Jump to content

ACU, MOLLE mm.

Adam Wilhelm

Recommended Posts

@Tinhead

XM-25 är det som blivit kvar av OCIW-projektet. Man konstaterade att OCIW blev för tungt och otympligt så man gjorde ett omfall och håller nu på att utveckla det till ett fristående vapensystem.

Lite skeptisk till verkan från 20mm granater på moderna kroppsskydd (t.o.m. härken i kubik såsom Kroppsskydd m/90A) men visst, temprerade granater med smart verkan...

XM-26 är ett hagelvapen-tillägg med magasin. Det som hänger ner verkar ha med manövrerandet av slutstycket att göra då det hänger på något som har ett spår att röra sig fram och tillbaka i.

Men dyrt är det nog :angry:

@mkn04007

Tingesten i fråga är en PVS-7 eller PVS-14 night vision google.

Monteringen på pannan är en "quickrelese" så att man bara har den där när man måste kunna växla mellan mörker och ljusseende i en handvändning.

Något måste mtrl tåla i alla fall, den skall ju vara mil-specad.

Edited by Sg Toll

Jag kommer nog aldrig sluta förvånas över deras nya ACU-pattern. :clap:

Bilden där dom sitter i skogen med en laseravståndsmätare... :)

Jajaja, dom är ju stärkaste pojka i skolgården, så grabbarna på förnämde bild kan Ni inte se.

... Överhuvudtagit!

Patroels out!

@Patroels

Fattar inte det jag heller. Visst funkar Crye's MULTICAM dåligt i barrskog, men i alla annan miljö så är det förbannat bra!

Nantick var ändå med och pröjsade utvecklingen, varför skall de då köra ACU... överstiget mitt förstånd.

@Patroels

Fattar inte det jag heller. Visst funkar Crye's MULTICAM dåligt i barrskog, men i alla annan miljö så är det förbannat bra!

Nantick var ändå med och pröjsade utvecklingen, varför skall de då köra ACU... överstiget mitt förstånd.

Tacka vet ja Marpat!

Jag kommer nog aldrig sluta förvånas över deras nya ACU-pattern. :rolleyes:

Bilden där dom sitter i skogen med en laseravståndsmätare... :banghead:

Jajaja, dom är ju stärkaste pojka i skolgården, så grabbarna på förnämde bild kan Ni inte se.

... Överhuvudtagit!

Patroels out!

Hade ju varit lite svårt att presentera utrustningen på bild annars ;)

@Patroels

Ehh, Multicam? Det är inte Multicam på de där bilderna, jämför själv...

http://www.multicampattern.com/img/new_5.jpg

https://peosoldier.army.mil/images/sensors/...ER_2673_low.jpg

@Krabu

Det jag menade var att jänkarna betalade miljoner i utvecklingspengar för MULTICAM, och så använder dem inte MULTICAM utan kör ACU istället.

Multicam trademark ägs ju av Cyreprecision, vad jag vet har skattebetalarna inget med den designen att göra utan det är en helt privat satsning. Att den används på nya skyddsvästen som tas fram av crye är deras eget beslut, dom jobbar ju med i FCS och använder väll tillfället för att ge multicam lite reklam.

http://www.defenselink.mil/news/Jul2004/n0...2004072705.html

Vinter, då vet du inte så mycket :P ;)

Saxat från Multicampattern.com

HOW IT WAS DEVELOPED

The MultiCam™ pattern was developed by Crye Precision in co-operation with the US Army Natick Soldier Research Center, as an experiment to determine whether a single camouflage pattern could be effective in limiting the visual and near-IR signature of a person across a wider range of environments and seasons.

Soon after American forces first deployed to Afghanistan, a problem with the camouflage patterns used by the US armed forces became immediately apparent. Watching the daily footage of US Forces in the mountains of Afghanistan and the deserts of Iraq wearing Desert BDUs and Woodland gear and remembering that the same problem had shown up 10 years earlier in the first gulf war, we decided good camouflage for where you are might be better than perfect camouflage for somewhere else.

Edited by Sg Toll

Det är alltså en avart av ett DoD projekt som Crye hållit på med. Amerikanska staten har ju som vana att registrera sina produkter. Så vi kan räkna med att det var en ganska tidig design.

Något som gillades av traditionalister men som ratades av dom som bara skulle ha en digital design, politiken finns inom militären med. :P

Har aldrig sagt att jag vet mycket ;)