Jump to content

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Jadu Toms.. Jag har hört alla möjliga kassa bortförklaringar angående deras frånvaro så varför inte redgöra din?

3 yngre från oss ställde upp medan 6 äldre närvarade, och det är en hel del med student och grejor så jag undrar varför alla vi kunde då de 20 yngre förmågorna var spårlöst försvunna ;)

De sista bilderna är från kmarschen, kom ihåg att klicka "nästa" för nästa sida.

http://www.pixnet.se/affa/Faltjagarungdom/

Edited by almkvist
Posted (edited)

Fina bilder..såg att du hade med Gps:en :clap: och den funkade bra?

Jag var på klassresa jag...missade inte gärna det då det troligen var det sista vi gjorde i klassen som den är nu. Men nu efteråt är det nästan så jag ångrar mig..

Edited by TomS
Posted
Fina bilder..såg att du hade med Gps:en :baskerPa: och den funkade bra?

Jag var på klassresa jag...missade inte gärna det då det troligen var det sista vi gjorde i klassen som den är nu. Men nu efteråt är det nästan så jag ångrar mig..

Gpsen ja, fungerade utmärkt. Hammarstrandsområdet ligger på 4 olika kartblad, dvs att det är väldigt svårnavigerat med kartorna då man måste fippla med de konstant. När Xerxes Yngve är utdelat är det bara knappa in i gpsen och börja gå ;)

"Jag skulle inte lita på den där, för när det är kallt räcker batteriet bara i 20 minuter!" / Johnny :baskerKav:

Klarade mig på ett par batterier även fast jag hade gpsen på under hela tiden utom när vi låg i bas.

Guest koenigsegg88
Posted

Var det någon som befann sig på F7 och genomförde kamratmarschen där?

Posted

Jag var också där.. i 11:e grp..

mycket trevlig marsch, dock väldigt lätt!

Posted
Fina bilder..såg att du hade med Gps:en :) och den funkade bra?

Gpsen ja, fungerade utmärkt. Hammarstrandsområdet ligger på 4 olika kartblad, dvs att det är väldigt svårnavigerat med kartorna då man måste fippla med de konstant. När Xerxes Yngve är utdelat är det bara knappa in i gpsen och börja gå ;)

"Jag skulle inte lita på den där, för när det är kallt räcker batteriet bara i 20 minuter!" / Johnny 8-/

Klarade mig på ett par batterier även fast jag hade gpsen på under hela tiden utom när vi låg i bas.

Klart du klarar dig med ett par batterier till GPS:en då det är varmt, men då det är kallt så räcker batterierna bara i en halvtimme. Det har vår gode kapten fått erfara både en och två gånger. Hade du lyssnat på honom så hade du vetat att det bara är kompisen i fickan som är att räkna med vid orientering. :lala:

I övrigt var det en rätt angenäm övning, synd bara att det var så få östersundare som fick uppleva den. :/

Dagens ungdom är förslöad. Det gäller förvisso mig med men unge herr TomS kan ju ta och närvara på vår gode ungdomsansvarigs nästkommande övning istället så även du får lite utmaningar. :clap:

Posted (edited)

Jag var funktionär på målupptäckten.

EDIT: Vådatänk.

Edited by Skoog
Posted
Klart du klarar dig med ett par batterier till GPS:en då det är varmt, men då det är kallt så räcker batterierna bara i en halvtimme. Det har vår gode kapten fått erfara både en och två gånger. Hade du lyssnat på honom så hade du vetat att det bara är kompisen i fickan som är att räkna med vid orientering. :)

Hur tänker du nu?

Om den e normal (för de flesta i alla fall) så pekar den ju inte precis i någon vettig riktning, å e den glad så pekar den ju framåt alt. uppåt???

:)

Posted
Klart du klarar dig med ett par batterier till GPS:en då det är varmt, men då det är kallt så räcker batterierna bara i en halvtimme. Det har vår gode kapten fått erfara både en och två gånger. Hade du lyssnat på honom så hade du vetat att det bara är kompisen i fickan som är att räkna med vid orientering. :rolleyes:

Hur tänker du nu?

Om den e normal (för de flesta i alla fall) så pekar den ju inte precis i någon vettig riktning, å e den glad så pekar den ju framåt alt. uppåt???

;-)

Du bör ana en _viss_ ironi i Wesséns inlägg, vi har råkat ut för samma befäl som är emot allting som är mordernare än hans födelseår. En kompass behöver man minsann inte byta batterier på. (en sol behöver man aldrig bära med sig)

Posted
Klart du klarar dig med ett par batterier till GPS:en då det är varmt, men då det är kallt så räcker batterierna bara i en halvtimme. Det har vår gode kapten fått erfara både en och två gånger. Hade du lyssnat på honom så hade du vetat att det bara är kompisen i fickan som är att räkna med vid orientering. :D

Hur tänker du nu?

:2guns:

För att förtydliga så menade både jag och den gode kaptenen kompassen då jag skrev kompisen i fickan. Har en känsla av att du fick en annan uppfattning. :uuh:

Du bör ana en _viss_ ironi i Wesséns inlägg, vi har råkat ut för samma befäl som är emot allting som är mordernare än hans födelseår. En kompass behöver man minsann inte byta batterier på. (en sol behöver man aldrig bära med sig)

Ungefär så. Ursäkta om jag var otydlig men inlägget var väl mest grundat på våra interna upplevelser. Allvarligt talat så fungerar både karta och kompass och GPS om man är duktig. Det bästa är om man har båda.

För att gå åter till ämnet så har de tidigare kamratmarscherna i vårt förbunds regi kantats av oskicklighet inom orientering och anledningen till att det gick så bra just den här gången var bland annat på grund av Almkvists goda initiativ att medbringa ett litet hjälpmedel i form av GPS-aparatur.

Posted (edited)
För att gå åter till ämnet så har de tidigare kamratmarscherna i vårt förbunds regi kantats av oskicklighet inom orientering och anledningen till att det gick så bra just den här gången var bland annat på grund av Almkvists goda initiativ att medbringa ett litet hjälpmedel i form av GPS-aparatur.

Vad är det du står här och säger? Oskicklighet? ;)

Om man har både kartakompass och GPS med sig ut så får nog kartan och kompassen mest ligga och vila i ryggsäcken.

Om man har en kompass med sig så tittar man nog inte på växligheten på träd, myrstackar och riktningen på kyrkor heller..

"Catch my drift"? som alla tuffa jänkare säger. :unsure:

Edited by almkvist
  • 2 weeks later...
Posted (edited)
Klart du klarar dig med ett par batterier till GPS:en då det är varmt, men då det är kallt så räcker batterierna bara i en halvtimme. Det har vår gode kapten fått erfara både en och två gånger. Hade du lyssnat på honom så hade du vetat att det bara är kompisen i fickan som är att räkna med vid orientering. :winner:

I övrigt var det en rätt angenäm övning, synd bara att det var så få östersundare som fick uppleva den. :/

Dagens ungdom är förslöad. Det gäller förvisso mig med men unge herr TomS kan ju ta och närvara på vår gode ungdomsansvarigs nästkommande övning istället så även du får lite utmaningar. :-P

"När Xerxes Yngve är utdelat är det bara knappa in i gpsen och börja gå ;)"

Smidigt värre :D

Stens "hemliga" övning var inte utmanande, för mig iaf,det var säkert en passande nivå för andra delar av gruppen B-) jag hade ju väntat mig nåt värre med tanke på att det var så hemligt :D Samarbetsövningar kanske inte var så mycket att smyga med..

Edited by TomS
Posted
Klart du klarar dig med ett par batterier till GPS:en då det är varmt, men då det är kallt så räcker batterierna bara i en halvtimme. Det har vår gode kapten fått erfara både en och två gånger. Hade du lyssnat på honom så hade du vetat att det bara är kompisen i fickan som är att räkna med vid orientering. :worthy:

Dagens ungdom är förslöad. Det gäller förvisso mig med men unge herr TomS kan ju ta och närvara på vår gode ungdomsansvarigs nästkommande övning istället så även du får lite utmaningar. :-P

"När Xerxes Yngve är utdelat är det bara knappa in i gpsen och börja gå ;)"

Smidigt värre :D

Stens "hemliga" övning var inte utmanande, för mig iaf,det var säkert en passande nivå för andra delar av gruppen :lala: jag hade ju väntat mig nåt värre med tanke på att det var så hemligt :-P Samarbetsövningar kanske inte var så mycket att smyga med..

Berätta gärna mer om den superhemliga övningen...När vi pratar om Sten kan man förvänta sig att övningarna inte blir aldeles för hårda. Tur att man stannade hemma, spenderade helgen med högklassig klättring i Stugun istället. ;)

Posted (edited)

Vi var väl 25 stycken kanske, ett gäng från Ström också. Vi blev indelade i tre grupper. Vi började fre. med att upprätta förläggning

Lör. Samarbetsövningarna gick till så att man var på en station,

Första stationen: var att upprätta en ra 180 i läge klar med en kvart som maxtid.

Andra: sätta ihop en bår och bära en person i båren till ett ställe och sedan plocka ner båren.

Tredje: få upp en eld.

Fjärde: släcka en brinnande gubbe och förflytta honom till ett "sjukhus" och sätta ett plåster på honom.

Senare på eftermiddagen åkte vi båt till en ö och där skulle vi bygga skärmskydd..

sön. började med att plocka ner förläggningen därefter skulle vi se olika växter t.ex lingonris och säga vad det används till m.m och så fick vi kolla på 15 olika och man fick poäng för varje användning

efter det fick vi kolla på ett bord där det låg 20 olika saker och så skulle man komma ihåg så många saker som möjligt

Slut

Inte direkt avancerade grejer....tyvärr

Det var väl en par timmars väntan några ggr per dag så det var ganska drygt emellanåt också, sen fick vi ju färdiglagad mat, coca cola, fanta och glass

ganska lök

Edited by TomS
  • 6 months later...
Posted
Första stationen: var att upprätta en ra 180 i läge klar med en kvart som maxtid.

:banghead: på en kvart? det är rätt gott om tid de :P någon grupp som behövde mer? ;D

Posted

:) på en kvart? det är rätt gott om tid de :P någon grupp som behövde mer? ;D

Herregud, det tog 5 minuter för ett gäng nybörjare sist jag hade utb. på RA'n

• 4 months later...
Posted

jag var där, var med i det laget som vann :dribble:

Jag var i grupp 11.En lång jävel med hög röst.

Posted

Ingen som var på årets? Kamratmarschen "light", pga att vi endast var 10 pers anmälda, 1-3 maj.