2:a pluton dra på sig m90 efter en vecka när

övriga plutoner sydde om och om och om och om med blödande fingrar på nätterna, vilket betydde motoroverall i flera veckor :camo: enjoy

Fan vad drygt, tänker på Captain Sobel i Band Of Brothers när jag hör det där...

Posted

Jaha .. testerna jag tog vare inge fel på ^^ Får vi som om det löser sig med "hållet" ..Hoppas på det iaf.

Vad är anledningen till att man har motoroverall, det kan ju inte bara va att man ska sy tusen gånger?

Posted

Excercisen har nog inte så mycket med det att göra. Men som Martin sa brukar det ta några dagar, eller rättare sagt nätter eftersom det är den ända tid ni får till att sy, innan det blir schysst och värdigt.

Posted
Excercisen har nog inte så mycket med det att göra. Men som Martin sa brukar det ta några dagar, eller rättare sagt nätter eftersom det är den ända tid ni får till att sy, innan det blir schysst och värdigt.

Haha en annan hade ju syslöjd i högstadiet =P, jag har försprång på den fronten..

Posted

Själv har jag inte haft syslöjd sen fyran på mellanstadiet.. :( Men det är la inga avancerade grejer man ska sy?

Posted

Det kan vara lite klurigt att få det att sitta rakt och på rätt avstånd. Dessutom är tyget i fältuniformen ganska tjockt och jävligt att sy i.

Posted

Haha en annan hade ju syslöjd i högstadiet =P, jag har försprång på den fronten..

Hade jag med, men man får ju ändå inte använda symaskin till att sy fast märkena... :banghead:

Posted

Fast lite av poängen är väl att man SKA sitta i 3 dagar och svära över den där skiten oavsett hur mycket syslöjd man haft och hur bra det blir.

Posted
Med hur svårt är det att sy märken och kragspeglar, jag fattar inget det svåra med det hela?!

SH inte första gången han skulle ha sytt sånt. :lol:

Jadu, jag tror att befälen "hittar" fel och sliter bort märkena X antal ggr... Så det kanske inte är svårt att sy dit märket på så sätt men väl att få dem att godkänna det. :D

Posted

Med hur svårt är det att sy märken och kragspeglar, jag fattar inget det svåra med det hela?!

SH inte första gången han skulle ha sytt sånt. :)

Jadu, jag tror att befälen "hittar" fel och sliter bort märkena X antal ggr... Så det kanske inte är svårt att sy dit märket på så sätt men väl att få dem att godkänna det. :/

Precis även om det är verkligen perfekt sytt så kommer dom vara som Kapten Sobel och bara leta fram problem för att jävlas..

Posted

Men vågar man sy på det "svart gröna" tygmärket med efternamnet direkt? eller blir man utdelad ett av dom på plats? vad tror ni? Har nämligen några hemma man kan sy på direkt :P

Posted

Har inte bokat nån biljett än dock, men det borde man ta och kolla upp nu, som sagt dagen D närmar sig, är det någon som ens tänker på att vi ska gå högvakt också hehe känns som man helt glömt bort det och bara tänker på Strid i bebyggelse, iof är det väl mest det vi kommer göra men iaf, kom och tänka på hur ballt det kommer bli och vakta sthlm slott i gammal 1800tals uniform =D, Dock skulle jag hellre vilja ha den moderna högvaktsuniformen och dom där schyssta damaskrarna, är ju klockrena..

Posted
Men vågar man sy på det "svart gröna" tygmärket med efternamnet direkt? eller blir man utdelad ett av dom på plats? vad tror ni? Har nämligen några hemma man kan sy på direkt :P

Det vågar du inte. Isf måste nämligen minst hela Plutonen ha sådana. Du blir heller inte tilldelad ett sånt märke av Gardet. Man får en namnbricka istället.

Posted

****** Lite Info om tågresa*****

Jag har sett och hört av många i min kamratkrets att det e mycket frågor just kring biljettbokningen till inryck 15 januari. Jag var nere på SJ och frågade, då e det bara att lämmna in sin "bokningslapp" man fick vid första informationsbrevet, ett A4 med veckad nedre del. Sen mot det så får man sina biljetter! Hur lätt som helst. :banana

Hoppas man har hjälpt någon på traven :D

Posted
****** Lite Info om tågresa*****

Jag har sett och hört av många i min kamratkrets att det e mycket frågor just kring biljettbokningen till inryck 15 januari. Jag var nere på SJ och frågade, då e det bara att lämmna in sin "bokningslapp" man fick vid första informationsbrevet, ett A4 med veckad nedre del. Sen mot det så får man sina biljetter! Hur lätt som helst. :baskerKav:

Hoppas man har hjälpt någon på traven :blink:

Thorslund, du är en föregångsman!