Jump to content

FBU ungdom

PET

Recommended Posts

Har hört att det ska ske en mindre omvälvning angående ungdomarnas uniformsbestämmelser. Bla. så skaden gamla "gradbeteckningen" med 1-4 "streck" tas bort och ersättas med "romber"? :D

De ska också få ett gult band där det står UNGDOM?

Har hört allt på avig-vägar, kan någon bekräfta?

I min mening är det här j-t tråkigt... Att alla ska vara så j-a rädda för barnsoldater osv... Med alla dessa restriktioner som har kommit och kommer så kommer de med största sannolikhet att förstöra ungdomarnas, i min värld, absolut bästa möjlighet till dräglig fritid. :)

Jösses...

Ja det stämmer. Guld strecken togs bort för nästan ett år sedan. Dom enda märkerna som ungdommar nu får bära är flaggan namnskylt och det runda FBU ungdoms märket över namnskylten. Altså det märket sys fast på bröstet.

För att visa vilken kurs då går så har dom modifierat det runda märket och broderat in små svarta romber i det. Tex en romb FK två romber LK1 och Tre romber LK2 och fyra romber klar FBU-U kurs.

Vi fick våra nya märken för ca 4månader sedan.

och det runda FBU ungdoms märket över namnskylten.

öhh...nu hänger jag inte med här riktigt..

Vi har iaf det runda FBU-U märket på vänster arm, inte på bröstet. På bröstet sitter som redan nämt en namnskylt samt ett textilnamnband med texten "Ungdom" i svart text och med en fin solgul bakgrund. :(

Känns så där bra. Men med lite kammofärg så blir gult till grönt ;)

det gula märket är riktigt groteskt fult....funderar på att fästa det med kardborre så att man kan plocka av och på det som man vill. Någon som har erfarenhet av att fästa märken med kardborre, funkar det???

Funkar alldeles utmärkt! ;)

Fast jag har inte orkat fixa det än, utan har bara tänkt tanken.

Men en kompis har gjort och han är så nöjd så.

Men grabben är en skam för FM, han sydde inte själv :sneaky2

Jag har funderat på fästa ett namnband där ungdomsmärket skall sitta när man har tagit av det..

Men som sagt, kammofärgen har löst det mesta1 :)

Angående flaggan. Enligt min fänrik här nere så skall vi bla ah flaggan för att folk skall kunna se vilket land vi kommer i från på HVSS.

Låter lite långsökt tycker jag. Men snygg är den iaf på axeln! ;)

Alltså, det som har gällt iaf. tidigare (och jag har inte sett någon officiell ändring på detta iaf. inte inom MDG 63) är att ungdomar inte får ha uniform. FU 90 har delats ut som överdragskläder, dvs. den ungdomsledare som har låtit ungdomarna ha flagga på ärmen har brutit mot reglerna ty om överdragskläderna förses med nationalitetsbeteckning så blir de en uniform.

Sen vet jag att det har varit på förslag och tydligen också beslutats om att en enhetlig ungdomsuniform (märken till FU 90) ska införas. Jag har dock inte sett något definitivt om hur den ska se ut.

Jag snacka med någon typ som va boss för CFB för några månader sedan och han sa att flaggan fick bäras för att den sattfast sydd från fabrik och skulle inte tas bort.

Konstigt att vi inte fått något gult märke. Vi har vårat runda FBU märke med romber på bröstet. och inget annat än flaggan på armen.

Vi (i Skbg) har inte fått några ev de "nya" märkena än, men jag antar att de kommer nu i November då vi har våran utb kontroll.

usch, då får man 4 romber, tänk vad tiden går. känns som om det var i går jag var GK.

*Skuggan känner sig gammal* :(

I våras var jag med och arbetade igenom de ändringar som har genomförts under hösten. Sen är ju inte jag nöjd med alla kan jag inte säga...

Ändringarna var att nu står det i UniFr att Ungdomar skall bära uniform med flagga och förbandstillhörighet.

Förbandstillhörigheten skall vara ett enhetligt märke med alla de andra ungdoms organisationerna. Anledningen är att ÖB har fått spader på alla olika färgglada märken som finns och skall gå över samtliga förbandstecken i landet. Det kan bli typ runt, men HV/U får sitt märke i det FV/U får sitt osv. men i stort samma märke som visar att det handlar om ungdomar.

Den gula remsan på bröstet visande att personen är Ungdom skall också bäras. Kragspeglar skall inte bäras.

en av anledningarna till den gula remsan var att det var allt för frekvent förekommande att ungdomar tjuvåkte på tåg och dylikt...

Håller med övriga här ungdomsmärket är SANSLÖST ovackert!

När de började prata om de nya märkena i våras fick jaf för mig att det var frågan om ett grön/svart tygmärke modell namnskylt. Men när jag sedan fick se dem så tänkte jag bara fy ***. Kul att det finns ett gäng Hv/u FBU-U här!

Kände bara till mig själv och Fågel Fenix.

Slut.

Hmmm som sagt har vi vårat runda fbu märken med romber på fast sydda på bröstet.  Inget gult märke

Då säger jag hmm. :) HAr ni edet på bröstet ?!

Det är ju som att gå med ett förbandsmärke....på....bröstet..

Vart exakt har ni det ?, har befälen sagt detta eller kommer det från högre ort ??

Föresten någon av er som varit iväg på några kurser eller på Hvss. Tänkte fall man hadde träffat på nån utav er.

Hvss har jag tyvärr inte varit på men det har blivit två kurser.

den första var i Hemavan 2002 v 8. Det var då som SVT spelade in PS :D De två huvudkaraktärerna var från Uddevalla FBU-U. Den andra kursen var i somras. Överlevnad i Falsterbo, skåne. Var ganska jobbigt faktiskt, fast man skall väl inte klaga.....

Så, någon som jag har kursat med ?? :)

Kände bara till mig själv och Fågel Fenix.

Haha, tror *** det! ;)

Vi är ju släkt....om än långväga :rolleyes:

Självklart var man i Falsterbo!!!

Du håller väll det kollektiva löftet och kommer tillbaka nästa år, käre Fenix?

Angående alla dessa märken.

Fick en förklaring till detta supervackra skrikgula ungdomsmärke.

Verksamheten fick två val:

1. Blå verkstadsoverall

2. Uniform m90 (det får tydligen heta uniform nu) med ett tydligt ungdomsmärke.

För övrigt har jag märkt att detta märke har en tendens till att inte bil skitigt. (om våra befäl kommer på oss med att smutsa ner märket så blir det till att sy om det). Trots en hel helg i läskiga bräsket och regn så var samtligas märken i stort sett helt rena.

På tal om måsarna. Någon som var var i Ånn i somras på överlevnad kanske?

///Juhl

///Juhl

Självklart var man i Falsterbo!!!

Du håller väll det kollektiva löftet och kommer tillbaka nästa år, käre Fenix?

För övrigt har jag märkt att detta märke har en tendens till att inte bil skitigt. (om våra befäl kommer på oss med att smutsa ner märket så blir det till att sy om det). Trots en hel helg i läskiga bräsket och regn så var samtligas märken i stort sett helt rena.

På tal om måsarna. Någon som var var i Ånn i somras på överlevnad kanske?

///Juhl

///Juhl

Självklart!

hoppas jag iaf..skall se om jag kan fiska upp lite fler U-A folk först ;)

Angående märket...min Plutonchef gav oss en liten hint om att kammofärg kan "råka" färga märket.. :D:rolleyes:

Funka bra! ;)

Ånn, skulle ju dit ju!

Hade till och med anmält mig!

Men inte *** fick jag nåt brev för det!

Var det något bra Juhl ?

P.S vet du om det finns några andra falsterborävar här på forumet ?? :) D.S

Ånn-kursen var klockren. Fick vara med om ganska mycket. Vi gick bland annat utan mat i närmre 36 timmar samtidigt som vi marschade ett par mil. Och bäst som man stod där och tyckte att man var superhäftig som kunde marscha så långt utan mat, fick man reda på att befälen vi hade också gjort samma sak, bara det att dom var utan mat tre gånger så länge och gjorde värre strapatser.

Kan inte annat än att rekomendera Ånn-kursen. Med gå då överlevnadsdelen. Det finns ju en fjällmarschdel också men mitt tips e överlevnad.

Att jag kom med där var lite fint prat med vår käre Fänrik. Du vet Fenix, 2'e avdelningens stora idol.  

Annars vet jag ingen mer från falsterbokursen här på detta forum. Ensammavargen brukar vara där men missade den senaste.

///

Ojoj  vilka problem det finns numera...   och regler hit och dit..    

Annat var det på min tid (satan vad gammal jag känner mig)  då vi hade m90 med förbandstecken útbildningstecken och kragspeglar och våra streck (grader)..  samt att vi fick skjuta löst och ha stridsutbildning för alla.. ... ojoj  vilka övningar det var...     jag kan inget annat än lida och känna sympati för er..

>>Juhl

F*n i h*l*e*e att jag missa den!

Överlevnad är ju ruskigt intressant!

Det får bli att åka på den nästa sommar!

Var det inte nån nere i F-bo som sa att dom var väldans stränga osv där ??

Har för mig det...

Men då vill man ju dit ännu mer ju ;)

>>Kimster

Hoppas bara att reglerna har hjälpt till att sänka skadorna bara..

Det var väl på den tiden alla fördomar föddes...

I våras var jag med och arbetade igenom de ändringar som har genomförts under hösten. Sen är ju inte jag nöjd med alla kan jag inte säga...

Ändringarna var att nu står det i UniFr att Ungdomar skall bära uniform med flagga och förbandstillhörighet.

Det låter ju bra. Fast det vore ju fint om det kunde fastslås att förbandsmärket ska bäras på axeln så att man ser ut som en människa... ???

Hur var du inblandad i de där ändringarna? *nyfiken*

@LeadHead

Är ungdomsledare i Skåne/hallands Flygvapenavdelning. På ett riksting för ungdomsplanering var detta en ut av punkterna på dagordningen. Och förbandsmärket skall bäras på axeln. Det är nu en UNIFORM och skall då bäras som en, enhetligt och allt det som följer med. Sen skall förbandstecken flagga och dylikt bäras efter de bestämmelser som är gällande för UNIFORM. Kravet var då att en markering i signalfärg togs fram. Då blev det den gula remsan som var det bästa alternativet. Detta vet jag då jag sitter med ändringen av UniFMr framför mig... ;) Så om någon lokal FK. inte följer detta bryter han mor UniFMr... Förbandstecken på bröstet är inte korrekt!

Vad gör man egentligen mer än att vara utan mat på överlevnadskurserna? Äter oätliga växter, dricker älgpiss och sånt?

Berätta gärna har precis kommit upp i FK så jag har inte haft möjlighet att åka på någon kurs än. Men hoppas på att träffa några av er på sadana framöver.