Jump to content

engelska förkortningar VS svenska ;)


granQ

Recommended Posts

Har spelat och sett för mycke på film... vet att jag under lumpen.. (fan vad besviken man blir om man sitter här ett år och inte får rycka in av besparingsskäl eller liknand ;( ).. ahh back to topic.. vet att dom under lumpen kommer drilla hårt med allt typ "skydd".. ge "eld" med mera.. men måste säga att "take cover" "cease fire" med mera ligger så mycke lättare i mun.. och vid den övningen nu i polen.. strong resolve tror jag den heter.. med woodland och treeland och alla lustiga namn ;)

så sa dom att det var bra för att "öva"  militär engelska med mera.. borde man inte då lära ut det redan i vpl.. visst kan kännas dumt att en svensk armé snackar engelska.. men varför inte??

 

okey.. kanske håller med om att svenska ska pratas med mera.. men ändå.. lite kommentrarer om det hade suttit bra ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte på att man ska köra engelska i svenska försvaret. Någon måtta på anpassningen till anglosaxerna får det vara. Det är okej att köra på sitt modersmål inom Nato så varför skulle vi gå ett steg längre?

 

När det gäller att lära ut militärengelska under värnplikten är väl det ett bra förslag. Problemet är nog att få in ytterligare ett utbildningspaket inom ramarna för värnpliktstjänstgöringen.

 

Vissa grundläggande moment som engelska bokstaveringsalfabetet och signalering borde dock kunna beredas utrymme om så ej redan görs. Det var ett tag sedan man gjorde lumpen så jag har ingen koll på om det redan ingår eller ej.

 

Den som vill förbättra sin militärengelska på egen hand inhandla Sven Krigsman och Jörgen Svenssons Militärordbok på engelska och svenska.

 

Här finns en svensk-engelsk militär ordlista

http://www.ut.ngb.army.mil/clp/linguists/fbis/swedabb.pdf

Link to comment
Share on other sites

grejen är oxå att det måste sitta i ryggmärgen. Om en gruppchef funderar 1/10-del för länge på vad ngt heter kan det betyda gruppens död. Lite annorlunda med radiotrafik där inte tiondelarna avgör. Vet att när jag drabbades av en riktig explosion i vagnen uppe i boden så sket jag i att använda rätt kommandon, bara jag fick ut besättningen. Dock visade det säg efteråt att jag hade gett nästan rätt kommandon, detta tack vare att de är så enkla o självklara!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...