Jump to content

Streck


Recommended Posts

Streck är lik som grader ett mått på vinkel, inte sträcka. På 1000 meters avstånd är ett streck lika med 1 meter, på 100 meter 10 cm osv

 

Streck har du vid avståndsbedömning, måletsbredd i meter/antal streck= avst i Km. Vad är lämpligt att använda som ETT streck, knogen är ungefär 30streck och är väl 2cm bred. Någon som har ett bra mått på Ett streck

Edited by siros
Link to comment
Share on other sites

Någon som har ett bra mått på Ett streck

Vad som redan sagts, en tusendel av avståndet är ett streck. Streck används bland annat vid avståndsbedömning men inte enbart.

Edited by BJE
Link to comment
Share on other sites

Vad är bra att använda för att ha som streckmätare.

En kikare eller ett kikarsikte med streckplatta är ju att föredra. Är det större vinklar så går det även med en streckkompass. Alltså samma prylar som när man vill mäta i grader.

 

Om jag förstått din fråga rätt vill du alltså ha någonting som om du håller i det ger vinkeln 1ˉ.

MAS-formeln har du redan angett så då är det ju bara att räkna.

M = sökt

A = armlängd (eller avståndet från ögat till objektet)

S = 1ˉ

 

M = A x S = A x 1 = A

Eftersom A är M x 10³ innebär det att om du mäter avståndet till objektet i meter får du objektets bredd i millimeter. Så är din arm 0,5 m så ska objektet du håller upp vara 0,5 mm brett.

 

Streck är egentligen ingenting annat än radianer * 1000 (och med viss avrundning) för att göra det lite lättare att räkna med än decimaltal. 2pi = 2 x 3,14159265... = 6,2831853... 2pi*1000 blir alltså cirka 6283,1853, sedan avrundas det i Sverige till 6300¯ och i NATO till 6400 mils.

1° = pi/180 vilket blir cirka 0,01745... , i streck borde det alltså bli 17,45 men med avrundningen så är det 17,5ˉ.

 

MAS-formeln är egentligen formeln s = r * Θ vilket ger sambandet mellan båglängd, radie och vinkelns mått i bågmått. Så det vi i MAS-formeln kallar målets bredd är egentligen ingen bredd (vinkelrät mot avståndet) utan en båglängd, men vid små vinklar spelar detta ingen större roll. Hade inte streck varit rad*1000 hade målets bredd och avståndet varit i samma enhet men nu är avståndet 10³ större än bredden (båglängden).

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att WP(Warsawapakten) använde ett vinkelmått där det gick 3280 enheter/varv. Någon som kan bekräfta och som vet namnet på detta mått? Det torde väl i så fall vara det mest exakta i förhållande till 2π x 1000?

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att WP(Warsawapakten) använde ett vinkelmått där det gick 3280 enheter/varv. Någon som kan bekräfta och som vet namnet på detta mått? Det torde väl i så fall vara det mest exakta i förhållande till 2π x 1000?

WP använde 6280 "streck" per varv. Vilket mycket riktigt är mer exakt än 6300 streck, vilket är mer exakt än 6400 mils.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...