Jump to content

Söker namnet på en bokserie...


Recommended Posts

Min polare berättade tidigare idag om en bokserie han fått äran att glutta på, det var en presentation i nutidsform av kriget, vinklat från båda sidor och framförallt så var det kontemporärt - alltså från den tiden. Första bandet kom ut 1940 och det sista 1947.

 

Hade varit intressant att läsa om kriget ur ett perspektiv där man skriver utan att veta hur det kommer gå, så att säga.

 

Någon som har en aning om vad bokserien heter, och var man kan få tag på den?

Link to comment
Share on other sites

Kan inte svar just på den frågan men kan komma med ett annat boktips: " Spionage & Krigshemligheter" Utgiven av Readers Digest. Böcker fullsmockade med fristående ögonvittnesskilldringar samt utdrag ur böcker osv. Allt möjligt tas upp i boken, norska och dasnka motståndsrörelsen, am. fallskärmsjägare, jagarbesättningar i stilla havet mm mm. Rekommenderas varmt!

Jag hittade böckerna på Tradera. kan finnas på antikvitetsaffärer.

Link to comment
Share on other sites

Min polare berättade tidigare idag om en bokserie han fått äran att glutta på, det var en presentation i nutidsform av kriget, vinklat från båda sidor och framförallt så var det kontemporärt - alltså från den tiden. Första bandet kom ut 1940 och det sista 1947.

 

Hade varit intressant att läsa om kriget ur ett perspektiv där man skriver utan att veta hur det kommer gå, så att säga.

 

Någon som har en aning om vad bokserien heter, och var man kan få tag på den?

 

Låter som nå´t min morfar hade i bokhyllan. Men det var tryckt 1946 eller 1947 och täckte tiden fram till Nürnberg. Världskriget i bild tror jag att det hette. Har inte kvar bokserien och morfar är borta se´n länge så mer än så vet jag inte.

 

Hittade det HÄR på Google:

 

KRISTIANSSON, STEN: Världskriget i bild. Del I av VII. Bokförlaget Hermes 1942. Imiterat halvfranskt band. 26 x 20 cm. Rikt fotoillustrerad.

SEK 80 (USD~ 10) · ask Jakob Bokhandlare Antikvariat, Norrtälje (SE) · JAKV17460 ·

 

Kanske kan vara nå´t?

Link to comment
Share on other sites

Min polare berättade tidigare idag om en bokserie han fått äran att glutta på, det var en presentation i nutidsform av kriget, vinklat från båda sidor och framförallt så var det kontemporärt - alltså från den tiden. Första bandet kom ut 1940 och det sista 1947.

 

Hade varit intressant att läsa om kriget ur ett perspektiv där man skriver utan att veta hur det kommer gå, så att säga.

 

Någon som har en aning om vad bokserien heter, och var man kan få tag på den?

 

Jag har en bokserie jag fått utav min farfar som heter "världskriget i bild från Versailles till nu" och består utav åtta böcker sista delen heter "världen i bild jag kollade lite snabbt men årtal för tryck hittar jag inte men jag är ganska så säker på att dom kom ut året efter det år de behandlar.

Första boken behandlar första världskriget sedan så följer banden från I till VIII (första boken är skriven 1940 gissar jag på)

Sedan så följer åren på varandra.

 

Böckerna är fyllda med bilder jag inte sett någon annan stans.

Jag tror mycket av texterna är från samma år som böckerna handlar om en del texter (med analyser och sånt) är skrivna året efter. Observera dock att jag inte är säker på detta då det inte står något utgivningsdatum.

Det är dock mycket intresant att läsa om hur man beskriver bombningarna utav Dresden och hur alla de nu kända offensiverna (t.e.x ryska sommar offensiven, dagen D osv) på ett helt annat sätt och med helt andra ögon än vad man är van vid från nutida böcker och historia.

 

Jag ber att få återkomma med mer information om förlag och lite annat lite senare idag då jag hunnit titta igenom böckerna lite mer.

 

 

edit

såg nu vad fanjunkarn skrivit, har börjat läsa lite i böckerna nu, ska laga mat och sedan tänkte jag fota dom lite så ni får se detta underbara läderdoftande verk :baskerKav:

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...