Jump to content

Ommönstring

Guest adrenaline

Recommended Posts

Guest adrenaline

Jag monstrade nar jag var 18 och fick frisedel. Det som hande var val att jag fick vara dar pa pliktverket for monstring vid kl 5 pa morgonen for att sedan sitta och vanta 6 timmar for att ens bli tilltalad. Mattligt road satte jag mig i klassrummet for att hora snubben snacka om vad som skulle handa under dan och sadar. Sist av allt sa han att det bara finns platser kvar i Boden, framforallt pa pansarvagnsregementena behovde dom folk, och hade man bra betyg och sa sa blev man nog plutonbefal, 15 manader.

Nar vi skulle gora styrkeprovet blev jag istallet kallad till syrran som sa att jag var notallergisk (hade skrivit det pa halsodekl. man skickade in innan). Och sa fragade hon om jag ville gora lumpen. Jag sa att det inte lat sa kul med 15 manader i Boden, sa hon ba okej jamen da ger jag dig frisedel.

Jag angrade inte det da, och jag angrar inte det jag gjorde under tiden istallet for lumpen, men jag har pa senare ar blivit allt mer intresserad av det militara och gramt att det inte finns mojlighet att "ta varvning" som i andra lander, och ar alltsa sugen pa att undersoka mojligheterna for att overklaga och fa monstra igen, inte nodvandigtvis med utlandsstyrkan som mal, men jag kanner att jag skulle vilja ga igenom utbildningen for att det en dag kanske ger mig mojlighet att hjalpa andra, och da ar val utlandsstyrkan ett av de sjalvklara valen. Jag tror nog att jag kan snacka omkull pliktverket om nan bara berattar ungefar vilka argument jag ska ha och hur jag ska kunna overtyga dom att jag ar sjukt motiverad (for det ar jag).

Lider dock av latt astma och notallergi, det vet dom ju redan sa det kanske ar svart... Vad ar din asikt? Hur ska jag ga tillvaga? Aka dit och tjata face to face eller ringa? Och med vilka belagg och argument? Vilken approach liksom? Har du nan polare/hort nan historia om nan som lyckats med nat dylikt?

Vore sjukt tacksam for hjalp!

Ring eller skriv ett brev och förklara din situation för pliktverket.

Pliktverksfolket verkar gilla att få riktiga brev(i kuvert) av någon anledning, så försök med det.

Säg bara som det är, att du har fått upp intresset för det militära och att få göra riket en tjänst och hjälpa människor etc. etc.

Betona också att du känner dig starkt entusiastisk inför eventuell utlandstjänstgöring, och att du på alla sätt vill hjälpa utsatta människor i andra delar av världen.

Men ändå, du skriver att du har lätt astma och är nötallergiker.

Allergierna kanske de skulle kunna se över, men att du har astma, även om det är lite, torde vara helt stopp för dig. Du kan iaf. hälsa hem om du vill ha en stridande befattning.

Jag tror, att du egentligen skulle fått frisedel även om du visade dig positiv inför värnplikten när du var där första gången. Du skrev att du innan besöket hade skrivit nötallergiker på pappret man fick med, men inte att du hade astma.

Nu vet jag inte när du mönstrade och hur det var då, men idag så hade de förmodligen inte tagit in dig, för astma är verkligen bland de största orsakerna till varför folk blir nekad värnplikt.

Nu låter jag säkert jättenegativ, men det är tyvärr de oddsen jag ser att du har.

Siffran på antalet mönstrande som får göra värnplikten idag har drastiskt dragits ner, och konkurransen om befattningarna är idag hårdare än någonsin förut.

Men du, gör ett försök, du förlorar inget på att pröva. Ta kontakt! :D

Edited by Kato

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...