Jump to content

Recommended Posts

Posted
Diesel ohh jag säger bara diesel :) Är det ngt som får en tillbaka till Kosovo (och även lumpen) så är det doften av det. Om man dessutom får igång soundtracket till Black hawk down så sitter jag plötsligt i en GW på väg genom Gracca. :) Strange!!!!

Skadad, du måste vara skadad!!

Eller hur är det med oss som söker missioner, och så gärna vill åka...

Posted

Doft av Palmolive raklödder: Rakningen varje morgon. Nästan som om badrummet förvanlades till tvättrummet eftersom jag använde det raklöddret då. Har nyligen börjat använda det igen.

Köpte själv palmolive raklödder igår----och kan ni tänka er, samma upplevelse, tebax till tvättrummet :D

• 4 weeks later...
Posted

När jag kom hem från BA02 till Malmö -94 lät stadsbussarnas motorbromsningar som art som kom i luften!Reste sig raggen lite hehe!Samma med diesellukt, förknippar jag med 302:or!Som sagt tat lugnt du är hemma nu gosse!:0)Lasse

Vi hade en stackare på mitt kompani under BA02 som inte kom ur sin sovsäck vid en av granatbeskjutningarna. Fick tydligen världens flashback vid en rep-övning på Gotland ett x antal år efter... Fick ett nervöst sammanbrott enligt en trovärdig källa.

Och nog håller jag med dig allt LasseLink, visst tusan reste sig raggen lite första tiden efter BA missionerna.

Var på IKEA i Sundsvall strax efter BA04 med en kompis från plutonen. Han slängde sig i diket och skrek: Skydd!

Miljöskadad? Tydligen inte mer än att han idag ingår i samma insatskompani som mig. :)

Mvh/ P. Englund ( med ett personligt rekord på 1st 76mm PV granat 1,5 meter ovanför sig med ett nedslag på ~ 50 meter bortom sig. På 2:a plats kommer från samma PV-pjäs ett nedslag c.a 15 meter från mig samt en kollega. OP:t vid vattentornet i Gradacac augusti 1994. Förmodligen från samma PV-pjäs som danskarna sköt bort under operation Amanda under BA03)

E de du Pekka

Posted

När jag kom hem från BA02 till Malmö -94 lät stadsbussarnas motorbromsningar som art som kom i luften!Reste sig raggen lite hehe!Samma med diesellukt, förknippar jag med 302:or!Som sagt tat lugnt du är hemma nu gosse!:0)Lasse

Vi hade en stackare på mitt kompani under BA02 som inte kom ur sin sovsäck vid en av granatbeskjutningarna. Fick tydligen världens flashback vid en rep-övning på Gotland ett x antal år efter... Fick ett nervöst sammanbrott enligt en trovärdig källa.

Och nog håller jag med dig allt LasseLink, visst tusan reste sig raggen lite första tiden efter BA missionerna.

Var på IKEA i Sundsvall strax efter BA04 med en kompis från plutonen. Han slängde sig i diket och skrek: Skydd!

Miljöskadad? Tydligen inte mer än att han idag ingår i samma insatskompani som mig. :clap:

Mvh/ P. Englund ( med ett personligt rekord på 1st 76mm PV granat 1,5 meter ovanför sig med ett nedslag på ~ 50 meter bortom sig. På 2:a plats kommer från samma PV-pjäs ett nedslag c.a 15 meter från mig samt en kollega. OP:t vid vattentornet i Gradacac augusti 1994. Förmodligen från samma PV-pjäs som danskarna sköt bort under operation Amanda under BA03)

E de du Pekka

Jajamensan! 169cm elit-smurf :navy:

Posted

Miljöskadad? Tydligen inte mer än att han idag ingår i samma insatskompani som mig. :banghead:

E de du Pekka

Jajamensan! 169cm elit-smurf :rolleyes:

det var ett par år sen pekka

• 2 weeks later...
Posted

Inget ovanligt...du kommer att uppleva det vid fler tillfällen.

Du blev sannolikt triggad av någonting...precis som pavlovs hundar började dregla när man slog i klockan eftersom dom trodde det vankades krubb.

Jag idisslade stimorol lakrits när jag baxade runt döda kombatanter (inga kvinnor eller barn) vid ett likutbyte utanför Bihac '94. Kombinationen mentol/lakrits (ibland även nyslaget gräs) får mig milt uttryckt att tappa aptiten. Lite gamla påskjutningar och så kan också komma till ytan vid vissa tillfällen men stör mig inte nämnvärt.

Krig är om inte kul så iallafall ganska upphetsande ibland...eller är det bara jag som är knasig :baskerKav:

Posted
Diesel ohh jag säger bara diesel (---)

Diesel är nog en av de dofter som jag starkast förknippar med tiden i utlandstjänst. Så här års bjuds det på nostalgi nästan varje morgon på väg till tunnelbanan: minusgrader, frustande lastbilsmotorer och dieselångor kan väl få vem som helst att dagdrömma sig tillbaka till campen.

En annan och mer oväntad flashback fick jag häromdagen. Under en period var Niveas tjejdeo den enda deodorant som PX:et på CV sålde, det var väl ingen prioriterad vara. I helgen snodde jag flickvännens deodorant eftersom min egen var slut, och plötsligt fick jag en påtaglig flashback av hygienbarre och morgonrutin... :baskerKav:

Posted

Det är kanske OT men jag upplevde en mysko sak när jag låg i lumpen. Var hemma på permis och skulle på bio med tjejen. Mitt i filmen fick jag plötsligt världens panikkänslor och mådde omedelbart riktigt kass, tillsynes helt utan anledning. Varken jag eller tjejen lyckades med att komma fram till någon rimlig förklaring, det var ju faktiskt en lugn komedi vi såg på. När jag kom tillbaka till luckan och vaknade på måndag morgon så slog det mig vad som hade hänt. En kille i gruppen hade sin (jävla skit)Nokia(helvete) som väckarklocka och han skulle alltid envisas med att ställa den fakirtidigt, i filmen hade nån ställt sin Nokia på ringning.

Guest driver_karlsson
Posted

Kan hålla med om att den vägen kan påminna om Kosovo-Makedonienvägen (road hawk)

Körde den några gånger under min mission...

Posted

En "kund" kom in på jobbet häromdagen och hade en del frågor. Efter att ha pratat med henne i tio minuter så känner en doft som jag inte riktigt kunde placera men visste att jag kände igen. När hon väl gick efter en halvtimme hade lukten etsat sig fast i näsan men jag hade fortfarande inte kunnat placera den. Vid lunchen så var jag in på detta eminenta forum och det var då det slog mig! -hon luktade kosovoalbansk bilsvett.... ni vet den där unkna lukten som alltid fanns i bilarna man sökte. Om den inte kändes på en gång så poffade den till när man satte handen på ett säte och märkte att den blev blank av oidentifierad vätska.... :D

Ingen klockren flashback men ändå....

Guest Falken
Posted

Efter min LA03 mission får jag en alldeles speciell flashback. Så fort jag hör en Hammerfall-låt så sitter jag i GW:n på LRP i djungeln. Vi lystnade lite väl mycket på Hammerfall. Anledningen var från början fanns det bara en skiva (hammerfall) i GW:n, och efter 1 veckopatrull blev det en tradition. :rockon:

Posted

I helgen kvistade jag in i "gör det själv"-hallen på min lokala Q8 för att lämpa av ett gammalt bilbatteri. Flera personer höll på med stor vårtvätt av sina bilar, och det låg liksom en dimma av avfettning i luften. Doften av avfettning påminde mig väldigt starkt om den gången det hamnade MYYYCKET olja i sisun, och fick använda ett par dunkar avfettningsmedel för att få rent. Bollhavet luktade ungefär som den där gör-det-själv hallen när vi var klara... :rodna:

• 3 weeks later...
Posted

Haha, vilken flashback jag fick idag!

Kommer ut ur skolbyggnaden och känner dieseldoften samt hör ljudet:

FOGGNING

Snabbt tillbaks på Camp Clara och funderar på vad klockan är och om jag missat informationen om foggningen eller om det inte informerades om det idag, jag kanske skulle gå tillbaks in eftersom det är ohälsosamt.

Kommer snart till insikt att de nog inte gör sånt i Sverige och fortsätter ut och ser snart en "grusblåsare" som jobbar på trottoaren utanför.