Jump to content

Signalmatros i flottan.


Recommended Posts

Nu har jag fått mer information om min ny tjänst, jag ska bli signalmatros :D . Och ska vara mest stionerad på Gotland (Visby)

 

Är det en bra tjänst? och vad ligger vikten på på fartygen man kommer få åka med... Skulle gärna vilja få ihop matrosbehörigheten. Det var nämligen så att någon här på forumet sa att vikten måste ligga över 70 bruttoton för att man skulle få tillgodose sjötiden inom flottan.

 

Hoppas någon vet mer än mig :2guns:

 

/TofflaN

Link to comment
Share on other sites

Nu är det ju ett tag sen jag låg inne..

Men inte är tonnaget och/eller fartygets storlek styrande för sjötiden?

När vi la ut slingsvep 60 med utskärande BBM så var vårt fartygs totala storlek 264 meter längre än USS Nimitz. Nej, det är fortfarande samma fysiska krafter som fartyget/båten fär kämpa mot, Oavsett storlek.

OT.

För flottisterna idag fortfarande skatta för sjöspiken?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått mer information om min ny tjänst, jag ska bli signalmatros :lala: . Och ska vara mest stionerad på Gotland (Visby)

 

Är det en bra tjänst? och vad ligger vikten på på fartygen man kommer få åka med... Skulle gärna vilja få ihop matrosbehörigheten. Det var nämligen så att någon här på forumet sa att vikten måste ligga över 70 bruttoton för att man skulle få tillgodose sjötiden inom flottan.

 

Hoppas någon vet mer än mig :)

 

/TofflaN

 

Om du nu skall "segla" ihop matrostiden så är det 18 månaders sjötid (effektiv tid, Dvs tid till sjöss inte vid kaj ) som gäller för matros.

 

Ta och skicka ett mail/ring till Sjöfartsverket och fråga vad som gäller eftersom det är de som godkänner din tid till sjöss. Du skall kontakta någon på Sjöfartsinspektion. Fråga efter nån som jobbar med kraven för manskap.

 

Posta gärna ditt svar här, är lite nyfiken själv.

Link to comment
Share on other sites

HC0 HMS Visby är stationerad i Karlskrona och inte på Gotland

 

skulle chansa på att du blir stationerad på bevakningsbåt ca 60tons deplacement så din matrosbehörighet lär du tyvärr inte få

 

Finns en till tråd vid namn "GSU flottan" där denna tjänst/plats diskuteras

Link to comment
Share on other sites

Länk till tidigare nämnd tråd: GSU flottan

 

Vad gäller sjödygn så vet jag att åtminstone två i min besättning som seglade i handelsflottan till vardags fixade intyg på de knappt 100 sjödygn vi fick under vpl, dock på en skuta med lite större deplacement än bevakningsbåtarna. :baskerKav:

 

För flottisterna idag fortfarande skatta för sjöspiken?

Sjöspiken?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått mer information om min ny tjänst, jag ska bli signalmatros :navy: . Och ska vara mest stionerad på Gotland (Visby)

 

Är det en bra tjänst? och vad ligger vikten på på fartygen man kommer få åka med... Skulle gärna vilja få ihop matrosbehörigheten. Det var nämligen så att någon här på forumet sa att vikten måste ligga över 70 bruttoton för att man skulle få tillgodose sjötiden inom flottan.

 

Hoppas någon vet mer än mig :)

 

/TofflaN

 

Om du nu skall "segla" ihop matrostiden så är det 18 månaders sjötid (effektiv tid, Dvs tid till sjöss inte vid kaj ) som gäller för matros.

 

Ta och skicka ett mail/ring till Sjöfartsverket och fråga vad som gäller eftersom det är de som godkänner din tid till sjöss. Du skall kontakta någon på Sjöfartsinspektion. Fråga efter nån som jobbar med kraven för manskap.

 

Posta gärna ditt svar här, är lite nyfiken själv.

 

Hur går det, har byråkraterna på verket svarat ännu?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...