Jump to content

Göteborgsvarvet 2006

siros

Recommended Posts

Tjena

13maj är det dags för årets göteborgsvarv (21km). Är det någon på forumet som har sprungit/ska springa varvet? Någon med erfarenheter som är värda att nämnas. Jag ska själv springa för första gången iår. Är det något speciellt man ska tänka på?

Hörde av en polare att han och sin pluton från hkpflj ska ställa upp. Inga andra förband som ställer upp?

//Siros

Jag har sprungit de senaste två gångerna. Blir inget i år. Mitt tips, träna långa distanser (no shit!) och förbered dig mentalt på den tunga sista biten längs avenyn och därefter... Skaffa ordentligt bra skor som passar foten ordentligt, och så till att de är ordentligt insprungna!

/simon, tvåfaldig gbgvarvs-deltagare och ett antal tånaglar färre...

förbered dig mentalt på den tunga sista biten längs avenyn och därefter

Är det något speciellt som är jobbigt den sträckan, eller är det bara att det är slutet av loppet?

Mina löpträningar har skett lägs med landsvägar och stigar ute i skogen. Det känns skönt att få springa i stan istället. det känns skönare kan jag tänka mig att ha så många del mål att passera.

Vad orsakade dina nagelbortfall :Malaj:

Det är svag uppförsbacke en bra

Förstår vad du menar. de är minst sagt irriterande. Själv vet jag inte hur jag ska ta mig igenom varvet :Malaj: Det var ett impulsivt beslut att köra varvet iår. Jag får väl köra på min vilja och den aningen anorlunda och spännande terrängen. Har inte tränat något inför varvet, så nu är det kvällslöpning varjekväll :)

Har hitills sprungit 13km som längst

Det är svag uppförsbacke en bra

Förstår vad du menar. de är minst sagt irriterande. Själv vet jag inte hur jag ska ta mig igenom varvet :) Det var ett impulsivt beslut att köra varvet iår. Jag får väl köra på min vilja och den aningen anorlunda och spännande terrängen. Har inte tränat något inför varvet, så nu är det kvällslöpning varjekväll :)

Har hitills sprungit 13km som längst

En månad kvar knappt men än finns det tid att träna på. Börja med att försöka få in några långpass på säg 15-17 km i lugnt tempo. Dock inga längre distanser än 10 km veckan innan loppet och vila dagen innan. Hur mycket i övrigt du skall springa beror på din tidigare löperfarenhet. Nybörjare bör t.ex. inte springa mer än 3-4 mil i veckan - att plötsligt tokträna leder bara till skador...

I övrigt - ät ordentligt innan men inte närmare loppet än säg 3 timmar och drick innan (glöm inte lätta på trycket innan start) men tokdrick inte under loppet

Blånaglar beror som regel på för små skor - fötterna sväller på längre distanser men redan på en halvmara kan det märkas. Det kan därför vara nödvändigt att ha skor som är något nummer större än vanligt - det brukar man märka efter sitt första längre lopp eller långpass :)

Skall springa för första gången, har inte kunnat träna så mycket som jag önskat och nöjer mig med att komma runt tror jag...

Du är inte ensam. Själv nöjer jag mig att komma runt samt att inte gå vid något tillfälle. de får joggas långsamt istället.

Jag har stora förväntningar på stämningen under loppet. Jag tror att det blir roligare att springa med över 30 000 andra samt över 100 000 åskådare än att köra själv hemma i skogen på löpspåret.

Lite som skillnaden mellan marschträning en höstkväll på tomma landsvägar och nijmegenmarschen, fast inte så stor då!

Jag funderar på hur knän och fötter kommer ta underlagsbytet från skog till asfalt. Får väl köra mer på asfalt innan loppet

//Siros

Jag ska springa min andra gång. Jag hade inte tänkt springa, men när jobbet pröjsar resa, halva avgiften och käk tyckte jag att det var lika bra.

När jag sprang förra gången var jag 15 år (nu 19), jag hade bara sprungit milen innan den gången och när en av de två milen var avverkade började krafterna tryta. Efter ca 12 km började jag ta en mugg vatten i varje vätskestation, mycket dumt. På bron som leder tillbaka till fastlandet började hållen komma och den blev bara värre och värre hela vägen in till slottskogen. Jag hade dessutom för små skor och otapade fötter, SKOSKAV.

Jag hade siktat på att komma in under två timmar, kom in på 2,19.

Nu är det nya tag och eftersom varvet i år infaller veckan innan extramönstringen blir det en naturlig avslutning på löptränigen inför extramönstringen.

Fick "klart för start" igår med posten. Hamnade i startgrupp 9, startar 15:52. Fler som hamnade där??

/Håkan

Jag och far min hamnade där. Han springer för ungefär 6 gången, medan det är första för mig.

1 vecka kvar - hur ser eran uppladning ut?

Själv jobbar jag antagligen så jävligt att enda träningspasset kvar blir på onsdag. Var ute idag och kände på 1,5 mil och hade krafter kvar när jag var klar. Känns positivt i alla fall..

/Håkan

Startgrupp 12 hamnade jag i.

Jag har inte tränat något inför varvet. ska slänga in någon eller några pass nu i veckan, mer blir det inte,

Inga problem det kommer gå bra ändå!!

Ska dit med 2nsky från hkpflj.

Hoppas på att jag klarar banan, har återhämtat mig efter att vilat i 1 månad pga benhinnor.

Sprang strax över 1 mil i morse, gick klockrent utan ansträngning(på ca 50 min), så borde ta mig runt iaf...

Befälen ska oxå vara med o springa. kul grej blir det nog.

Lycka till

//Patron

Tjena

Då var årets göteborgsvarv avklarat. Själv kom jag runt på 2.06.52 och är hyfsat nöjd då jag var på en 18års fest kvällen innan. Hur gick det för er?

Det här intresserade mig mycket, ett mycket trevligt lopp men mycket publik och en massa liveband längs med loppet

//Siros

• 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...