FkN Posted April 17, 2007 Report Posted April 17, 2007 Alla förband i Livgardesgruppen har CG16 med tillhörande båge där det framgår bataljon samt kompani/insatspluton/bat-stab motsv Ungefär så här, fast två rader och utan det färgglada: Quote
johanp Posted April 17, 2007 Report Posted April 17, 2007 Alla förband i Livgardesgruppen har CG16 med tillhörande båge där det framgår bataljon samt kompani/insatspluton/bat-stab motsvUngefär så här, fast två rader och utan det färgglada: En dålig, men mer korrekt bild. Quote
Hornet Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 Kalmar Bataljonen (inga kompani märken) Insatsbåge på andra armen Quote
Beafer Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 Hemvärnet i Värmland: Vissa kompanier som har namn från gamla GU-kompanier på I2 har även en tilläggstext överst på märket. Exempel på detta är Alster och Älvdals kompanier. Quote
johanp Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 En lite halft OT ang. Värmland - jag har sett mång därifrån med infanterikragspeglar trots att de är med i Hv(vanliga inte ip), är detta utbrett och accepterat på nåt sätt eller har det bara varit slump att just de jag träffat har haft dålig kännedom om UniRFM? Quote
Beafer Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 Det är en intressant observation som även jag har gjort några gånger. Jag skulle tro att det beror på någon märklig känsla av samhörighet med Värmlands regemente som har fått en del att tro att de ska bära infanterikragspeglar. Jag har dock mestadels sett befäl på kompaninivå och uppåt bära detta. Quote
J.Nilsson Posted April 19, 2007 Report Posted April 19, 2007 Detta är komp märket för Carlstens Kompani. Norra Skärgården. Ur Skärgårdsbataljonen i Göteborg. Quote
Fu Dahlberg Posted April 19, 2007 Report Posted April 19, 2007 I Skaraborg kommer vi nu byta märken, och få P4as märke. Det kommer dock inte tas rakt över, utan ha ett specialdesignat P4märke för Hemvärnet. Quote
Tigern Posted April 19, 2007 Report Posted April 19, 2007 (edited) Så här ser vårt märke ut, Östgöta kustbataljon insatspluton nr. 4: 4-insatspluton Edited April 19, 2007 by Tigern Quote
Göta Lejon Posted April 19, 2007 Report Posted April 19, 2007 Detta är komp märket för Carlstens Kompani. Norra Skärgården. Ur Skärgårdsbataljonen i Göteborg. Ett "väskmärke"...? Quote
oak Posted April 19, 2007 Report Posted April 19, 2007 (edited) 213. Insatsplutonen Blekinge <------ 213 insatspluton blekinges gammla märke Edited April 19, 2007 by oak Quote
Guest Challe Posted April 19, 2007 Report Posted April 19, 2007 213. Insatsplutonen Blekinge <------ 213 insatspluton blekinges gammla märke Hur ser erat nya märke ut? /Challe Quote
cf112 Posted April 19, 2007 Report Posted April 19, 2007 För HV i skåne ska P7:s märke användas i "original" under flaggan, samt i förekommande fall bataljonsmärke på höger arm. Quote
Hans Engström Posted April 20, 2007 Report Posted April 20, 2007 För HV i skåne ska P7:s märke användas i "original" under flaggan, samt i förekommande fall bataljonsmärke på höger arm. Gör det inte ont att sätta fast märket på armen? Sarkasmer åsido. Känns lite fel det där (ska i och för sig inte klaga, I5are bar kompmärken på höger ärm), men UniRFM 2003 säger följande: På ärmar bärs • nationsmärke (extra nationsmärke) på vänster ärm • förbandstecken på vänster ärm • högst ett (special)utbildningstecken eller facktecken på höger ärm • gradbeteckning på ärmmatta Quote
joppe Posted April 20, 2007 Report Posted April 20, 2007 För HV i skåne ska P7:s märke användas i "original" under flaggan, samt i förekommande fall bataljonsmärke på höger arm. Gör det inte ont att sätta fast märket på armen? Sarkasmer åsido. Känns lite fel det där (ska i och för sig inte klaga, I5are bar kompmärken på höger ärm), men UniRFM 2003 säger följande: På ärmar bärs • nationsmärke (extra nationsmärke) på vänster ärm • förbandstecken på vänster ärm • högst ett (special)utbildningstecken eller facktecken på höger ärm • gradbeteckning på ärmmatta P7 är lite lite speciella Quote
oak Posted April 20, 2007 Report Posted April 20, 2007 213. Insatsplutonen Blekinge <------ 213 insatspluton blekinges gammla märke Hur ser erat nya märke ut? /Challe tyvärr så har min scanner vissa problem med att göra som jag vill. Så jag kan inte visa märket men texten är ändrad å sen är det bara mindre ändringa i färg å en linje genom märket har tillkommit Quote
Recommended Posts