Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har sökt på forumet och mycket är skrivet kring m/39B, men jag hittar inget som matchar min fråga riktigt.

Funkar 9mm m/39, alltså INTE m/39B, bra i Glock 17 (Pist 88)?

Skillnad i precision? Vapnets funktion?

Det gäller en gammal serie ammunition. Är det värt att panga upp? Kan få en hel massa gratis... Verkar vara bra lagrat, inga fuktskadade askar eller korrosion på hylsor osv.

Ligger packade i 50st/ask, stämplade 1942 och 1950. Finns både patroner

utan färg rand (1942) och de med grön färg rand (1950) över hylskragen och tändhatten.

Tacksam för svar från någon som vet och inte bara tror/gissar.

Posted

Har provat att panga en del m/39 i min Glock och det var inga problem förutom att det blev en del klick första gången på en del patroner, tillverkningsåren var -49 och -50 på dessa så jag är inte helt säker på om det var pangen eller patronerna som var sega :) Tror det var lite mer klös i de från -50 :D

Jag kunde inte heller se några skillnader i träffserierna när jag bytte mellan m/39 och m/39b, så får du dom gratis så är det bara att tacka och ta emot. Bra som övningsammo om inte annat, kanske inte helt pålitliga på en tävling men beror ju på hur din pang gillar dem ;)

Håller med olaevil, panga på!

Posted

M39 ammunition har haft ett enormt gott rykte bland civila för mycket god presision.

Men då de nu är så gamla att de ofta klickar gör att jag anser att de inte har något marknadsvärde.

HAde jag fått patronerna gratis hade jag skjutit dem men jag hade aldrig betalt för dem.

Patronerna från -42 kan ha korrosiva tändhattar och det bör inte ha någon betydelse i en glock men skjuter du med någon annan pang så bör du rengöra pipan direkt efter varje skjutning för att undvika kraftig korrosion.

Håkan

Posted

Tackar för infon!

Mr. Spuhr som jag läst många artiklar skrivna av tackar jag speciellt för tipset om korrosion. Händer ju ibland att det slarvas med vapenvården på pangen...

Posted
Sist vi sköt med Glock (våras) fick vi tilldelat 39/B om ja inte mins fel..

Vapenteknikern var väl inte så impad direkt..

varför inte?

39B är ju "standard" ammo för Glocken inom FM