Jump to content

Vem vill vara ÖB?


Magnus

Recommended Posts

Är lite sugen på att leka ÖB/beslutsfattare. Leken går till så att jag gör ett scenario och NI bestämmar vilka åtgärder som ska genomföras, hur man ska tackla problemet, gärna så detaljerat som möjligt. Scenariot kanske känns igen :rolleyes: Ok, here we go...

 

En dag under sommaren i år exploderar några kraftiga bomber runt om i Sverige. Bland annat så förstörs flera av riksdagens byggnader, delar av slottet, telestationer, delar av öresundsbron och en stor del av Högkvarterets huvudbyggnad. Statsministern mördas av prickskytt. Detta sker inom loppet av 15 minuter. En grupp somaliska terrorister tar på sig dåden. Sverige kräver att terroristerna skall ställas inför rätta, men Somalia vägrar då dom har ett horn i sidan till Sverige. Anledningen till att dom har det är oväsentligt. Resultatet blir att relationerna mellan Somalia och Sverige blir allt mer ansträngda, och efter 6 månader drar det ihop sig till krig.

 

 

Vad skulle nu du göra om du var ÖB/annan beslutsfattare? Vad blir dina första åtgärder direkt efter attentaten? Vad gör du under de 6 månader då det drar ihop sig? Vad gör du när kriget är ett faktum, om det nu blir det?

Link to comment
Share on other sites

Oki mange lite taskigt av mig att gå på det på det här sättet men rätt ska vara rätt. Det finns ingen ordentlig regering i Somalia!!! typ regeringen kontrollerar en mycket liten del av landet, så du kan faktiskt avskriva det där om ett horn för det behövs inte!! den somaliska regeringen skulle antagligen ändå inte kunna grippa terroristerna

 

Oki nr 2 jag tror att om detta skulle hända vorre det Al Queda som låg bakom

Somalia är en stat med mest muslimer med en befolkning på ca 10 miljoner. Det är också en av världens fattigaste länder en bra grogrund för Al Queda, de har även opererat där i verkligheten med bla bombningarna av en amerikansk ambassad. Först och främst om vi ska vara realistiska så skulle säkerligen Sverige ej vara ensamma om att slita halsen av dessa terroristerna, jag tror att USA speciellt skulle anmäla sig som frivilliga att rensa ut terrorister från Somalia, de har redan haft långt gående planer i verkligheten att göra det efter 11 september.... men har inte gjort det pga Black Hawk Down. Jag tror att NATO skulle ställt upp, men låt oss säga att de inte gjort det....

 

Först och främst skulle jag erbjudit stora summor pengar för de efterlysta! typ 100 miljoners klassen (det är ju trots allt serious shit du snackar om) Sedan skulle jag skickat ditt lite mannar gärna lojala invandrare utav somaliskt ursprung ( finns såna) en vinst med vårt "multi kulturella" samhälle. Jag skulle skickat ned dessa till Somalia för att göra lite Recon som att snacka med lite Warlords och sånt ( dessa styr ju till stora delar Somalia) efter att vi pröjsat dessa lite pengar och våra agenter talat fint så skulle jag börjat skicka special trupper ditt. Denna taktik påminner mkt om USAs mot talibanerna och deras samarbete med Norra Aliansen . Jag skulle till dessa specialtrupper genast skaffat lite fordon som humvee och även in handlat lite Apache helikoptrar ( om ej det finns svenska piloter som kan flyga dem så hyr jag in piloterna)

Sedan på dessa Krigsherrarnas marker skulle nu våra Apache helikoptrar stå och elit styrkor stå jag skulle då börjat att göra räder efter info som vi fått från våra multi kulturella lojala somalier vilka obemärkt kan spanna och även på inf från folk som vill ha pengarna. Efter ett tag tror jag att vi skulle lyckas ta dem en efter än Såvida de inte flyr utomlands ( givetvis har jag redan skickat delar av vår flotta för att bevaka somalias kust) vi har också för länge sedan tala med grannländerna och bett( betalat dom, vi snakar om korrupta afrikanska regimer, money talks) dom att bevaka gränserna nogrannare med hjälp av svenska trupper som flygts in med vanligt plan eller hercules. Segern skulle sen stå vid dörrn och tillslut skulle alla terrorister vara fångade

 

Jag skulle givet viss börjat med att hålla lite tal till nationen osv som förhoppningsvis skulle inge hop för svenskarna och gå till historien:)

 

 

MVH Braveheart som Sveriges ÖB

Link to comment
Share on other sites

Hehe Greven:) fråga mange jag spelar bara med, ser att du inte är mycket av rollspelsfan:)

 

Men här är det diffust om vad som är skoj och allvar

Link to comment
Share on other sites

Guest Greven

Jo då - jag är en stor rollspelsfan oavsett om det handlar om taktikfältövningar, tillämpad övning i att vara kidnappad, stabsövningar med spel eller D&D (har spelat sedan 83).

 

Det var inte rollspelet PER SE som jag reagerade mot utan förutsättningarna och lösningen.

 

Visst skämtar ni?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte uttala mig om vad Mange skrivit men om vad jag har skrivit så är det med glimten i ögat. Under dom förutsättningar som Mange skriver (vilket jag tror är att Sverige ska agera självt, får ej hjälp av andra länder) så är mitt förslag i grova grad lämpligt om man vill sätta fast terroristerna. Det är inte utan vilje det är på sätt och viss en kopia av Afghanistan, Donald Rumsfeldt skulle nog tyckt att det lätt rimligt, förutom att USA hade ett mycket stort flygunderstöd vilket Sverige ej skulle kunna ha överhuvudtaget men det skulle nog gått ändå Somalia är ett litet land. Jag skulle gärna vilja höra dina invändningar

 

Greve

Link to comment
Share on other sites

Omedelbart efter attentat skulle jag sett till att försvarmaktens tillgångar skyddades. Dvs, full bevakning, hemvärn vid mobförråd och liknande. Flygvapnet på hög beredskap för att bemöta eventuella oänskade civila flygrörelser.

 

I övrigt finns ingen militär lösning på detta problem. Somalia är för obetydligt och ostrukturerat för att anfalla militärt. Inte heller intressant att jaga dom skyldiga. Motivet kan knappast vara politiskt, skulle anta att anledningen skulle kunna vara svensk vägran att låta sig utpressas för pengar.

 

Lös problemet civilt genom att se till att dom inte tar sig in i landet något mer. Totalt stopp för all invadring tillsvidare. Ge order till SÄPO att bevaka alla misstänkta invandrare. Finns det skyldiga i landet så leta upp och arrestera dom.

 

Eftersom det inte kan finnas mycket grogrund till att dessa terrorister får något stort stöd för sina operationer varken i Sverige eller någon annanstans så är bästa lösningen att svälta ut dom.

Link to comment
Share on other sites

PAL jag tror Mange skapparen av problemet är den vi ska vända oss till när det gäller vägledning angående motiven..

Tja bevaka invandrare blir svårt vi har ju Ca 1 000 000..... och ca 80 000 somalier.

 

Ditt påstådda motiv utpressning kan rent av inte funka ty inget land någonsin har gått med på utpresning om de skjuter statsministern osv eller hota med det, har inte hänt kommer inte att hända, de får aldrig en krona...

 

Det finns bättre sätt, utpressa företag tex det var en kille i Tyskland som hotade att kasta brunslock från broar över autobahn endast mot Mercedes bilar, och ville ha pengar för att inte göra det...... jag kan inte hela historien men en mycket bättre ide än den du snackar om ( Mercedes skulle verkligen förlora pengar ty ingen skulle vilja åka merca när de var de enda bilar som var utsatta)

 

Jag tror att Al Queda är det enda rimliga antagande i denna situationen, Sverige har många muslimer, Al Queda är emot hela västvärlden!, inte bara USA.. dessutom så har Göran öppet stöt USA i kriget mot terrorismen en anledning att döda honom, låt oss också  tänka oss i termerna "easy target" i bland statscheferna i EU ligger nog Göran i top... Hans granne i våningen åvan på blev tex utsatt för inbrott!! Det var en förvirrad kvinna som hur ledigt som helst kunde gå in i Görans lägenhet... när han var hemma! Tja döm själva hotbilden finns, vi har dessutom ingen kontroll för inrikes flyg för bomber och vapen. Att inte släppa in invandrare ett tag skulle inte hjälpa och det går inte at göra i heller, är det nån som glömt att vi är med i schengen kanske???? stänga gränserna efter dådet ja...

Link to comment
Share on other sites

Braveheart: Du märkte ord för mig, så nu märker jag ord för dig :)

 

1. Göran är nog inte högst i topp på Al Quidas 'most wanted' lista. Tror nog att det är Tony Blair.

 

2. Göran var inte hemma när kvinnan tog sig in i hans lägenhet, men hans fru och barn var det.

 

Så nu fick jag ge igen :)

 

Greven: Skapade den här tråden som en kul grej bara.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte vara taskig, och jag ber om ursäkt om jag låter hård, men det här scenariot med Somalia och allt är ganska kasst. Kunde vi inte hitta på något nytt som är bättre? Vi får skapa en rollspelsklan... :)

 

Förresten, är det någon här som känner till något rollspel man kan spela gratis på nätet??

 

PS. Jag vill inte hacka. Se det som konstruktiv kritik. DS.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Link to comment
Share on other sites

braveheart.. kan inte säga något fall med 100 % finns säkert någon som hittar eller vet.. men visst har stater betalat ut "lösen" även USA.. tror det gällde en flygkapning i Mellan östern..vågar inte säga mer..

 

det här citatet braveheat:

"sverige har många muslimer, Al Queda är emot hela västvärlden!"

 

det var så mycke amerikansk propaganda.. och så helt fel formulreat att du borde åka dit på hets mot folk grupp..

 

saknar ord. vet inte var jag ska börja.. men läs gärna på lite mer.. rekomendera en bok.. minns inte namnet.. får kolla när jag kommer hem men typ "talibanarna, oljan, *något* och det nya maktspelet i afghanistan" det är skriven av en kille som varit i afghanistan i typ 20 år.. och innan 9/11 så den håller inte på att spegla det amerikanska/taliban grejen efter du förstår hur det hela uppstår och allt..

Link to comment
Share on other sites

Ett annat scenario då: ryskt pansar rullar in i Finland. Helsingfors utsätts för massivt bombande. Ryska specialtrupper härjar frit i Finland. vad ska Sverige göra? ska vi hålla oss utanför konflikten eller är "Finlands sak vår sak"?

OKEY scenariot är lite gammaldags men ändå? vad skulle ni göra, beordra en Svensk mobilisering och stödja Finland med Svenska flygplan och trupper, bara inofficiellt stöd i form av Jägar och spaningsförband, eller den utprövade metoden att hjälpa finnarna med utrustning och vapen?

"Finlands öde vilar i era händer!"

Link to comment
Share on other sites

Magnaus: jag tänkte mer om vi skulle hjälpa Finarna med en aventuel strid i Finland. dvs en svenskstöt finsk armé.

Jag tycker att vi borde hjälpa iallafall. först, förbereda en mobilisering. hjälpa Finland men att fördröja Fi, med jägarföretag, och flygräder. jag tror inte ihäller att NATO är helt ointeresserade av ett aventuellt krig så nära dem.

Link to comment
Share on other sites

Kappade flyg är en helt annan situation... det är inte samma sak som att hota om attentat mot premiärminister osv....

Sedan det där om hets mot folkgrupp SKÄRP DIG!!!! Ursäkta mig men här är jag ej nådig. Jag känner många från melanöstern iranier osv som jag är bra kompisar med så kom inte och säg att jag är rasist och annat tjafs, en iranier säger religion är skit!!! en annan iranska sa att Islam var den sämsta religionen hon visste och fattade inte att nån kunde gilla den!

Sen är det så att det är så att det är lätt uträcknat att det borde finnas en ökad chans att det finns muslimska fundamentalister då det finns fler muslimer

"talibanarna, oljan, *något* och det nya maktspelet i afghanistan. Den boken har jag!!!!! JAG HAR LÄST DEN!!!!

Så kom inte med ditt snack jag är så bildad det är inte du!! jag har läst den jävla boken läst times och newsweek länge var ända nummer och varenda artikel

 

Over and out

Sedan sist men inte minst!!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...