Jump to content

Viktminskning

aen0

Recommended Posts

Posted

@GF5

Ställ tillbaka väckarklockan en halvtimme trekvart och gå upp och ta en relativt snabb promenad före frukost. En frukt och lämplig frukost efter det. Du bränner betydligt mer kroppsfett före frukost än efter (då du bränner delar av det du just ätit och därmed behöver mer mat för att orka dagen). Minst 30 min, men går det inte varje dag så gäller regeln bättre något än inget.

Förövrigt, Falkens_ tips om styrketräning är bra, hellre lätt och mycket än tungt och få om du ska bränna. Simning någon gång i veckan är ett bra komplement för att få lite flås och syreupptagningsträning (min 30 min där också). Sätt upp mål som inte räknas i kilo, tex, öka en längd varje gång du simmar, gå 1 min längre/dag för varje vecka osv osv. Kasta ut vågen och känn efter hur kroppen mår. Men för det första, bestäm dig för ATT du ska sätta igång, och sedan NÄR.

Mattips kan säkert någon bättre än jag ge, se dock till att unna dig något gott en dag i veckan. Skippa den "sista ölen" och ta ett glas vatten brukar dock vara ett bra tips :banghead:

Ett tips, försök få med den bättre hälften eller en vän på morgonpromenaderna, första veckorna brukar vara sega har jag hört ;)

• Replies 90
  • Created
  • Last Reply
Posted

@kronvrak

Okej, som jag säkert skrev så var inte arbetet så vidare ingående, så tackar för rättningen.

På vilket sätt? hur menar du själv? Att starta dagen med att kicka igång muskler och alla system, frisk luft, är enbart positivt och ger mycket energi. Samt tror jag mig ha det bevisat genom egenstudier att det fungerar mycket bra om man vill bli av med några extra kg. Det kombinerat med bra kosthållning och regelbunden träning givetvis.

Det är inte äta som är farligt, utan att äta och inte göra av med maten. Allt handlar om hur man tränar, hur hög ämnesomsättning man har ... osv osv. Därför är allt individuellt. Alltså varför ska man käka massa mat när man ändå ska sova? (Nu ska jag inte säga något, för jag brukar trycka i mig lite mat innan jag går och lägger mig, ett par mackor och massa mjölk) Men jag har inte i syfte att förlora massa fett inom kort tid, utan istället bygga upp muskler och sen sover jag bättre när kroppen arbetar för att förbränna maten.

Ja, allt är ju relativt, jag syftade givetvis inte på att trycka i sig sisådär 10 l vatten/dygn utan i måttliga mängder. Men alla tolkar som man vill, men det stämmer det du säger.

Posted

@falken

@Born

jag skrev 50-60 kilo muskler i vila vilket då menas fett :lala: annars så tackar jag för tipsen, tyvärr e du ju nu sisomså att jag ÄLSKAR mat och mycket mat och mat i rättan tid så tallriksmodellen funkar inte så där värst bra tyvärr, för den antagligen bäst absolut dock icke när man älskar mat, måste ju då därför pröva med nått annat och hittils så har jag ju in fakto gått ner 5 små kilo (av 60kilo muskler i vila)på en vecka trots inmundigande av 20 babbelsiner i helgen, så den här första veckan har ju gi indexandet funkat bra och det inmundigas ju en hel del gröna saker oxå fast med lågt index då förstås, men va man undrar om e om man ska tänka på nått speciellt jag menar alla såna här metoder har ju nån baksida frågan e vad den här metoden har för baksida, och du born, motion i all ära men jag går upp prick 05,00 varje morron så att gå upp 04,15 funkar inte särskilt bra och den vardagsmotion som jag får varje dag borde ju räcka tycker jag.

• 2 weeks later...
Posted
så småningom omvandla fett till muskler.

Det går inte att omvandla fett till muskler men visst är det riktigt som du skriver att muskelmassa kräver mer energi att hålla igång än fett, och med en rejält uppbyggd kropp (med muskler) kan man således pilla i sig en hel del av anledningen att kroppen behöver det och med hjälp av muskelmassan klarar av att "bränna" kalorierna. Men fett till muskler, det går inte. Men det är ett populärt uttryck i dagspress och det är väl därför som jag inte riktigt gillar det.

Posted
Beror nog på om det är vatten eller skit du främst tappat eller om det är fett.

Just det, tappa 7kg vatten, vet inte om han kommer sitta här på forumet då eller ligga på golvet hemma och koma.. :clap:

Posted
de här gi indexet verkar ju funka ialla fall på jättekort tid, 7 kilo minus sen den 31/7 e de bra eller jättebra eller kommer det ett bakslag månne??
7 kilo fett på ett par veckor.....då har du levt på kottar i skogen.

Lycka till med fortsättningen, kör hårt. :clap:

Posted

Beror nog på om det är vatten eller skit du främst tappat eller om det är fett.

Just det, tappa 7kg vatten, vet inte om han kommer sitta här på forumet då eller ligga på golvet hemma och koma.. :D

Om han hade mycket vatten, skit i kroppen vid invägning kanske det utgör en viss % av det totala viktavfallet? Varför utesluta 2 av 3 alternativ?

Glömde förresten säga att de var grymt bra jobbat med 7 kg hur som helst. Kör hårt! :clap:

Posted
så småningom omvandla fett till muskler.

Det går inte att omvandla fett till muskler men visst är det riktigt som du skriver att muskelmassa kräver mer energi att hålla igång än fett, och med en rejält uppbyggd kropp (med muskler) kan man således pilla i sig en hel del av anledningen att kroppen behöver det och med hjälp av muskelmassan klarar av att "bränna" kalorierna. Men fett till muskler, det går inte. Men det är ett populärt uttryck i dagspress och det är väl därför som jag inte riktigt gillar det.

Ja, precis som du säger så är det ett uttryck och en sak man säger. Inte menar man väl att det står ett troll i fastun fast man säger det? eller? Men visst, jag kunde varit tydligare, man förbränner fettet och ersätter med muskler om man tränar enligt min metod. Bättre?

Posted
man förbränner fettet och ersätter med muskler om man tränar enligt min metod. Bättre?
På vilket sätt menar du att du ERSÄTTER fett med muskler?
Posted

man förbränner fettet och ersätter med muskler om man tränar enligt min metod. Bättre?

På vilket sätt menar du att du ERSÄTTER fett med muskler?

Där det förut fanns fett, är det muskler. Fettet förbränns och försvinner, nåja, det mesta. Och man får muskler, mer framträdande och större muskler. Givetvis försvinner inte allt fett och det blir inte bara muskler. :rolleyes:

Hur tolkar man det?

Posted

kamrater, så här e de, jag har tameden inte ätit så mycket mat som jag gör nu, morronen börjar med en kanna kaffe och ett kokt ägg (vid 07,00snåret) kl 09,15 äter jag himla mycket ost(iallafall enligt kocken) och en kopp kaffe, kl 12,00 såtter jag i mej en himla stor portion hemlagad mat bestående av nån form av köttprodukt(och det e en massa kött) och en djävla massa grönsaker med lågt index, vid 15,00 så blir det en kopp kaffe och sen mellan 17,00-18,00(alltså under den tiden)blir det ytterligare nån form av korv eller kött eller nått annat gottigottgott(utan socker då)sen på kvällskvisten lite ost eller jordnötter (saltade)jodå det går åt 1 kilo jordnötter i veckan numer(åt inga sådana alls förut) blir jag sugen ytterligare så äter jag gärna lite mer ost med gott samvete.....hur i helskotta kan denna diet(om det nu e en diet) funka????

Posted
Gör den det?

Fråga, vad gör du när du inte äter? Kan ha med det att göra :tveka:

gör desamma som jag har gjort en längre tid kolla sista posten i denna länk http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=23169

det konstiga e att det verkar funka och jag e nog den som e mest förvånad kan de vara så här lätt och varför ihelskotta har ingen sagt det förrut??? om det bara e sockret och det höga indextalet på kolhydraterna som dstyr kan de ju ine vara så förbenat svårt att gå ner i vikt fast de e klart himla svårt att följa detta hela livet för det mesta man äter innehåller visst nån form av höga indexgrejer

Posted

Hmm, det där låter inte bra för hjärtat. Jodå, själv tror jag på allsidig kost..

Posted
Hmm, det där låter inte bra för hjärtat. Jodå, själv tror jag på allsidig kost..

menar du osten och jordnötterna??? kan nog hålla med men enligt tabbelerna så har jordnötter bara 22 i index och då ska det bara vara att vräka i sej( om det e så låter jag vara osagt men gott e de) och osten har inget index va jag hittils kunnat se och den ska oxå gärna vara helfet och de e ju himla gott synd bara att man inte kan äta kaviar till morronägget för kaviar e ju så himla gott men när jag läste på förpackningen så innehöll ju kaviaren socker :D:-(:banghead: men jag hoppas verkligen dieten(eller va vi nu ska kalla det) inte e skadligt för mitt lilla hjärta, för det vore typ obra

sen e de ju inte bra att dricka babbelsiner heller på fredagskvällen, rödvin ska det visst vara och hur gott e de???

Posted

@golffoxtrotfive

syftade mer på allt kött.. brukar väl inte vara allt för bra med för mycket av den varan har jag hört.

Posted
@golffoxtrotfive

syftade mer på allt kött.. brukar väl inte vara allt för bra med för mycket av den varan har jag hört.

Varför skulle kött vara onyttigt? Beror väl på hur man tillagar det..?

(Rätta mig om jag har fel! :camo:)

Posted

även om det e mest köttprodukter slinker det ner en och annan firre också tycker faxis inte kosten e så ensidig , mycket varierande fast krånglet e ju att de e så svårt att köpa halvfärdigt, de e ju till att stå och laga till nått från grunden och det e man ju inte van vid numer :camo:

Posted

Rätta mig om JAG har fel, för jag är inte säker på det. Men trodde det var liksom allmänt känt att för mycket kött är inte bra för hjärtat. Men det kan ju vara en myt i klass med äta, bad - kramp. Jag vet inte faktiskt.

Posted

@falken

Hoppas verkligen att du har fel i den frågan för kött e ju nått av en basingridiens i mitt sk kök, visst har jag själv hört att veg kost ska vara nyttigare men va tusan människan e ju av naturen allätare vad jag förstår

Posted
@falken

Hoppas verkligen att du har fel i den frågan för kött e ju nått av en basingridiens i mitt sk kök, visst har jag själv hört att veg kost ska vara nyttigare men va tusan människan e ju av naturen allätare vad jag förstår

Nej för fasen! kött måste det vara, veg. kost är inge bra tycker jag. Men jag menar att man måste ha andra bitar i kosten utöver (rött)kött, som tex. fisk, kyckling .. och sen tror jag inte riktigt på GI-metoden om man idrottar och så, man behöver kolhydrater. Men allt är ju individuellt från hur mycket energi man behöver och gör av med osv. Men tolka inte mitt uttalande som att man inte ska äta kött, tvärtom.

- Varför är djuren gjorda av kött om det inte är meningen att vi ska äta dem?

- Homer J. Simpson

Posted

@falken

vi e nog rätt överens tror jag, jag äter ju inte bara rörtt kött det blir allt nån kyckling oxå kolhydrater blir det ju med fast då med det där låga indexet förstås, ska bli intressant att väga mej i morrn bitti så då ser man vad fusket med ölen och vinet igentligen kostade :angry: fast de e ju nu gott med öl oxå trots höga indexet

• 2 weeks later...
Posted

Tar tillfället i akt och snor åt mig tråden för att få ett par egna frågor besvarade.

Tränar hyffsat men har problem med att äta rätt och är lite fundersam över vilken vikt jag borde ha och hoppas kanske på att någon här vet bättre. Schemat brukar se ut som följer:

Personliga mått 180, 63 kg.

11-14 km löpning 2 ggr i veckan.

Styrka och 1 km simning 2 ggr i veckan.

Detta kantat av 60 min promenad varje vardagsmorgon innan frukost.

Sedan dethär med maten. Vad och hur ska jag äta för att jag ska få ut så mycket som möjligt av min träning? Det som borde tilläggas här är att jag inte äter kött, fisk eller fågel. Lever på vegetarisk föda m.a.o.

Tacksam för svar!

Posted
Tar tillfället i akt och snor åt mig tråden för att få ett par egna frågor besvarade.

Tränar hyffsat men har problem med att äta rätt och är lite fundersam över vilken vikt jag borde ha och hoppas kanske på att någon här vet bättre. Schemat brukar se ut som följer:

Sedan dethär med maten. Vad och hur ska jag äta för att jag ska få ut så mycket som möjligt av min träning? Det som borde tilläggas här är att jag inte äter kött, fisk eller fågel. Lever på vegetarisk föda m.a.o.

Tacksam för svar!

Äter du tillräckligt med proteiner? Du måste trycka i dig ofantliga mängder linser och motsvarande, för att musklerna ska få proteiner till att växa om du inte äter animaliska produkter.. tror jag, inget jag har bevis för, men det är min teori.

Sen måste jag bara fråga.. varför är man vegetarian? Är det så att du inte gillar kött? Man får så många olika svar när man frågar.. Är faktiskt lite nyfiken på tänket.

Posted

Glöm alla mirakelmetoder :)

Har själv provat både GI och Atkins metoden utan att vara nöjd.

Gick sedan över till det klassiska : Ät mindre men oftare , fysisk träning , skippa sockret och ett par glas vin till helgen.

Resultat : 50 kg ner på 9 månader , och var inte hungrig en sekund av den tiden.

Posted

falken

tja, det är inte så att jag hyser något agg mot människor som äter kött för att jag tycker synd om djuren eller så. Det kändes bara rätt..typ.. har inte kommit på någon bättre anledning heller så det får bli mitt svar...kände att jag inte var sugen på kött och har inte under min tid som växtätare inte heller kännt att munnen vattnas när någon tar en stor tugga ev en saftig kebbabruller, el liknande.

Posted

Tacksam för svar!

Nu vet jag inte vad du har för mål med din träning, men jag tycker att morgonpromenaderna verkar lite onödiga med tanke på din övriga träning. Du förbränner en hel del energi ändå... Är man dessutom vegetarian och, som i ditt fall, långt ifrån överviktig, verkar det helt onödigt. Bättre att sova en timme extra.

Om målet med din styrketräning är att öka muskelvolymen, så försvåras detta naturligtvis om man inte får i sig tillräkligt med energi. Inget fel med att vara vegetarian, men det blir kanske lite krångligare...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...