aen0 Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Godkväll! Läget är sådant att jag behöver gå ner från 74 kg till (-)71 inom en månad. Söker nu tips, råd osv..! Ge mig det Ni har och kom gärna med egna erfarenheter. Tilläggas bör att jag har svårt att gå upp såväl som ner i vikt (lite oavsett vad jag stoppar i mig osv). Tack på förhand.
Firestorm Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Godkväll!Läget är sådant att jag behöver gå ner från 74 kg till (-)71 inom en månad. Söker nu tips, råd osv..! Ge mig det Ni har och kom gärna med egna erfarenheter. Tilläggas bör att jag har svårt att gå upp såväl som ner i vikt (lite oavsett vad jag stoppar i mig osv). Tack på förhand. Ligger du på ungefär -500Kcal samt mycket konditionsträning, kan det gå. Räkna ungefär ett kilo per vecka. Om inte det fungerar kan du ju torka ut kroppen eller svälta dig ner 3kilo.
wigurt Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Godkväll! Läget är sådant att jag behöver gå ner från 74 kg till (-)71 inom en månad. Söker nu tips, råd osv..! Ge mig det Ni har och kom gärna med egna erfarenheter. Tilläggas bör att jag har svårt att gå upp såväl som ner i vikt (lite oavsett vad jag stoppar i mig osv). Tack på förhand. Ligger du på ungefär -500Kcal samt mycket konditionsträning, kan det gå. Räkna ungefär ett kilo per vecka. Om inte det fungerar kan du ju torka ut kroppen eller svälta dig ner 3kilo. ut och gå/spring varje morgon innan frukost så tappar du kilon kan ja lovar, drick istället för att äta
roninn Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 För mig fungerade det utmärkt att börja varje dag med en proteindrink och sedan gå fem kilometer med en 16 kg tung ryggsäck innan frukost. Givetvis måste du vara noggrann med kosten under månaden. Inget godis, chips, läsk eller något sådant. Lite vanlig träning ex styrketräning och eller löpning tre ggr i veckan är också bra. Tre kg på en månad borde inte vara några större problem. För att veta mer exakt hur du skall äta måste man veta din kost, vikt och aktivitetsnivå.
Vinter Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Ät normalt. Ät inget godis eller snacks. Drick mycket vatten lite innan, och mycket efter du tränar. Gå 1-2 timmar per dag, och håll det varje dag hela månaden, ganska rask takt så att du nästan blir lite andfådd. Sträckan du går är inte det viktiga utan total tid som dina muskler arbetar. Det kommer att hända saker på en månad, jag lovar.
aen0 Posted November 4, 2005 Author Report Posted November 4, 2005 Tackar för svaren! De som vet kan gärna berätta lite mer detaljerat: 'Vad är bäst att äta/dricka efter träningen osv? Dvs få i sig rätt näring till rätt vikt så att säga. Jag tränar ingen styrketräning utan endast kampsport och löpning. Fortsätt ge goda råd!
Vinter Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Eftersom du vill minska i vikt fort ska du syssla med lågintensiv träning, det förbränner mest energi. Fysisk aktivitet mer än ca 30 min får kroppen att börja använda energi reserverna, alltså fett. Du vill alltså hålla på med fysiskt aktivitet så länge som möjligt, 1-2 timmar är bra, en timme duger om du har ont om tid. Du ska syssla med något som varar länge och som bränner energi i en stadig takt, tex jogging eller gång. Bästa är att kombinera. men det är viktigt att hålla igång konstant så ett pass om dagen, antingen jogging eller gång. Eftersom du inte ska gå upp i vikt är protein etc inte lika viktigt, utan ät normalt, det kan kanske inte heller vara så smart att bygga muskler för fullt eftersom muskelmassa väger fem gånger så mycket som fett. Viktigast är att hålla en bra vätskenivå i kroppen, alltså dricka en gång i timmen, och vid träning dricka mer innan och efter träning. Det krävs inte mycket vätskebrist för att minska prestationsförmågan mycket. Detta funkar för normal optimal fettförbränning.
Ing Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Eftersom du vill minska i vikt fort ska du syssla med lågintensiv träning, det förbränner mest energi.Fysisk aktivitet mer än ca 30 min får kroppen att börja använda energi reserverna, alltså fett. Du vill alltså hålla på med fysiskt aktivitet så länge som möjligt, 1-2 timmar är bra, en timme duger om du har ont om tid. Du ska syssla med något som varar länge och som bränner energi i en stadig takt, tex jogging eller gång. Bästa är att kombinera. men det är viktigt att hålla igång konstant så ett pass om dagen, antingen jogging eller gång. Eftersom du inte ska gå upp i vikt är protein etc inte lika viktigt, utan ät normalt, det kan kanske inte heller vara så smart att bygga muskler för fullt eftersom muskelmassa väger fem gånger så mycket som fett. Viktigast är att hålla en bra vätskenivå i kroppen, alltså dricka en gång i timmen, och vid träning dricka mer innan och efter träning. Det krävs inte mycket vätskebrist för att minska prestationsförmågan mycket. Detta funkar för normal optimal fettförbränning. Håller med om träninsdelen. Gå (ev. med packning), och håll på länge. Men jag håller absolut inte med om att man inte behöver protein om man tänkt sig att gå ner i vikt. Man hinner knappast med att bygga särskilt mycket muskler på en månad, särskilt inte om man kör mest konditionsträning. Risken är istället att man tränar utan att kroppen får en chans att reparera sig. Protein sägs dessutom vara ganska svårt för kroppen att direkt använda som energi/lägga på sig/omvandla till fett, och dessutom öka förbränningen en aning. Tittar du vad viktminskningsdieter (pulver m.m.) innehåller så är det ofta väldigt mycket protein. Det är väldigt lätt att utesluta protein ur en diet, men gör inte det. Fett innehåller dubbelt så mycket kalorier/gram som kolhydrater och protein. Fett behövs för kroppens funktioner och för att kroppen alls ska vilja bränna fett, men inte särskilt mycket. Kolhydrater behövs för att bränna fett, men inga jättemängder det heller. Jag tror absolut inte att 3kg är några problem att gå ner på en månad om du bara rör på dig och tänker på vad du stoppar i munnen. Crap.. här är vi tillbaks i det här med att tro på vad annat folk tror och tycker. Jag säger som i någon annan tråd. Läs på själv, och testa vad som funkar för DIG. Tyvärr har du inte riktigt tid att testa dig fram kanske, men gör som du själv tycker låter sunt, och som du känner att du klarar av att leva med. Artikel av Fredrik Paulún som brukar skriva i diverse tidningar, och som skrivit ett antal böcker om kost.
Vinter Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Nja, det är ju en tolkningsfråga, jag tror och hoppas att man har så bra normala matvanor att man får i sig tillräckligt. Men man vet ju aldrig det beror mycket på hur man är byggd. Enklast vore ju egentligen att snacka med en PT och få ett schema. Man vill ju inte förlora muskler heller.
Obbelix Posted November 5, 2005 Report Posted November 5, 2005 Testase " cambridge kuren" tappade 13 kilo på 3½ vecka i vintras. Enda nackdelen är att man inte kan/orkar träna för energin räcker bara till i stort sett att vara vaken och jobba lite. Men snabbt gick de ! ( www.cambridgekuren.se)
SBP Posted November 5, 2005 Report Posted November 5, 2005 Håller just nu på med den sk GI-metoden. (C Hem tyckte det var dags...) Äter väldigt lite kolhydrater, men däremot mycket vatten, proteiner och fett. Lågintensiv träning, ut och gå... Har på 1½ vecka gått från 92 kg till 85kg.
aen0 Posted November 5, 2005 Author Report Posted November 5, 2005 Återigen, tack för svaren... Min lösning får nog bli en joggtur på morgonen och låta bli godis/pizza etc. och emellanåt ersätta kvällsmåltiden med proteindrink. Anledningen till viktminskningen är att jag måste in i rätt viktklass inför match.. Alltså måste jag samtidigt orka hålla igång med träning och skola parallellt. MVH
LeadHead Posted November 5, 2005 Report Posted November 5, 2005 När jag flyttade till studentboende förra hösten, dvs. bort från morsan som lagade mat för fem pers åt tre pers, gick jag ner ungefär 10 kg på 2-3 månader. Jag åt inget godis, för det var ju dyrt att köpa. Vad gäller övrig mat så åt jag bra men små portioner. Typ storleksordningen 70-80 gram pasta och fyra-fem skivor falukorv. Så det borde vara möjligt.
Victor Posted November 5, 2005 Report Posted November 5, 2005 Hur effektivt är egentligen gång vad gäller förbättrandet av konditionen? Duger det bara till att bränna fett eller förbättrar det även konditionen?
Ing Posted November 5, 2005 Report Posted November 5, 2005 Hur effektivt är egentligen gång vad gäller förbättrandet av konditionen? Duger det bara till att bränna fett eller förbättrar det även konditionen? Beror på hur du går?
QuizQuoz Posted November 5, 2005 Report Posted November 5, 2005 Hur effektivt är egentligen gång vad gäller förbättrandet av konditionen? Duger det bara till att bränna fett eller förbättrar det även konditionen? Jag har hört att promenera ska vara det bästa formen för att förbättra konditionen. Fast om det är bevisat i någon form utav studie vet jag ej. Kolla www.halso.info där finns läsning om kondtion och fettbränning.
Victor Posted November 5, 2005 Report Posted November 5, 2005 Hur effektivt är egentligen gång vad gäller förbättrandet av konditionen? Duger det bara till att bränna fett eller förbättrar det även konditionen? Jag har hört att promenera ska vara det bästa formen för att förbättra konditionen. Det är det jag också hört. Men jag tycker det låter skumt, känns helt enkelt inte som om det tar lika mycket på konditionen när man marscherar en mil jämfört med att löpa 5 kilometer.
Guest Tobbe83 Posted November 5, 2005 Report Posted November 5, 2005 Hur effektivt är egentligen gång vad gäller förbättrandet av konditionen? Duger det bara till att bränna fett eller förbättrar det även konditionen? Beror nog väldigt mycket vilken nivå indivden befinner sig på. Tror inte en elitidrottare förbättrar sin kondition genom att gå en mil.
Victor Posted November 5, 2005 Report Posted November 5, 2005 Hur effektivt är egentligen gång vad gäller förbättrandet av konditionen? Duger det bara till att bränna fett eller förbättrar det även konditionen? Beror nog väldigt mycket vilken nivå indivden befinner sig på. Tror inte en elitidrottare förbättrar sin kondition genom att gå en mil. Det är klart, en elitidrottare har nog väldigt speciella sätt (ej marscherande) att förbättra/bibehålla sin kondis. Jag menar för en vanlig svensson. Sen så är det klart att jag fattar att om man vill bli bra på att löpa är det klart man ska träna mest löpning. Men låt oss säga så här. Vi tar en helt vanlig svensson, han är ute och springer en runda ca 3 ggr i veckan. Kan han byta ut ett av dessa joggingpass mot ett ordentligt (1-1,5 mil) marschpass utan att effekten av träningen minskas avsevärt?
Vinter Posted November 5, 2005 Report Posted November 5, 2005 Det är klart, en elitidrottare har nog väldigt speciella sätt (ej marscherande) att förbättra/bibehålla sin kondis. Jag menar för en vanlig svensson. Sen så är det klart att jag fattar att om man vill bli bra på att löpa är det klart man ska träna mest löpning. Men låt oss säga så här. Vi tar en helt vanlig svensson, han är ute och springer en runda ca 3 ggr i veckan. Kan han byta ut ett av dessa joggingpass mot ett ordentligt (1-1,5 mil) marschpass utan att effekten av träningen minskas avsevärt? Det beror på vad du vill uppnå med din träning, ska du minska milen tiden. Bibehålla kondition. Minska i vikt etc? Vad ditt mål är, är nr1 efter det så tittar du på vad som måste göras för att nå målet.
Vysotskij Posted November 6, 2005 Report Posted November 6, 2005 Vi tar en helt vanlig svensson, han är ute och springer en runda ca 3 ggr i veckan. Kan han byta ut ett av dessa joggingpass mot ett ordentligt (1-1,5 mil) marschpass utan att effekten av träningen minskas avsevärt? Om Svenssons vanliga joggingpass är över en mil kommer han vare sig att förbättra sin puls eller att bränna mer fett genom att gå sträckan i stället. Om passen är under en mil kommer han att bränna mer fett, men kanske inte få lika bra pulsträning. Om Svenssons joggingpass är under en halvmil och han har tid över skulle jag tro att han kommer i bättre form totalt sett av att byta ut ett av dem mot ett längre gångpass.* Fast han skulle nog få nästan samma effekt av att öka längden på sina joggingturer. * I synnerhet om han gör en s k Keltainen och drar på sig en rygga med tyngder.
Status quo Posted November 6, 2005 Report Posted November 6, 2005 Jag har vid ett tillfälle gått ner 5 kg i vikt på ca 5-6 dagar Jag mådde dock förjävligt, hade halsfluss och 40 graders feber, manlig, cool och extremt hårdnackad som jag är gick jag självklart inte till läkaren förens det gått en halv vecka. Då var mina halsmandlar så stora att jag omöjligt kunde äta annat än varmakoppens soppor och då mer specifikt kantallersoppa och fruktsoppa. När jag väl funderade på varför mina revben åter var synliga märkte jag att jag var 5 kg lättare.. sen dess har jag gått upp 10 kg på ca 6 månader så mitt tips, lägg dig i soffan i en vecka, ät vatten och hårdbröd alternativt nå soppor.. du kommer må skit men garanterat rasa i vikt :P
Vinter Posted November 6, 2005 Report Posted November 6, 2005 Glömde ju, det där med att basta och pressa ur sig kroppsvikt i vatten är ingen bra ide om du ska tävla samma dag som invägningen. Det är inte roligt att tävla om du satt vätskebalansen ur spel. Personligen verkar jag ha abnormalt dålig metabolism, jag springer 2-3 gånger vecka runt 50-60min, äter ganska nyttigt. Men jag kan fasen inte komma ned under 84kg, och då är jag bara 180cm lång. Vet inte om kroppen blir slö av att sitta och läsa hela dagarna.
kronvrak Posted November 6, 2005 Report Posted November 6, 2005 3 kg på en månad Jag förutsätter att det handlar om en viktklass i en tävling. Ät mindre kolhydrater veckan innan invägning, väg dig vid exakt samma tid som invägningen är dagen innan och se var du ligger i vikt, sen justerar du den vikten om det behövs genom att strypa kolhydrater och även dra ner något på vätskan om det behövs (Inte så troligt när det bara är 3 kg.). Är invägningen precis innan (Mindre än en timme) tävling så kan det påverka prestationen men har du två timmar eller mer så går det snabbt att återfylla kroppen om det bara handlar om 3 kg totalt. Ska det vara fettvikt som försvinner så kör hård konditionsträning om du är van att konditionsträna, lågintensiv konditionsträning är bara ett långsamt sätt att göra av med energi. Att dra ner på vätskan inför ett träningspass är ingen höjdare då man bara försämrar prestationen under det träningspasset.
falken_ Posted April 7, 2006 Report Posted April 7, 2006 Har gjort ett mindre arbete om detta ämnet. Viktminskning är inte alls så komplicerat och svårt som många tror. Det enda som behövs är självdisiplin, vilja och ett mål. Minskar man sitt kaloriintag med ungefär 500 kcal och börjar dagen med en rask promenad. Observera att för att de ska ge något måste man vara aktiv i minst 30 minuter för att det ska ta något på det lagrade fettet. Är det mindre än 30 minuter så tar det på glykolen, dvs. energilagret. Men givetvis är det bättre att gå 10-15 minuter än inget alls. En morgonaktivitet sätter även igång förbränningssystemet. Till frukost varje morgon skulle jag rådge havregrynsgröt med minimjölk. 2 dl havregryn, 3,5 dl vatten och sen in i micron sådär 3 minuter, så är det klart. Fibrerna ger mättnadskänsla och ger kanonbra energi. Sen ska man inte hålla på att inte äta. Efter träning ska man trycka i sig snabba kolhydrater och proteiner om man inte vill att musklerna ska försvinna. För det är precis vad de gör oom man inte ger de direkt energi, samt att musklerna får en liten extrakick av proteinerna och växer ytterligare lite. Bra är också om man inte äter senare än ungefär 3 timmar innan man går och lägger sig. En självklarhet är ju att man inte stoppar i sig chips, snabbmat och godis. De är många onödiga kalorier där. Mycket vatten rensar även ur kroppen och ger en fejkad mättnadskänsla. Men som sagt, äta mycket tror jag på, om man tränar mycket. Givetvis varierar mängden intagna kalorier per dag beroende på hur mycket man gör av med. Sköter man sig såhär exemplariskt (vilket jag inte gör) så går man definitivt ner mycket i vikt och då är det fettet som försvinner, inte musklerna och vattnet. Det är nämligen väldigt lätt att bli av med muskler och tömma kroppen på vatten och sen visar vågen att man förlorat några kilo, men det är ju kilon man vill behålla.
Lt.E Posted May 23, 2006 Report Posted May 23, 2006 Sen ska man inte hålla på att inte äta. Efter träning ska man trycka i sig snabba kolhydrater och proteiner om man inte vill att musklerna ska försvinna. För det är precis vad de gör oom man inte ger de direkt energi, samt att musklerna får en liten extrakick av proteinerna och växer ytterligare lite. Bra är också om man inte äter senare än ungefär 3 timmar innan man går och lägger sig. En självklarhet är ju att man inte stoppar i sig chips, snabbmat och godis. De är många onödiga kalorier där. Mycket vatten rensar även ur kroppen och ger en fejkad mättnadskänsla. Så sant, så sant. Om man börjar svälta sig kommer kroppen att anpassa sig efter detta och minskar förbräningen. Ät rätt, ät tillräckligt. Ät mellanmål. t.ex. frukt Problemet om man går ner för fort är att i nästan alla falla går personen upp snart igen.
Vinter Posted May 23, 2006 Report Posted May 23, 2006 Stirra inte bara blint på vikten utan ta mått på kroppen. Endel är kanske som jag och ökar något i vikt vid fysisk träning, men minskar i volym. Men det beror nog på grundträning.
kronvrak Posted May 31, 2006 Report Posted May 31, 2006 Minskar man sitt kaloriintag med ungefär 500 kcal och börjar dagen med en rask promenad. Observera att för att de ska ge något måste man vara aktiv i minst 30 minuter för att det ska ta något på det lagrade fettet. Är det mindre än 30 minuter så tar det på glykolen, dvs. energilagret. Det tar direkt på fettet och fettet är en del av energilagret. 30 minuterstipset beror på att man sänker mängder glukos i blodet och därmed ökar på fettförbräningen något efter 15-40 minuter beroende på aktivitet. Vid en promenad där man i alla fall redan bränner en stor andel fett men ganska lite kalorier/tidsenhet så kommer detta inte att göra någon skillnad. En morgonaktivitet sätter även igång förbränningssystemet. På vilket sätt? Bra är också om man inte äter senare än ungefär 3 timmar innan man går och lägger sig. Av någon specifik anledning? Mycket vatten rensar även ur kroppen och ger en fejkad mättnadskänsla. Kan även leda till urlakniing av mineraler och vitaminer och möjligtvis en sabbad vätskeregleringsmekanism. Man behöver inte dricka mer vatten än vad valet av kost, temperaturen och aktivitetsgraden kräver.
golffoxtrotfive Posted August 6, 2006 Report Posted August 6, 2006 banne mej hittade jag inte en lämplig tråd, är det nån som vet om det här glykemiska indexet funkar bra??jag behöver ju få bort 50-60 kilo muskler i vila och jag vill försöka fixa det så smidigt som möjligt utan att träna alltför mycket( jodå jag går under jobbet ca 4 timmar per dag och det borde funka med vardagsmotion)började så smått i måndags och på nått vis så tappade jag 4 kilo på bara två dar(från 140-135,9) men sen stod/står jag still(vet ju inte hur babbelsinerna inverkade under helgen)är jag rätt ute om jag har som målsättning att gå ner ett kilo i månaden?(huvva 60 månader =5 djäkla år)eller kan/ska man försöka pressa nått kilo ytterligare eller kommer det att ge sig själft va man går ner?det borde väl funka om man bara äter matprodukter som har ett index under 70?(potatis och morot(kokt)frånräknat)det pratas ju om att kolhydraterna e väldans viktiga fast det ska då vara långsamma saker har jag förstått och att det inte är nått problem att äta hur mycket protein och fett, har jag uppfattat saken rätt??
falken_ Posted August 7, 2006 Report Posted August 7, 2006 banne mej hittade jag inte en lämplig tråd, är det nån som vet om det här glykemiska indexet funkar bra??jag behöver ju få bort 50-60 kilo muskler i vila och jag vill försöka fixa det så smidigt som möjligt utan att träna alltför mycket( jodå jag går under jobbet ca 4 timmar per dag och det borde funka med vardagsmotion)började så smått i måndags och på nått vis så tappade jag 4 kilo på bara två dar(från 140-135,9) men sen stod/står jag still(vet ju inte hur babbelsinerna inverkade under helgen)är jag rätt ute om jag har som målsättning att gå ner ett kilo i månaden?(huvva 60 månader =5 djäkla år)eller kan/ska man försöka pressa nått kilo ytterligare eller kommer det att ge sig själft va man går ner?det borde väl funka om man bara äter matprodukter som har ett index under 70?(potatis och morot(kokt)frånräknat)det pratas ju om att kolhydraterna e väldans viktiga fast det ska då vara långsamma saker har jag förstått och att det inte är nått problem att äta hur mycket protein och fett, har jag uppfattat saken rätt?? Jag tror inte på att bara GI-metoden fungerar. Absolut inte det där med att äta hur mycket protein och fett som helst. Tallriksmodellen(halva sallad, 1/4 kolhydrater, 1/4 protein), och minska portionerna mot tidigare. Minska med ungefär 500 kcal är lämpligt. Promenader är mycket bra motionsform. Träna styrka, vilket gör att du kanske inte går ner i vikt. Men ju mer muskler man har desto mer förbränner man vid varje aktivitet och du kommer så småningom omvandla fett till muskler. Ojdå, läste inte att det var 50-60 kg muskler som skulle bort, antog att det var fett. Men att bli av med muskler är ju inte speciellt svårt om man jämför med fett. Sluta träna, ät mindre proteiner .. Ja det är i alla fall det logiska sättet.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.